DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Wymiana płynu hamulcowego

malina_85 - 2009-02-06, 22:06
Temat postu: Płyn hamulcowy
Czesc!
Pytanko za 100 punktow!
Jaki mam wlac płyn hamulcowy jak nie mam pojecia co tam bylo/jest wczesniej??

jackthenight - 2009-02-06, 22:17

Są w sumie tylko dwa rodzaje płynów hamulcowych : DOT 3 i DOT 4.
Wlej DOT-4.

malina_85 - 2009-02-06, 22:19

Dziekuje:*
Andrzej - 2009-02-08, 01:57

malina_85 napisał/a:
Jaki mam wlac płyn hamulcowy jak nie mam pojecia co tam bylo/jest wczesniej??


A dla czego już go tam nie ma???

Pawlo - 2011-12-11, 15:01

Mam przegląd po 4 latach i szykuję się do wymiany płynu hamulcowego myślicie że taki może być podobno najważniejsze żeby DOT 4 ale na fabrycznych jest jeszcze Class 6
a tu:

www.palis.pl


Valeo DOT 4 można stosować we wszystkich układach hamulcowych tarczowych i bębnowych z zastosowanym płynem asyntetycznym. Mieszanka eteru glikoli i glikolu polityenu. Produkt zgodny z normą FMVSS 116 DOT 4 Suchy punkt wrzenia, ponad 245 st.C.
Płyn hamulcowy Valeo DOT-4 1 litr cena za litr 18zł , w ASO za ich chcą 50zł

Ogólnie ceny mają rewelacyjne za 4L oleju Elf 5W40 74zł
Płyn chłodzący K2 Kuler 5L 28zł

Marmach - 2014-05-13, 22:45
Temat postu: Wymiana płynu hamulcowego
Przyszła pora na Telesfora i trzeba wymienić płyn hamulcowy. Że DOT4 to wiadomo, rzecze o tym książka przeglądów. Niestety poza tą oczywistą informacją nie pomogły mi forumowe szukajki i zdobyłem zaledwie szczątkowe informacje:

- że wchodzi 0,5 litra
- że przy wymianie trzeba mieć 2 razy więcej
- że ASO ma 4 razy drożej, niż Alledrogo*

Czy jest w stanie zweryfikować luf sfalsyfikować te informacje? Bo w gruncie rzeczy być może ASO ma 10zł drożej, a nie 4 razy drożej i może wcale nie schodzi 2x więcej, niż pojemność układu...?

* lub czasopis... lub inne źródło płynów hamulcowych

laisar - 2014-05-13, 23:23

Marmach napisał/a:
wchodzi 0,5 litra

Tak.

light7 - 2014-05-14, 07:10

Wymieniałem ostatnio u siebie. Kupiłem płyn marki K2, który ma kolor jasno-żółty, natomiast ten, który był w układzie był koloru ciemno-pomarańczowego. Przepompowując płyn przez układ dokładnie było widać w którym momencie zaczyna lecieć nowy płyn.

Potwierdzam, nowego płynu weszło mniej więcej 0,5 litra.
Dla bezpieczeństwa aby układ dobrze się przepłukał wymieniłem 1 litr.

laisar - 2014-05-14, 08:43

Renault DOT4 - ref. 8671000000, 17 zł / 0,5 L
Renault DOT4 Class 4 - ref. 7711172381, 27 zł / 0,5 L (modele ze sprzęgłem sterowanym hydraulicznie)
Renault DOT4 Class 6 - ref. 7711218589, 30 zł / 0,5 L (auta z ESP)

Marmach - 2014-05-14, 15:56

O, dziękować, dziękować. A wiadomo czy:
laisar napisał/a:
modele ze sprzęgłem sterowanym hydraulicznie

to kopciuchy, albo np tylko 110KM? Albo nowsze egzemplarze, niezależnie od silnika?

laisar - 2014-05-14, 18:11

Linka: benzyniaki ze skrzyniami JH1 i JH3 - czyli 1.2 16V, 1.4 MPI i 1.6 MPI (co 90 tys. km lub 4 lata).

Hydraulika: wszystkie diesle, benzyniaki ze skrzyniami JR5, TL4 i TL8 raz TCE - czyli 1.5 dCi, 1.4/1.6 MPI 7-osobowe, 1.6 16V i 0,9/1.2 TCE (co 120 tys. km lub 4 lata).

Stepway - 2014-05-15, 11:28

UPS... :) Człowiek ciągle się uczy czegoś nowego.

Wymieniałem pod koniec kwietnia płyn w Stepway-u, 1.6 MPI bez ESP (2011r) i użyłem: DOT-4+ Class6 (RENAULT 7711575504).

