|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Ładowność - jak liczyć?
eio - 2018-11-28, 17:00 Temat postu: Ładowność - jak liczyć? Zastanawiam się ile mogę przewieźć ładunku (w kg) moim kombi. I mam z tym problem. Myślę że dotyczy on wszystkich użytkowników nowych aut. Poniżej wyjaśnię w czym rzecz.
Ustawodawca zdefiniował następujące pojęcia:
Cytat: |
53) masa własna – masę pojazdu z jego normalnym wyposażeniem, paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego;
54) dopuszczalna masa całkowita – największą określoną właściwymi warunkami technicznymi masę pojazdu obciążonego osobami i ładunkiem, dopuszczonego do poruszania się po drodze;
55) rzeczywista masa całkowita – masę pojazdu łącznie z masą znajdujących się na nim rzeczy i osób;
56) dopuszczalna ładowność – największą masę ładunku i osób, jaką może przewozić pojazd, która stanowi różnicę dopuszczalnej masy całkowitej i masy własnej pojazdu;
zródło: http://prawo.sejm.gov.pl/...D19970602Lj.pdf |
Dalej w skrótach: MW / DMC / RMC / DŁ.
W dowodzie rejestracyjnym mojego auta (pod moim nickiem) mam:
MW 1083 kg
DMC 1555 kg
z różnicy między DMC a MW wychodzi DŁ 472 kg. Wynik ten został podany także w karcie pojazdu.
Natomiast w na stronie auto-centrum podają:
MW (bez obciążenia) 980 kg
DMC 1555 kg
różnica: DŁ 575 kg.
Oba wyniki liczenia DŁ różnią się o 103 kg. Z czego to może wynikać? Próbowałem to rozkminić.
Znalazłem informację o innej definicji MW, zgodnej z dyrektywą unijną (wiem, wikipedia nie jest wiarygodnym źródłem, ale innego w tej chwili nie mam). Zgodnie z nią do MW jest doliczana waga kierowcy - przyjęto 75 kg. Gdybym przyjął to "obciążenie", to pozostałoby jeszcze 28 kg do upchnięcia - pół baku paliwa?, oleje i inne ciecze, klima, koło awaryjne, tak myślę.
Jeśli dobrze kombinuję (w zgodzie z komentarzem w wikipedii), to czy MW w moim dowodzie rejestracyjnym (1083 kg) uwzględnia 75 kg kierowcy - niezgodnie z polską definicją i zgodnie z unijną? Wtedy mogę przewieźć ok. 470 kilo dodatkowego ładunku, a nie niecałe 400.
defunk - 2018-11-28, 18:04
Po pierwsze dyrektywa 95/48/WE została już uchylona, a uchylające je rozporządzenie PE i Rady (WE) nr 661/2009 w sprawie wymagań technicznych w zakresie homologacji typu pojazdów silnikowych dotyczących ich bezpieczeństwa ogólnego, ich przyczep oraz przeznaczonych dla nich układów, części i oddzielnych zespołów technicznych nie określa sposobu obliczania masy własnej
Po drugie nawet w tamtej dyrektywie było określone, że masa pojazdu będzie weryfikowana w odniesieniu do pojazdu, który jest "pusty, tj. gotowy do jazdy według załącznika I dodatek 1 ppkt 2.6, ale bez kierowcy".
Po trzecie nawet jeśli ustawa nie wykonuje dyrektywy w pełni, to stosuje się ustawę.
Obowiązuje to, co napisano w dowodzie rejestracyjnym.
eio - 2018-11-28, 19:20
Dziękuję @defunk za to wyjaśnienie. Upraszczając wynika z niego, albo tak tylko zrozumiałem, że twierdzisz że w dowodzie rejestracyjnym MW nie uwzględnia kierowcy. Nie byłbym sobą gdybym tego nie sprawdził.
Znalazłem ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2015/166 , które wskazało mi 3 dokumenty z masami i wymiarami - ostatni był z 2012 r.
