|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Rozkład mocy w Duster 4x4
fotorobart - 2014-11-13, 21:42 Temat postu: Rozkład mocy w Duster 4x4 ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO?
laisar - 2014-11-13, 22:20
Od 100% tylko na przednią do 50/50 przód/tył.
Cav - 2014-11-14, 17:12 Temat postu: Re: Rozkład mocy w Duster 4x4
fotorobart napisał/a: | ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO? |
Standardowo 100:0, czyli domyślnie napędzany jest tylko przód.
W razie potrzeby (poślizgu przednich kół) do 50% dostaje tył.
fotorobart - 2014-11-14, 21:30 Temat postu: Re: Rozkład mocy w Duster 4x4
Cav napisał/a: | fotorobart napisał/a: | ponieważ nie znalazłem na forum (może zle szukalem), a w żadnym w krakowskich salonów, sprzedawcy nie potrafią odpowiedzieć ( "zorietuje się odzwonie" .... i cisza), zapytam szanownych forumowiczów, czy ktoś się orientuje jaki jest rozkład mocy na osie w trybie AUTO? |
W razie potrzeby (poślizgu przednich kół) do 50% dostaje tył. |
w trybie AUTO? tam cały czas jest 4x4, a tył odłączny jest powyżej 80km/h
laisar - 2014-11-14, 21:36
fotorobart napisał/a: | w trybie AUTO? tam cały czas jest 4x4, a tył odłączny jest powyżej 80km/h |
Nie - to co podałeś, to jest tryb "4WDLock".
AUTO oznacza "AUTOmatycznie dołączanie napędu kół tylnych".
fotorobart - 2014-11-14, 21:38
czegoś nie dopytałem w salonie? czy ktoś mi zle wytłumaczył?
2WD napęd tylko na przód
AUTO napęd na dwie osie (o ten pytalem)
LOCK napęd na dwie osie, moc rozkładana zależnie od przyczepności kół
laisar - 2014-11-14, 22:00
fotorobart napisał/a: | AUTO napęd na dwie osie (o ten pytalem)
LOCK napęd na dwie osie, moc rozkładana zależnie od przyczepności kół |
Tak jak pisałem powyżej - jest odwrotnie: AUTO to rozkład zmienny (zależny od przyczepności), LOCK to stałe 4x4 z rozkładem 50/50% (rozpinane przy większej prędkości).
fotorobart - 2014-11-15, 07:47
dzięki wielke, za wyjaśnienie :)
johnson - 2014-11-15, 13:29
pamietaj że tam nie ma centralnego mechanizmu roznicowego wiec lock tylko na luznej albo maloprzyczepnej nawierzchni. Producenci (np. mitsubishi) zalecaja wlaczanie blokad po zatrzymaniu auta, nie wiem jak w Dusterze w sumie, ja zawsze daje lock po zatrzymaniu i dopiero ruszam na zblokowanym.
corrado - 2014-11-15, 13:37
Dokładnie, w dusterze dyferencjał jest z przodu a nie centralnie, też słyszałem , że zalecają po zatrzymaniu dołączanie tylnego napędu, chociaż przy "auto" sprzęgło pracuje i tak i załącza się przy ślizganiu przedniej osi, więc wystąpienie dużych sił na mechanizmie różnicowym też występuje ...
laisar - 2014-11-15, 14:45
johnson napisał/a: | nie ma centralnego mechanizmu roznicowego |
W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego.
corrado napisał/a: | w dusterze dyferencjał jest z przodu a nie centralnie |
Z przodu i z tyłu, a centralny jak wyżej.
johnson napisał/a: | lock tylko na luznej albo maloprzyczepnej nawierzchni |
To się zgadza.
johnson napisał/a: | wlaczanie blokad po zatrzymaniu auta, nie wiem jak w Dusterze |
W dusterze nie ma takiej konieczności - instrukcja nakazuje jedynie, by nie robić tego w czasie skręcania, cofania lub buksowania kół.
