DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Na każdy temat - Klucz dynamometryczny

ken-wawa - 2017-12-30, 21:28
Temat postu: Klucz dynamometryczny
Który z poniższych kluczy wybralibyście do dokręcania kół i okazjonalnie innych prac przy samochodzie:


http://allegro.pl/klucz-d...5955468490.html - wersja econo, być może to najlepszy wybór przy okazjonalnym użyciu?
http://allegro.pl/klucz-d...6485078002.html
http://allegro.pl/klucz-d...68.html#thumb/8
http://allegro.pl/klucz-d...6485077816.html
http://allegro.pl/goodyea...5048451911.html - wydaje się, że firma jest dobrej jakości i prawdopodobnie przy mniejszym zakresie, kalibracja jest dokładniejsza, ale nigdzie nie jest podana dokładność
http://allegro.pl/king-to...7109481646.html - ta opcja wydaje się być najsolidniejszym wyborem, jest nawet podana tolerancja, pytanie tylko czy warto wydać 250 zł, zakładając okazjonalne użycie?

jas_pik - 2017-12-30, 22:01

Ja mam chyba podobny z pierwszego linku , zakupiłem w Lidlu w jakiejś promocji .
Dla moich potrzeb jest wystarczający - ale chyba w lidlu był znacznie tańszy jak dobrze pamiętam chyba z 80 zł :)
Poszukaj może trafisz :)

tosiek - 2017-12-30, 22:05

ken-wawa, do kół możesz kupić dowolny bo przy takiem zakresie pomyłka na skrajnych położeniach musi być duża do kół mam z lidla był za 70zł kiedyś wygląda jak ten pierwszy econo z przedłużką i trzema nasadkami :) Do sprawdzenia śrub jest ok, skręcaj sprężynę po użyciu i nie dokręcaj nim po przeskoczeniu to trochę posłuży.

Do silnika mały zakres 3 - 30 o ile grzebiesz np. jonnesway Seria T27, dokładność ±4% T27030N https://www.jonnesway.pl/...ynamometryczne/

Profesjonalne zaczynają się od kilkukrotnie wyższych cen.

matucha - 2017-12-30, 22:09

Jeśli chodzi o przykręcanie kół to może warto się zastanowić nad kluczem udarowym zamiast dynamometrycznego? Znacznie przyspiesza robotę.

Osobiście po dokręceniu śrub "ręcznie" jeszcze nigdy mi się koło nie poluzowało, a po wyjechaniu z warsztatu, gdzie były dokręcane kluczem dynamometrycznym zdarzyło się.

pala127 - 2017-12-30, 22:12

Wszystkie wyglądają jakby pochodziły z jednej fabryki.
Serio.
King Tony to jedyna sensowna marka wśród wskazanych, ale mam taki sam klucz (toczka w toczkę jak King Tony) TengTools. TengTools to jakość porównywalna do KingTony, Jonnesway. Dałem coś koło 160zł. Ale ja mam 3/8 cala.

goswee - 2017-12-30, 22:19

Wybralbym porzadny zestaw zwyklych kluczy.
Wiekszosc prac da sie zrobic dobrze bez dynamometrycznego.
A do samych kol... Przykrecasz az skrzypnie i na pewno nie bedzie ani za mocno ani za slabo, stara szkola od ojca i dziadka :D ew. Lepiej i taniej bedzie po wymianie podjechac do wulkanozatora, obleci rundke, wezmie nic albo 5 zl....
W takim przypadku starczy na 32 razy przykrecenie prz3z kogos, profesjonalnym kluczem :D

pala127 - 2017-12-30, 22:26

Akurat kręcenia pneumatem bez dynamometru bym się bał w Dacii, bo na forum jest wątek, że bębny są zrobione z plasteliny i ukręcają się gwinty przy dokręcaniu kół. Dynamometr moim zdaniem wskazany.
Przyznaję się także, że mimo dokręcania wymaganym momentem (w poprzednich moich samochodach) zdarzało się, że koła lubiły się poluzować po kilkuset km i trzeba je było znów dokręcać. No ale każda instrukcja mówi, że po kilkudziesięciu km należy bezwzględnie sprawdzić dokręcenie kół.

