DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Ustawienie zbieżności

blue - 2008-09-23, 17:24
Temat postu: Ustawienie zbieżności
Witam

Chcialem zapytać, skąd można dorwać wszelkiego rodzaju wartości ustawień zbierzności dla Dacia Logan MCV 1.5 dci, 2007. Byłem w dość dobrym warsztacie u mnie w Radomiu, powiedzieli ze maja tylko dane dla Logana sedan...i nie chcą mi robić bo nie wiadomo czy bedzie dobrze...wow, zaskoczyla mnie ich postawa :mrgreen: Natomiast postawa w drugim warsztacie wcale mnie nie zaskoczyla. Pytam sie czy maja dane dla Logana kombi, gosc sprawdza przy mnie w kompie, ma tylko " Logan 2004 L90 " i mówi " tak tak zrobimy to Panu " ehh, tylko kasa :-/


A moze te wartosci sa takie same zarówno dla kombi jak i sedna?

W serwisie koszt zbierznosci 120zł.

laisar - 2008-09-23, 18:40

Wszystko jest oczywiście podane w serwisówkach (tzw manualach serwisowych). Co prawda jedyne mi znane obejmujące kombi są po hiszpańsku, ale porównując z tymi po polsku samego sedana można je "zdeszyfrować". I wartości są inne niż w sedanie:
wox - 2008-09-23, 21:51

Jak zwykle kolega laisar niezawodny.

Miałbym prośbę - można prosić o tę serwisówkę do MCV-ki (choć by i po hiszpańsku)?

blue - 2008-09-24, 15:12

Ja również prosze o dane do kombiaczka...
mekintosz - 2015-08-03, 17:39

Witam

Coś się przestawiło po wakacyjnych wertepach lub rozjechało od wymiany wahacza. Generalnie na przeglądzie do dowodu rejestracyjnego nic sie nie doczepili. Teraz jest jak widać na filmie, auto ściąga. Lekko trzeba nieustannie korygować kierownicą.

Może ktoś polecić solidną stację w Warszawie , gdzie to mi ustawią by było ok ? Tak dokładnie jak na tym filmie:





Zakładam, że w Sandero jest jak w Loganie jeśli chodzi o parametry ?

U mnie sytuacje jest jak na video. Prędkość 90-100 km/h. Dramat ???



GORDINI - 2015-08-03, 19:56

Wymieniałeś wahacz i było ok. czy po wymianie tej części zaczęło ściągać.
Na SKP sprawdzili wszystko w zawieszeniu i było w porządku?
Tak trochę chaosu w tym wątku zapodałeś.

corrado - 2015-08-03, 21:45

jedz do pierwszej lepszej stacji lub na pierwsza lepsza geometrie i ci ustawia,
w naszych autach nic oprocz zbieznosci nie ustawia sie, lekko moze tylko zmienic sie pochylenie kol i WSZ ale to moze byc do 5min, wiec nie bedzie mialo wplywu na jazde, natomiast zbieznosc tak. natomiast po wymianie wahacza jak najbardziej moze zbieznosc poleciec, bo jest luz na srubach do sanek.

mekintosz - 2015-08-03, 22:19

Wydawało mi się wcześniej ( jeszcze zanim wymieniłem przez luz na sworzniu wahacz ), że ciut ściąga. Wymieniłem wahacz bez ruszania końcówki drążka. Wahacz TRW a nie renault. Następnie pojechałem na drugi dzień na przegląd. Nic diagnosta nie stwierdził podejrzanego. Teraz wracając z urlopu, gdzie troszkę pokręciłem się po leśno-polnych drogach 4-tej kategorii, zauważyłem, że to ściąganie jest lekko irytujące. Szczególnie w dłuższej podroży zamiast tylko trzymać kierownicę jadąc na wprost jestem zmuszony lekko kontrować by samochód nie uciekł na pobocze. Dziś też sprawdziłem ciśnienie - było z przodu i z tyłu jednakowe 2.0 bar.
corrado - 2015-08-04, 06:36

jeszcze mi sie nie zdarzylo zeby wyjac wahacz i wsadzic i zeby kierownica byla tak samo ustawiona, akurat drazek kierowniczy jest bezpieczny i wymontowac ze zwrotnicy mozna go i nie wplynie na zbieznosc, wiec piszesz nie do rzeczy :-)
a poza tym czy diagnosta ma laser w oczach i widzi ustawienia geometrii kol ? :mrgreen:
tego na oko nie widac :mrgreen:

kali - 2015-08-04, 08:45

Inny wachacz inna jego długość. To śa drobne odchyłki, ale wpływaja na zbierzność. Policz to z dżwigni.
Andrzej Zajczuk - 2015-08-04, 14:12

