DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Różnice pomiędzy 1.6 SCE 100 i 1.6 SCE 115

amakarewicz - 2017-04-04, 09:58
Temat postu: Różnice pomiędzy 1.6 SCE 100 i 1.6 SCE 115
Czy wiadomo w jaki sposób został zmodyfikowany/przeprogramowany silnik 1.6 SCE do 102 KM dla Lodgy/Dokkera w odniesieniu do tego samego silnika 1.6 SCE, który w innych modelach Dacii/Renault osiąga moc 114 KM ?

Czy jest możliwość przywrócić moc 114/115 KM dla silnika 1.6 SCE 100 ?

shrek - 2017-04-04, 11:33

Trzeba sie zorietowac, czy osprzet silnika jest taki sam. Jezeli tak, to rozni sie tylko programowo. Jezeli osprzet jest inny to nalezy zmienic osprzet i przeprogramowac.
Tylko czy to sie oplaca dla uzyskania 15 KM wiecej?
Te 15 KM w/g mnie nie beda jakos strasznie odczuwalne w szczegolnosci w lodgy/Dokker , bo to duze auta.

Fruxo - 2017-04-05, 23:14

strzelam że zmienne fazy rozrządu
Dar1962 - 2017-04-06, 06:48

Fruxo napisał/a:
strzelam że zmienne fazy rozrządu

nie sądzę - to konstrukcyjnie ta sama jednostka napędowa. Raczej majstrowano coś w mapach wtrysku, ew w stopniu sprężania

Fruxo - 2017-04-06, 08:15

jeżeli byłą by ta sama jednostka to różnice mapy by wyniosły max 5 KM
tu nie ma turbo więc nie ma czego sterować
K4M wychodziło też w rożnych wersjach (nie mówiąc o RS) i tam właśnie różnice podstawową stanowiły znienawidzone zmienne koła faz rozrządu

w 1.5 dci jest 20 KM różnicy i już masz inne sprzęgło , turbinę więc zapewne wałek może kolektor

Kubuch - 2017-04-07, 08:23

Fruxo napisał/a:
jeżeli byłą by ta sama jednostka to różnice mapy by wyniosły max 5 KM


A co powiesz na silnik 1,4 z Civica 6 gen? Tam przez jakąś zwężkę w układzie zasilnia obcinano moc z 90 na 75 KM.

DrOzda - 2017-04-07, 08:45

Ależ oczywiście że da się ograniczyć moc samym programem w ECU. Przy elektronicznej przepustnicy to jest kwestia kilku parametrów w komputerze.
amakarewicz - 2017-05-12, 18:53
Temat postu: Brak roznic
Przeglądałem dziś strony dacii z innych krajów i na niektórych rynkach występuje lodgy z sce 115, ale przy szczegółach technicznych parametry i osiągi tamtego sce 115 są identyczne z naszym sce 100 więc coś mi się wydaje że jest to zagranie taktyczne aby się dobrze sprzedawał silnik tce 115, który jest dużo droższy. Jeżeli oba silniki katalogowe miałyby taką samą moc to nikt by nie kupował tce :-/
Józef - 2017-05-12, 19:55

Jest racja gdyby ten silnik był w sandero to różnicę byłoby można odczuć ale już w Lodgy i Dokerze gdzie większa masa to już nie.
piotr. z - 2017-05-12, 20:16

Czy Wy sądzicie, że te silniki mają równe 110 lub 115 koni? Są jakieś tolerancje na każdy silnik i mogą one mieć po kilka procent różnicy więc ten silniejszy może mieć mniej niż 110 koni a ten 110 konny będzie miał powyżej 115. Gdzieś czytałem o takich "badaniach" (celowo piszę w cudzysłowie ponieważ nie było tam wystarczającej próbki reprezentatywnej tylko brano po chyba jednym samochodzie z różnych stajni) i jeśli dobrze pamiętam to Fiat miał mocniejsze silniki niż to wynikało z papierów. Ale który producent zawyżał to nie powiem- kilka lat od tego czasu minęło...
jas_pik - 2017-05-12, 20:17

15% różnicy mocy da się łatwo wyczuć :-D
Wiem bo często na codzienne dojazdy do pracy jeżdżę samochodem o mocy 15 KM ( Peugeot 106 Electric)

