DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Zerwany pasek rozrządu ?!

oberkron - 2018-02-08, 16:32
Temat postu: Zerwany pasek rozrządu ?!
Żona w czasie jazdy usłyszała jakiś dźwięk/trzask. Zatrzymała się zgasiła silnik i już nie odpalił. Rozrusznik kręci bez oporu. Pasek alternatora/klimy w całości. Mechanik podjechał zajrzał do wlewu ojeju (przy kręceniu rozrusznikiem) i stwierdził brak ruch zaworów/tłoków (?)
Auto zabrane na lawecie czy ktoś może mi powiedzieć jakiej skali zniszczeń można się spodziewać ,jakie mogą być koszty.
Kompletny rozrząd wymieniony pod koniec kwietnia 2017 ,przejechane ok. 18 tys km. Auto naprawiać będzie ten sam mechanik ,który robił rozrząd (i również wtedy kompletne sprzęgło).

silnki 1.6 8v ,przebieg 200 tys km ,z góry dzięki za wszelkie sugestie.

Dar1962 - 2018-02-08, 17:00

lepiej niech wypowie się mechanik ;-)
laisar - 2018-02-08, 17:05

oberkron napisał/a:
jakie mogą być koszty.
Kompletny rozrząd wymieniony pod koniec kwietnia 2017, przejechane ok. 18 tys km

W takim przypadku koszty w ogóle nie powinny Cię interesować.

oberkron - 2018-02-08, 17:07

Dar1962 napisał/a:
lepiej niech wypowie się mechanik ;-)


jasne ,że tak. Z tym ,że powiedział ,że najprędzej się zabierze za to we wtorek. Stwierdził ,że tragedii nie będzie i z góry odradził wspomnianą przeze mnie opcje kupna używanego silnika.

laisar - 2018-02-08, 17:16

oberkron napisał/a:
jakiej skali zniszczeń można się spodziewać

Na pewno pokrzywione (lub nawet połamane) zawory i wgniecenia na powierzchni tłoków.

W razie większego pecha - np głowica do wymiany, a cylindry do szlifowania...


(Pozostaje jeszcze kwestia tego, czy to tylko felerny egzemplarz paska, czy może akurat ten mechanik nie poradził sobie z poprawną jego wymianą, więc niekoniecznie zdoła naprawić teraz coś znacznie poważniejszego).

dudu$ - 2018-02-08, 18:49

Najczęściej przy zerwanym pasku rozrządu krzywią się tylko same zawory wiec w Twoim przypadku pewnie i tak będzie. Jak już głowica będzie zdjęta oddać ją na sprawdzenie i regenerację ( szczelność, planowanie, szlifowanie gniazd itp). Ciekawie czy mechanik przyzna się do błędu i zapłaci za naprawę silnika. Jak tak to trzeba nad nim stać i pilnować aby oddał głowicę do regeneracji, sam raczej nie będzie chciał tego zrobić ponieważ w przypadku tego silnika to koszt około 400zł. Również polecam dopilnować go aby zakupił porządny zestaw uszczelek, ja polecam firmę ERLING. Zestaw kosztuje pewnie z 200zł lub więcej ale na 100% będzie to lepszy zestaw niż ten za około 100zł gdzie po 10-20 tys km może przepalić się UPG ( Znam to z autopsji). No i nie daj sobie wmówić że głowicy nie trzeba planować ani regenerować, mechanik będzie Tobie wciskał różny kit aby tylko zapłacić z własnej kieszeni jak najmniej
Marek1603 - 2018-02-08, 19:14