Dla wszystkich co mają wątpliwości:

Po co mi geometria zawieszenia?

dłuższa żywotność opon
łatwiejsze, pewniejsze, stabilniejsze prowadzenie samochodu
mniejsze ryzyko wypadku


Kiedy zlecić wykonanie geometrii zawieszenia?

gdy zauważasz przyspieszone zużycie bieżnika którejś z opon, szczególnie gdy jest to zużycie tylko po jednej stronie opony
gdy samochód przy jeździe na wprost i po puszczeniu koła kierownicy zbacza z toru jazdy (test ten wykonaj na równej drodze, gdy nie ma bocznego wiatru)
gdy wpadłeś w dziurę i samochód zaczął się po tym inaczej prowadzić
jeśli były wymieniane elementy zawieszenia takie jak: kolumna McPhersona, wahacz, drążek kierowniczy, końcówka drążka kierowniczego, sworzeń zwrotnicy, drążek reakcyjny i po tej naprawie nie była przeprowadzona regulacja geometrii zawieszenia
po naprawie blacharskiej, gdy był naprawiany szkielet karoserii lub było np. skrzywione koło
gdy kupiłeś właśnie używany samochód (poprzedni właściciel najprawdopodobniej dawno nie zlecał wyregulowania geometrii)
gdy nie pamiętasz kiedy ostatni raz była wykonywana geometria zawieszenia w Twoim samochodzie

Nastawy zawieszenia zmieniają się z czasem pod wpływem codziennej jazdy. Samochód wpada na nierówności, zużywają się elementy zawieszenia. Stopniowo samochód traci ustawioną przez producenta geometrię zawieszenia. Geometrię dobrze więc zlecać okresowo - im mniej równe drogi, tym częściej.
kiedyś to była dobra praktyka serwisowa -oczywiście odpłatna.

GORDINI - 2015-08-04, 14:19

mekintosz napisał/a:
Wymieniłem wahacz bez ruszania końcówki drążka

Sam zmieniałeś, czy ktoś zmieniał.
Pytam bo należy wiedzieć, że dokręca się na obciążonym aucie czyli stoi na kołach.
W przeciwnym wypadku tuleje szybko się kończą.

mekintosz - 2015-08-05, 18:07

Kolega mi zmnieniał, jak posadził auto na kołach dociągał śruby.

Byłem dziś na ust zbieżności. Oczywiście nie mieli ustawień do Sandero jedynie do Logana. Zaoferowałem info ze strony ale odszukali online jakieś dane. Zbieżność faktycznie rozeszła się. Jednak nie potrafili, stwierdzili , że przez inny niż fabryczny wahacz ( lewy oryginał , prawy TRW ) zmienił się trwale kąt wyprzedenia ( rzekomo dłuższy wahacz ) i tak zostanie. Zapłaciłem 80 zł.

Jedy duża poprawa jednak wydaje mi się , że jeszcze lekko potrafi uciekać. Może to wina tego kąta lub opony muszą się ułożyć do nowych nastawień ?

corrado - 2015-08-05, 18:18

tak, rozny kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy na obu kolach i bedzie sciagac, no i powrot kierownicy do jazdy na wprost na luku tez bedzie inny : lewo kontra prawa strona, zwiekszona tez podatnosc na podmuchy wiatru

ale swoja strona to nie powinno byc duza roznica w WSZ, ja bym opuscil samochod odkrecil wahacz i znowu stojac na kolach auto jak Bog przykazal przykrecil wahacz do sanek i wtedy dopiero zbieznosc.

