DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Porownanie napedu 4x4 Dustera do innych producentow

ken-wawa - 2016-01-01, 16:34
Temat postu: Porownanie napedu 4x4 Dustera do innych producentow
Jak oceniacie rozwiazanie napedu 4x4 w Dusterze w porownaniu do innych producentow, szczegolnie interesuje mnie Mitsubishi i Suzuki? Jakie sa plusy i minusy?

Przy okazji spotkalem sie z opinia, ze przzy napedzie w trybie lock w Dusterze, ten naped lubi sie przegrzewac i pozniej konieczna jest wizyta na stacji diagnostycznej. Jest cos w tym?

robo1973 - 2016-01-01, 17:30

jeżdżę od 2011 i nic mi się nie przegrzewa Jak dla mnie to super samochód no i napęd
Dusterjack - 2016-01-01, 17:35

Nic się nie przegrzewa. Często jeżdżę po nieutwardzonym terenie, zimą w śniegu i działa bardzo dobrze. Jedyną wadą (w niektórych przypadkach zaletą) jest to, że Duster jest trochę za lekki jak na napęd 4x4.
wojtek_pl - 2016-01-01, 17:40

Jak na SUVa bez reduktora to Duster ma bardzo dobry napęd z możliwością włączenia 4x4 na stałe. Podobnie ma Fiat Sedici/Suzuki Sx-4. Nie wiem jak ma teraz Vitara, bo zdaje się, że ta nowa nie ma już reduktora.
Napęd działa bardzo dobrze, brak przegrzewania się.

jas_pik - 2016-01-01, 17:59

Potwierdzam wypowiedź Dusterjack-a.
Przy dojeździe do mojej hacjendy polegały tuzy jak Merc ML, Porsche Cayene. Wyłącznie Duster, Niwa i UAZ zawsze dojeżdżały.
Zwłaszcza przy trudnym terenie przydaje się ta krótka jedynka na którą wszyscy psioczą.

GORDINI - 2016-01-01, 20:33

jas_pik napisał/a:
Przy dojeździe do mojej hacjendy polegały tuzy jak Merc ML, Porsche Cayene

SUV to nie jest terenowe auto.
Jeździłeś Land Roverem, Jeepem Mercedesem G gdzie były zamontowane reduktory? Chyba nie.
Co do umiejętności kierowców się ww. aut się nie wypowiadam.

Cav - 2016-01-01, 21:01

robo1973 napisał/a:
jeżdżę od 2011 i nic mi się nie przegrzewa Jak dla mnie to super samochód no i napęd


A ile razy jeździliście wszyscy w trybie lock?

Cav - 2016-01-01, 21:03

jas_pik napisał/a:
Potwierdzam wypowiedź Dusterjack-a.
Przy dojeździe do mojej hacjendy polegały tuzy jak Merc ML, Porsche Cayene. Wyłącznie Duster, Niwa i UAZ zawsze dojeżdżały.
Zwłaszcza przy trudnym terenie przydaje się ta krótka jedynka na którą wszyscy psioczą.


Wszyscy to psioczą na krótką 4-kę, 5-tkę i 6-tkę.
Nie widziałem, aby ktoś narzekał akurat na 1-kę.
Krótkie NISKIE (i tylko one) biegi mają sens.

jas_pik - 2016-01-01, 21:15

Cav napisał/a:
Wszyscy to psioczą na krótką 4-kę, 5-tkę i 6-tkę.
Nie widziałem, aby ktoś narzekał akurat na 1-kę.
Krótkie NISKIE (i tylko one) biegi mają sens.

Jednak kilka osób to krytykowało. Zestopniowanie wyższych biegów jest pochodną też tego pierwszego :-D

GORDINI napisał/a:
Jeździłeś Land Roverem, Jeepem Mercedesem G gdzie były zamontowane reduktory? Chyba nie.

Osobiście akurat tymi nie, dlatego się na ich temat nie wypowiadam. Ale trochę km z reduktorem pokonałem w innych pojazdach.
GORDINI napisał/a:

Co do umiejętności kierowców się ww. aut się nie wypowiadam.