Na scenic-forum kolega miał podobny przypadek z mechanikiem. Efekt. Po roku szarpania i sądów ma pokryć koszty naprawy auta w innym serwisie i jeszcze w trakcie jest sprawa kierowania gróźb karalnych.
oberkron - 2018-02-08, 19:23

dudu$ napisał/a:
Najczęściej przy zerwanym pasku rozrządu krzywią się tylko same zawory wiec w Twoim przypadku pewnie i tak będzie. Jak już głowica będzie zdjęta oddać ją na sprawdzenie i regenerację ( szczelność, planowanie, szlifowanie gniazd itp). Ciekawie czy mechanik przyzna się do błędu i zapłaci za naprawę silnika. Jak tak to trzeba nad nim stać i pilnować aby oddał głowicę do regeneracji, sam raczej nie będzie chciał tego zrobić ponieważ w przypadku tego silnika to koszt około 400zł. Również polecam dopilnować go aby zakupił porządny zestaw uszczelek, ja polecam firmę ERLING. Zestaw kosztuje pewnie z 200zł lub więcej ale na 100% będzie to lepszy zestaw niż ten za około 100zł gdzie po 10-20 tys km może przepalić się UPG ( Znam to z autopsji). No i nie daj sobie wmówić że głowicy nie trzeba planować ani regenerować, mechanik będzie Tobie wciskał różny kit aby tylko zapłacić z własnej kieszeni jak najmniej


Dzięki za obszerną odpowiedź. Pierwsze o czym wspominał mechanik to regeneracja głowicy. Raczej wątpię ,że będzie to chciał pokryć z własnej kieszeni ,nie wiem w jaki sposób przypisać mu winę (aczkolwiek błąd przy montażu nasuwa się jako pierwsze podejrzenie obok wady materiałowej paska rozrządu) tak by poczuł się w obowiązku pokrycia kosztów. Liczę ,że chociaż pracę po swojej stronie wykona bezpłatnie. Sądzisz ,że w tysiącu złotych w najgorszym razie mogę się zmieścić ?

oberkron - 2018-02-08, 19:28

Marek1603 napisał/a:
Na scenic-forum kolega miał podobny przypadek z mechanikiem. Efekt. Po roku szarpania i sądów ma pokryć koszty naprawy auta w innym serwisie i jeszcze w trakcie jest sprawa kierowania gróźb karalnych.


z tym ,że u mnie stało się po przejechaniu ok. 18 tysięcy kilometrów. W opisywanym przez Ciebie przypadku winna mechanika jest bezsporna a jego postawa jest żałosna.

anples - 2018-02-08, 20:24

oberkron napisał/a:
się po przejechaniu ok. 18 tysięcy

Jeśli ty kupowałeś -wybierałeś rozrząd to mechanik jest czysty.
A jeśli on kupował i montował to odpowiada jako gwarant

oberkron - 2018-02-08, 20:43

anples napisał/a:
oberkron napisał/a:
się po przejechaniu ok. 18 tysięcy

Jeśli ty kupowałeś -wybierałeś rozrząd to mechanik jest czysty.
A jeśli on kupował i montował to odpowiada jako gwarant


Ja kupiłem ,ale okazało się ,że nie pasuje i mechanik zamówił inny.

defunk - 2018-02-08, 20:44

anples napisał/a:
Jeśli ty kupowałeś -wybierałeś rozrząd to mechanik jest czysty.
A jeśli on kupował i montował to odpowiada jako gwarant


Mechanik może odpowiadać jako gwarant tylko jeśli gwarancji udzielił. A z gwarancji na sprzedaną część odpowiedzialność ponosi ten, kto udzielił gwarancji przy sprzedaży (co też nie jest obowiązkowe).

Natomiast mechanik odpowiada i z tytułu rękojmi za wady swojego dzieła (bo reperacja auta czy wymiana eksploatacyjna jest dziełem), i za niewychwycenie złych materiałów dostarczonych przez klienta -- chyba że to wychwycił, a klient się uparł.
Jeśli awaria wystąpiła w terminie 1 roku od wymiany paska, to mechanik ma większy kłopot, bo zachodzi tzw. domniemanie wady.

