|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Termostat tce90
Fruxo - 2018-01-18, 21:05 Temat postu: Termostat tce90 Czy w tce90 jest zwykły termostat ? jaką ma temperaturę otwarcia z internetowych źródeł wynika 83 C
Aso twierdzi że sterownik ma wpływ na temp otwarcia termostatu czy to prawda?
Twierdzi też że termostat może się zacząć otwierać przy 70C dlatego silnika pracuje ciągle niedogrzany i jest to celowo działanie producenta (mój nie przekracza 75)
Czy w ddt4all są jakieś zakresy regulacyjne tego ustrojstwa ?
Ze schematu nie widać aby termostat był sterowany elektronicznie. Zachęcam innych użytkowników do obserwowania temperatury cieczy chłodzącej.
shrek - 2018-01-19, 02:58
Jezeli jest taki
http://allegro.pl/termost...5.html#imglayer
To maja racje.
Na aukcjach widnieja tez inne do tce. Same obudowy bez silniczkow i jezeli masz taki to najprawdopodobniej idzie zmienic wklad. Z silniczkami sterujacymi juz nie.
Wersja z wkladem
http://renault-captur-cli...3.html#imglayer
Fruxo - 2018-01-19, 13:02
A jakieś możliwe sposoby sterowania regulacją termostatu, bo to przerażające że silnik utrzymuje w zimie 70C przecież to niezdrowe dla silnika i dla komfortu cieplnego pasażerów.
shrek - 2018-01-19, 13:06
Ja mam termostat z wkladem ( zwykly). Jak kupilem auto to temp. Silnika przy ori termostacie wynosila 75 w dizlu. Poprzerabialem i wsadzilem termostat z kubistara, bo wtedy do lodgy byl dostepny tylko oryginalny.
route2000 - 2018-01-19, 14:07
Są termostaty dla silników 1,6 MPI o temp. 89 st i jak o temp. 83 st.
Wziąłem na 83 st. (fabrycznie wstawiony), bo wyżej nie ma sensu. Zimą może być OK, ale latem podczas upału to już słabo... Wyżej jest dobre dla silników diesla, bo dłużej się nagrzewa niż benzynowy.
Fruxo - 2018-01-20, 01:39
Ja w dusterze mam 89 i jestem bardzo zadowolony . Czasami przy szybkim rozgrzewaniu wskoczy nawet do 100 ale to nie przeszkadza wystarczy lać dobry olej.Nawet lepiej dla silnika czasem dobrze się przegrzać usuwa sie wtedy odpady z oleju.
SVENSON - 2018-01-20, 08:34
Zrobię dzisiaj kolejny test temperatury , tak z ciekawości
shrek - 2018-01-20, 09:33
Fruxo, wczoraj szukalem w ddt2all jakiegos czegos co by pozmieniac/ zobaczyc temperaturt sterowania silniczkiem termostatu, ale nic nic nie znalazlem. Trzeba by to b3zposrednio na aucie poszukac, bo wtedy zmniejsza sie okrag poszukiwan.
Nastepna sprawa to taka: czym sprawdzasz temperature silnika? Moze byc tak ( spotkalem sie z tym)z ze niektore aplikacje, tanie testery diagnostyczne maja rozbieznosc nawet do 10 st. (Nie mowie ze twoj/a. Przypuszczan ze telefon). Pownaj z innym urzadzeniem diagnostycznym.
Fruxo - 2018-01-20, 12:07
Używam https://pl.aliexpress.com/item/AUTOOL-X50-PLUS-Car-OBD-HUD-Smart-Digital-Meter-Alarm-X-50-Plus-The-Update-Version/32811998203.html
uważam że sprzęt jest ok
sprawdzę jeszcze elm na telefonie który poprawnie pokazuje w dusterze
natomiast pomiary zgadzały by się z odczuciami słabego grzani
arnold - 2018-01-20, 12:43
Jeśli te auto ma tyle termostatów to ciekawe czy nie ma kilka pomiarów temperatury płynu.
Fruxo - 2018-01-20, 12:45
Siedze w aucie oba urzadzenia pokazuja taka sama temp dostep do termostatu tragedia.