GRL - 2017-05-12, 20:30

Czym tu się podniecać?
sce 100 = 102KM przy 5500obr./min oraz 156Nm przy 4000obr./min
sce 115 = 114KM przy 5500obr./min oraz 156Nm przy 4000obr./min
Co to oznacza?
Że do 4000obr./min te silniki "idą" dokładnie tak samo i na co dzień nie idzie zauważyć różnicy.
No może przy wyprzedzaniu, ale kto będzie piłował silnik powyżej 5000obr./min?
Na pewno nie ja...

shrek - 2017-05-13, 05:59

jas_pik napisał/a:
15% różnicy mocy da się łatwo wyczuć :-D
Wiem bo często na codzienne dojazdy do pracy jeżdżę samochodem o mocy 15 KM ( Peugeot 106 Electric)



Zgodze sie z Jasiem. Swego czasu mialem Carisme 1.9did 102KM. W pozniejszym czasie kolega kupil taka sama tylko 115kM. Przejechalem sie i bylo czuc roznice, nie byl to jakis kosmos ale roznica odczuwalna.
To tak samo jak z Kopciuchami DCi mamy 90 i 110 niby tez niewiele a roznica naprawde duza.

Fruxo - 2017-05-13, 11:07

Przydały by się wykresy mocy , wiele by wyjaśniły.
GRL - 2017-05-13, 18:54

shrek napisał/a:
Zgodze sie z Jasiem. Swego czasu mialem Carisme 1.9did 102KM. W pozniejszym czasie kolega kupil taka sama tylko 115kM. Przejechalem sie i bylo czuc roznice, nie byl to jakis kosmos ale roznica odczuwalna.
To tak samo jak z Kopciuchami DCi mamy 90 i 110 niby tez niewiele a roznica naprawde duza.

Niet!
To co Ci zaimponowało w aucie kolegi to 265Nm przy 2500obr/min względem Twoich 215Nm ptzy 1700obr/min, a nie jego wyższa moc przy wysokich obrotach.

To samo tyczy się dci 90 vs 110 - kluczem jest 200Nm przy 1750obr/min VS 240Nm przy tych samych obrotach.

Fruxo napisał/a:
Przydały by się wykresy mocy , wiele by wyjaśniły.

Tu nie ma co wyjaśniać.
Wykresy 100 i 115 sce do 4000obr/nim będą identyczne.
I w tym zakresie właściciel nie odczuje ŻADNEJ różnicy.

shrek - 2017-05-14, 07:18

GRL napisał/a:
shrek napisał/a:
Zgodze sie z Jasiem. Swego czasu mialem Carisme 1.9did 102KM. W pozniejszym czasie kolega kupil taka sama tylko 115kM. Przejechalem sie i bylo czuc roznice, nie byl to jakis kosmos ale roznica odczuwalna.
To tak samo jak z Kopciuchami DCi mamy 90 i 110 niby tez niewiele a roznica naprawde duza.

Niet!
To co Ci zaimponowało w aucie kolegi to 265Nm przy 2500obr/min względem Twoich 215Nm ptzy 1700obr/min, a nie jego wyższa moc przy wysokich obrotach.

To samo tyczy się dci 90 vs 110 - kluczem jest 200Nm przy 1750obr/min VS 240Nm przy tych samych obrotach.

Fruxo napisał/a:
Przydały by się wykresy mocy , wiele by wyjaśniły.

Tu nie ma co wyjaśniać.
Wykresy 100 i 115 sce do 4000obr/nim będą identyczne.
I w tym zakresie właściciel nie odczuje ŻADNEJ różnicy.


Masz racje. Teraz jak napisales to faktycznie widac, ze tylko momentu przybywa. nie analizowalem tego wczesniej.