Cytat:

art. 634 kc
Jeżeli materiał dostarczony przez zamawiającego nie nadaje się do prawidłowego wykonania dzieła albo jeżeli zajdą inne okoliczności, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu, przyjmujący zamówienie powinien niezwłocznie zawiadomić o tym zamawiającego.

art. 638 kc
§ 1. Do odpowiedzialności za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Odpowiedzialność przyjmującego zamówienie jest wyłączona, jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego.
§ 2. Jeżeli zamawiającemu udzielono gwarancji na wykonane dzieło, przepisy o gwarancji przy sprzedaży stosuje się odpowiednio.

art. 641 § 2 kc
Gdy dzieło uległo zniszczeniu lub uszkodzeniu wskutek wadliwości materiału dostarczonego przez zamawiającego albo wskutek wykonania dzieła według jego wskazówek, przyjmujący zamówienie może żądać za wykonaną pracę umówionego wynagrodzenia lub jego odpowiedniej części, jeżeli uprzedził zamawiającego o niebezpieczeństwie zniszczenia lub uszkodzenia dzieła.

Martens - 2018-02-08, 21:41

To jeszcze jedna kwestia, ważna dowodowo: czy masz rachunek lub inny dokument, na podstawie którego będziesz w stanie udowodnić zakres prac, użytych części, termin tamtej naprawy?
shrek - 2018-02-08, 21:52

dudu$ napisał/a:
Najczęściej przy zerwanym pasku rozrządu krzywią się tylko same zawory wiec w Twoim przypadku pewnie i tak będzie. Jak już głowica będzie zdjęta oddać ją na sprawdzenie i regenerację ( szczelność, planowanie, szlifowanie gniazd itp). Ciekawie czy mechanik przyzna się do błędu i zapłaci za naprawę silnika. Jak tak to trzeba nad nim stać i pilnować aby oddał głowicę do regeneracji, sam raczej nie będzie chciał tego zrobić ponieważ w przypadku tego silnika to koszt około 400zł. Również polecam dopilnować go aby zakupił porządny zestaw uszczelek, ja polecam firmę ERLING. Zestaw kosztuje pewnie z 200zł lub więcej ale na 100% będzie to lepszy zestaw niż ten za około 100zł gdzie po 10-20 tys km może przepalić się UPG ( Znam to z autopsji). No i nie daj sobie wmówić że głowicy nie trzeba planować ani regenerować, mechanik będzie Tobie wciskał różny kit aby tylko zapłacić z własnej kieszeni jak najmniej


Nie zawsze same zawory. Tak jak pisal laisar sa to odciski na tlokach, zniszczome prowadnice zaworowe, nawet moze dojsc do pekniecia walka rozrzadu lub sciecia klina na kolach pasowych.
Nikogo tu nie trzeba pilnowac(chyba, ze kowala) zeby oddal glowice do roboty, bo to podstawa przy takiej awarii.
Dar1962 ma racje jak nie rozbierzesz silnika to nic nie zobaczysz, jedynie co mozesz zrobic to liczyc na jak najmniejsze koszta.

No i faktycznie jak pisze marek1603 oddaj auto do innego serwisu bojak ten nie daje tady przy tym silniku to moze faktycznie to kowale :mrgreen:

oberkron - 2018-02-08, 21:54

Martens napisał/a:
To jeszcze jedna kwestia, ważna dowodowo: czy masz rachunek lub inny dokument, na podstawie którego będziesz w stanie udowodnić zakres prac, użytych części, termin tamtej naprawy?


Dokumentów żadnych nie mam ,mechanik pamięta ,że robił ten kompletny rozrząd i sprzęgło.
Części zamówione przeze mnie nie pasowały (mam jedynie dowód ich zwrotu) i mechanik sam zamówił odpowiednie.

Fruxo - 2018-02-08, 22:15

niestety ale robienia w dziupli to "gwarancja do bramy a dalej sie nie znamy"
dudu$ - 2018-02-08, 22:48