Jest niby jakis kabel idacy obok ale wyglada na czujnik temp
shrek - 2018-01-20, 12:56
arnold napisał/a: | Jeśli te auto ma tyle termostatów to ciekawe czy nie ma kilka pomiarów temperatury płynu. |
Termostat ma jeden. Czujnikow moze byc wiecej choc w daci jest jeden. Niektore modele np. Yeti mozemy odczytac temperature silnika, przed chlodnica, za chlodnica i jak sie n8e myle na nagrzewnicy w modelu z klimatronikiem.
Fruxo napisał/a: |
Jest niby jakis kabel idacy obok ale wyglada na czujnik temp |
Bo to jest czujnik temp.
Dostep w dizlu tez nie najlepszy. Trzeba pocwiczyc.
Fruxo napisał/a: |
uważam że sprzęt jest ok
|
Nie neguje. Pisalem tylko o roznicach odczytu roznymi urzadzeniami
Fruxo - 2018-01-20, 13:06
Sprawdzdone recznie otwiera sie przy 73 juz jest cieply wąż ja uważam ze tu jest sterowanie elektroniczne i to nie jest czujnik temp
Fruxo - 2018-01-20, 13:08
Również czuje mocniensze ciepło siedziac w dasterze. Wsiadajac z auta w auto
shrek - 2018-01-20, 13:16
Fruxo napisał/a: | Sprawdzdone recznie otwiera sie przy 73 juz jest cieply wąż ja uważam ze tu jest sterowanie elektroniczne i to nie jest czujnik temp |
W drugim poscie, pierwszym linku doskonale widac.
Lewa strona silniczek sterujacy z wtyczka, na srodku czujnik temp. Taki wkladany i zabezpieczony zawleczka. Czujniki wystepuja 2 pin lub 4 pin zalezy od modelu w tym z foto 2 pin.
SVENSON - 2018-01-20, 13:48
Kolejny test i temperatura 86 stopni, na wykresie przyrost jest cały czas taki sam.
11:55 temp 6'C
12:00 temp 60'C start LPG
12:05 temp 86'C
Miasto, normalny ruch, temp na zewnątrz 2'C
Fruxo - 2018-01-20, 16:44
no to nie wiem co robić
Dzwoniłem do ASO i Pan po konsultacji powiedział że ten termostat ma się otwierać przy 70
U mnie również 60C przełączenie lpg w końcu poszli po rozum do głowy i przełączenia następuje na wolnych obrotach nie jak wcześniej na rosnących co zawsze powodowało szarpniecie.
Z tego co widzę termostat wyspowa w wersji 83 i 95C
shrek - 2018-01-20, 17:17
Fruxo napisał/a: |
Z tego co widzę termostat wyspowa w wersji 83 i 95C |
To znaczy, ze do sie go podmienic?
Jezeli osiagasz temperatyry takie jak u SVENSON-a to wydaje mi sie ,ze wszystko ok. Temreratura otwarcia termostatu i temp. pracy silnika to troche inna sprawa. Jezeli po otwarciu dochodzi do 83-86 to moim zdaniem jest ok.
Fruxo - 2018-01-20, 17:25
nie dochodzi nawet do 75
shrek - 2018-01-20, 17:43
To w koncu masz ten elektroniczny czy nie?
Fruxo - 2018-01-20, 19:14
mam na pewno
shrek - 2018-01-20, 23:44
To szukaj w ddt. Podlacz i pozycja po pozycji szukaj. Ja mialem tego za duzo zeby odnalesc w demo.
Datex - 2018-01-21, 10:07
Ciekawe skąd takie różnice w temperaturach w naszych TCe. Ja osiągnąłem maksymalnie 78 stopni w korku. Podczas normalnej jazdy temperatura utrzymuje się w granicach 74,75 stopni.
shrek - 2018-01-21, 13:06
Datex napisał/a: | Ciekawe skąd takie różnice w temperaturach w naszych TCe. |
Temperatura zewnetrzna, styl jazdy, obciazenie.
Fruxo - 2018-01-30, 20:11
Ja walczyłem dziś z ddt4all to silik na postoju rozgrzał się do 88C a w czasie jazdy nie chciał przekroczyć 74
shrek - 2018-01-30, 20:15
To moze silnik laywo temp chwyta i dlatego tak zrobiony.
