|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Co dokładnie pokazuje kontrolka ładowania
PiotrWie - 2016-10-14, 07:40 Temat postu: Co dokładnie pokazuje kontrolka ładowania Czy ktoś wie co konkretnie pokazuje kontrolka braku ładowania? Czy fakt ze alternator nie daje prądu, czy to ze akumulator prądu nie pobiera? Konkretnie chodzi mi o to, czy świecenie tej kontrolki moze oznaczać całkowite uszkodzenie akumulatora w ten sposób że już nie pobiera prądu z prawidłowo działającego alternatora? Rzecz nie dotyczy Dacii, a starej Laguny, ale technicznie to prawie jeden pies.
arnold - 2016-10-14, 08:22
Napięcie ładowania poniżej granicznej wartości. Najczęściej poniżej napięcia jakie ma akumulator. Czy alternator z jakiegoś powodu nie wydala.
PiotrWie - 2016-10-14, 08:54
Też mi się tak wydawało - czyli trzeba pomierzyć. Akumulator jest na pewno już kiepski - bo z 2009 roku - ale kręci i pali.
kali - 2016-10-14, 09:58
Konkretnie to kontrolka pokazuje zupełny brak wzbudzenia alternatora. Nie ma nic wspólnego z prawidłowym ładowaniem czy też stanem akumulatora.
arnold - 2016-10-14, 11:28
Nie no wtedy właśnie idzie napięcie z aku na wzbudzenie, przez diody wzbudzenia, a kontrolka jest w szeregu w układzie.
kali - 2016-10-14, 12:25
arnold napisał/a: | Nie no wtedy właśnie idzie napięcie z aku na wzbudzenie, przez diody wzbudzenia, a kontrolka jest w szeregu w układzie. |
W żadnym aucie tak nie ma.
arnold - 2016-10-14, 14:33
użyłem zbytniego skrótu myślowego.
matucha - 2016-10-14, 15:41
kali napisał/a: | Konkretnie to kontrolka pokazuje zupełny brak wzbudzenia alternatora. Nie ma nic wspólnego z prawidłowym ładowaniem czy też stanem akumulatora. |
I tutaj się zupełnie nie zgodzę.
Akurat gdy kontrolka się świeci przed zapaleniem auta to płynie przez nią prąd potrzebny do wzbudzenia alternatora. W momencie, gdy alternator się wzbudzi i zaczyna ładować, to kontrolka gaśnie.
A jej świecenie może być spowodowane zarówno za niskim, jak i za wysokim napięciem ładowania.
kali - 2016-10-14, 16:30
matucha napisał/a: | kali napisał/a: | Konkretnie to kontrolka pokazuje zupełny brak wzbudzenia alternatora. Nie ma nic wspólnego z prawidłowym ładowaniem czy też stanem akumulatora. |
I tutaj się zupełnie nie zgodzę.
Akurat gdy kontrolka się świeci przed zapaleniem auta to płynie przez nią prąd potrzebny do wzbudzenia alternatora. |
W dzisiejszych czasach sieci multiplexowych kontrolka wogólę nie jest podłaczona do alternatora. Bez tej kontrolki alternator też się wzbudzi chociaż przepływ prądu powoduje szybsze wzbudzenie alternatora w układzie 9D bo w 6D nie ma to znaczenia. Pamiętasz Golfa 2 i jego deskę z kontrolkami na LED-ach i co się z tym wiązało?
matucha napisał/a: | W momencie, gdy alternator się wzbudzi i zaczyna ładować, to kontrolka gaśnie. |
Pierwsza część zdania do wzbudzi jest dobrze, druga niestety już nie.
Patrz na ogólny schemat alternatora pokazany wyżej.
matucha napisał/a: |
A jej świecenie może być spowodowane zarówno za niskim, jak i za wysokim napięciem ładowania. |
Tak ci powiem że to już pełna ciekawostka biologiczna
Patrz na schematach wyżej i zastanów się jak to możliwe.
Co prawda brakuje tam jeszcze jednej diody ale dla naszych rozważań to bez znaczenia.
matucha - 2016-10-14, 17:16
kali napisał/a: |
W dzisiejszych czasach sieci multiplexowych kontrolka wogólę nie jest podłaczona do alternatora. Bez tej kontrolki alternator też się wzbudzi chociaż przepływ prądu powoduje szybsze wzbudzenie alternatora w układzie 9D bo w 6D nie ma to znaczenia. Pamiętasz Golfa 2 i jego deskę z kontrolkami na LED-ach i co się z tym wiązało?
|
Nie ma to jak wrzucić sieci multiplexowe i alternator z Żuka do jednego wora.
kali napisał/a: |
matucha napisał/a: |
A jej świecenie może być spowodowane zarówno za niskim, jak i za wysokim napięciem ładowania. |
Tak ci powiem że to już pełna ciekawostka biologiczna
Patrz na schematach wyżej i zastanów się jak to możliwe.
Co prawda brakuje tam jeszcze jednej diody ale dla naszych rozważań to bez znaczenia. |
Tyle, że schemat powyżej pokazuje układ sprawnego alternatora. Nie pokazuje żadnego zwarcia/uszkodzenia itd.
kali - 2016-10-14, 18:53
Wiesz Żuk to miał na początku prądnicę potem dostał Fiatowski alternator 6D i pokaż mi w tym alternatorze związek kontrolki z tym co piszesz. Końcowe egzemplarze dostawały już alternator 9D.