według mnie najlepszym rozwiązaniem będzie dogadanie sie z mechanikiem i pokrycie kosztów po połowie. Jeżeli zerwanie paska nastąpiło przy małej prędkości obrotowej silnika to mogą być do wymiany tylko zawory. Jezeli pęknięcie nastąpiło przy wyższych obrotach, może być tak jak pisał laiser i shrek. Na początek trzeba rozebrać silnik i ocenić uszkodzenia. Co do kosztów to kompletny rozrząd dobrej firmy np. SKF + pompa wody ( np. HEPU) to 300zł, komplet uszczelek ( UPG, dekla zaworowego, wałka rozrzadu ) firmy ELING 200zł, regeneracja głowicy 400-450zł + robocizna. Łącznie wychodzi około 950zł, dogadaj się z mechanikiem aby zapłacił z własnej kieszeni 450zł + robocizna za FREE. Będzie to dobre rozwiązanie dla Ciebie, auto szybko wróci do żywych i nie bedziesz musiał sadzić się z mechanikiem
oberkron - 2018-02-08, 23:04

dudu$ napisał/a:
według mnie najlepszym rozwiązaniem będzie dogadanie sie z mechanikiem i pokrycie kosztów po połowie. Jeżeli zerwanie paska nastąpiło przy małej prędkości obrotowej silnika to mogą być do wymiany tylko zawory. Jezeli pęknięcie nastąpiło przy wyższych obrotach, może być tak jak pisał laiser i shrek. Na początek trzeba rozebrać silnik i ocenić uszkodzenia. Co do kosztów to kompletny rozrząd dobrej firmy np. SKF + pompa wody ( np. HEPU) to 300zł, komplet uszczelek ( UPG, dekla zaworowego, wałka rozrzadu ) firmy ELING 200zł, regeneracja głowicy 400-450zł + robocizna. Łącznie wychodzi około 950zł, dogadaj się z mechanikiem aby zapłacił z własnej kieszeni 450zł + robocizna za FREE. Będzie to dobre rozwiązanie dla Ciebie, auto szybko wróci do żywych i nie bedziesz musiał sadzić się z mechanikiem


sądzić ,tak ,czy inaczej się nie zamierzam. Co do rozrządu to cały jest do wymiany ,przecież jest praktycznie nowy ? Nie wymieniłeś zaworów ,one też chyba będą do wymiany ?

dudu$ - 2018-02-08, 23:17

Niby nowy ale będziesz ( prawdopodobnie) robił remont góry silnika to nie ma co oszczędzać tych 50zł na dobrą markowa pompę czy napinacz ( na alllegro rozrządy na dobrych podzespołach chodzą po +/- 200zł ). Faktycznie zapomniałem o zaworach,nie wiem ile kosztują może z 30zł za sztukę czyli za komplet 240zł. Tylko trzeba je najpierw znaleźć.
shrek - 2018-02-09, 02:40

oberkron napisał/a:
Co do rozrządu to cały jest do wymiany ,przecież jest praktycznie nowy ? Nie wymieniłeś zaworów ,one też chyba będą do wymiany ?


Jest nowy, ale nie znasz przyczyny peknicia paska.
Zatarta rolka lub pompa, za duzy lub za maly naciag.

Jak chcesz autem pojezdzic to oddaj glowice do sprawdzenia i dowiesz sie co i jak. Mozna od biedy wymienic tylko te zawor(y), ktore sa pogiete.

pixa - 2018-02-09, 08:26

Bez rachunku to dobrze będzie jak mechanik się zgodzi na robociznę za free :-)
Krystian67 - 2018-02-09, 09:29

Ostatnio też miałem do czynienia z tą przypadłoscią u ojca. Opel astra FSilnik 1.4 .Przeciagniete kilometry .Głowica planowana , zawory nowe. uszczelki , płyn i olej. Tłoki były ok. Koszt 1000 zł.
Martens - 2018-02-09, 18:42

oberkron napisał/a:
Martens napisał/a:
To jeszcze jedna kwestia, ważna dowodowo: czy masz rachunek lub inny dokument, na podstawie którego będziesz w stanie udowodnić zakres prac, użytych części, termin tamtej naprawy?


Dokumentów żadnych nie mam ,mechanik pamięta ,że robił ten kompletny rozrząd i sprzęgło.
Części zamówione przeze mnie nie pasowały (mam jedynie dowód ich zwrotu) i mechanik sam zamówił odpowiednie.


Niestety, w tej sytuacji jesteś zdany na łaskę bądź niełaskę mechanika. Oczywiście, to Twoje pieniądze i Twoja decyzja.

oberkron - 2018-02-10, 09:48

Dzięki wielkie wszystkim za rady. Dam znać co i jak jak będę już coś wiedział.