GORDINI - 2015-08-05, 20:31

corrado napisał/a:
tak, rozny kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy na obu kolach i bedzie sciagac

Owszem przy hamowaniu.
mekintosz napisał/a:
Oczywiście nie mieli ustawień do Sandero jedynie do Logana

Mieli kiepski sprzęt i się nie znają na rzeczy.
Kąt możesz przestawić na górnym mocowaniu kolumny lub wahaczu.
Dobry warsztat ogarnia geometrię każdego auta bez problemu.
Mam nietypowe auta i ustawiam geometrię na tory w zależności od konfiguracji- z reguły wygrywam nie mocą ale zawiasem.

corrado - 2015-08-05, 21:09

kolego bedzie sciagac zwlaszcza w polaczeniu z nierowna nawierzchnia , nie trzeba hamowac, choc tak jak pisze wszystko zalezy jaka odchylka jest L/P,
druga sprawa jezeli WSZ jest rozny a auto bezwypadkowe i mocowanie mcpersona i zwrotnica niezgieta i kielich nieprzesuniety to oznacza rozne wartosci rozstawu osi L/P

gordini napisał/a:

Mieli kiepski sprzęt i się nie znają na rzeczy.
Kąt możesz przestawić na górnym mocowaniu kolumny lub wahaczu.
Dobry warsztat ogarnia geometrię każdego auta bez problemu.
Mam nietypowe auta i ustawiam geometrię na tory w zależności od konfiguracji- z reguły wygrywam nie mocą ale zawiasem.


nie mozesz ustawic w dacii tego kata na pewno nie na gornym mocowanu kolumny mcpersona,bo tej regulacji tutaj nie ma. jest sama kolumna mcpersona z poducha i to przymocowane jest jedna sruba w kielichu amorka - tak jest we wsztstkich daciach. Jedynie to lekkie regulacje kata pochylenia kola <oprocz mocowania wahacza z sankami> i tym samym kata pochylenia zwrotnicy na srubach amortyzator / zwrotnica - ale to max 10 minut

Karenzo - 2016-03-29, 17:25

Panowie oceny poproszę
tylna ośka trochę przekrzywiona oba koła .
Walić na gwarancje czy zrobić jak majster proponował czyli wstawić jakieś bałwanki czy kij wie co
przednia oczywiście ustawiona

kali - 2016-03-29, 18:15

Masz gwarancję to korzystaj.
Karenzo - 2016-03-29, 19:02

niby tak ale pierwsze co usłyszę to pewnie że krawężnikiem przywaliłem .
Bo tylnej ustawić się nie da więc to będę spore koszta .

kali - 2016-03-29, 22:47

Da się delikatnie na ślicach ustawić. Masz małe odchyłki.
trybik - 2016-03-30, 07:23

witam
jeżdżę dokerem i jak na razie nic mi się nie sypnęło
ale w sprawach zbieżności jaszcze z UNO miałem zawsze kłopoty , od nowego sypały się wahacze , i wiem że są one nie równe zazwyczaj są dłuższe nie wiele, ale to zmienia całkowicie ustawienia zbieżności , nie wiem jak w Dacii ale w fiacie można było wymienić przegub kulowy bo to się zazwyczaj sypało reszta wahacza pozostawała , raz jeden jedyny nie musiałem nic korygować trafiły się idealne,
ale po takiej robocie jak wahacz , drążki kierownicze , należy zawsze zbieżność sprawdzić , oraz dokładnie docisnąć wszystkie śruby , swego czasu jedna luźna śruba wahacza dawała objaw jakby auto nie mogło znaleźć właściwego kierunku albo skręcało w jedna lub drugą stronę wystarczyło ją docisnąć i autko prowadziło się wyśmienicie

Karenzo - 2016-03-30, 17:24

no to już wiem
na geometrie jest gwarancja do 2000 km

Dobry warsztat zaproponował "podpiłowanie fasolek " + geometria koszt 200-300 zł

corrado - 2016-03-30, 21:09

Karenzo, ja u Ciebie z kątów pierwotnych nic wielkiego strasznego nie widzę.
Zbieżnośc z przodu do małej korekcji, bo pewnie miałeś skręconą trochę kierownicę do jazdy na wprost ? ( bo sumaryczny kąt zbieżności przodu jest Ok: -0.09 stopnia).