A czy schemat może pokazywać niesprawny alternator? Jaki by niby miało to sens? No w każdym razie pokaż to świecenie kontrolki przy za niski i za wysokom ładowaniu. Bo ja tego nie potrafię. Za to potrafię pokazać dokładnie to co pisałem wyżej kontrolka pokazuje tylko wzbudzenie alternatora a nie jego sprawność czy ładowanie. A co do Żuka to właśnie ten samochód miał wskaźnik który pokazywał poprawność pracy instalacji elektrycznej samochodu. Dało się sprawdzić zarówno spaloną żarówkę jak i poprawną pracę alternatora czy też prądnicy.
Napiszesz tę na temat deski od Golfa2 ? Możesz też wybrać Forda który deskę z LED-ami dostał póżniej.
BogdanK - 2016-10-14, 22:38 Temat postu: Re: Co dokładnie pokazuje kontrolka ładowania
PiotrWie napisał/a: | Czy ktoś wie co konkretnie pokazuje kontrolka braku ładowania? |
Pokazuje brak ładowania lub niesprawny regulator napięcia.
rafal_rx - 2016-10-15, 21:59 Temat postu: Re: Co dokładnie pokazuje kontrolka ładowania
BogdanK napisał/a: | PiotrWie napisał/a: | Czy ktoś wie co konkretnie pokazuje kontrolka braku ładowania? |
Pokazuje brak ładowania lub niesprawny regulator napięcia. |
Dla klasycznej żarówki będącej "kontrolką ładowania", ze schematu jak powyżej. Proszę bardzo, oto jedyna prawidłowa odpowiedź:
Pokazuje świecąc różnicę między napięciem wyprostowanym ze stojana a napięciem akumulatora. Jeśli różnica napięć jest duża, to żarówka świeci (płynie prąd z akumulatora przez wzbudzenie do masy). Jeśli różnica napięć jest niska, to prąd płynie niewielki i żarówka nie świeci.
Z powyższego schematu wynika również, że jeśli po włączeniu zapłonu, a niepracującym silniku żarówka nie zaświeci się, to jest przerwa w obwodzie regulatora napięcia. Przynajmniej tak mi wynika ze schematów, jakie mam dla F 127p i Zastava 1100p.
Przy czym to jest wiedza potrzebna przy restauracji zabytków, a nie współczesnych pojazdów
arnold - 2016-10-16, 17:58
To że kiedyś kontrolka była w szeregu, a teraz zapala ją ECU zmienia tylko sposób wykonania. Chodzi o to żeby nie było różnicy potencjałów na wzbudzeniu.
damiaszek - 2016-10-16, 18:12
To że zapalą ją ECU, zmienia dużo, obecnie kontrolka sterowana ECU może się zapalić nawet gdy jest ładowanie, a są inne błędzy związane z alternatorem czy ogólnie układem ładowania. Tak samo może być w przeciwną stronę gdy np. alternator przez moment nie ładuje z "polecenia ECU".
kali - 2016-10-16, 18:48
ECU nie steruje kontrolką ładowania robią to inne moduły. Za to od bardzo dawna ECU może wpływać na pracę alternatora jak również alternator wpływa na ECU. Zawsze Fordy były najbardziej przekombinowanymi pod tym względem autami. A różnice potęciałów odcinało się diodą. Też pierwszy był Ford jak po wyłączeniu zapłonu auta nie gasły. Ale o diodzie brakującej na schemacie pisałem wcześniej już pisałem wcześniej. Chociaż nie w każdym układzie jest konieczna,ale pożądana i z innych przyczyn.
eplus - 2016-10-17, 18:57
JA wiem JA wiem
Żaróweczka ładowania w układach z alternatorem 6- i 9-diodowym, a także dioda ładowania w nowoczesnych komputerach sygnalizuje, że :
PŁYNIE PRZEZ NIĄ PRĄD
kali - 2016-10-17, 19:07
Dobrze, dobrze, bardzo dobrze.
Siadaj, 3+
PiotrWie - 2016-10-17, 19:50
Widzę że niezbyt dokładnie opisany problem spowodował rozległą dyskusję - mi osobiście głównie chodziło o to, czy całkowicie niesprawny akumulator - z 2007 r, dwukrotnie - pierwszy raz w 2008, drugi przed miesiącem - rozładowany do zera ( jazda bez paska akcesoriów aż do zatrzymania się samochodu, od dwóch lat w samochodzie użytkowanym sporadycznie - a więc mający prawo odmówić posłuszeństwa) mógł spowodować świecenie tej kontrolki ( jako oznaka "braku poboru prądu" ) Dowiedziałem się od razu że nie i mi to starczyło - tymczasem dyskusja żyje.
Po zbadaniu przez elektryka okazało się że padł regulator napięcia, zaś akumulator ma się całkiem dobrze i rokuje jeszcze jakiś czas służby.
kali - 2016-10-17, 21:55
W po prostu nie czytałeś dokładnie. Zobacz #4 czyli mój pierwszy post w tym temacie.
|
|