|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
|
Dział techniczny - Wymiana świec dacia duster 1,6 16V (K4M)
uran - 2016-06-06, 12:14 Temat postu: Wymiana świec dacia duster 1,6 16V (K4M) W ostatnią sobotę przyszedł czas na wymianę świec wiec postanowiłem zrobić mini poradnik by ułatwić innym życie.
Rzeczy które będą nam potrzebne:
WERSJA HARD (przez rodzaj klucza trzeba demontować kolektor dolotowy)
1.A - Klucz do świec uchwytem "T" 16mm (najczęściej spotykany w marketach)
2.A - Klucz nasadowy 8mm
3.A - Śrubokręt płaski
WERSJA LITE
1.B - Nasadka do świec 16mm
2.B - Przedłużka 50mm (powinna być ok)
3.B - Klucz dynamometryczny
Klucz do świec 'T' ma 23cm długości i nie przekręcimy go gdyż kolektor będzie nam to skutecznie blokował. Wiec zabieramy się za demontaż.
1. Demontaż cewek zapłonowych
2. Wersji lite odkręcamy świece i już :D w wersji hard odpinamy przewody i czujniki (w mojej wersji linki gazu nie ma w tym miejscu)
3. I odkręcamy resztę śrub
4. Teraz trudniejsze zadanie na środku kolektora znajduję się bolec plastikowy i łatwo go złamać. Kolektor trzeba podważyć z przodu gdzieś na około 1,5 cm i pociągnąć do siebie aby zszedł, pamiętając aby nie porysować powierzchni styku kolektora z silnikiem i nie uszkodzić uszczelek.
5. Odkręcamy i wymieniamy świece
Momenty dla śrub:
Dla kolektora 9Nm
Dla śrub cewki zapłonowej 14Nm
Dla świec ??
Tak wygląda winowajca zdejmowania kolektora
Karenzo - 2016-06-06, 13:03
Z tą nasadką do świec to ostrożnie bardzo łatwo przekręcić gwint bo nie czuć w ogóle siły
route2000 - 2016-06-06, 21:50
Moment dokręcenia świecy zapłonowej to 25 Nm.
iparts - 2016-06-08, 12:23
Bardzo dobry poradnik i cenne uwagi. Najczęstszymi usterkami przy wymianie świec w domowych warunkach jest właśnie przekręcenie gwintu, co wiąże się niestety w większości przypadków wymianą głowicy.
DrOzda - 2016-06-08, 14:42
Wymiana głowicy to przesada. są specjalne zestawy dedykowane do takich operacji:
http://shop.berner.eu/pl-...zaponowych.html
Karenzo - 2016-06-08, 15:13
a metalowe wióry to rozpłyną się w oleju ?
DrOzda - 2016-06-08, 19:24
Jak ktoś ma dwie lewe ręce to faktycznie lepiej niech się za to nie zabiera. Wystarczy przesunąć tłok w GMP i po wkreceniu wkładki podciśnieniem oczyścić komorę spalania.
kali - 2016-06-08, 19:31
Karenzo napisał/a: | a metalowe wióry to rozpłyną się w oleju ? |
A skąd w aluminiowej głowicy metalowe wióry?
Robisz to na silniku, bez demontażu głowicy. Komorę wydmuchujesz, a ten drobny pył który tam zostanie, silnik spali.
arnold - 2016-06-08, 20:37
kali napisał/a: | Karenzo napisał/a: | a metalowe wióry to rozpłyną się w oleju ? |
A skąd w aluminiowej głowicy metalowe wióry?
Robisz to na silniku, bez demontażu głowicy. Komorę wydmuchujesz, a ten drobny pył który tam zostanie, silnik spali. |
Bo aluminium inaczej glin główny składnik stopów aluminiowych to należy do grupy pierwiastków nazywanych metalami.
Dlatego nie utożsamiaj metalu tylko i wyłącznie ze stalą, albo żeliwem o które zapewne Ci chodziło.
kali - 2016-06-08, 21:39
Zdaję sobie sprawę że alu to też metal. Ale domyśliłem się o co chodzi autorowi. A jak twoim zdaniem może się ten wiór może się dostać do oleju?
Karenzo - 2016-06-08, 21:50
jak się nie dostanie to jeszcze gorzej bo całą gładź cylindra porysuje
kali - 2016-06-08, 22:03
Nie dostanie się nigdy ( prawie). A tłok jest duży i miękki. I to w niego się wbije. Nawet ja przejdzie za krawędź za dużej szkody nie poczyni. A ty nawet tego nie zauwazysz.
damiaszek - 2016-06-08, 22:43
Dodatkowo gładź jest dużo trwardsza niż jakieś naprawdę małe kawałki aluminium. Po za tym komora spalania ma jakąś objętość. Dużo gorszy przypadek to diesel i ukruszona twardą ceramiczną końcówka świecy żarowej i tłok dochodzący do końca z komorą spalania w nim.
Marek1603 - 2016-06-09, 05:34
Nie zapominajcie jeszcze o jednej sprawie. A mianowicie, zaworach. W skrajnym przypadku może doprowadzić do niepełnego zamknięcia i bardziej tutaj będzie kicha niż z porysowaniem czy dostaniem się (teoretycznym i raczej niemożliwym) do oleju. Podczas zapłonu mieszanka, która może przedostać się do układu wydechowego zapala się i boom.
DrOzda - 2016-06-09, 07:16
Mówimy o aluminiowych wiórach o twardości kilkukrotnie złożonej folii spożywczej. Nawet gdyby taki wiór pozostał w komorze spalania to zostanie zmielony na proszek i spalony po kilku sekundach pracy silnika ....
Zresztą kilkukrotnie miałem robioną taką operację w starych silnikach gdzie świece się wymieniało co 10 kkm i do niczego takiego nie doszło ...
kali - 2016-06-09, 07:21
Tym bardziej z zaworem będzie OK. Im bardziej sprężysz mieszankę tym większą energię odzyskasz. Jak nie sprężysz bo uchylony zawór, to energia będzie niską. A w następnym suwie opiłek i tak trafi do wydechu. Więc problemu nie ma.
arnold - 2016-06-09, 14:11
Dokładnie, według sztuki trzeba uważać w praktyce wióry przeciągnie.
Mi kiedyś w pandzie podczas moich eksperymentów wciągnęło przez gniazdo od wtryskiwacza zaślepkę o średnicy trochę większej niż te gniazdo i śladu po niej już nie ma ;) Oduczyło mnie takich kombinacji :P
|
|