DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Holowanie auta

Karenzo - 2015-10-01, 17:22
Temat postu: Holowanie auta
Strzelił mi pasek klinowy pod pracą (wjeżdżając na parking ) w moim drugim aucie .
Musze teraz zaholować moje auto jutro na działkę i coś z tym fantem zrobić (50km )
auto citroen berlingo 1.9d waga 1250 kg
aktualnie do dyspozycji mam
dustera 1.6 16v 1180kg
cordobe 1.4 8v 950 kg

Na początku chciałem wziąć cordobe bo już jest stara i niedługo pójdzie na żyletki ale różnica masy mnie trochę niepokoi .
Jest też duster ale mam mieszana uczucia ciągać nim taki ciężar (ma dopiero 3 latka ) :mrgreen: , holował już ktoś takie ciężary ?

GORDINI - 2015-10-01, 18:34

Jedno i drugie da radę- najmniej męczarni będziesz miał na sztywnym holu, linkę musi ogarniać jeden i drugi kierowca.
Focusem dałem radę ciągnąć przyczepę (hamulce niesprawne), która ważyła 3 tony
na dystansie prawie 35km i to mocno pod i z górki.

route2000 - 2015-10-01, 18:57

Tylko jak wygląda ze strony prawa ruch drogowego: czy lżejsze auto może holować cięższe niesprawne auto? Nie wiem co na to policja? :->
Karenzo - 2015-10-01, 19:10

O drugiego kierowce się nie obawiam .
Tak jak pisałem walnął pasek klinowy , wymieniony miesiąc temu . Prawdopodobnie alternator stanął .
Duster ma krótkie biegi które w tej sytuacji mogą okazać się zbawienne ale sztywność karoserii nie przekonuje mnie do takich operacji

arczi_88 - 2015-10-01, 19:37

Holowałem Matizem Golfa znajomego i dało rade, nie wiem ile waży Golf ale różnica mas była pewnie większa niż w Twoim przypadku. Ruszanie masakra ale jak juz się rozkulałem z nim to szło. Porządna lina i ogarnięty kierowca holowanego do utrzymywania naciągu liny przy hamowaniu i nie ma się czego bać ;-)
Karenzo - 2015-10-01, 19:45

nie był bym taki pewien
matiz to ok 800 kg
golf II 900

GORDINI - 2015-10-01, 19:49

Cytat:
Duster ma krótkie biegi które w tej sytuacji mogą okazać się zbawienne ale sztywność karoserii nie przekonuje mnie do takich operacji

Masz zgnite auto czy kompleksy w głowie. Tak jak napisałem powyżej bez problemu dasz radę. A jak się boisz to bierz autolawetę.

arczi_88 - 2015-10-01, 19:54

Karenzo napisał/a:
nie był bym taki pewien
matiz to ok 800 kg
golf II 900



Golf 4 to był wg wiki waży 1120 kg.

ajax - 2015-10-01, 19:58

znam z opisów przypadek holowania Poloneza fiatem 126p. Wiem, że dało radę, ale nie wiem jak długo potem ten maluch jeździł
malygabrys - 2015-10-01, 20:13

Karenzo masz hak w dasterze? to traktuj to jak przyczepę hamowaną i dajesz - 1,3 czy 1,4 tony możesz targnąć i wio :-P
cookie - 2015-10-01, 20:52

Jeśli Berlingo ma silnik bez Klimy i pod silnikiem nie ma osłony to wymiana alta i paska zajmie ci góra 45 minut. Używanego alta z poglądem stanu szczotek zostaniesz w Pruszkowie-na Żbikowowie w cenie 1/4 regeneracji. Masz tam pod maska XUD-a czy to nowsze cudo z elektroniczną pompą?
Karenzo - 2015-10-01, 20:56

hak mam w berlingo
więc do dustera już nie montowałem

Co do kompleksów to jak chcecie możecie tak to nazywać . Ile z was sprawdzało jak wygląda podwozie po podnoszeniu podnośnikiem dwukolumnowym ?
ja mam pogięte ...
No cóż jutro spróbujemy jak będzie dzieżko podjadę dusterem

PiotrWie - 2015-10-02, 07:36

Spróbuj po prostu pojechać - jak masz dobry akumulator to 50 km na luzie pojedziesz na nim. No chyba że w brelingo pompa wody jest napędzana z tego samego paska co alternator a nie z rozrządu. Ja Laguną z silnikiem K4M przejechałem spod Lyonu pod Karlsruhe po odcięciu paska akcesoriów z powodu awarii alternatora, tam wymieniłem aku i dojechałem do Polski. Pan z ADAC od którego kupowałem akumulator mówił "unmoglich" :mrgreen:
Karenzo - 2015-10-02, 11:39

to starożytny smoluch więc jak odpali to już pójdzie nawet pod wodą
Ale po zerwaniu paska wpadł w okropne drgania i świszczy więc jednak hol

bebe - 2015-10-02, 13:59

Holowałem identyczne berlingo. :) I też po zerwaniu paska. Niestety odpalić się go nawet po wymianie nie udało, był jakiś problem z pompą paliwa.