Zasada jest zawsze taka że im droższy/lepszy/markowy pojazd tym dalej trzeba się przedzierać w błocie po traktor

Cav - 2016-01-01, 21:28

jas_pik napisał/a:
Cav napisał/a:
Wszyscy to psioczą na krótką 4-kę, 5-tkę i 6-tkę.
Nie widziałem, aby ktoś narzekał akurat na 1-kę.
Krótkie NISKIE (i tylko one) biegi mają sens.

Jednak kilka osób to krytykowało. Zestopniowanie wyższych biegów jest pochodną też tego pierwszego :-D



A to tylko skutek lenistwa/pazerności Renault.
Wcale tak być nie musi.

jas_pik napisał/a:

Zasada jest zawsze taka że im droższy/lepszy/markowy pojazd tym dalej trzeba się przedzierać w błocie po traktor


Nie bardzo, chodziło o "im lepszy w terenie".
Markowe/droższe/lepsze często w terenie są po prostu gorsze i daleko nie dojadą.
Więc i traktor się nie będzie męczył - wyciągniesz delikwenta Dusterem. ;-)

jan ostrzyca - 2016-01-01, 21:44

Najlepszy napęd 4x4 w klasie małych aut ma Lada Niva. Stały 4x4, reduktor i blokada. Za ok. 40-45 tys. zł w RFN.
http://www.lada.de/niva_modellvarianten00.html
http://www.lada.de/filead...A_schaltung.jpg
Co ciekawe w RFN sprzedają ją z normą Euro 6

Cav - 2016-01-01, 21:49

jan ostrzyca napisał/a:
Najlepszy napęd 4x4 w klasie małych aut ma Lada Niva.


Ale reszta samochodu nie odpowiada czasom, to jest auto sprzed wieeeeeelu lat, praktycznie nie modernizowane nawet.

jan ostrzyca - 2016-01-01, 21:57

Cav napisał/a:
jan ostrzyca napisał/a:
Najlepszy napęd 4x4 w klasie małych aut ma Lada Niva.


Ale reszta samochodu nie odpowiada czasom, to jest auto sprzed wieeeeeelu lat, praktycznie nie modernizowane nawet.

Jasne. Niemcy sprzedaję jako auto (pewnie trzecie w domu) dla myśliwego, wędkarza, rolnika.

jas_pik - 2016-01-01, 22:22

Jeśli porównasz ceny wyposażonej trochę lepiej Łady w wersji 4x4 lub droższej odmiany Tajga to są one zbliżone do ceny Dustera Ambiance 4x4 w Polsce http://www.lada.de/filead...DA_4x4_9.15.pdf
Dusterjack - 2016-01-02, 10:40

Kolega pytał: "Jak oceniacie rozwiazanie napedu 4x4 w Dusterze w porownaniu do innych producentow, szczegolnie interesuje mnie Mitsubishi i Suzuki? Jakie sa plusy i minusy?"

Nie ma sensu opowiadać tu o Mercedesach

Dar1962 - 2016-01-02, 12:06

Dusterjack napisał/a:
Kolega pytał: "Jak oceniacie rozwiazanie napedu 4x4 w Dusterze w porownaniu do innych producentow, Jakie sa plusy i minusy?"

w moim 4 letnim egzemplarzu jest nadal niezawodny. Nic się nie przegrzewa, choć niezbyt często ma coś do roboty, jeżdżę w zasadzie wyłącznie w trybie "auto". Sprzedawca ściemniał,że w trybie 2x4 auto ma mniej spalać, ale tego jakoś nie zaobserwowałem

damiaszek - 2016-01-02, 17:01

Właśnie, czym ma się różnić tryb 2x4 od auto w kwestii spalania. Przecież w 90% albo i więcej Duster po normalnych twardych drogach będzie się poruszał tylko z napędem na jedną oś, a tył dołączy co najwyżej przy ostrzejszym ruszaniu. Na spalanie to nie powinno mieć wpływu. Co innego gdyby ten mechanizm był jeszcze dodatkowo odłączany przy samych piastach (Kiedyś lata temu jak jechaliśmy Gazem z Krakowa na Mazury, to na trasę zdemontowaliśmy półosie z przodu :) ).

Czy używanie 2x4 ma jakiś sens?

