|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Multimedia i elektronika - Przycisk / wyłącznik czujników parkowania
Jacek Gliwice - 2017-08-23, 13:21 Temat postu: Przycisk / wyłącznik czujników parkowania Hej,
mam dokładany zestaw czujników cofania - fabryczny zamontowany w ASO przed moim odbiorem samochodu. Taka kombinacja nie przewiduje wyłącznika, który fabryka zawsze montuje koło gałki regulacji lusterek.
Mam taki przycisk kupiony - pytanie gdzie i jak podłączyć - podejrzewam do UCH - kabelki, abym mógł korzystać z możliwości wyłączania tych czujników?
benyo - 2017-08-23, 13:30 Temat postu: Re: [LOGAN MCV II] Przycisk czujników cofania
Jacek Gliwice napisał/a: | Hej,
mam dokładany zestaw czujników cofania - fabryczny zamontowany w ASO przed moim odbiorem samochodu. Taka kombinacja nie przewiduje wyłącznika, który fabryka zawsze montuje koło gałki regulacji lusterek.
Mam taki przycisk kupiony - pytanie gdzie i jak podłączyć - podejrzewam do UCH - kabelki, abym mógł korzystać z możliwości wyłączania tych czujników? |
A ja podejrzewam, że wystarczy poszukać gdzieś przy czujniku biegu wstecznego.
Jacek Gliwice - 2017-08-23, 13:39
Podejrzewam, że jest to możliwe miejsce włącznika, albo to jest podłączone pod lampy cofania.
Jednakże wyłącznik ten nie jest taki dwu-pozycyjny tylko "do klikania" jak wyłącznik systemu S&S. Takie zwykłe wpięcie w obwód raczej nie pomoże ;)
benyo - 2017-08-23, 13:46
Jacek Gliwice napisał/a: | Podejrzewam, że jest to możliwe miejsce włącznika, albo to jest podłączone pod lampy cofania.
Jednakże wyłącznik ten nie jest taki dwu-pozycyjny tylko "do klikania" jak wyłącznik systemu S&S. Takie zwykłe wpięcie w obwód raczej nie pomoże ;) |
Mogę się mylić ale czujnik parkowania ma działać wraz z lampą wsteczną, zatem to jest dokładnie ten sygnał. A skoro były dokładane później to i do lampy wstecznej można je podłączyć. Trzeba znaleźć miejsce gdzie fachmani w ASO podłączyli sterownik. Bo po cóż ciągnąć przewód przez cały samochód do tyłu skoro sygnał jest już dostępny z tyłu ?? zatem wyłącznik ów który chcesz zamontować, zamontuj na linii zasilającej sterownik czujników, który jest gdzieś z tyłu.
Poza tym tu jest cały wątek o czujnikach parkowania
Jacek Gliwice - 2017-08-23, 14:06
Wszystko fajnie ładnie, nawet odnajdę centralkę, wracam do kwestii przycisku. Nie działa on jak typowo kołyskowy, czyli włącz, wyłącz. Tam jest przycisk, który nie zachowuje stanu, a jedynie zwiera piny. Pytanie teraz które w centralce czy innym miejscu trzeba nim zewrzeć :)
laisar - 2017-08-23, 14:08
Przycisk czujników parkowania:
pin - linia - opis
4 - 151W - wyłączenie czujników (pin 10 w złączu lewego tylnego słupka)
5 - MBT - masa (pod tablicą instrumentów)
7 - 151E - włączenie czujników (pin 11 w złączu lewego tylnego słupka)
8 - LPAR - podświetlenie przycisku (bezpiecznik F07 w skrzynce kabiny)
Komputer czujników parkowania:
pin - linia - opis
1 - 151E - włączenie czujników (pin 11 w złączu lewego tylnego słupka)
4 - 151W - wyłączenie czujników (pin 10 w złączu lewego tylnego słupka)
Jacek Gliwice - 2017-08-23, 14:21
No i elegancko :)
shrek - 2017-08-24, 21:54
laisar napisał/a: | Przycisk czujników parkowania:
pin - linia - opis
4 - 151W - wyłączenie czujników (pin 10 w złączu lewego tylnego słupka)
5 - MBT - masa (pod tablicą instrumentów)
7 - 151E - włączenie czujników (pin 11 w złączu lewego tylnego słupka)
8 - LPAR - podświetlenie przycisku (bezpiecznik F07 w skrzynce kabiny)
Komputer czujników parkowania:
pin - linia - opis
1 - 151E - włączenie czujników (pin 11 w złączu lewego tylnego słupka)
4 - 151W - wyłączenie czujników (pin 10 w złączu lewego tylnego słupka) |
Masz juz jakies schematy do Lodgy?
