|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Przegląd mediów o Dacii - [TEST] Dacia Lodgy 1,5 dci 110 Prestige
maciek - 2014-12-15, 10:54 Temat postu: [TEST] Dacia Lodgy 1,5 dci 110 Prestige [TEST] Dacia Lodgy 1,5 dci 110 Prestige
BY MACIEJ KUKIEŁKA · GRUDZIEŃ 15, 2014
Lodgy będąca w sprzedaży od 2012 roku jest odwzorowaniem wszystkich minivanowych cech Logana MCV pierwszej generacji. Model powstał na tej samej płycie podłogowej, co inne współczesne samochody marki Dacia. Jego główną cechą jest posiadanie opcjonalnego trzeciego rzędu siedzeń, który jest przeznaczony nie tylko dla dzieci, ale także dla dobrze zbudowanej teściowej . Wspólnie z Lodgy debiutował także van Dokker, który jest od niego krótszy, ma tylne przesuwane drzwi, a klapa tylna jest dzielona i otwierana na boki jak w I generacji MCV.
Wizualnie Logdy wpisuje się w dawny wizerunek samochodu rodzinnego. Auto jest wysokie i przeszklone. Porównując Dacie z konkurencją może się wydawać, że wygląda niezbyt atrakcyjnie, co paradoksalnie sprawia, że samochód wyróżnia się na naszych drogach. Od siedmioosobowego samochodu nie można wymagać też, żeby było zbyt małe. Myślę że Lodgy swoimi wymiarami (długość: 4498 mm; szerokość: 1751 mm; wysokość: 1683 mm; rozstaw osi: 2810 mm) idealnie trafia w złoty środek. Testowany egzemplarz to najbogatsza wersja Prestige z silnikiem 1,5 dCi 110 wyposażona w 16 calowe felgi, które w tym modelu Dacii wydają się mniejsze.
Rumuńscy projektanci nie mieli wolnej ręki w projektowaniu wnętrza, co sprawiło, że wygląda ono podobnie jak w innych modelach Dacii. Jeśli oczekujemy młodzieżowych i pstrokatych wstawek – zawiedziemy się. Dominuje tutaj klasyka z domieszką nowoczesności, czyli systemu multimedialnego MediaNav. Konsola środkowa wygląda ładnie, brakuje w niej jednak ergonomii oraz estetyki wykonania. Schowki są porozmieszczane bardziej dla efektownego wyglądu, a niżeli praktycznie – po przesiadce z Dustera brakowało mi w nich miejsca. Plastiki są ładne, ale niestety podatne na zarysowania, nieprzyjemne w dotyku, a fortepianowy wygląd plastiku wokół MediaNav potrafił odbijać promienie słoneczne prosto w oczy. Bardzo ucieszyła mnie dokładność montażu. Nic nie trzeszczało podczas jazdy na nierównościach. Skórzana kierownica nie jest warta dopłaty. Wolałbym udać się do firmy, która profesjonalnie obszywa kierownice prawdziwą skórą. Na pewno będzie ona grubsza i milsza w dotyku niż fabryczna, którą źle trzyma się w dłoniach, a już po kilku sekundach zaczyna się ona zwyczajnie ślizgać. Na samej kierownicy znajdują się tylko dwa przyciski do sterowania ogranicznikiem prędkości. Kierownicę można regulować tylko w jednej płaszczyźnie góra – dół (brakuje przód – tył).
Samochód posiada 7-calowy ekran dotykowy MediaNav, który jest większy niż w testowanej Avensis. W skład tego systemu wchodzi system nawigacji z funkcją wyświetlania 2D, Birdview (3D), radioodtwarzacz i technologia Bluetooth® umożliwiająca słuchanie muzyki w audiostreamingu lub prowadzenie rozmów telefonicznych bez użycia rąk. Całość uzupełnia umieszczone z przodu złącze USB i wejście typu jack oraz pilot do sterowania przy kierownicy. System jest bardzo praktyczny, posiada wiele funkcji, przy czym równocześnie jest prosty i intuicyjny w obsłudze. Niestety co roku trzeba płacić za aktualizację map oraz brakuje w nim odtwarzacza płyt CD. Zabrakło też kamery cofania, która byłaby bardzo pomocna w tym długim i wysokim samochodzie.