Cav - 2016-01-02, 17:04

Dar1962 napisał/a:
Dusterjack napisał/a:
Kolega pytał: "Jak oceniacie rozwiazanie napedu 4x4 w Dusterze w porownaniu do innych producentow, Jakie sa plusy i minusy?"

w moim 4 letnim egzemplarzu jest nadal niezawodny. Nic się nie przegrzewa, choć niezbyt często ma coś do roboty, jeżdżę w zasadzie wyłącznie w trybie "auto". Sprzedawca ściemniał,że w trybie 2x4 auto ma mniej spalać, ale tego jakoś nie zaobserwowałem


Ja również nie.
A wręcz może odwrotnie było, pierwszy rok jeździłem głównie na 2x4 i palił więcej niż obecnie.

wojtek_pl - 2016-01-02, 21:15

damiaszek napisał/a:

Czy używanie 2x4 ma jakiś sens?
Kompletnie nie ma, chyba że ktoś lubi piłować przednimi kołami w miejscu.
Wał napędowy kręci się i tak cały czas. Mosta napędowy kręci się również. Czyli żadnych oszczędności na oporach toczenia nieużywanych elementów.
Elektronika i tak prąd pobiera, bo ABS, ASR i reszta działa. Rzekłbym, że w 2x4 będzie więcej palić. Bo kontrolka na desce prąd będzie zużywać a i mielenie kołami w miejscu przy ruszaniu swoje do zużycia paliwa dołoży. ;-)
Ja 2x4 użyłem chyba tylko dwa razy podczas testów zimą. A tak Auto i w miarę potrzeby 4x4 Lock.

ken-wawa - 2016-01-02, 22:35

Czy ktos czuje sie na silach by porownac Daciowe rozwiazanie do All Grip w Suzuki i ewentualnie Mitsubishi?
Dar1962 - 2016-01-03, 09:33

skuteczność napędu 4x4 DD (a dokładniej Nissana) w porównaniu z wieloma suvami bierze się z budowy sprzęgła międzyosiowego. 3/4 bulwarowych i często 2 razy droższych suvów ma sprzęgła wiskotyczne działające średnio skutecznie i ze sporym opóźnieniem. Przez kilka lat jeździłem Freelanderem i parę razy w błocie sobie nie poradził a smród był taki,że bałem się, czy nie skończy się remontem. Konstrukcja Nissana to działające o wiele skuteczniej sprzęgło elekotromagnetyczne. Do tego dochodzi duży prześwit i niewielka waga. Haldex ( koncern vw) czy symetryczny napęd na obie osie (LR,Subaru) to już inna liga, drogie i skomplikowane rozwiązania.
Cav - 2016-01-03, 10:38

wojtek_pl napisał/a:
Mosta napędowy kręci się również.


Co przez to rozumiesz?
Że tył jest napędzany od silnika, przy rozłączonym napędzie, czy że i tak sie kręci, razem z kołami?

Marek1603 - 2016-01-03, 11:01

Cav napisał/a:
wojtek_pl napisał/a:
Mosta napędowy kręci się również.


Co przez to rozumiesz?
Że tył jest napędzany od silnika, przy rozłączonym napędzie, czy że i tak sie kręci, razem z kołami?


Właśnie kręci się z kołami, ponieważ półosie masz, aż do tylnego mostu.
Różnica mało znacząca patrząc na sposób napędzania. Silnik i tak musi pokonać opory żeby to wszystko wprawić w ruch, a przekłada się to na spalanie.

Cav - 2016-01-03, 11:03

Marek1603 napisał/a:
Cav napisał/a:
wojtek_pl napisał/a:
Mosta napędowy kręci się również.


Co przez to rozumiesz?
Że tył jest napędzany od silnika, przy rozłączonym napędzie, czy że i tak sie kręci, razem z kołami?


Właśnie kręci się z kołami,


No kręcić to się kręci, siłą rzeczy.
Ale tu chodziło (albo przynajmniej powinno chodzić) o to czy jest napędzane, a nie czy się kręci.

Marek1603 - 2016-01-03, 11:16

Cav napisał/a:
Marek1603 napisał/a:
Cav napisał/a:
wojtek_pl napisał/a:
Mosta napędowy kręci się również.


Co przez to rozumiesz?
Że tył jest napędzany od silnika, przy rozłączonym napędzie, czy że i tak sie kręci, razem z kołami?