Jacek Gliwice - 2017-08-29, 17:29
Ok. Mam komputer z czujników. Pytanie teraz gdzie się wlutować ;) wszystkie gotowe konektory są zajęte. Te po lewej są od czujników, po prawej to zasilanie i głośnik.
https://zapodaj.net/00c0476dd36a5.jpg.html
https://zapodaj.net/d9cf69275910c.jpg.html
Druga kwestia to sam przycisk. Jak się okazało mam gotowa instalację, a właściwie fragment, czyli kable razem z wtyczka gdzie ten przycisk powinien być fabrycznie w panelu. Kolory niebieski i czarny to pewnie plus i masa, a brązowy i taki blado fioletowy pewnie ma iść do kompa od czujników. Pytanie czy te kable chociaż dochodzą do UCH ;) miałbym już tylko dwa kable do poprowadzenia. Te 4 kable z wtyczki dochodzą do bardzo grubej wiązki kabli, sklejonej razem taśmą całkowicie, przez co ciężko mi po nitce do kłębka dojść gdzie idą - a kolory są jak widziałem powtarzają się przy innych komponentach.
https://zapodaj.net/931847dd8f5fd.jpg.html
Jacek Gliwice - 2017-08-30, 17:06
Aktualizuję sytuację.
Przycisk mam podłączony odnalezioną wtyczką - ma on podświetlenie, gdy włączę światła - więc te dwa kable mam z głowy (niebieski i czarny) i są one podłączone. Teraz chciałbym podłączyć pozostałe dwa - niestety nie ma ich nigdzie w bagażniku, a wiązka z wtyczki z przodu idzie "w podłogę" pod dywanik, nie bardzo chcę to "ruszać" bo nie mam gwarancji, że odnajdę koniec.
Poprowadzę osobną wiązkę do komputera czujników cofania, tylko pytanie gdzie je podłączyć do niego samego?
@laisar wspomina coś o złączu w lewym tylnym słupku. Jest tam ono, ale jest ono od świateł - czy o tym mowa?
https://zapodaj.net/ccf376cc8917e.jpg.html
https://zapodaj.net/00c0476dd36a5.jpg.html
https://zapodaj.net/d9cf69275910c.jpg.html
Sądziłem, że trzeba to podpiąć pod centralkę czujników, ale mogę się mylić. Tylko gdzie?
shrek - 2017-08-30, 18:55
A nie chodzi tu o wtyczke przy slupku b. To znaczy miedzy przednimi i tylnymi drzwiami.
arnold - 2017-08-30, 21:00
To coś jest w stanie Ci pomóc?
http://www.tech-accessoir...ocument_id=5047
Jacek Gliwice - 2017-08-30, 22:15
Dzięki, miałem już ten plik. Nie ma w nim niestety nic o wyłączeniu. W ogóle to mam wrażenie ze mam inny moduł niż byc powinien, a przynajmniej inny niż montowany fabrycznie. Czyli jak doposażamy w ASO to nie koniecznie na oryginalny zestaw. Być może do niego nie można tego fabrycznego wyłącznika podłączyć. Ale może jest szansa bo na płytce są miejsca na jakieś złącza dodatkowe.
@laisar - o jakim złączym w tylnym lewym słupku wspominałeś?
Jacek Gliwice - 2017-08-31, 07:20
To mój moduł: http://www.steel-mate.co....sion-1-237.html
na zdjęciu widać, że ma jakieś piny obok tych od zasilania oraz suwak- u mnie ich nie ma, ale to nie problem. Ma ktoś jakiś pomysł?
Podejrzewam, nad napisem BRM066b jest suwak do czułości/kalibracji. Pozostaje to obok ,gdzie jest +5V, GND, NC, NC
MOJA PCB: https://zapodaj.net/00c0476dd36a5.jpg.html
route2000 - 2017-08-31, 07:34
Podnieś dywanik w okolicy środkowego lewego słupka za fotelem kierowcy i odszukaj luźne wtyki.
A jak je znajdziesz, to przedzwoń je i może znajdzie się końcówka od wyłącznika.
A jak nie to pozostaje fizyczne szukanie po kabelku od wyłącznika, którędy i dokąd idą...
