DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - DIY izolacja termiczna filtra powietrza

jas_pik - 2014-03-11, 11:09
Temat postu: DIY izolacja termiczna filtra powietrza
:mrgreen:
Jak wiadomo im chłodniejsze powietrze jest pobierane przez układ ssący tym silnik sprawniej pracuje.
Dlatego stosuje się intercoolery.
Niestety w wielu modelach benzynowych filtr powietrza jest umiejscowiony tak blisko bloku silnika że sam się nagrzewa i nagrzewa też powietrze ssane przez silnik.
Za pomocą niniejszego obrazkowego poradnika można tę niedogodność ograniczyć w silnikach Dacii.
Wystarczy po prostu cieplnie odizolować obudowę filtru od bloku silnika.
Oczywiście nie azbestem ale materiałem który łatwo się da dociąć do kształtu filtra.
A następnie nakleić ochronny materiał z folią aluminiową na obudowę filtra.






Wnątrze filta nie będzie się tak nagrzewać - powietrze ssane będzie znacznie chłodniejsze i pewnie i moc wzrośnie :mrgreen:

corrado - 2014-03-11, 11:17

Jas, ten patent ma zastosowanie również w 1.5DCI, tam też mam skrzynkę filtra nad pokrywą zaworów , tylko trzeba by było troszkę inaczej wyprofilować tę izolację i podkleić raczej od spodu puszki filtra.

Karenzo - 2014-03-11, 13:15

Skąd kopiujesz te poradniki ?
corrado - 2014-03-11, 14:16

A to on nie sam je wymyśla ?:)
Karenzo - 2014-03-11, 14:47

Trudno było by zrobić zdjęcia bez posiadania daci
corrado - 2014-03-11, 15:03

Skąd wiesz że nie ma Dacii. Przecież jest tak w awatarze ... :roll:
Karenzo - 2014-03-11, 15:25

http://www.daciaklub.pl/f...1632885#1632885
jas_pik napisał/a:
Dopiero czekam na mojego DD.
A co do mocy to podobna przeróbkę robiłem kiedyś w swoim Fordzie Mondeo MkII i na hamowni wzrost mocy w silniku po 320 kkm wyniósł prawie 9% ( oczywiście nie była to jedyna przeróbka)
Wzrost mocy jest możliwy ze względu na możliwe zmniejszenie oporów wydechu które w silnikach stanowią dość duże ograniczenie mocy.
Ale brzmienie wydechu w zakresie 2000 - 2500 obrotów będzie dużo milsze.

jas_pik - 2014-03-11, 18:15

Szukam , czytam ( ang/ros/francuski).
Co poniektóre już kiedyś stosowałem/miałem w poprzednich samochodach a wyszukuję zdjęcia aby ładnie to wyglądało.
Niektóre z nich w dzisiejszych samochodach raczej nie znajdą zastosowania (tak jak szlifowanie/polerowanie gardzieli gaźnika w PF125 - przyrost mocy i momentu o 20 %, przeróbka chłodzenia w maluch tak aby wentylator pompował powietrze do gaźnika - tzw kompresor - przyrost mocy o 7 KM)- były to rozwiązania testowane też WAT - który dawno temu skończyłem.
Miałem też inne pomysły które zastosowałem w samochodach w czasie mojej praktyki studenckiej w WSK :mrgreen:

eplus - 2014-03-12, 09:55

Intercooler jest chyba użebrowany podobnie do chłodnicy, a powietrze wchodzące do niego jest ogrzane na skutek adiabatycznego sprężania. Plastikowy filtr powietrza w wolnossącym silniku zasysa powietrze atmosferyczne o temperaturze otoczenia, dlatego wlot powietrza powinien być zaraz przy atrapie, nie w komorze silnikowej. Przy pojemności 1,6 i obrotach 1500 przez minutę śmiga tą rurką około 1000 litrów powietrza. O ile może się ogrzać kubik (sumarycznie) powietrza w ciągu minuty poprzez plastikową ściankę o powierzchni kartki A3 i wymianę ciepła z powietrzem komory o temperaturze 70C? Wydaje mi się, że niewiele...
Marek1603 - 2014-03-12, 10:10

Pewien patent typu "compresor" był opisywany na forum z wykonaniem praktycznym jakiś czas temu ale koledzy bardzo się śmiali do czasu porównania wykresów z hamowni przed i po. Wtedy temat umarł, bo nie było argumentów do dalszej dyskusji.
Projekt dotyczył zmniejszenia zużycia paliwa. Różnica około 0,5l/100km.