Właśnie kręci się z kołami,


No kręcić to się kręci, siłą rzeczy.
Ale tu chodziło (albo przynajmniej powinno chodzić) o to czy jest napędzane, a nie czy się kręci.



Jakbyś nie patrzył to silnik musi wprawić koła przednie w ruch, a te przez podłoże wprawiają w ruch tylne więc i tak silnik musi te wszystkie siły pokonać. Różnica polega tylko czy są one "napędzane", czy "napędowe" po załączeniu sprzęgła.

Cav - 2016-01-03, 11:21

Marek1603 napisał/a:

Jakbyś nie patrzył to silnik musi wprawić koła przednie w ruch, a te przez podłoże wprawiają w ruch tylne więc i tak silnik musi te wszystkie siły pokonać.


Tak się dzieje również w aucie 2WD.
Wiadomo, w 4WD są inne opory na mechanizmach, więc więcej spalić musi, ale bez przesady.

Dusterjack - 2016-01-03, 11:57

Różnica w spalaniu w dłuższym okresie jest niezauważalna. Przy napędzie 4x4 i w terenie jadąc na jedynce silnik pracuje bardzo równo i na małych obrotach. Jadąc drogą z napędem 2WD nawet 120 km/godz. spalimy więcej. Obserwując spalanie chwilowe na komputerze w danym momencie nie da nam to pełnych danych o spalaniu.
Cav - 2016-01-03, 12:16

Dusterjack napisał/a:
Różnica w spalaniu w dłuższym okresie jest niezauważalna. Przy napędzie 4x4 i w terenie jadąc na jedynce silnik pracuje bardzo równo i na małych obrotach. Jadąc drogą z napędem 2WD nawet 120 km/godz. spalimy więcej.


Niż w terenie na niskich biegach?
Nie ma takiej możliwości.
Każdorazowa moja wyprawa w teren, oznacza SKOKOWY wzrost spalania, nawet wobec autostradowego (które przy 120 km/h wynosi dokładnie tyle ile w mieście).

wojtek_pl - 2016-01-03, 12:24

Ale ten wzrost spalania nie ma nic wspólnego z włączeniem napędu 4x4. IMHO DUster powinien palić tyle samo przy każdym napędzie 2x4, 4x4 Aut, 4x4 Lock. Nie ma znaczenia, czy elementy układu napędowego są napędzane bezpośrednio przez silnik czy pośrednio przez koła . Cały czas kręcą się i jest zużywana na to energia.

Większe spalanie w terenie bierze się właśnie z tego, że jest to ... teren. :-) Większe opory toczenia, jazda na niskich biegach, podjazdy, buksowanie kołami itp.


W starszych samochodach terenowych były sprzęgiełka w piastach przednich kół, które odłączały półosie od kół. Wtedy przy 2x4 nie kręcił się cały przedni układ napędowy: przedni wał, mechanizm różnicowy w przedniej osi i oraz półosie z przodu. I to wpływało na obniżenie zużycia paliwa.

Karenzo - 2016-01-07, 14:31

większa spalanie bierze się z większej wagi całego auta tyle .
Szczególnie że silniki daciowe nie zostawiają marginesu mocy który przy 2.0 nie był by tak odczuwalny .

wojtek_pl - 2016-01-07, 14:45

Ale tu chodzi nie o różnicę spalania pomiędzy wersją Dustera 4x4 i 2x4 tylko opcjami napędu w wersji 4x4. Waga samochodu pozostaje taka sama.
Karenzo - 2016-01-07, 15:33

Różnica jakaś występuje ale nie wielka.
dla mostów sprawność wynosi 99%
dyfer to ok 95 %
jak sobie to pomnożysz wszystko to wyjdzie coś ok 90 % przy układzie klasycznym gdzie dołączana jest oś przednia
90 % to siła wchodząca x sprawność wszystkich układów pośredniczących
czyli : sprzęgło , skrzynia biegów , mechanizm różnicowy , wały , dyfer , półosie , łożyska
Zakładając że sprawność w dusterach tylnego napędu to jakieś 97 %
co daje
1x 0,9 = 0,9 przy samym przednim
1x 0,9 x 0,97 = 0,873 przy obu

Oczywiście to wszystko mgliste założenia , ktoś musiał by wypisać wszystkie elementy pośredniczące osi tylnej aby oszacować jej całkowitą sprawność .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group