A na module są piny zasilania, do czujników cofania, do brzęczyka lub/i do wskaźnika odległości.
A wyłączanie modułu to po prostu odłączanie zasilania 12V i tyle.
Jak kupowałeś moduł to powinien być schemat podłączenia.
5V ???? Instalacja auta ma 12 V, jak je podłączysz to od razu uwalisz je moduł.
Dymek - 2017-08-31, 08:17
Jacek Gliwice napisał/a: | na zdjęciu widać, że ma jakieś piny obok tych od zasilania oraz suwak- u mnie ich nie ma, ale to nie problem. Ma ktoś jakiś pomysł? |
Rozumiem, że masz wersję taką jak na wstawionym zdjęciu? Ten sam moduł jest sprzedawany w wielu wersjach- ty masz najprostszą, bez wskaźnika czy wyświetlacza. Złącze nie zamontowane na płytce służy do podłączenia różnych wersji wyświetlaczy (LED, LCD). Stąd te +5V opisane na płytce przy niezamontowanym złączu. Brakujący obok przełącznik do zmiany polaryzacji (nie doczytałem czego). Po przejrzeniu instrukcji montażu analogicznego bogatszego modułu, wydaje mi się, że nie ma tam nigdzie wyprowadzonego żadnego specjalnego PIN-u do wyłącznika monostabilnego. Wyłączenie czujników może odbywać się albo poprzez odłączenie zasilania od modułu, albo poprzez rozłączenie obwodu włączającego czujniki (przewód dostający napięcie po włączeniu wstecznego biegu). Chyba u Ciebie moduł jest po prostu zasilany napięciem świateł biegu wstecznego. Nic innego nie wyczaisz, po prostu musiałbyś dołożyć do fabrycznego przycisku jakiś przekaźniczek bistabilny aby impulsowo odłączać napięcie od modułu.
Jacek Gliwice - 2017-08-31, 10:23
route2000 napisał/a: | Podnieś dywanik w okolicy środkowego lewego słupka za fotelem kierowcy i odszukaj luźne wtyki.
A jak je znajdziesz, to przedzwoń je i może znajdzie się końcówka od wyłącznika.
A jak nie to pozostaje fizyczne szukanie po kabelku od wyłącznika, którędy i dokąd idą...
A na module są piny zasilania, do czujników cofania, do brzęczyka lub/i do wskaźnika odległości.
A wyłączanie modułu to po prostu odłączanie zasilania 12V i tyle.
Jak kupowałeś moduł to powinien być schemat podłączenia.
5V ???? Instalacja auta ma 12 V, jak je podłączysz to od razu uwalisz je moduł. |
Jakbym to sam monotowal to bym nie pytal o schemat ;) Mam to zamontowane w ASO jsk odbieralem samochod.
Pytanie tylko nawet jak znajde ten wtyk to gdzie go wcisne? ;)
@Dymek Zasilanie mam podpiete pod lampy cofania wiec chyba masz racje nic więcej tu nie wskuram. Dzieki i tak za pomoc
shrek - 2017-08-31, 19:48
Jacek Gliwice napisał/a: | Zasilanie mam podpiete pod lampy cofania wiec chyba masz racje nic więcej tu nie wskuram. |
Dlaczego nie? Np wykozystujc originalny przycisk i jakis prosty modul do zasterowania tym.
Dymek - 2017-09-01, 07:25
shrek napisał/a: | Jacek Gliwice napisał/a: | Zasilanie mam podpiete pod lampy cofania wiec chyba masz racje nic więcej tu nie wskuram. |
Dlaczego nie? Np wykozystujc originalny przycisk i jakis prosty modul do zasterowania tym. |
Ja zrozumiałem, że kolega to doskonale wie, tylko rezygnuje z szukania dedykowanego PINu na swoim sterowniku.
benyo - 2017-09-01, 09:16
shrek napisał/a: | Jacek Gliwice napisał/a: | Zasilanie mam podpiete pod lampy cofania wiec chyba masz racje nic więcej tu nie wskuram. |
Dlaczego nie? Np wykozystujc originalny przycisk i jakis prosty modul do zasterowania tym. |
Choćby coś takiego z elektroda.pl
Dymek - 2017-09-01, 09:53
Gdy potrzebowałem takiego impulsowego sterowania (lub jakiegoś nietypowego czasowego sterowania) w samochodach zazwyczaj używałem gotowych samochodowych przekaźników stąd: ASE Świetne wypróbowane moduły.