Co do samego holowania - masakra. Krótkie biegi to ma Duster 4x4, w 4x2 są w miarę normalne, niestety. Największy problem to ruszyć z miejsca bez spalenia sprzęgła. Znaczy, to nie jest problem na parkingu. To jest problem na wyjeździe z parkingu, w godzinach szczytu, kiedy żaden buc cię nie wpuści, bo przecież zeżresz mu asfalt :> , i ruszyć trzeba w miarę żwawo. Ale jak już się ruszy i jest się myślącą osobą, to jest spoko, nie rozumiem, co miałoby się zepsuć. Skrzywienia karoserii po podnośnikach i holowaniu nie stwierdziłem. Nie bardzo też umiem sobie wyobrazić, jaki dokładnie miałby być mechanizm powstania uszkodzenia po holowaniu - sugestię, że do wykrzywienia podłużnic czy mocowania kółka do holowania miałby się przyczynić silnik o momencie obrotowym całych 158 Nm, skwituję rubasznym śmiechem. ;)

Karenzo - 2015-10-02, 14:34

no dobra bebe przekonałeś mnie
jade dusterem
jak jutro nic nie napisze to znaczy że się nie udało
będziesz miał mnie na sumieniu

Karenzo - 2015-10-02, 23:54

no cóż udało się . Nareszcie ta krótka jedyna się przydała , ruszanie nie sprawia problemu .
malygabrys - 2015-10-03, 16:31

No widzisz a tyle strachu było :-P
Dardus - 2015-10-03, 21:42

Prawnie zabronione jest holowanie samochodu przy unieruchomionym silniku, (jedynie laweta) brak wspomagania kierownicy i hamowania, można by się ,,przejechac" przy pierwszej kontroli.
Pomijając kwestie prawną Duster świetnie sprawdza się przy holowaniu, sam nim ciągam przyczepę 1000 kg na długie dystanse i nie widzę w tym problemu, :mrgreen:

arczi_88 - 2015-10-04, 05:51

A po co komu holować sprawne auto? Czyli zmieniły sie przepisy? Bo za moich czasów holowane auto musiało mieć sprawny układ kierowniczy i hamulce i tyle.
GORDINI - 2015-10-04, 07:42

Dardus napisał/a:
Prawnie zabronione jest holowanie samochodu przy unieruchomionym silniku, (jedynie laweta) brak wspomagania kierownicy i hamowania, można by się ,,przejechac" przy pierwszej kontroli.

Nie wprowadzaj zamętu. Przeczytaj ze zrozumieniem.
"2. Zabrania się holowania:
1.pojazdu o niesprawnym układzie kierowniczym lub o niesprawnych hamulcach, chyba że sposób holowania wyklucza potrzebę ich użycia;
2.pojazdu za pomocą połączenia giętkiego, jeżeli w pojeździe tym działanie układu hamulcowego uzależnione jest od pracy silnika, a silnik jest unieruchomiony"

Brak wspomagania(przy wyłączonym silniku) kierownicy nie znaczy, że układ jest niesprawny.

Karenzo - 2015-10-04, 12:06

Układy przy wyłączonym silniku były sprawne .
Rozrząd się przestawił o 2-3 ząbki i tłumik drgań chyba zdechł .

Teraz nowych aut holować przy wyłączonym silniku nie można bo mają wspomaganie elektryczne

GORDINI - 2015-10-04, 16:06

Karenzo napisał/a:
Teraz nowych aut holować przy wyłączonym silniku nie można bo mają wspomaganie elektryczne

Gdzie to jest napisane?
Jak wysiądzie wspomaganie to kierownica jest zablokowana czy można nią kręcić a co za tym idzie sterować autem?
Z tego co widzę masz z wieloma prostymi sprawami problemy. :mrgreen:

Karenzo - 2015-10-04, 16:47

Może dlatego że wspomaganie działa tylko przy włączonym silniku ?

Bez wspomaganie kierowca ma 2 razy trudniejszą sytuacje niż w przypadku braku fabrycznego wspomagania .
Po pierwsze musi dodatkowo napędzić silnik elektryczny
po drugie ma kierownice ze wspomaganiem która ma krótsze przełożenie .

Kiery bez wspomagania obracają się o pół obrotu dalej aby bardziej rozłożyć silę .


Jest jeszcze możliwość zniszczenia pompy w układzie elektro hydraulicznym

GORDINI - 2015-10-04, 18:01

Nie syp bzdetami tylko konkretami!
Układ kierowniczy w każdym aucie po awarii wspomagania ( nie jest istotne jaki system) zawsze będzie działał.
Zadałem konkretne pytanie a Ty za przeproszeniem wypisujesz jak sztywnieje kierownica. Dołożysz trochę więcej siły i skręcisz. Takie to trudne?