Karenzo - 2014-03-12, 10:30

prosimy o link bo nie widziałem
wojtek_pl - 2014-03-12, 12:39

eplus napisał/a:
O ile może się ogrzać kubik (sumarycznie) powietrza w ciągu minuty poprzez plastikową ściankę o powierzchni kartki A3 i wymianę ciepła z powietrzem komory o temperaturze 70C? Wydaje mi się, że niewiele...

Też mam takie wrażenie. O wiele bardziej istotne jest miejsce pobierania powietrza niż to, którędy ono płynie. A w turbodieslu (turbo benzynie), gdzie powietrze jest sprężane i podgrzewa się na skutek tegoż sprężania ta izolacja nie ma sensu.

BoloSr - 2014-03-12, 12:47

A przerabial ktoś wlot powietrza w dieslu bo z tego co wiem to zimne powietrze wciagane jest z komory silnika czyli tam gdzie cieplo jest :) w zime moze i oki ale latem az sie prosi zeby bylo brane powietrze z przodu auta dobrze mysle czy nie ???
jas_pik - 2014-03-12, 12:49

wojtek_pl napisał/a:
A w turbodieslu (turbo benzynie), gdzie powietrze jest sprężane i podgrzewa się na skutek tegoż sprężania ta izolacja nie ma sensu.

To po co instaluje się intercooler'y?
Czyżby też nie miały sensu?
Poprawianie konstruktorów nawet w małych drobiazgach skutkuje często bardzo pozytywnie( w szczególności w obniżeniu spalania). czasami jest to autosugestia ale często producenci pomijają niektóre z problemików uznając je za mało ważne - kosztowo nieefektywne.
Ale każde poprawianie "fabryki" zawsze daje "małą to małą" ale satysfakcję.
To nie kto inny ale fabryki sztucznie zaniżają zużycie paliwa. Za pomocą pewnych tricków - teraz już znanych powszechnie - ale przecież w życiu nie będziemy ich stosować - nieprawdaż :?:

Karenzo - 2014-03-12, 12:51

nie jest to skomplikowane
http://www.klubseatibiza....gow-t12930.html

jas_pik - 2014-03-12, 12:51

BoloSr napisał/a:
A przerabial ktoś wlot powietrza w dieslu bo z tego co wiem to zimne powietrze wciagane jest z komory silnika czyli tam gdzie cieplo jest :) w zime moze i oki ale latem az sie prosi zeby bylo brane powietrze z przodu auta dobrze mysle czy nie ???

Dawno, dawno temu... w PF 125 można było przestawić wlot powietrza na letni i zimowy.
Letni pobierał powietrze zewnętrzne a zimowy z komory silnika.
Zapewne to też coś pomoże.

BigT - 2014-03-12, 13:02

jas_pik napisał/a:
To po co instaluje się intercooler'y?
Czyżby też nie miały sensu?
Poprawianie konstruktorów nawet w małych drobiazgach skutkuje często bardzo pozytywnie( w szczególności w obniżeniu spalania). czasami jest to autosugestia ale często producenci pomijają niektóre z problemików uznając je za mało ważne - kosztowo nieefektywne.
Ale każde poprawianie "fabryki" zawsze daje "małą to małą" ale satysfakcję.
To nie kto inny ale fabryki sztucznie zaniżają zużycie paliwa. Za pomocą pewnych tricków - teraz już znanych powszechnie - ale przecież w życiu nie będziemy ich stosować - nieprawdaż :?:
Generalnie nie ma co liczyć na rewolucję, a każdy kto liczy raczej się zawiedzie, ale kilka elementów poprawionych może dać już odczuwalne rezultaty.

Aż dziwi mnie jest fakt że nikt nie powiedział jeszcze nic o doładowaniu dynamicznym, nowym dolocie, albo chociaż VGISie ;)

Marek1603 - 2014-03-12, 13:02

W dacii 1300, 1310, cienkocienko itd, był właśnie ten patent z klubu seata.

Strona z wykresem z hamowni.
http://www.daciaklub.pl/f...%B6ci&start=325
Warto poczytać od początku temat.

BigT - 2014-03-12, 13:14

Mowa o tym wykresie:

?

Jak dla mnie to są różnice na granicy błędu pomiaru.
Przy takich subtelnych zmianach charakterystyk, które ze względu na tą kanciastość wykresów też super dokładne nie są, to żeby móc coś powiedzieć to moja metrologiczna dusza kazałaby mi wykonać po kilka pomiarów i mieć pojęcie jak wygląda powtarzalność i wtedy zaprząc do pracy statistice.