benyo - 2017-09-01, 09:56
Dymek napisał/a: | Gdy potrzebowałem takiego impulsowego sterowania (lub jakiegoś nietypowego czasowego sterowania) w samochodach zazwyczaj używałem gotowych samochodowych przekaźników stąd: ASE Świetne wypróbowane moduły. |
No i mądrego to aż miło posłuchać
shrek - 2017-09-01, 13:58
Dymek napisał/a: | Gdy potrzebowałem takiego impulsowego sterowania (lub jakiegoś nietypowego czasowego sterowania) w samochodach zazwyczaj używałem gotowych samochodowych przekaźników stąd: ASE Świetne wypróbowane moduły. |
Tez tam kupowalem i mozna polecic.
Jacek Gliwice - 2018-04-11, 12:43
Ostatnio dowiedziałem się, że jest to niby fabryczny moduł, ale montowany w salonie - czyli dokładany - stąd problem z kompatybilnością z fabrycznym wyłącznikiem.
Jedyny sposób to obsługa tego wyłącznika przez przekaźnik.
ptakooo - 2020-01-18, 17:10 Temat postu: Przycisk przednich czujników parkowania Czy ktoś z tego forum zakładał przednie czujniki parkowania? Czy ten ochydny wyłącznik montowany fabrycznie (na taśmę 3M i po zrobieniu dziury w plastiku) przy joystiku lusterek i przycisku BSW (w Prestige) nie da się pominąć i spiąć go razem z włącznikiem na "fortepianie" nad pokrętłami klimy? Wówczas jednym przyciskiem możnaby wyłączyć tył i przód... przerabiał ktoś ten temat?
yurec1st - 2020-10-03, 18:15
Tak przy okazji, po co jest wyłącznik czujników parkowania? Miałem kiedyś, wyłącznika nie było.
eio - 2020-10-03, 18:21
Ja miałem te czujniki w poprzednim aucie. Niemiłosiernie piszczały gdy metr z boku auta stał słupek. Nie mogłem tego cholerstwa wyłączyć więc przeciąłem kabelki. Poźniej miałem błogą ciszę. W nowym aucie nie chciałem czujników.
tomek73 - 2020-10-05, 12:55
yurec1st napisał/a: | Tak przy okazji, po co jest wyłącznik czujników parkowania? Miałem kiedyś, wyłącznika nie było. |
Jak sama nazwa wskazuje wyłącznik służy do wyłączania . Np. jak wozisz platformę na haku, albo ciągniesz przyczepkę to się przydaje. Czujniki wtedy
nie działają właściwie a tylko wkur...ją.
yurec1st - 2020-10-05, 19:17
tomek73 napisał/a: | Jak sama nazwa wskazuje wyłącznik służy do wyłączania |
To włączyć nim nie można
U mnie czujniki aktywowały się dopiero po zapięciu wstecznego a przyczepki nie ciągałem.
Black Dusty - 2020-10-05, 20:12
yurec1st napisał/a: | To włączyć nim nie można |
Nie można, można tylko wyłączyć wyłączenie a to całkiem coś innego jest.
yurec1st - 2020-10-05, 20:30
Dobre
Dymek - 2020-10-06, 07:47
yurec1st napisał/a: | U mnie czujniki aktywowały się dopiero po zapięciu wstecznego a przyczepki nie ciągałem. | No właśnie chodzi o cofanie- żeby się nie wściec jak mamy na haku przyczepkę albo bagażnik na rowery.
Ale po wyłączeniu jest to zdradliwe- gdy zapomnimy toto z powrotem włączyć a potem liczymy na te czujniki.
Po wyłączeniu świeci kontrolka na wyłączniku (tak jak na przycisku S&S), ale nowa kierownica zasłania.
DrOzda - 2020-10-06, 08:11
W uniwersalnych modułach do wiązki przyczepy jest z reguły kabelek który można wpiąć w przewód czujników i wtedy podłączenie wtyczki do gniazda przyczepy dezaktywuje czujniki.
nowy - 2020-10-08, 21:16
Dymek napisał/a: | Ale po wyłączeniu jest to zdradliwe- gdy zapomnimy toto z powrotem włączyć |
Ja tak miałem na ostatnim zlocie, jak parkowałem do zdjęcia. Za bardzo skupiłem całą uwagę na tym, aby było ciasno, ale na szczęście słupek był ruchomy i nie uszkodził samochodu.
|
|