Klimatyzacja manualna działa sprawnie. Niezrozumiały jest natomiast brak nawiewów dla pasażerów tylnej kanapy oraz trzeciego rzędu Okazuje się że jednak istnieją dodatkowe podłogowe nawiewy w drugim i trzecim rzędzie. W celu zapewnienia wentylacji w 3 rzędzie siedzeń mamy tylne uchylane szyby.
Myślę że największym problemem Dacii Lodgy jest troska o bezpieczeństwo. Samochód posiada jedynie 4 poduszki powietrzne (nie można dokupić więcej). Pasażerom z tyłu pozostają tylko pasy. Ponadto auto nie posiada w wyposażeniu systemu ESP. Jest ono dostępne w opcji za dodatkowe 1210 zł. Od 34/2014 tygodnia produkcji ESP jest na wyposażeniu seryjnym. Ponadto przy swojej dość pokaźnej powierzchni bocznej auto jest podatne na boczne podmuchy wiatru. Na domiar złego Dacia Lodgy otrzymała w testach zderzeniowych Euro-NCAP tylko 3 gwiazdki i myślę, że ten słaby wynik spowodował to, że Dacia nie jest hitem sprzedaży wśród dużych samochodów rodzinnych. Niewielka ilość systemów bezpieczeństwa czynnego jak i biernego po prostu nie działa na potencjalnego klienta jak magnes. W tym miejscu należy jednak pochwalić dobrze świecące reflektory sprawdzające się podczas jazdy nocą.
Lodgy (26)
Największe wrażenie w Lodgy robi ogromna przestrzeń. Na pokładzie mamy do dyspozycji trzy rzędy siedzeń, na których może zasiąść 7 wysokich i dobrze zbudowanych koszykarzy. Fotele nie należą do najwygodniejszych, ale, o dziwo, nie męczą podczas dłuższej podróży. Niestety nie zapewniają one dobrego trzymania bocznego. Mam wrażenie, że najwygodniej podróżowało mi się w trzecim rzędzie, co spowodowane było tym, że miałem do dyspozycji cup holder oraz schowek, czego brakuje w 2 rzędzie siedzeń. Kolejnym plusem jest możliwość zamontowania do 3 fotelików dziecięcych w 2 rzędzie.
Lodgy (8)
Pojemność bagażnika w wersji 7-osobowej z rozłożonymi siedzeniami wynosi 207 l. Po złożeniu 3 rzędu Lodgy zaoferuje nam 827 litrów pojemności bagażowej (prawie tyle, co w Renault Twingo III po złożeniu tylnych siedzeń). Natomiast po złożeniu wszystkich foteli otrzymujemy aż 2617 l. Czy ktoś zaoferuje nam więcej? Jedyną wadą będzie nierówna podłoga, która będzie przeszkadzać przy przewożeniu długich przedmiotów. Warto zauważyć, że koło zapasowe znajduje się pod samochodem.
Silnik testowanej wersji to 1,5 dCi 110 o pojemności 1461 cm3 i mocy 107 KM przy 4000 obr/min oraz 240 Nm przy 1750 obr/min. Podczas testów Lodgy osiągała 100 km/h w czasie dłuższym o około 0,4 s niż producent deklaruje w konspektach reklamowych (11,6 s). Przez słabe wyciszenie silnik od Renault jest głośny już od momentu uruchomienia. Dopiero po rozgrzaniu nabiera bardziej miłego dla ucha pomruku. Słabe wyciszenie wnętrza sprawia, że jazda z wyższymi prędkościami robi się uciążliwa. Przy 130 km/h niestety dobrze słychać silnik, opory powietrza i opony. Dacia wraz z tym modelem silnika zastosowała długą skrzynie biegów o 6 przełożeniach. Myślę, że zadowoli to każdego eksperta w eco-drivingu. Spalanie podczas jazdy ze stałą prędkością 120 km/h wyniosło 5,7 l/100 km, a przy jeździe z prędkością około 90 km/h prawdopodobny jest wynik około 5 l/100 km. Podczas jazdy brakowało mi tempomatu. Lodgy miało na wyposażeniu tylko ogranicznik prędkości, ale niestety to urządzenie w żadnym wypadku nie zastąpi regulatora prędkości. W roku modelowym 2014 i 2015 tempomat jest oferowany wraz z ogranicznikiem prędkości.