Dardus - 2015-10-05, 17:23

Kolego GORDINI pofatygujcie się do najbliższej jednostki policji, ewentualnie patrolu drogowego lub 997, tam was pozbawią wątpliwości.
Napiszę jeszcze raz unieruchomiony silnik, znaczy wyłączony i nie działają wtedy układy WSPOMAGANIA hamulca jak i kierowniczego (co nie znaczy, że wogóle nie chamuje i nie skręca) i to właśnie dyskwalifikuje pojazd do holowania na lince. Chyba że szczepisz osobówki na holu sztywnym. W takim układzie (hol giętki) ,teraz można holować oficjalnie jedynie malucha.

DrOzda - 2015-10-05, 18:19

Za przeproszeniem pleciesz androny. Wspomaganie hamulców jest obecne od epoki fiata 125p czyli koniec lat 60-tych ...
Karenzo - 2015-10-05, 18:41

chodzi o że w starszych konstrukcjach da się hamować nawet bez wspomagania .
U kolegi w volvo bez wspomagania nie zahamujesz.

W maluchu ze względu na objętość układu i wielkość hamulców bez wspomagania spokojnie sobie poradzisz

DrOzda - 2015-10-05, 19:02

O ile to Volvo nie ma układu pneumatycznego to kwestia siły nacisku na pedał. Podobnie zresztą wspomaganie kierownicy najbardziej pomaga na postoju przy niskich prędkościach na drodze jego brak jest mniej odczuwalny. ..
Dardus - 2015-10-05, 19:13

Dla niektórych trzeba dodać, że maluchy NIE posiadają żadnego wspomagania pompy hamulcowej.
W Dusterze jak i w większości samochodów, da się wyhamować bez wapomagania, ale trzeba dobrze cisnąć na pedał.

arczi_88 - 2015-10-05, 19:54

Dopóki w kodeksie drogowym nie będzie wyraźnego zapisu, że jest jakikolwiek zakaz holowania o jaki się tu przegadujecie to mogą mnie cmoknąć.

Dalej nie mogę pojąć po co holować auto, które ma włączony silnik? Przeważnie taka konieczność wzięcia na hol jest spowodowana właśnie unieruchomieniem silnika.

GORDINI - 2015-10-05, 20:41

Dardus napisał/a:
Kolego GORDINI pofatygujcie się do najbliższej jednostki policji, ewentualnie patrolu drogowego lub 997, tam was pozbawią wątpliwości

Napisałeś jak z PRL.
Konkretnie paragraf na forum z Kodeksu Drogowego.
Miałem kilkanaście kontroli przy holowaniu i ciągnięciu przyczepy- wynik pozytywny dla mnie.
W 3 autach mam Viatoll'a , trochę kilometrów przez 40 lat nabiłem (ABCET)

corrado - 2015-10-05, 21:51

to ty masz kolego okolo 60 lat ? :roll:
Dardus - 2015-10-05, 23:39

arczi_88 napisał/a:
Dalej nie mogę pojąć po co holować auto, które ma włączony silnik? Przeważnie taka konieczność wzięcia na hol jest spowodowana właśnie unieruchomieniem silnika.

Może dramatyzuję, ale wszystko może sie zdarzyć
Przykładowo, awaria sprzęgła(może się ślizgać), przegubu, półosi napędowej itd.
Najważniejsze - zakaz holowania samochodu z napędem 4x4 (według instrukcji obsługi tylko laweta) i myślę, że przy awarii któregoś z powyższych elementów zdecydował bym się tylko wtedy na hol przy odpalonym silniku. :->

PiotrWie - 2015-10-06, 09:57

corrado napisał/a:
to ty masz kolego okolo 60 lat ? :roll:

Czyżbyś uważal że jak sie ma ok. 60 lat to należy sobie budować grobowiec a nie pisać na forum internetowym???

GORDINI - 2015-10-06, 14:03

Powoli się zbliżam ;-)
corrado - 2015-10-06, 15:28

aha, no to dziwie się , sory jak cie kiedyś może trochę zrugałem, ale myslalem , ze to jakiś dzieciak się wypowiada
:)

arczi_88 - 2015-10-06, 15:34

Ale to co? Już ktoś młodszy nie może mieć racji?
eplus - 2015-10-06, 18:39

Nie kłócić się, gówniarze! Ja dostałem prawko w wieku 16 lat, A+B, dawniej można było nawet C mieć w tym wieku.
Wtedy jeszcze przed każdym automobilem musiał iść człowiek z czerwoną chorągwią albo latarnią, aby ostrzegać pieszych.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group