W dokumencie tym rzeczywiście napisano, że rozporządzeniem z 2009 r. uchylono poprzednią dyrektywę z 1992 r. Ale jednocześnie w drugim zdaniu wskazano, że dokument z 2012 r. zawiera to wszystko (patrz Rozporządzenie (UE) nr 1230/2012 s. 1, p. (2)). Na drugiej stronie napisano "W celu zapewnienia spójności należy przejąć te definicje i w miarę potrzeby dostosować je w świetle wiedzy technicznej i naukowej."
A dalej w dokumencie napisano, że „masa pojazdu gotowego do jazdy” oznacza
Masa kierowcy (przyjęto 75 kg) jest włączona do definicji pojęcia „masa pojazdu gotowego do jazdy”. Przyjmuję, że Rumunii/Francuzi wykorzystali tę definicję do pojęcia MW. Nie wiem jak polska strona. Jeszcze nie szukałem.
PiotrWie - 2018-11-28, 20:16
Weź jeszcze pod uwagę że podana ładowność jest dla normalnej eksploatacji - i tak jak jadąc na wakacje nie przekraczam dopuszczalnej ładowności - bo czasem jedziesz szybko i przeładowane auto jest niestabilne, to jednak zdarzało mi się przeładowywać samochody - ale wtedy jechałem powoli i spokojnie - wytrzymałość zawieszenie jest znacznie większa. Kiedyś przewoziłem kostkę betonową BMW E34 i po przeładowaniu o ok 1/3 nivomat dawał radę samochód który po załadowaniu stał skośnie po włączeniu zapłonu w ciągu 10 sekund stał już poziomo i tak jechał.
To jak z innym parametrem - maksymalnym obciążeniem dachu - dotyczy ono samochodu w ruchu z możliwą do osiągnięcia przez niego prędkością - co nie znaczy że jak na postoju w dachowym namiocie śpią dwie osoby to dach się zarwie.
eio - 2018-11-28, 21:27
Oczywiście mam tego świadomość. Ale także wiedzę, że wraz z rozwojem technologicznym i planowanym postarzaniem elementów auta - nowe auta mogą nie sprostać przeciążeniom ładunkowym, tak jak mogły ich starsze, dużo starsze modele. Pamiętam co wyczyniałem kiedyś z maluchem...
Zajrzałem do Świadectwa zgodności WE (że też tego wcześniej nie sprawdziłem). A tam pojęcia wg definicji UE (podejrzewam, że te najnowsze, czyli z 2012 r.):
Masa pojazdu gotowego do jazdy MPGJ - 1055 kg
Masa rzeczywista pojazdu MRP - 1158 kg
Technicznie dopuszcz. max masa całkowita DMC - 1555 kg
No i mam rozwiązanie. Zgodnie z def. rozp. UE z 2012 r. MPGJ, to:
Cytat: | a) w przypadku pojazdu silnikowego:
masę pojazdu, ze zbiornikiem(-ami) paliwa napełnionym(-i) co najmniej w 90%, łącznie z masą kierowcy, paliwa i płynów, z wyposażeniem standardowym, zgodnie ze specyfikacjami producenta oraz, jeżeli są zamontowane, z masą nadwozia, kabiny, sprzęgu i koła(-ół) zapasowego(-ych) oraz narzędzi
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32012R1230&from=PL |
A dalej MRP
Cytat: | 5) „masa wyposażenia dodatkowego” oznacza masę wyposażenia, które może być montowane w pojeździe oprócz wyposażenia standardowego, zgodnie ze specyfikacjami producenta;
6) „rzeczywista masa pojazdu” oznacza masę pojazdu gotowego do jazdy wraz z masą wyposażenia dodatkowego zamontowanego w danym pojeździe; |
Teraz rozwiązanie.
MRP ze Świadectwa (1158 kg) jest większe o 103 kg od MPGJ (1055 kg). 103 kg to wyposażenie dodatkowe w Laurete i które dodatkowo zamówiłem ponad wersję najniższą Open.
Kierowca jest wliczony, a nawet paliwo co najmniej 90% baku.