Np zmienisz termostat lub zmodyfikijesz pojedziesz w trase w gory i w polowie auto ci sie zgrzeje.
Taka tylko teoria.
luckyboy - 2018-01-30, 21:00
Datex napisał/a: | Ciekawe skąd takie różnice w temperaturach w naszych TCe. Ja osiągnąłem maksymalnie 78 stopni w korku. Podczas normalnej jazdy temperatura utrzymuje się w granicach 74,75 stopni. |
Jedni grzeją mocno w kabinie inni wcale. Jeżeli tce produkuje tyle ciepła co nowoczesne diesle, to już w okolicy 0stC odczuwa się słabe ogrzewanie, a silnik dopiero dogrzewa się powyżej 100km/h
Fruxo - 2018-01-30, 21:26
Raczej dziwne , pojechałem 15 km w jedną strone Wisłostradą , w 4 os a nogę mam raczej ciężką.
Wróciłem i kombinowałem z tym ddt4all i wtedy mi sie zagrzał do tych 88 (na postoju) a w czasie jazdy cały czas 75 a specjalnie go trochę bardziej piłuje i biegi zmieniam przy 3,5-4 tyś
arnold - 2018-01-30, 21:31
Jeszcze jest kwestia obciążenia. Można ciągnąć przyczepę bez kół lub zaciągnąć reczny.
quartzu - 2018-01-30, 23:41
Co wy tu za bzdury jakieś ciągniecie? Jak termostat sterowany elektronicznie? Proszę podać numery OE takowego wynalazku.
Tce - bardzo prosta sprawa. Układ chłodzenia ze sporym zapasem (bo taki być musi), ciężko dogrzać, ciężko przegrzać. O tym, że w wielu autach wskaźniki do prawdy mają tyle, co jedna wiara do drugiej to już epopeje pisano.
Fruxo - 2018-01-31, 04:25
Z tym nagrzewaniem na postojem raczej chodzi o termistor od wentylatory pewnie już normalnie jest wyskalowany na 95C. Więc nawet na otwartym obiegu mógł się zagrzać.
damiaszek - 2018-01-31, 08:32
W tym wszystkim chodzi o sprawność silnika. Silnik spalinowy jest jedną z odmian silnika cieplnego i każdy stopień niżej umozliwiający pracę takiego silnika (od strony technicznej czyli smary, opory wew, kompresja itp.) umożliwia przekazanie większej energii ze spalania paliwa na koła, a nie na grzanie chłodnicy. Głownym celem silnika jest napędzanie auta, a nie ogrzewanie - grzanie jest "produktem ubocznym" który możemy zagospodarować. Stąd jeżeli silnik jest zaprojektowany na stabilną i ekonomiczną pracę w np. 75C to przy 90C będzie więcej palił. Na postoju też łatwiej zagrzać silnik - chłodnica przecież wtedy nie oddaje tak dobrze ciepła jak podczas jazdy. Wystarczy zrobić prosty test na postoju:
1 - Jaka jest stabilna temperatura pracy bez obciązenia
2- Jaka jest stabilna temperatura pracy z włączoną klimą (obciążenie) ale z równocześnie włączonym wentylatorem zwiększającym sprawność chłodnicy.
Fruxo - 2018-01-31, 09:33
My nie rozwodzimy się nad prędkością wzrostu temperatury który jest na akceptowanym poziomie ale termostatem który z niejasnych powodów otwiera się przy 75 C.
I silnik nie jest zaprojektowany do takich temperatur bo 400 km od warszawy te same samochody mają termostaty które otwierają się przy 89.
Wytłumaczenie tego zjawiska jak na razie dla mnie może wiązać się z systemem start stop, w momencie wyłączenia silnika następuje wzrost miejscowy temperatur w głowicy i turbinie i może to jest sposób na ich niwelowanie.
Albo oszczędności renault które traktuje nasz rynek tak samo jak hiszpański czy włoski
damiaszek - 2018-01-31, 09:59
To by trzeba w fabryce się dowiedzieć dlaczego tak robią, może te auta 400km dalej mają też trochę inny program w ECU.