GRL - 2017-05-14, 15:58

Cieszę się, że pomogłem. :-)
piotr. z - 2017-05-14, 21:39

jas_pik napisał/a:
15% różnicy mocy da się łatwo wyczuć :-D
Wiem bo często na codzienne dojazdy do pracy jeżdżę samochodem o mocy 15 KM ( Peugeot 106 Electric)

Tylko, że tam jest max 127Nm a charakterystyka nie wygląda jak w spalinowcu. :->

jas_pik - 2017-05-14, 22:10

Wiem o tym.
Mam też elektryczny skuter o mocy wg homologacji 3,8kW ale o maksymalnej zależnej od napięcia około 27 kW i dopóki jest w pełni naładowany to 100 km/h osiągam w mniej niż 5 sekund mimo masy samego skutera 250 kg.
Elektryki mają zazwyczaj moment stały w odróżnieniu od spalinowych.
Ale wielokrotnie już odczułem różnicę 15% mocy przy podobnym momencie .
Ale to trzeba się przejechać oboma pojazdami w podobnych warunkach.

jurek - 2017-05-15, 21:39

Wystarczy włączyć klimę :roll: pozdr
tomasso - 2017-05-20, 20:27

;-) hej, więc może ja dorzucę ciekawego newsa. Otóż miałem prawie 3 lata LODGY 1,6 8v, więc 84 ps, a teraz ponad rok jeżdżę kolejną, ale 1.6 16 v, więc 102 ps. Różnica nie wielka, ale na korzyść, czyli teraz mogę normalnie podróżować 140 km, chociaż obroty to 4000/min i spalanie ok 10,5 l. Mój rekord z małej górki to 160 km, ale prawie blachy wyrywało :-P spalanie bez zmian, w trasie ok 7,5 a miasto 9l.
route2000 - 2017-05-21, 22:34

Aha, to dlaczego w awatarze masz nadal 84 KM? ;-)
GRL - 2017-05-21, 23:09

tomasso napisał/a:
...miałem prawie 3 lata LODGY 1,6 8v, więc 84 ps, a teraz ponad rok jeżdżę kolejną, ale 1.6 16 v, więc 102 ps. Różnica nie wielka, ale na korzyść...

Wszystko się zgadza.
1.6 8v przy 2000obr/min ma około 121Nm.
1.6 16v przy 2000obr/min ma około 133Nm.

Marek1603 - 2017-05-22, 05:08

Tak dla uściślenia. Nie było lodgy 1,6 16V tylko co najwyżej 1,6 Sce. To są dwa różne silniki.
SWilk - 2017-10-26, 15:25

A tak z ciekawości, czy SCe 1.6 16V z Dustera o mocy 115KM różni się czymś od tego 102KM z Lodgy/Dokker?
Ciekaw jestem (przepraszam, jeśli herezje piszę) przekopiować jakieś ustawienia albo oprogramowanie z Dustera do Lodgy i tylko w ten sposób, bez ingerencji w jakąkolwiek mechanikę, zwiększyć moc. Zawsze to kilkanaście koni więcej.

laisar - 2017-10-26, 18:01

SWilk napisał/a:
czy SCe 1.6 16V z Dustera o mocy 115KM różni się czymś od tego 102KM z Lodgy/Dokker?

Sam silnik mechanicznie niczym, inny jest wyłącznie komputer sterujący - http://www.daciaklub.pl/f...1733979#1733979

masterczerwi - 2017-11-03, 20:44

Chciałbym zwrócić uwagę na taką małą nielogiczność. A mianowicie to że obydwa silniki (z Dustera i Lodgy) mają taki sam moment obrotowy. Moc silnika jest iloczynem obrotów i momentu. Więc któryś z parametrów jest okrojony. Moja Lodzia zachowuje się jak wykastrowana i nie ma tej charakterystyki jaką mają Nissany których kilka zaliczyłem. Wyraźnie czuć że prędkość obrotowa jest ograniczana przez komputer (ograniczenie jest miękkie i płynne). Wnioskuję że:
- obroty są ograniczone,
- lub moment,
- lub też jedno i drugie.
Biorę pod uwagę również nieprawdziwe informacje w katalogach (ostatnie wydarzenia pokazały że nie takie wały robili).

laisar - 2017-11-03, 21:57

Nie ma żadnej nielogiczności - w tym temacie kol. GRL już to wyjaśniał:

http://www.daciaklub.pl/f...1726843#1726843
Cytat:
sce 100 = 102KM przy 5500obr./min oraz 156Nm przy 4000obr./min
sce 115 = 114KM przy 5500obr./min oraz 156Nm przy 4000obr./min
Co to oznacza?
Że do 4000obr./min te silniki "idą" dokładnie tak samo i na co dzień nie idzie zauważyć różnicy.