Po demontażu mechanik poinformował mnie ,że pasek nie zerwał się. Zatarł się wałek rozrządu i zerwała się jakaś śruba i koło pasowe. Powodem rzekomo mógł być brak smarowania. Sam już nie wiem co o tym myśleć. Dziś głowica miała dotrzeć do zakładu ,który się tym zajmuje w celu określenia czy jest jeszcze do odratowania.

Co o tej diagnozie myślicie ?

arnold - 2018-02-15, 19:27

Zdarza się i jeśli nie była robiona uszczelka pod głowicą to nie jest wina tego mechanika.
oberkron - 2018-02-15, 19:43

arnold napisał/a:
Zdarza się i jeśli nie była robiona uszczelka pod głowicą to nie jest wina tego mechanika.



A o co chodzi z tą uszczelką ? Mechanik pytał czy były jakiekolwiek ubytki płynu ,nie było żadnych. Jako laik pytam ,co ma uszczelka wspólnego z tą awarią ?

Fruxo - 2018-02-15, 19:48

awaria spowodowała zerwanie paska
dudu$ - 2018-02-15, 19:55

Według mnie to mechanik ściemnia aby nie być współwinnym. Skoro według mechanika nie było smarowania ( oleju) to dlaczego przytarła się tylko góra silnika a nie dół? Mój kolega w seacie cordoba 1.4 zatarł silnik gdy przytkała się odma, silnik bez odpowiedniego smarowania pracował niespełna minutę. Po rozebraniu go na cześć okazało sie ze nie ma co ratować, wszystko zajechane głowica, wałek, tłoki cylinder itp. widziałeś uszkodzone cześć ?
oberkron - 2018-02-15, 20:04

dudu$ napisał/a:
Według mnie to mechanik ściemnia aby nie być współwinnym. Skoro według mechanika nie było smarowania ( oleju) to dlaczego przytarła się tylko góra silnika a nie dół? Mój kolega w seacie cordoba 1.4 zatarł silnik gdy przytkała się odma, silnik bez odpowiedniego smarowania pracował niespełna minutę. Po rozebraniu go na cześć okazało sie ze nie ma co ratować, wszystko zajechane głowica, wałek, tłoki cylinder itp. widziałeś uszkodzone cześć ?



Pokazywał mi tą głowicę mówił o tym zablokowanym wałku i zerwanym kole. Ale ja się zupełnie na tym nie znam. Nie wiem już co o tym myśleć. Oparł się żeby oddać tą głowice do diagnozy i naprawy i stwierdzil , że znajdzie gdzieś taki wałek. Ja znalazłem gościa ,który ma taką głowicę za 500 zł ,więc raczej ta naprawa będzie nieopłacalna . Mechanik trochę się zdenerwował i stwierdzil ,że zrobi to po swojemu ,czekam teraz na telefon jak z tą głowicą. Dodatkowo stwierdził ,że 5 zaworów jest na pewno pokrzywionych.

oberkron - 2018-02-15, 20:06

Fruxo napisał/a:
awaria spowodowała zerwanie paska


Napisałem ,że pasek nie został zerwany ,nie wiem do czego się odnosisz,?

shrek - 2018-02-15, 20:08

Tak jak ci pisalem. Machanior rozbierze i postawi diagnoze byle dobra.
Glowica do roboty-komplet lub wymianka na inna sprawdzona.
Sprawdz pompe oleju. Jakie podaje cisnienie.

dudu$ napisał/a:
Według mnie to mechanik ściemnia aby nie być współwinnym.

Moze nie jest winny.


dudu$ napisał/a:
to dlaczego przytarła się tylko góra silnika a nie dół? ?

bo bylo za slabe cisnienie, ale bez zmierzenia nie ma co gdybac.

oberkron - 2018-02-15, 20:13

shrek napisał/a:
Tak jak ci pisalem. Machanior rozbierze i postawi diagnoze byle dobra.
Glowica do roboty-komplet lub wymianka na inna sprawdzona.
Sprawdz pompe oleju. Jakie podaje cisnienie.

dudu$ napisał/a:
Według mnie to mechanik ściemnia aby nie być współwinnym.