Fruxo napisał/a: | My nie rozwodzimy się nad prędkością wzrostu temperatury który jest na akceptowanym poziomie ale termostatem który z niejasnych powodów otwiera się przy 75 C. |
Nie rozwodze się nad czasem nagrzewania(bo ten jest średno zależny od temperatury otwarcia termostatu) tylko nad samą temeraturą otwarcia, czy tą którą układ stara się utrzymać.
Nanouser - 2018-02-01, 08:55
A ja znalazłem taki artykuł o nowoczesnych termostatach:
https://autokult.pl/24875,termostaty-fazowe-po-co-komplikowac-proste-urzadzenie
Wynika z niego że nowoczesna silniki pracują w temp 100-110 stopni, a termostat jest sterowany prosto, poprzez dołożenie grzałki która przyspiesza otwarcie termostatu jeśli tak zadecyduje komputer.
Z artykułu wynika że "ekologiczna" temp. pracy silnika jest wyższa od "klasycznej" która wynosi 85-90 stopni
Fruxo - 2018-08-28, 08:34
Wracam do tematu
no więc w 0,9 tce występują 2 obudowy termostatu 110608635R
oraz 110616064r
Jeden to wyjście drugi wejście
teraz pytanie czy ten z przodu (zdjecie niżej ) jest opowiedziany za wyjście i jego wymiana zaowocuje upragnionymi wyższymi temperatura
shrek - 2018-08-28, 09:12
Zobacz sam w aucie, ktory prowadzi do chlodnicy i juz masz odpowiedz.
Fruxo - 2018-08-28, 09:25
zdjęcie mówi wszystko
jedyna możliwość nabycia tego cuda jest od verneta VR TE2101.95
vernet w Ic 300 zł , na allegro ok 200
ori 110612563R w aso 300
Chyba sobie zafunduje ten oryginał i bo zaraz zaczynamy sezon grzewczy a ja nie będę marzł w nowym samochodzie .
Dlaczego tylko temperatura otwarcia 83 a silnik utrzymuje 75, to jak kupie ten 95 to może 87 będzie miał.
Oczywiście najlepsze tłumaczenie serwisu na fakt że samochód jest nie dogrzany: "Panie taki dobry układ chłodzenia jest "
Fruxo - 2019-12-13, 12:47
Zimo jest kupuje termostat z aso 300 zł jest jedna w PL.
Także jak ktoś ma jakieś porady jak sie do tego zabrać to chętnie przyjmę,
Widze że zdjęcia powygasały dlatego wstawiam najważniejsze dla potomnych , nie kupujcie używek bo goście wpisują złe numery w ogłoszeniach
Mamert - 2019-12-14, 23:21
Fruxo napisał/a: | Dlaczego tylko temperatura otwarcia 83 a silnik utrzymuje 75, to jak kupie ten 95 to może 87 będzie miał. |
W Loganie I miałem ciągły problem z termostatem, wymieniłem 3 lub 4. Do Logana też były dwa termostaty 83 i 87 st. Ten pierwszy był na cieplejszą strefę klimatyczną oraz doskonale sprawdzał się z LPG (niższa temperatura silnika oszczędzała zawory czyli dużo rzadsza regulacja) Temperatura silnika nie spadała poniżej 80 st., a jak się tak działo tzn, że już był uszkodzony. Założenie termostatu 95 st. zimą nie zaszkodzi, ale do lata w przypadku LPG bym się rozglądał za tym 83 st.
Fruxo - 2019-12-15, 11:14
To tak nie działa :)
temp cieczy na zawory nie ma wpływu co najwyżej nie wyregulowane mieszanka a jeżeli nie miałeś komunikacji po obd to korekty nie były zrobione do tych warunków pracy.
wyższa temp jest nawet wskazana do lpg ponieważ parownik odbiera sporą część ciepła z układu.
Mamert - 2019-12-15, 16:35
Ok, twoje zawory... ja przejeździłem Loganem 180.000 km i przekazuję Ci moje doświadczenia... do podgrzania gazu wystarczy 40 st. żeby działał. Te parę stopni przy komorze spalania i niższa temperatura oleju moim zdaniem wpływa na trwałość zaworów i to znacząco. U mnie przebieg pomiędzy regulacjami niemalże się podwoił...
