|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Kontrolka zmiany biegow
pixa - 2016-12-04, 18:42 Temat postu: Kontrolka zmiany biegow Witam
Na jakiej zasadzie dzialaja kontrolki zmiany biegow wyzej/nizej? Gdy wkrecam sie powyzej 2,5 tys to zaswieca sie bieg w gore, ale gdy jade na poziomie 2,2 tys obrotow przez jakis czas to tez sie zapala (chyba na 4 biegu). Czyli nie jest to zalezne jedynie od obrotow?
arczi_88 - 2016-12-04, 18:49
Zależy jak bardzo obciążony jest silnik to jedno albo jak mocno gaz się naciśnie. Generalnie przy spokojnej jeździe pokazuje zmianę przy 2250 obr/min a jak się nadepnie porządnie to przy 3000 obr jeszcze się nie zaświeci.
kakus - 2016-12-05, 20:34
Wg. mnie to jest jakaś funkcja otawrcia przepustnicy (wciśnięcia gazu ) i prędkości obrotowej silnika ... tzn pod górę nie chce zmiany biegu ale już na prostej tak ... moje obserwacje
Lza - 2016-12-05, 23:36
Jestem przekonany, że to skomplikowany algorytm, który bierze pod uwagę więcej czynników niż mogło by się wam wydawać. W końcu teraz zabawki dla dzieci dysponują potężną mocą obliczeniową, a nawet prostą sztuczną inteligencją. Więc taki komputer na pokładzie samochodu może bez problemu analizować dane z dziesiątków czujników, łącznie z takimi o których kierowca nie ma pojęcia, a nawet jak by miał to by nie wiedział co z tym zrobić ;)
pawel1313 - 2016-12-06, 08:31
Lza napisał/a: | Więc taki komputer na pokładzie samochodu może bez problemu analizować dane z dziesiątków czujników, łącznie z takimi o których kierowca nie ma pojęcia, a nawet jak by miał to by nie wiedział co z tym zrobić ;) |
Nie stresuj mnie - nie po kupiłem dacie aby mieć teraz dziesiątki czujników na pokładzie
Lza - 2016-12-06, 10:59
Na pewno masz te dziesiątki czujników. Przecież silniki są takie same jak w innych pojazdach należacych do korpo renaulta. Oprogramowanie nimi sterujące jest z pewnością to samo co we wszystkich pojazdach tej korpo.
kali - 2016-12-06, 23:06
Lza napisał/a: | Jestem przekonany, że to skomplikowany algorytm, który bierze pod uwagę więcej czynników niż mogło by się wam wydawać. |
Bierze dane z mapy 3D nic nie liczy bo po co. To ukłon w stronę jak dla mnie pseudo ekologii.
m4r10 - 2016-12-06, 23:23
Zauważcie, że jak się depnie porządnie na niższym biegu to nie zaświeca się kontrolka "pull up" dopiero po dłuższej chwili - np. w trakcie dynamicznego przyspieszania, więc obstawiam przepustnicę i czas reakcji.
arnold - 2016-12-06, 23:31
Kali i Arczi nawietlili jak to mniej więcej działa. Zależy jak obciążony jest silnik.
arekkozuch - 2016-12-07, 18:31
Lza napisał/a: | Jestem przekonany, że to skomplikowany algorytm, który bierze pod uwagę więcej czynników niż mogło by się wam wydawać. |
W szczególności jak się staczam przy 10 KM/h na 1 biegu i mi pokazuje zbij w dół
arnold - 2016-12-07, 19:46
Nie spotkałem się żeby kazał redukować jesli jadę na 1. Ani moje Sandero, ani Logan.
arekkozuch - 2016-12-07, 23:12
Ja to widzę stojąc w korku... jadę 10 na 1 biegu, a raczej toczę się - jak wcisnę sprzęgło to wtedy mi się pojawia reduktorek - możliwe, że chodzi mu o wrzucenie luzu z automatu
arczi_88 - 2016-12-08, 06:35
Jak trzymasz sprzęgło to na pewno się to nie oświeci. Jak tylko pojawi się strzałeczka - obojętne czy w górę czy w dół - to naciśnięte sprzęgło ją gasi, nawet bez zmiany biegu.