A z tyłu masz oba zbieżne koła na plusie ( sumarycznie +0.24 st) i lekko przesunięta oś geometryczna jazdy -0.06stopnia,
jedynie moze troche wiecej lewa stronA - kolo pochylenie kola -1 stopien .
Ale to rownie dobrze moze byc z powodu wybitej tuleji tylnej belki , co by moglo tez wskazywac na mniejsza zbieznosc na plusie z prawej strony.
Takze wymieniłbym tuleje po 40pln i nic nie szlifował, tych fasolek na mocowaniu łapek tylnej belki . Wroci pewnie wszystko na miejsce . A druga sprawa tuleje tylnej belki naprawde sa delikatne , moglem je skrecac rekoma ( takie same przypomne wchodza do logana mcv czy sandero nawet )
DACIA 60 01 549 988

Karenzo - 2016-03-30, 21:27

Ostatnio podbijałem dowód i na moją prośbę dobrze sprawdzili zawieszenie .
nic nie było

corrado - 2016-03-30, 21:32

U mnie tez nic nie bylo ani na SKP ani u innego mistrza ktory sprawdzal cos w zawieszeniu,
ale odpialem "belke" i zobaczylem jak jest .

mekintosz - 2017-03-01, 01:43

Dwa lata tamu ustawiałem zbieżność, bezskutecznie. Auto mi po chwili lekko zjeżdżało na prawo podczas jazdy na wprost. Musiałem wciąż lekko kontrować - irytujące podzas jazdy. Kierownica była o kilka stopni w prawo. Pojechałem na stację obsługi, nie ASO. Kierownicę owszem poprawiono, zbieżność też ale nadal zjeżdża na prawo. Mniej niż wcześniej ale jednak. Mówili, że jak ny co mogę podjechać na poprawkę. Przejechałem 1200 km, myślę, niech się opony "dotrą" do nowych ustawień. Niestety nic to nie pomogło. Młody pracownik twierdził, że w tym samochodzie producent nie przewidział możliwości korekty kąta wyprzedzenia zwrotnicy. Tak pokazał soft programu do doignostyki. Sprzęt podobny jak na filmie:



Poniżej foto ustawień jak wjechałem na stanowisko i po regulacji. Można coś tu jeszcze poprawić, czy może zamienić opony jakoś ? Mechanik musiał końcówkę drążka ( ? ) lekko podgrzać od strony kierowcy bo się ruszyć celem korekty ustawień. Jak pisałem kiedyś po prawej stronie ( pasażera) mam wahacz TRW, lewa kierowcy RENAULT.

Katalogowo powinno być tak:

Przód

Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy: +2° 42’ ± 30’

Pochylenie koła: -0° 10’ ± 40’

Pochylenie sworznia zwrotnicy: +10° 17’ ± 30’

Wszystkie powyższe: maksymalna różnica między prawym/lewym kołem = 1°

Zbieżność kół (dla obu naraz):
sedan / hatchback: -0° 10’ ± 10’
kombi / furgon / pickup: -0° 10’ ± 30’


Tył
Pochylenie koła:
sedan / hatchback: -0° 51’ ± 15’
kombi / furgon / pickup: -0° 50’ ± 30’

Zbieżność kół (dla obu naraz):
sedan / hatchback: +0° 44’ ± 15’
kombi / furgon / pickup: +0° 30’ ± 10

kali - 2017-03-01, 07:49

To że się nie reguluje to nie znaczy że nie da się zrobić. Dużo ci nie brakuje.
corrado - 2017-03-01, 09:00

No a gdzie jest kat wyprzedzenia sworznia zwrotnicy ?Ono ma rowniez wielki wplyw na prowadzenie na wprost
Nie zmierzyli Ci ani przed ani po.
Troche faktycznie dosc dosc roznica pochylenia kola :( Mozna troche podciagnac prawa - czyli pociagnac do siebie zwrotnice - na mocowaniu amorek - zwrotnica na tych dwoch srubach .. i skrecic ... ciapke sie poprawi ,
ale niech zbadaja Ci reszte katow ... bo to lipa takie badanie...

mekintosz - 2017-03-01, 09:04

Polecisz mi Corrado jakis sensowny punkt, gdzie potrafia sprawdzic w 100% dacie ?
Marek1603 - 2017-03-01, 10:29

A dlaczego nie wymieniłeś od razu drugiego wahacza?