Karenzo - 2014-03-12, 13:17

W temacie z ibiza klubu jest osoba która po zastosowaniu takiego ulepszonego dolotu + filtra sportowego uzyskała +6 km czyli 10 % więcej mocy bo normalnie jest 60
BigT - 2014-03-12, 13:21

Nie wiem, na razie rozmawiamy o wykresach które widzimy.
wojtek_pl - 2014-03-12, 14:33

jas_pik napisał/a:

To po co instaluje się intercooler'y?
Czyżby też nie miały sensu?

Zaizolowałbym jeśli już rurę z intercoolera do kolektora ssącego i sam kolektor również chociaż ten grzeje się od głowicy bardziej niż od otaczającego powietrza.

Karenzo - 2014-03-12, 17:10

Coś dla dci
http://www.racingforum.pl...28&#entry968928

BigT - 2014-03-12, 18:07

Karenzo napisał/a:
Coś dla dci
coś dla każdego silnika ;]
Marek1603 - 2014-03-12, 18:26

BigT napisał/a:
Mowa o tym wykresie:


Tak o ten wykres chodzi, a konkretnie ten cienką linią kreślony.
Po prostu wygładziło charakterystykę w miejscu tych załamań i tutaj nie powiedziałbym o błędzie, ponieważ ewidenntnie są różne.
Pomiary były robione z oryginalnym dolotem (tą rurą) i z wentylatorem. Dlatego z wentylatorem jest przy maksimum niższa ponieważ wentylator stawia wtedy opór przepływowi powietrza. Nasówa się pytanie. Ile razy kręcisz do maxa? Ja nigdy.
Aktualnie ma spalanie 6,8l przy normalnej jeździe. W zimie schodziłem do 6,3 ale i prędkości były mniejsze.

Marek1603 - 2014-03-12, 18:30

Karenzo napisał/a:
Coś dla dci
http://www.racingforum.pl...28&#entry968928


Coś w tym jest ponieważ na jednym ze zlotów w Borkach była Karolina Czapla swoim megi i tam też wydechy były właśnie owinięte częściowo czymś takim.

BigT - 2014-03-12, 18:38

Marek1603 napisał/a:
Po prostu wygładziło charakterystykę w miejscu tych załamań
Wręcz przeciwnie, wygładzanie cha-ki daje przeciwne rezultaty.
Marek1603 napisał/a:
i tutaj nie powiedziałbym o błędzie, ponieważ ewidenntnie są różne.
Różne są, ale do końca nie wiadomo na ile wpływ na to miały zastosowane modyfikacje, a na ile niepewność pomiaru itd.
Jest to jakaś cha-ka, ale na tyle "jakaś" że mówienie o 2,3 czy 5% różnicach nie ma większego sensu.
Żeby rzetelnie móc ocenić, trzeba by posługiwać się metodologią i mieć więcej charek.


Marek1603 napisał/a:
Coś w tym jest ponieważ na jednym ze zlotów w Borkach była Karolina Czapla swoim megi i tam też wydechy były właśnie owinięte częściowo czymś takim.
Nic nowego, po prostu izolacja termiczna.
Marek1603 - 2014-03-12, 18:58

BigT napisał/a:
Wręcz przeciwnie, wygładzanie cha-ki daje przeciwne rezultaty.

Akurat mam inne zdanie.

Koszt nie jest duży. Zrób sobie coś takiego i pogadamy. Powiem więcej. Na początek zdemontuj tą rurę przed filtrem powietrza (skrócisz dolot) i zaobserwuj spalanie. Ja podaję średnią z całego baku tj. około 60L. Prawie zawsze tankuję do pełna.

laisar - 2014-06-03, 12:00

BigT napisał/a:
żeby móc coś powiedzieć to moja metrologiczna dusza kazałaby mi wykonać po kilka pomiarów i mieć pojęcie jak wygląda powtarzalność i wtedy zaprząc do pracy statistice.

I to właśnie było powodem, że interlokutorom puściły nerwy, co doprowadziło do zamknięcia dyskusji w tamtym temacie, a nie siana teraz przez Marka1603 wroga propaganda pt "brak argumentów" <:

(Dlatego zresztą aż tak mnie załamał ostatni kontratak zombie "gumowej skrzyni biegów").


Cytat:
Zrób sobie coś takiego i pogadamy.

Najpierw to polecam np http://ecomodder.com - w temacie "jak zbierać dane, żeby cokolwiek dało się wymierzyć", zamiast smęcenia o "auto dostało oddechu" i zmianach w zużyciu paliwa poniżej błędu pomiarowego samego dystrybutora...

EOT


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group