manola - 2016-12-08, 12:58
Witam
Raczej ekologia się tu mocno kłania , ekonomiczna jazda.
lecisz pojazdem 120 km/h i wyprzedzasz zestaw, w pewnym momencie pokazuje - zredukuj na 4
aby w końcu zdążyć
gregorisan - 2016-12-08, 14:18
Wszystko też zależy od warunków - czy jedziemy po płaskim czy też bardziej pagórkowatym terenie, ilu mamy pasażerów na pokładzie, czy jedziemy z wiatrem czy pod wiatr, czy silnik jest rozgrzany czy też zimny.
Dla przykładu:
Na czwartym biegu przy płynnym wciskaniu pedału gazu jadąc po płaskim terenie wskaźnik w Tce 90 potrafi się już zapalić przy około 70 km\h ( obroty poniżej 2 tysięcy).
Przy dynamicznym wciśnięciu w takich samych warunkach zapali się przy 90 km\h obroty w granicach 3 tysięcy).
Właśnie przyspieszając w ten sposób w Tce 90 można uzyskać najlepsze spalanie - u mnie potwierdzone wielokrotnie
Także wszystko zależy od warunków na drodze w połączeniu z operowaniem pedałem gazu, obrotów silnika oraz prędkości.
Lza - 2016-12-09, 10:59
Dokładnie, komputer analizuje mnóstwo czynników. Niektórzy jednak zatrzymali się na epoce kamienia łupanego i uważają, że samochód to wyłącznie mechaniczna, bezmyślna maszyna.. Otóż nie, samochody wiedzą bardzo dużo o parametrach w jakich pracują, podejmują pewne decyzje i mają w tym coraz większą autonomię.
Kauris - 2016-12-09, 22:28
Nie mają żadnej autonomii. Wykonują tylko zaplanowane scenariusze.
kali - 2016-12-10, 10:27
Lza, zamiast czytać S-F czy też artykuły w motoryzacyjnych szmatławcach weż się za dokumentację techniczną producentów.
Kauris napisał/a: | Nie mają żadnej autonomii. Wykonują tylko zaplanowane scenariusze. |
Dokładnie i nic więcej i nic od siebie.
Lza, jak by było jak piszesz to silnik sam z siebie by robił chiptuning w razie potrzeby. A tak trzeba program wgrać by uzyskać zamianę parametrów.
arnold napisał/a: | Kali i Arczi nawietlili jak to mniej więcej działa. Zależy jak obciążony jest silnik. |
Każdy współczesny silnik ma układ sterujący i ten układ wcale nie wykonuje w czasie rzeczywistym żadnych skomplikowanych wyliczeń. Bo nie musi tego robić. Ma zaprogramowane krzywe obrotów, temperatury silnika i powietrza, obciążenia, ciśnienia powietrza itd. I na przecięciu tych krzywych ma podany czas wtrysku i zapłonu. I tak samo jest z kontrolkami zmiany biegów. Też są naniesione na mapę. Do tego układ pracuje w sprzęrzeniu zwrotnym. Więc na tej podstawie popularnie piszę się że mapa jest modyfikowana, a tak naprawdę jest tylko przesuwana o wektor zmian które zarejestrował sterownik. Prosty przykład sterownik rejestruje ubytek mocy na 3 cylindrze więc zaczyna zwiększać dawkę paliwa by to wyrównać. Po zwiększeniu dawki silnik pracuje normalnie więc zapisuje te dane na stałe by nie wprowadzać tej korekcji za każdym razem. Skąd wie że nastąpił ubytek mocy właśnie na tym cylindrze? To proste dane bierze z CPS czyli z
czujnika położenia wału korbowego. Po każdym zapłonie sterownik zbiera dane o przyspieszeniu wału korbowego z każdego cylindra. Jeśli z któregoś jest mniejsze podwyższa dawkę paliwa by to wyrównać. Oczywiście nie robi tego w nieskończoność, ma określone widełki wyznaczone zaprogramowanym algorytmem Zarówno czasowe jak i ilościowe. Ja wyjdzie poza zakres regulacji zapali kontrolkę awarii.
|
|