Moze nie jest winny.


dudu$ napisał/a:
to dlaczego przytarła się tylko góra silnika a nie dół? ?

bo bylo za slabe cisnienie, ale bez zmierzenia nie ma co gdybac.




Dzięki ,mówił ,że pompę będzie mógł sprawdzić jak to wszystko poskłada ,tak to ma wyglądać ? Nie da się tego inaczej sprawdzić ?

arnold - 2018-02-15, 20:54

oberkron napisał/a:
arnold napisał/a:
Zdarza się i jeśli nie była robiona uszczelka pod głowicą to nie jest wina tego mechanika.



A o co chodzi z tą uszczelką ? Mechanik pytał czy były jakiekolwiek ubytki płynu ,nie było żadnych. Jako laik pytam ,co ma uszczelka wspólnego z tą awarią ?

Mógł zatkać się kanał olejowy do głowicy nie wiadomo dlaczego, jeśli ten konkretny mechanik nie ruszał uszczelki, a z opisu wynika że nie. Wtedy nie on jest winny.

Jeśli nie wiesz o czym jest tutaj mowa, to musisz też opinie na forum traktować jako zdanie takich samych ludzi jak Ty. I nie przedstawiać mechanikowi tego co na forum napisano.

oberkron - 2018-02-15, 21:07

arnold napisał/a:
oberkron napisał/a:
arnold napisał/a:
Zdarza się i jeśli nie była robiona uszczelka pod głowicą to nie jest wina tego mechanika.



A o co chodzi z tą uszczelką ? Mechanik pytał czy były jakiekolwiek ubytki płynu ,nie było żadnych. Jako laik pytam ,co ma uszczelka wspólnego z tą awarią ?

Mógł zatkać się kanał olejowy do głowicy nie wiadomo dlaczego, jeśli ten konkretny mechani nie ruszał uszczelki, a z opisu wynika że nie. wtedy nie on jest winny.

Jeśli nie wiesz o czym jest tutaj mowa, to musisz też opinie na forum traktować jako zdanie takich samych ludzi jak Ty. I nie przedstawiać mechanikowi tego co na forum napisano.



ok , żadnych informacji uzyskanych tutaj nie przedstawiałem ani nie zamierzałem przedstawiać mechanikowi.

arnold - 2018-02-15, 21:14

Znajomemu zatarł się wałek rozrządu w Chevy Matiz, więc na prawdę to może być przypadek zupełnie losowy.
shrek - 2018-02-15, 21:20

oberkron napisał/a:
shrek napisał/a:
Tak jak ci pisalem. Machanior rozbierze i postawi diagnoze byle dobra.
Glowica do roboty-komplet lub wymianka na inna sprawdzona.
Sprawdz pompe oleju. Jakie podaje cisnienie.

dudu$ napisał/a:
Według mnie to mechanik ściemnia aby nie być współwinnym.

Moze nie jest winny.


dudu$ napisał/a:
to dlaczego przytarła się tylko góra silnika a nie dół? ?

bo bylo za slabe cisnienie, ale bez zmierzenia nie ma co gdybac.




Dzięki ,mówił ,że pompę będzie mógł sprawdzić jak to wszystko poskłada ,tak to ma wyglądać ? Nie da się tego inaczej sprawdzić ?


Nie

oberkron - 2018-03-05, 19:08

Auto do dzisiaj nie zrobiono. Głowica że względu na zatarty wałek i zerwane jakieś koło nie nadaje się do regeneracji. Gościu ,który miał mieć rzekomo kilka takich głowic ,okazało się ,że nie ma żadnej (te które miał różniły się przebiegiem jednego kanału olejowego). Może ktoś poratuje jakąś informacją gdzie dostanę taką głowicę zregenerowaną (najlepiej) ,albo używaną. Obdzwoniłem sporo miejsc i nigdzie nie mają.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group