Jest jakaś znacząca różnica? Bo chyba nie przedobrzyłem :)

laisar - 2014-05-15, 11:48

@Stepway: Im wyższa klasa, tym lepszy płyn, ale w normalnym użytkowaniu różnica raczej nie będzie zauważalna, więc właściwie przedobrzyłeś - choć oczywiście w niczym to także nie przeszkadza.
Stepway - 2014-05-15, 12:30

laisar, różnica w cenie jest dość spora (procentowo). A że podpytywałem się "ogólnie" jakiego płynu użyć i powiedziano mi DOT-4, to skierowałem się ku temu sygnowanemu RENAULT. A tu ci niespodzianka że mamy jeszcze inne rodzaje :)
Marmach - 2014-05-15, 17:18

laisar napisał/a:
Hydraulika: wszystkie diesle, benzyniaki ze skrzyniami JR5, TL4 i TL8 raz TCE - czyli 1.5 dCi, 1.4/1.6 MPI 7-osobowe, 1.6 16V i 0,9/1.2 TCE (co 120 tys. km lub 4 lata).

Dziękuję! Czyli wygląda na to, że z dieslem warto się zaopatrzyć we własne flaszki, biorąc pod uwagę cenę i potencjalne zużycie...

Lajkonik - 2016-09-06, 11:17

Odgrzeję starego kotleta :mrgreen:
Przymierzam się do wymiany płynów i in. Sporządzam listę zakupów i mam wątpliwości ile płynu hamulcowego muszę kupić do całkowitej wymiany. 0.5l wystarczy, czy muszę mieć 1l? Bardzo proszę o pomoc osoby wiedzące jak to zweryfikować.
Mam Dustera z 2010 1.6 16v (K4M) 2x4 105KM

laisar - 2016-09-06, 11:33

Lajkonik napisał/a:
czy muszę mieć 1l?

Tak.

Lajkonik - 2016-09-06, 12:09

Dzięki
To tyle zamawiam.

kali - 2016-09-06, 19:05

I do tego jeszcze mały pędzelek, najlepiej do kleju. Bo ma sztywny włos z żyłki....
przemoc84 - 2017-12-14, 18:14

nie będę zakładał nowego wątku, by spytać się czy do Sandry jakiś "specjalny" płyn hamulcowy będzie OK czy nie. Dziś zaczęła mi mrugać kontrolka hamulca a że za ciemno pod domem to jak rano sprawdzę to po pracy zajadę i kupię co potrzeba i doleje a jak nie to widziałem już wątek o "migotaniu" :)
laisar - 2017-12-14, 18:34

http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=10475
przemoc84 - 2017-12-14, 19:13

dziękuję :)
sobol1976 - 2018-06-22, 11:51

Będę też wymieniał płyn hamulcowy w moim Sandero. W związku z tym ma pytanie o płyn TRW DOT-4 ESP. Kusi dobrą ceną za litrowe opakowanie. Teoretycznie spełnia wszystkie normy i ma parametry wymagane przez Renault ale nie ma podanej SL.6 (klasa 6). Ma jednak pozostałe normy i lepkość 720mmm2/sek. Zastanawiam się na ile klasa 6 jest ważna. Może ktoś się bardziej orientuje niż ja czy to może mieć jakikolwiek wpływ na bezpieczeństwo. Zaznaczam ze gwarancji już nie mam.
dudu$ - 2018-06-22, 16:20

Powiem szczerze nigdy nie zwracałem uwagi na dokładną specyfikację płynu hamulcowego i jestem pewien że większość mechaników również. Wymieniam płyn patrząc tylko na oznaczenie czyli DOT-3/4/5 lub 5.1 z tym, ze zazwyczaj w większości starszych jak i nowszych aut stosowany jest DOT-4. W swoim MCV II z 2014 roku w maju b/r wymieniałem płyn hamulcowy. Do przepompowania całego układu zużyłem około 1.2l płyn u hamulcowego DOT-5.1 a producent zaleca stosowanie płynu DOT-4. I czy coś złego z układem hamulcowym dzieje ? nie auto jeździ tak samo jak przed wymianą nie ma żadnej różnicy w hamowaniu dlatego uważam, że brać jakikolwiek płyn hamulcowy DOT-4 a jak ktoś chce zaszaleć to zalać układ takim płynem jak ja czyli DOT-5.1
sobol1976 - 2018-06-22, 16:58