DMC (1555) jest większe o 397 kg od MRP (1158). Czyli to jest moja ładowność - niecałe 400 kg.
defunk - 2018-11-28, 21:30
eio napisał/a: | Dziękuję @defunk za to wyjaśnienie. Upraszczając wynika z niego, albo tak tylko zrozumiałem, że twierdzisz że w dowodzie rejestracyjnym MW nie uwzględnia kierowcy. |
Tak to wynika nawet z zacytowanych przez Ciebie przepisów: ładowność obejmuje także masę kierowcy, przy czym w papierach jest to 75 kg, ale na drodze nie możesz przekroczyć DMC, więc "ładowność netto" przy kierowcy 49 kg jest większa, niż przy kierowcy o masie 110 kg.
Co do rozbieżności między rozporządzeniem a pord, to potencjalne wyjaśnienia są dwa:
- "masa własna" i "masa pojazdu gotowego do jazdy" to różne pojęcia,
- to tożsame pojęcia, ale pord jako akt starszy nie został dostosowany do rozporządzenia (i tu znów można snuć wątki: bo rozporządzenie KE i tak stosuje się bezpośrednio, albo też zasada ta w ogóle nie odnosi się do rozporządzenia wykonawczego, które państwo może "olać").
Tak czy inaczej praktyka wskazuje, że rację ma ten, kto prawo stosuje -- dla nasz liczy się dowód rejestracyjny
eio - 2018-11-28, 22:05
Jeszcze raz dzięki @defunk. Zainspirowałeś mnie do przejrzenia aktów prawnych. Teraz wszystko logicznie mi się ułożyło :)
ed. Dziwne, nie znalazłem tutaj przycisku "pomógł".
eio - 2018-12-03, 19:47
Chwilę poświęciłem poszukiwaniom, pomyślałem żeby nie trzymać rozwiązania w swoim Excelu i się podzielić - jak liczyć masy auta, ładowności. Dla potomnych
Logan MCV II 1.0 SCe wersja Laurete [jednostki kg]
1 MW podstawowa wersja 980,00 (standardowe wyposażenie wersji najniższej, płyny, bez kierowcy = MPGJ - 75 kg)
2 MPGJ 1 055,00 (standardowe wyposażenie wersji najniższej, płyny, + kierowca 75 kg)
3 MRP 1 158,00 (MPGJ + masa wyposażenia dodatkowego dla wersji wyższej)
4 MW dr 1 083,00 (MRP - masa kierowcy 75 kg)
5 DMC 1 555,00
6 ładowność z kierowcą 75 kg (def. UE) 397,00 (= DMC - MRP)
7 ładowność bez kierowcy 472,00 (= DMC - MWdr)
Źródła danych
2,3,5 - Świadectwo zgodności WE
4,5 - dowód rejestracyjny (F.2, F.3)
1,6,7 - oblicz samodzielnie
defunk - 2018-12-03, 22:00
A i tak najważniejszy parametr do DMC <2,5 t
przemoc84 - 2018-12-04, 09:22
e tam ja na początku września zakupiłem płytki do rodziców na remont cała podłoga w łazience i ściany... masa płytek 565kg i jechał bez większego problemu ze mną i mamą na pokładzie :)
michele - 2018-12-04, 15:27
jak wrzucisz 1 tonę, to też Ci pojedzie bez problemu do czasu sytuacji kryzysowej, w której to jakiś element zawiedzie np. hamulce, czy zawieszenie itd... i komuś się krzywda zrobi.
eio - 2018-12-04, 15:50
przemoc84, miałeś szczęście, że jakieś dziecko nie wyskoczyło przed auto...
______
W moim poprzednim poście był błąd. Było:
eio napisał/a: | 4,5 - dowód rejestracyjny (F.2, F.3) | Powinno być:
4,5 - dowód rejestracyjny (G, F.2)
Gdyby ktoś szukał opisu oznaczeń w dowodzie rejestracyjnym DR - np. tutaj link do pdf.
PiotrWie - 2018-12-04, 20:00
Ja też jeździłem przeładowanym samochodem ( o jakieś 50%) ale nie przekraczałem na terenie zabudowanym 10% Vmax a poza 15%.
|
|