Lodgy (23)
Zawieszenie Lodgy oparte jest z przodu na kolumnach McPhersona, a tylna oś opiera się na belce skrętnej zapożyczonej z Renault Kangoo. Niestety nie jest to dobre połączenie. Samochód wydaje się miękki, a w połączeniu z czułym wspomaganiem kierownicy trudny w prowadzeniu podczas nagłych zmian kierunku.
Lodgy (5)
Dacia Lodgy to fajne autko dla dużej rodziny. Posiada dużą przestrzeń bagażową jak i dla pasażerów, zróżnicowaną paletę silników (od wolnossącego silnika 1,6 MPI poprzez turbodoładowaną 1,2 TCE do silnika diesla 1,5 dCi o dwóch wariantach mocy 90 oraz 110 KM). Jednak Dacia projektując ten samochód nie ustrzegała się błędów. Brak opinii samochodu bezpiecznego dyskwalifikuje go w wielu oczach potencjalnych nabywców. Dacia mogłaby zadbać o większy wachlarz dodatkowych opcji np. klimatyzacje automatyczną, nawiewy na tylne rzędy siedzeń czy większa ilość pojemnych schowków. Lodgy jest ciekawą alternatywą dla używanych, niepewnych samochodów sprzedawanych na naszym rynku, ale nie dla droższej konkurencji. Lodgy oferuje po prostu za mało. Cena i przestrzeń to niestety nie wszystko na tym trudnym dla minivanów rynku.
Testowaliśmy Dacie Lodgy 1,5 dci 110 Prestige z Mapami Europy, lakierem metalizowanym i kołem zapasowym.
Cena: 66 510 zł
Test i Galerie znajdziecie:
http://www.test.auto.pl/t...i-110-prestige/
laisar - 2014-12-15, 11:44
Cytat: | Niezrozumiały jest natomiast brak nawiewów dla pasażerów tylnej kanapy oraz trzeciego rzędu |
Nawiewy istnieją - co prawda jedynie podłogowe, ale jednak są:
- pod przednimi fotelami: http://www.daciaklub.pl/u...gy/DSC00627.jpg
- pod kanapą 2 rzędu: http://www.daciaklub.pl/u...gy/DSC00622.jpg
Karenzo - 2014-12-15, 15:51
Ja że mam nawiewy tylnej kanapy w dusterze dowiedziałem się dopiero jak rozbierałem podłogę czyli po 2 latach użytkowania
maciek - 2014-12-15, 16:07
Zaktualizowałem
mekintosz - 2014-12-15, 17:03
Nawiewy są ale relatywnie mało skuteczne ;-(
Marek1603 - 2014-12-15, 18:29
"1,2 TCE do silnik diesla 1,5 dCi" - ma być silnika.
benyo - 2014-12-15, 19:08
Mi się ten opis podoba, oddaje rzeczywistość (na szczęście nie miałem okazji sprawdzać czy ich ilość poduszek powietrznych jest zbyt mała ). Ale mimo paru braków ja uwielbiam to auto
maciek - 2014-12-15, 20:05
Marek1603 napisał/a: | "1,2 TCE do silnik diesla 1,5 dCi" - ma być silnika. |
czyli jednak ktoś to czyta
DD - 2014-12-15, 20:49
"Lodgy miało na wyposażeniu tylko ogranicznik prędkości, ale niestety te urządzenie" - powinno być "to".
corrado - 2014-12-15, 22:54
Cytat: | "Schowki są porozmieszczane bardziej dla efektywnego wyglądu, a niżeli praktycznie ..." |
Chyba efektownego wyglądu, bo zaraz dalej wątpisz w to, że są praktyczne; poza tym co to znaczyłoby : efektywny wygląd ?
Cytat: | "Zawieszenie Lodgy oparte jest z przodu na kolumnach McPhersona, a tylna oś opiera się na belce skrętnej zapożyczonej z Renault Kangoo. Niestety nie jest to dobre połączenie. Samochód wydaje się miękki, ..."
|
Chyba nie od belki skrętnej jest miękki, bo belka raczej powoduje usztywnienie, co innego jak są wahacze niezależne; a raczej z innych powodów, m.in. mało precyzyjny układ kierowniczy , wysokość nadwozia i podatność na podmuchy wiatru - znoszenie itd.