Wysiadł jeden, to zaraz drugi i znowu przeboje ze zbieżnością mogą być, a tak to przeszedłbyś to tylko raz. ;-)

corrado - 2017-03-01, 10:49

mekintosz napisał/a:
Polecisz mi Corrado jakis sensowny punkt, gdzie potrafia sprawdzic w 100% dacie ?


Oczywiscie , 100pln placilem ostatnio ale to bylo z rok, poltora roku temu - wszystkie katy ktore chcialem porobili

Ursus - Nowotyska 15, 00-001 Warszawa
scds.pl

ps .

katy jeszcze sa podane na drugiej stronie takiego wydruku... ;-)
geometria z katami przesuniecia osi, roznica rozstawu kol, a ten roznica katow skretow kol - to chcialem koniecznie by zweryfikowac zwrotnice czy po wymianie juz jest ok.

mekintosz - 2017-03-01, 10:56

Marek1603 napisał/a:
A dlaczego nie wymieniłeś od razu drugiego wahacza?

Wysiadł jeden, to zaraz drugi i znowu przeboje ze zbieżnością mogą być, a tak to przeszedłbyś to tylko raz. ;-)


Jeden był wymieniany w ASO zaś drugi padł jakiś czas potem. Nawet ASO nie wymienia parami. Zobaczymy czy uda się poprawki zrobić w tej stacji gdzie byłem. Ma ktoś instrukcje ustawiania kąta wyprzedzania zwrotnicy sandero gdzie i jak ruszyć? Chcę im pokazać, że się jednak da.

corrado - 2017-03-01, 11:02

meikintosz
Nie ustawisz tego kata ( czyli WSZ ), mozesz jedynie na srubach lekko ruszyc wahacz/sanki , ale to nawet nie poczujesz w jezdzie i moze pare minut sie zmieni kat ...

Jesli jest cos nie halo z katami to jest cos odksztalcone - zawiecha albo karoseria innej opcji nie ma raczej ... no moze byc tez jeszcze sprezyna peknieta ..

DrOzda - 2024-01-08, 17:07

Czy te kąty WSZ nie są zbyt duże ?
Dacia Lodgy 2012

dudu$ - 2024-01-08, 23:54

Skoro wyniki są na czerwono to na pewno są to złe wartości. Chyba musisz powoli zastanawiać się nad wymiana wahaczy oraz kolumn McPersona na nowe , jeśli oczywiście chcesz przywrócić prawidłową geometrię pojazdu. Plus jest taki, że tył masz w porządku.
DrOzda - 2024-01-09, 12:06

Wahacze niby są w porządku , dwukrotnie sprawdzano je na szarpakach, no ale jeden jest fabryczny drugi wymieniany na gwarancji. Zastanawiam się czy mocowania i łożyskowanie kolumn McPhersona nie może dawać takiego efektu. Dobrze że ten kąt jest podobny po obu stronach przynajmniej więc nie ściąga.
Dopuszczalne wartości to jest zdaje się + 2 stopnie 43' +/-30'

dudu$ - 2024-01-09, 19:54

DrOzda napisał/a:
Wahacze niby są w porządku , dwukrotnie sprawdzano je na szarpakach, no ale jeden jest fabryczny drugi wymieniany na gwarancji. Zastanawiam się czy mocowania i łożyskowanie kolumn McPhersona nie może dawać takiego efektu. Dobrze że ten kąt jest podobny po obu stronach przynajmniej więc nie ściąga.
Dopuszczalne wartości to jest zdaje się + 2 stopnie 43' +/-30'


z mojego doświadczenia wiem że mocowanie górne amortyzatorów ma wpływ na ustawienie geometrii. D swoim [pierwszym Dusterze gdy wymieniłem jedno mocowanie na nowe musiałem ustawiać na nowo zbieżność bo geometria uległa zmianie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group