Ale jak mówię, twoje zawory, twój problem, ja się kłócić nie zamierzam.
Co do korekt po OBD, to niestety przy LPG nic tu nie dają, bo przy pewnych obrotach, tych najczęściej używanych, temperatura spalania LPG jest wyższa, co prawda nieznacznie, ale już znacząca dla zaworów. Dlatego tak ważną sprawą jest sprawny układ chłodzenia przy LPG.
Fruxo - 2019-12-15, 17:23
Do odebrania zimna z przemiany gazu z ciekłej w gazowa starczy nawet 10 C bo na tyle ustawiona jest fabryczna instalacja
Fruxo - 2019-12-15, 22:07
Może zacznijmy te rozważania przypomnieniem że jest to termostat modularny tzn ma jakiś zakres sterownia z komputera. Z jakiegoś niewyjaśnionego dla mnie powodu jest otwarty non stop przy ledwie 75. Kiedy czytałem opis tego cuda logicznym dla mnie było że w lato otwiera się wcześniej aby oszczędzać paliwo a zimą później jednak to tak nie działa. Zapewne renault coś spieprzyło i nic sobie z tego nie robi.
Nawet mogę posądzić producenta o sabotaż na silniku ponieważ w zimie kiedy płyn nie daje rady nagrzać się powyżej 80 C olej również tego nie zrobi i będzie gromadziła się w nim wilgoć. Zresztą już dawno zauważyłem że olej w tce 90 bardzo szybko ulega starzeniu zapewne przez ciągłe nie dogrzanie. Środek smarny co jakiś czas musi przekroczyć 100 C celem samo czyszczenia Szkoda że to tego silnika nie ma serwisówki rozwiązało by to wątpliwości co do działania tego ustrojstwa.
Mamert - 2019-12-16, 07:41
Ciekawe rzeczy piszesz... Samooczyszczanie oleju powyżej 100 st.C... W fachowej literaturze piszą, że degradacja oleju silnikowego zaczyna się już przy 60-70 st. C, a każde następne 10 st podwaja stopień degradacji... W Lodgy w ruchu miejskim temp. oleju utrzymuje się ok 80-90 st. , na zwykłej drodze poza miastem ok 90-100, na ekpresowych dochodzi do 120 st. Co ciekawe, na światłach spada temperatura oleju, a rośnie temp. płynu. Dosyć często to obserwuję, bo włączenie Torque na chińskim radiu zajmuje 3 sekundy.
Fruxo - 2019-12-16, 12:43
Nie miałeś nigdy masełka pod korkiem ? to jest właśnie wilgoć
Fruxo - 2019-12-18, 10:37
Czy w silniku H4BT jest gdzieś odpowietrzenie układu chłodzenia ?
Dymek - 2019-12-18, 11:47
Fruxo napisał/a: | Czy w silniku H4BT jest gdzieś odpowietrzenie układu chłodzenia ? |
W silniku to raczej nie... Są jakieś zaworki w króćcach przyłączeniowych górnych węży przy chłodnicy.
Fruxo - 2019-12-18, 12:18
gdzie
Dymek - 2019-12-18, 13:36
Prawy, górny róg chłodnicy, nad króćcem głównego węża płynu- mały króciec z nasadzonym kawałeczkiem wężyka zakończony ręcznym zaworkiem. I chyba nie zależy od rodzaju silnika. Na rysunku oznaczony numerem 7 (opisany jako Tube-bleed).
Gdzieś na ruskim forum widziałem manual wymiany płynu chłodzącego z poradą żeby tu odkręcić przy napełnianiu chłodnicy aż do wypływu płynu..
A w naturze widać go na fotce:
Dymek - 2019-12-18, 15:15
Przy okazji przeglądania schematów na Catcar zauważyłem, że w układzie chłodzenia istnieje dodatkowa, elektryczna pompka obiegu cieczy- nr 15 na wcześniejszym rysunku (144B04056R). Wygląda jakby była w obwodzie idącym do kabiny, choć nie mam pewności. Ciekawe czy pracuje cały czas, czy w określonych warunkach?
askr_poz - 2019-12-19, 07:11
Zapewne, żeby zapewnić obieg cieczy do ogrzewania po zatrzymaniu silnika przez StartStop.