A ogólnie - polecam instrukcję obsługi auta (;
corrado - 2014-11-15, 14:53
laisar napisał/a: |
corrado napisał/a: | w dusterze dyferencjał jest z przodu a nie centralnie |
Z przodu i z tyłu, a centralny jak wyżej.
|
No tak tak, tylnej osi jest też z tyłu.
johnson - 2014-11-15, 15:54
laisar napisał/a: | johnson napisał/a: | nie ma centralnego mechanizmu roznicowego |
W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego. |
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego
Cav - 2014-11-15, 17:18
johnson napisał/a: | laisar napisał/a: | johnson napisał/a: | nie ma centralnego mechanizmu roznicowego |
W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego. |
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego |
Przecież tak właśnie powyżej masz napisane, że tą rolę pełni tryb Auto a nie Lock.
fotorobart - 2014-11-15, 17:32
wreszcie udało mi sie znaleść w necie instrucję obsługi Dustera (na 99% I), dzięki wszystkim za pomoc biore sie za czytanie o trybach napędu :)[/list]
johnson - 2014-11-15, 18:11
Cav napisał/a: | johnson napisał/a: | laisar napisał/a: | johnson napisał/a: | nie ma centralnego mechanizmu roznicowego |
W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego. |
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego |
Przecież tak właśnie powyżej masz napisane, że tą rolę pełni tryb Auto a nie Lock. |
tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz, wiec jak dla mnie nie jest centralnym mechanizmem bo nie ma mozliwosci pracy ze stalym zapieciem tyl/przod niezaleznie od warunkow.
Mozliwe ze nie mam racji bo patrze na to tylko przez pryzmat auta ze stalym 4x4 (super select mitsubishi). Stad pytam bo mnie to zaciekawilo.
laisar - 2014-11-15, 19:19
johnson napisał/a: | nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego |
Dlatego specjalnie podkreśliłem o jaki tryb chodzi.
W LOCK rzeczywiście nic nie działa jako centralny dyfer.
johnson napisał/a: | tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz |
Właśnie nie "i już" - sprzęgło nie działa zawsze tak samo. W AUTO może się po prostu ślizgać - do czego zostało zaprojektowane - przekazuje więc tylko część dostępnego momentu. Dzięki temu bez szkody może występować różnica prędkości między osiami.
Cav - 2014-11-16, 08:27
johnson napisał/a: | Cav napisał/a: | johnson napisał/a: | laisar napisał/a: | johnson napisał/a: | nie ma centralnego mechanizmu roznicowego |
W trybie AUTO dusterowe sprzęgło międzyosiowe pełni rolę centralnego mechanizmu różnicowego. |
nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego |
Przecież tak właśnie powyżej masz napisane, że tą rolę pełni tryb Auto a nie Lock. |
tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz, |
Ale w trybie Lock nic nie dopina, bo ma dopięte na stałe w tej samej proporcji i nic nie reguluje, więc nie spełnia tej roli.
johnson - 2014-11-17, 19:12
laisar napisał/a: | johnson napisał/a: | nie mozna jezdzic po przyczepnej nawierzchni w trybie lock wiec jak dla mnie nie ma tam centralnego mechanizmu roznicowego |
Dlatego specjalnie podkreśliłem o jaki tryb chodzi.
W LOCK rzeczywiście nic nie działa jako centralny dyfer.
johnson napisał/a: | tryb chyba nie ma roznicy, to sprzeglo dziala zawsze tak samo, dopina tyl i juz |
Właśnie nie "i już" - sprzęgło nie działa zawsze tak samo. W AUTO może się po prostu ślizgać - do czego zostało zaprojektowane - przekazuje więc tylko część dostępnego momentu. Dzięki temu bez szkody może występować różnica prędkości między osiami. |
i teraz jasne, dzieki za wytlumaczenie, rozumiem ze stad ryzyko przegrzania w trybie auto, czy w trybie lock nie ma takiego ryzyka skoro zapiete jest na sztywno?
laisar - 2014-11-18, 03:17
johnson napisał/a: | stad ryzyko przegrzania w trybie auto |
Właściwie niewielkie, bo 4x4 wyłącza się natychmiast, jak tylko czujniki wykryją brak poślizgu z przodu, a do tego zazwyczaj wystarcza przekazanie już małej części momentu = niewiele energii na sprzęgle.
johnson napisał/a: | czy w trybie lock nie ma takiego ryzyka skoro zapiete jest na sztywno? |
Właściwie wręcz przeciwnie: ponieważ LOCK zostaje włączony właśnie w trudnych warunkach, to występuje zwiększone ryzyko, że mimo wszystko nastąpi wtedy poślizg sprzęgła. A wtedy ma to mocno niekorzystne skutki, bo oznacza, że w układ zostało wpompowane bardzo dużo energii, więc temperatura szybko wzrośnie...
|
|