Łopatologicznie: przy 4000 obr/min moc obu silników jest taka sama, dopiero potem moment mocniejszego spada wolniej, niż w słabszej jednostce.

GRL - 2017-11-03, 21:59

masterczerwi napisał/a:
Chciałbym zwrócić uwagę...

Eeee, chyba nie.
Teorię znasz, ale chyba nigdy wykresu wolnossaka nie widziałeś.
Max moment jest zawsze niżej jak max moc.
W wersji 100-konnej po prostu powyżej 4000obr/min moment szybciej opada.
Nie mogli tego zrobić mniejszą dawką paliwa, bo by zaczęło stukać.
Może to kwestia sterowania przepustnicą w okolicach max obrotów?

eplus - 2017-11-04, 07:10

No to chipować/mapować i będzie 114.
Ale mogą też być inne wałki rozrządu.

DrOzda - 2017-11-04, 07:29

Podobno nie - krtek twierdzi że mają te same numery jako części - są tylko różne ECU.
masterczerwi - 2017-11-06, 21:13

Panowie. Będę się upierał przy swoim. Matematyka jest jedna. Wzór na moc:
P=M*(obr)
gdzie
P - moc w kW
M - moment obrotowy w N
(obr)- prędkość obrotowa wyrażana w rad/s
dla uproszczenia zastosuje jednostki katalogowe:
102km = 156 Nm * 4000 obr/s
czyli powyższy wzór ma się równać poniższemu
114km = 156 Nm * 4000 obr/s
WNIOSEK :
102km = 114km
Rękę dam sobie uciąć że liczba 102 jest różna od 114.
Więc albo moment obrotowy jest inny lub prędkość obrotowa jest inna, lub moment obrotowy i prędkość obrotowa są inne.
Lub przewał w katalogu. Myślę że hamownia by to zweryfikowała.

topdrive - 2017-11-06, 21:28

masterczerwi, moc maksymalna jest przy innej prędkości obrotowej niż max moment. Kolega wcześniej napisał, że silniki do 4000rpm idą tak samo, później inaczej wygląda spadek momentu względem wzrostu obrotów. Ot, magia w górnej części wykresu, w której jeździ się niezbyt często ;).
GRL - 2017-11-06, 22:01

M = 9550 P / n
[Nm] [kW=1,36KM] [obr/min]

wojtek013 - 2017-11-06, 22:33

A dokładnie moc (kW) = moment obrotowy (Nm) * prędkość obrotowa (obr/min) / 9549,3.
Czyli aby obliczyć moc silnika musimy znać obroty przy jakich osiąga on moc maksymalną, i jaki przy tych obrotach ma moment.

laisar - 2017-11-06, 23:24

masterczerwi napisał/a:
102km = 156 Nm * 4000 obr/s
czyli powyższy wzór ma się równać poniższemu
114km = 156 Nm * 4000 obr/s

Nieprawdą jest jakoby, bo moc maksymalna nie jest przy 4000 obr, tylko 5500 - a dla tej wartości NIE masz podanego momentu obrotowego, a to w nim tkwi różnica.

(Albo równoważnie można powiedzieć, że nie masz podanej mocy przy 4000 obr, w punkcie maksymalnego momentu obrotowego - i to jest różnica, która Cię myli).

masterczerwi - 2017-11-07, 05:58

Racja.
Dzida - 2017-11-11, 16:11

Mam takie pytanie do kolegów bardziej zorientowanych w temacie. Czy silnik 1.6 sce który występuje w Dusterze oraz np. w Megane, jest silnikiem pochodzącym od Nissana, czy jest to modyfikacja silnika Renault 1.6 16V dostępnego od pierwszej generacji Megane (po lifcie bodajże go wrzucili)?
DrOzda - 2017-11-11, 19:29

Nissanowski.
Dar1962 - 2017-11-12, 11:50

Dzida napisał/a:
czy jest to modyfikacja silnika Renault 1.6 16V dostępnego od pierwszej generacji Megane (po lifcie bodajże go wrzucili)?

nie - to zupełnie inna jednostka japońska z zapasów nissana o kodzie 1.6 16V HR16DE. Na rynku od 2005r.
http://www.motobenzyna.pl...16v-hr16de.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_HR_engine#HR16DE

Dzida - 2017-11-12, 19:45

Dar1962, wielkie dzięki :-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group