48piotr - 2017-12-31, 09:49

pala127 napisał/a:
bębny są zrobione z plasteliny i ukręcają się gwinty przy dokręcaniu kół

Bębny z metalu,a gwinty mogą się zerwać.Ukręcają się śruby.
Nie lubię bełkotu.

SORRRRY :oops:

Dar1962 - 2017-12-31, 11:49

5 lat temu po wnikliwych oględzinach szpilek, w wyniku czego 12 z 20 trafiło do kosza (efekt dokręcania na "czuja" i zapewne również pneumatykiem w warsztacie oponiarskim - swoją drogą oryginalne śruby do DD okazały się bardzo miękkie i podatne na ukręcenie w porównaniu np z niemal 18 letnimi w polo, z których żadna nie ma nawet minimalnego przewężenia) zakupiłem ten:

http://allegro.pl/klucz-d...de-2b282eba27ef

Firma MANNESMANN jest znana i specjalizuje się w produkcji również narzędzi pomiarowych, w komplecie tylko przedłużka, brak kluczy nasadowych (te już miałem w komplecie przy kluczu teleskopowym) Używam nadal w kilku autach rodzinnych, działa sprawnie, porównywałem kiedyś z innym, 3 krotnie droższym narzędziem u gumolepa, różnice w pomiarach rzędu 5 Nm, więc można je uznać za nieistotne.

route2000 - 2017-12-31, 13:34

Ja też tam kupowałem taki sam klucz w tej firmie osobiście.
Ma zakres od 10 Nm do 210 Nm.
Do amatorskiego warsztatu zupełnie wystarcza. ;-)

ken-wawa - 2018-01-02, 13:47

Moje ASO twierdzi, że nie trzeba sprawdzać przykręcenia kół po kilkuset km, czym mi trochę podpadli.

Co do klucza to ten MANN... odpada bo nie ma końcówek.

Dar1962 - 2018-01-02, 15:37

jeśli masz na myśli kontrolę dokręcenia po zmianie, to faktycznie po kilkuset km nie ma sensu ;-) - jeśli już ktoś jest tak dokładny, powinien zrobić to po kilkudziesięciu km.
gg - 2019-04-24, 23:11

Czy do przykręcenia śrub felg kluczem dynamometrycznym wystarczy sama nasadka 17 czy konieczna będzie jakaś przedłużka?
EBmazur - 2019-04-25, 06:08

Standardowy klucz przeznaczony do odkręcania kół powinien starczyć.
kapelusznik - 2019-04-25, 06:19

Cytat:
Standardowy klucz przeznaczony do odkręcania kół powinien starczyć.
różnie może być.
Fabryczna fajka w Octavii II pasowała do stalówek nie pasowała do fabrycznych felg aluminiowych - był za gruby łeb i wchodził w gniazda na styk do groziło porysowaniem felgi. :-D
Oczywiście jest to dowód anegdotyczny bo dotyczy konkretnego egzemplarza klucza z konkretnym kompletem felg ale dalej śmieszny i daje do myślenia żeby nie wkładać pochopnie każdego klucza do każdego gniazda...

EBmazur - 2019-04-25, 11:36

kapelusznik kolega pytał o klucz dynamometryczny a nie standardową " fajkę " .
A poza tym "pobiegłem" do garażu i sprawdziłem - firmowy klucz pasuje doskonale do alufelgi ( chyba że miałaby ta felga jakos koszmarnie dużą grubość ) . A i tak zalecam wożenie innego klucza , najlepiej teleskopowego , bo ten będący na wyposażeniu jest okrutnie króciutki i może nam sił zabraknąć do odkręcenia koła .

route2000 - 2019-04-25, 12:27

EBmazur napisał/a:
kapelusznik może nam sił zabraknąć do odkręcenia koła .