Więc lepiej napisać nie , że jest miękki, a raczej wyczuwalny jest nieprecyzyjny układ kierowniczy.
Cytat: | "Dacia mogłaby zadbać o większy wachlarz dodatkowych opcji np. klimatyzacje automatyczną, nawiewy na tylne rzędy siedzeń czy większa ilość pojemnych schowków. " |
Dacia mogłaby zadbać o większy wachlarz dodatkowych opcji np. klimatyzację automatyczną, nawiewy na tylne rzędy siedzeń czy większą ilość pojemnych schowków.
laisar - 2014-12-15, 23:58
corrado napisał/a: | belka raczej powoduje usztywnienie, co innego jak są wahacze niezależne |
Żadne z rozwiązań bezpośrednio nie odpowiada za miękkość zawieszenia - to kwestia sprężyn.
Marek1603 - 2014-12-16, 06:06
maciek napisał/a: | Marek1603 napisał/a: | "1,2 TCE do silnik diesla 1,5 dCi" - ma być silnika. |
czyli jednak ktoś to czyta |
No to się zdecyduj. Mamy czytać, czy nie.
wieza - 2014-12-16, 09:18
ps ja zastanawiasz się czy kupic to auto i potrzebujesz takiego dużego to je kup i się nie zastanawiaj :) tez mam taki i jest b. zadowolony
wieza - 2014-12-16, 09:21
ale mnie rozwalił tekst brak kamery cofania w TAK Długim samochodzie haha :) się uśmiałem przecież to standardowa długoscsedany sa tej długości i dłuższe ;)
maciek - 2014-12-16, 15:19
w nowym Twingo miałem kamerę
wieza - 2014-12-16, 17:58
ps ale po co kamera w sumie to bajer :) zresztą jak widze kierowcow rozmawiających przez tel komórkowy a nie korzystają z zestawów głośnomówiących to takim bym wlepił zajebisty mandat żeby ode chciało im się tego juz
eplus - 2014-12-16, 22:47
ORMO czuwa.
Karenzo - 2014-12-17, 01:03
bez przesady , widzie człowieka w aucie za 200 tyś z telefonem za 5 tyś zł którego nie stać na zestaw za 50 zł ?
najczęściej właśnie "wielcy biznesmeni " z telefonem w ręku poganiają cie mimo że jedziesz za innym autem .
corrado - 2014-12-17, 20:28
laisar napisał/a: | corrado napisał/a: | belka raczej powoduje usztywnienie, co innego jak są wahacze niezależne |
Żadne z rozwiązań bezpośrednio nie odpowiada za miękkość zawieszenia - to kwestia sprężyn. |
ja uważam troszkę inaczej, bo jednak stal jest sztywniejsza od silentbloków i bez względu na typ sprężyn to w belce skrętnej zamiast 1 sprężyny pracę zawieszenia (koła) w kierunku pionowym tłumi również druga sprężyna . A to chyba nie zmiękcza a raczej usztywnia zawieszenie ?
Jeśli chodzi o miękkość to spręzyny to sprężyny są różne i amortyzatory ;P
laisar - 2014-12-17, 21:33
corrado napisał/a: | [belka] chyba nie zmiękcza a raczej usztywnia zawieszenie? |
Obecność lub brak belki nie ma znaczenia - istnieją samochody z takim zawieszeniem, które są twarde oraz takie, które są miękkie.
I dokładnie tak samo jest z wielowahaczem.
To wybór inżynierów - każdy rodzaj konstrukcji można usztywnić lub zmiękczyć.
W przypadku belki głównie odpowiada za to twardość sprężyn.
(Poza tym całkowita sztywność zawieszenia to też trochę co innego niż jedynie popularna "miękkość").
Karenzo - 2014-12-17, 22:25
Potwierdzam miałem kiedyś sedana na belce to był tak miekki że jak go full załadowałem (200 kg) to prawie szorował dupą a z drugiej strony berlingo ledwo się ugięło pod toną ale zawieszenie było twarde jak cholera
corrado - 2014-12-18, 00:14
Widzę wogóle się nie rozumiemy
|
|