Fruxo - 2019-12-20, 13:34
Bardziej chodzi o wymiennik wody z olejem . Po zgaszaniu silnika cały rozgrzany olej spływa w jednej chwili i mogło by dość do rozwalenia wymiennika.
Hiszpan_JS - 2019-12-20, 14:58
Fruxo napisał/a: | i mogło by dość do rozwalenia wymiennika. | A to jakim cudem ? Chyba trochę poniosła cię wyobraźnia .
PS.
Co to jest "wymiennik wody z olejem"?
Fruxo - 2020-01-18, 00:31
Wymiana termostatu w tce 90 jest bardziej pracochłonne od wymiany rozrządu w K4M
Nie wiem czy to głupota czy celowe działanie renault ale każda śrubka jest pięknie przykryta jakimś przewodem. Umieszczenia termostatu zaraz obok alternatora to również świetny pomysł.
Skończyłem dziś na próbie zlania płynu z silnika , jakaś tragedia opaska zaciskowa jest od strony blachy nad ramą , zero podejścia jade jutro po klucz na lince ale chyba będzie trzeba ciąć.
Fruxo - 2020-01-19, 02:31
W sumie najgorsze jest zlanie płynu reszta to kwestia dużej ilości przedłużek na klucze.
Jak by ktoś chciał zdjąć wyjście z chłodnicy musi koniecznie zaopatrzyć się w klucz do opasek sprężynowych na lince ale dopiero założenie wszystkiego z powrotem to wyzwanie.
Po godzinie wali założyłem na opaskę sprężynującą , opaskę ślimakową w taki sposób żeby ją rozszerzała. W takiej postaci to złożyłem i wykręciłem opaskę ślimakową.
W daci nie ma w ogóle "inteligentnego" termostatu jest co prawda gniazdo ale wtyczki brak więc taki luksus jest pewnie tylko dla Renault.
Nie rozumiem dlaczego stary miał temp otwarcia 83 i od nowości utrzymywał 75 a nowy przy 95 trzyma idealnie 95
shrek - 2020-01-19, 08:28
Mój też na poczatku miał termostat 83 i trzymał 75.
cookie - 2020-02-02, 12:28
Mają te same numery i inne temp? Mon też od nowości otwiera się w okolicy 84c a potem trzema okolice 75- 80c.
Mamert - 2020-02-02, 21:10
Fruxo napisał/a: | Nie rozumiem dlaczego stary miał temp otwarcia 83 i od nowości utrzymywał 75 a nowy przy 95 trzyma idealnie 95 |
Bo może fabryczny, był fabrycznie zwalony...
Logana kupowałem w kwietniu, latem było wszystko ok i przyszła jesień i już nie było ok. Trzykrotna wizyta w serwisie, zakup ELM 327, 2 dniowa obserwacja temp. powrót do serwisu. Serwis w końcu podpiął kompa i przyznali rację, wymiana. Pierwsza zima ok, wiosna ok, lato ok, jesień nie ok, wymiana., za rok to samo. Zakup za własne pieniądze termostatu dobrej firmy, z temperaturą 83 zamiast 86 st.C, przejeździł bez uszkodzeń 6 lat.
ceranix3 - 2023-12-09, 16:11
Termostat w 0.9 tce otwiera sie przy 84 stopniach.Tak samo mialem w Berlingo tylko ze dieslu.To ze na ELM pokazuje 86-87 i spada wynika po prostu z czasu naplywu chlodniejszego plynu i wychwycenia go przez czujnik.Ciekawi mnie czemu koledze sprzedali na 95 stopni.U mnie chyba przy 97 zalaczaja sie wentylatory.Sprawdzalem to w tamtym roku ale w lato bo zima to sobie mozna.
Co do wskazan trzeba tez dac czas zeby CALY plyn nabral odpowiedniej temperatury.Zeby to zrobic trzeba naprawde troche pojezdzic,bo termostat nie chodzi jak latem bo silnik chcial nie chcial ma naturalne chlodzenie.
|
|