A co nogi robią w tym momencie...? :mrgreen:

marko - 2019-04-25, 14:42

EBmazur napisał/a:
kapelusznik kolega pytał o klucz dynamometryczny a nie standardową " fajkę " .
A poza tym "pobiegłem" do garażu i sprawdziłem - firmowy klucz pasuje doskonale do alufelgi ( chyba że miałaby ta felga jakos koszmarnie dużą grubość ) . A i tak zalecam wożenie innego klucza , najlepiej teleskopowego , bo ten będący na wyposażeniu jest okrutnie króciutki i może nam sił zabraknąć do odkręcenia koła .

Bez przesady, ja mam około 40 cm rurkę stalową służącą jako przedłużenie klucza do kół. Zresztą jak się pilnuje aby koła dokręcić kluczem dynamometrycznym z zalecaną przez producenta wartością to nie ma problemów z późniejszym odkręceniem.

gg - 2019-04-25, 18:56

Klucz dynamometryczny będzie jak zdecyduję się jaki ;). Co do nasadki do klucza to musi być przedłużana 17?
eio - 2019-04-26, 06:29

route2000 napisał/a:
A co nogi robią w tym momencie...? :mrgreen:

Najlepiej gdy nie są bezczynne i są ubrane w buty o grubych podeszwach.

EBmazur - 2019-04-26, 06:50

route2000 napisał/a:
EBmazur napisał/a:
kapelusznik może nam sił zabraknąć do odkręcenia koła .

A co nogi robią w tym momencie...? :mrgreen:

drepczą w miejscu i czekają na pomocna dłoń z dobrym kluczem :roll: Oczywiście każdy ma wolność wyboru i czyni jak mu wygodnie . Mając trochę zmienianych kół i siwych przerzedzonych włosów wybrałem klucz z długim ramieniem jako najlepsze rozwiązanie dla siebie . przedłużka z gazrurki w sumie robi za klucz teleskopowy . Krzyżakowy wymaga w brew pozorom tez dość dużej siły . skacząc nogami po krótkim kluczu można się nieco wyrżnąć ( zwłaszcza na śliskim ) . Obyśmy jak najrzadziej korzystali z klucza

Dar1962 - 2019-04-26, 08:17

gg napisał/a:
Czy do przykręcenia śrub felg kluczem dynamometrycznym wystarczy sama nasadka 17 czy konieczna będzie jakaś przedłużka?

potrzebna przedłużka, wystarczy ok 7 cm lub dłuższa, przy kluczach dynamometrycznych zwykle są dodawane

Fruxo - 2019-04-26, 10:58

albo lepsza jest nasadka do świec który idealnie nadaje się do felg
Dymek - 2019-04-26, 12:59

EBmazur napisał/a:
Krzyżakowy wymaga w brew pozorom tez dość dużej siły...

Ale znacznie mniejszej niż jednoramienny o takiej samej długości ramienia. Klucz krzyżakowy ma ogromną zaletę- praktycznie nie można nim uszkodzić felgi czy łba śruby gdy nasadka ma większy luz na śrubie lub nachodzi płytko. Odkręcamy nim symetrycznie i równo, jednocześnie dociskając klucz do śruby. Wszelkie klucze fajkowe potrafią "położyć się" zsuwając się ze śruby.

EBmazur - 2019-04-27, 06:04

Dymek
Cytat:
Klucz krzyżakowy ma ogromną zaletę- praktycznie nie można nim uszkodzić felgi czy łba śruby gdy nasadka ma większy luz na śrubie lub nachodzi płytko. Odkręcamy nim symetrycznie i równo, jednocześnie dociskając klucz do śruby. Wszelkie klucze fajkowe potrafią "położyć się" zsuwając się ze śruby.

I dlatego wożę klucz teleskopowy i oryginalny "króciak" , a krzyżowy lezy w garażu . Koła odkręcam zawsze na dwa etapy .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group