Podobno zwykły DOT-4 ma lepkość w granicach 1300-1800mm2/sek., a te które przeznaczone są do układów z ABS i ESP mieszczą się miedzy 700-720mm2/sek. Np. ten TRW, ATE SL.6 oraz oryginał Renault DOT-4+ mają niską lepkość.
Racjonalnie jestem to w stanie zrozumieć: pompy sterujące zachowaniem elektronicznych systemów wspomagania hamowania są dość precyzyjnie i gęsta ciecz może im tą precyzję działania ograniczyć. Dlatego płyny przeznaczone do działania z ESP są rzadsze.
Pewnie wiele zależy od warunków użytkowania, a skrajne sytuacje gdy "wyjdzie szydło z worka" nie zdarzają się codziennie.

arczi_88 - 2018-12-05, 09:28

Odświeżę temat i ja. Na początku stycznia przegląd a na nim wymiana płynu hamulcowego. Jaki to wiem, bo napisane na kartce z przeglądami. Tylko ile go w Dokkerze? Też litr jak w innych?
dovectra - 2023-04-30, 11:22

Cześć. Grzebałem w zaciskach w Loganie mcv , nowe gumki, i rdze zdarłem. Zalałem układ dot 5.1 bo taki miałem. Nic nie wybuchnie? Pedal na włączonym silniku powoli mięknie, a na wylaczo ym nie. Czy tak ma być? Czy jeszcze odpowietrzyć? Pozdro
Dymek - 2023-04-30, 12:38

Pedał sprawdzasz przy wyłączonym silniku, jak jest sztywniutko i opór nie obniża się po kilku wciśnięciach, to jest OK.
dovectra - 2023-04-30, 13:14

Dziękuję bardzo
ceranix3 - 2024-07-08, 18:36

Pare dni temu wymienialem plyn hamulcowy. Zakupilem ten oryginalny renault 4+ i wymienilem. Do podmianki uzylem pompki podcisnieniowej.Plyn pewnie nie byl wymieniany od nowosci.Jak zaczalem sciagac to zaczal wylatywac na poczatku ... zielonkawy, taki juz byl dojechany.Do wymiany zakupilem 2x0,5 litra i jeszcze zostalo, a przepuscilem po 2 miarki pompki podcisnieniowej na kazdym kole pomimo ze lecial juz slomkowo zolty.
Czy jest lepiej hmm, wiem ze mam swiezy, auto hamuje no i spokoj na najblizsze 3,4 lata ,a to najwazniejsze.
Zapomnialem dodac ze cala " operacja" w pojedynke, na wylaczonym silniku cos kolo godzinki.

Dymek - 2024-07-09, 10:48

ceranix3 napisał/a:
Pare dni temu wymienialem plyn hamulcowy... Plyn pewnie nie byl wymieniany od nowosci.
Czyli 6 latek? A kto wcześniej jeździł samochodem? Wymiana płynu w harmonogramie fabrycznym figuruje co 4 lata a w nowszych Sandero ponoć co 3 lata.
ceranix3 - 2024-07-09, 20:16

Siemka.Wiem ze jezdzil koles jako prywata.Pewnie jezdzil na przeglady bo wiem ze mial wykupiony ten pakiet serwisowy , ale czy tam jest wymiana plynu to nie wiem, a nawet jak jest to czy byl wymieniany.
Zrobilem to sam i wiem ze na 100 procent jest wymieniony.W tym roku na jesien wymieniam plyn chlodzacy- juz stoi i czeka- i z plynow serwisowych wszystko bede mial wymienione.Filtry LPG, plyn wspomagania, olej skrzyni biegow, wymienilem w 10.2023,plyn hamulcowy pare dni temu wiec spokoj na 2-3 lata.

nowy - 2024-07-14, 00:14

ceranix3 napisał/a:
Pewnie jezdzil na przeglady bo wiem ze mial wykupiony ten pakiet serwisowy , ale czy tam jest wymiana plynu to nie wiem,


Jest na bank. Ja miałem wymieniany po 3 latach

bartos123 - 2024-11-07, 18:52

Czy płyn hamulcowy oryginalnie zamknięty ma datę trwałości ? Znalazłem w piwnicy Febi, ma nadrukowane P:12.2021, BB 06.2023. P to data produkcji, BB data trwałości?
toka93 - 2024-11-08, 09:45

Jeśli fabrycznie zamknięty i nigdy nie otwarty to nie powinno być problemu.
Damiannn28 - 2024-11-15, 16:53

A ile płynu hamulcowego wchodzi ? Dacia Sandero III 2001r. 1.0 TCE
dudu$ - 2024-11-15, 18:28

Damiannn28 napisał/a:
A ile płynu hamulcowego wchodzi ? Dacia Sandero III 2001r. 1.0 TCE


0,5l spokojnie wystarczy, ale jeżeli chcesz porządnie przepłukać układ to kup 1l


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group