|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Podwyższone spalanie, temperatura cieczy chłodzącej
43kuku - 2020-01-28, 21:44 Temat postu: Podwyższone spalanie, temperatura cieczy chłodzącej Od jakiegoś czasu mierzę się z problemem podwyższonego zużycia paliwa w moim Dusterku. Spalanie przed pojawieniem się problemu kształtowało się na poziomie 7,7 l/100km, obecnie jest to około 9,5l benzyny.
Po otwarciu zaraz po zaobserwowaniu problemu zauważyłem podrapaną matę pod maską. Obejrzałem wiązkę, przewody paliwowe itp. nie zauważyłem uszkodzeń poza matą.
Wymieniłem filtr powietrza, paliwa (podejrzewałem kiepską jakość paliwa, a filtr mam pod maską)
Pojechałem na diagnostykę do zakładu niezależnego, okazało się że padła sonda za katalizatorem i została wymieniona na uniwersalną.
Dziś ponownie pojechałem na diagnostykę i diagnosta stwierdził, że nie ma się do czego przyczepić poza niską temperaturą cieczy chłodzącej ( na postoju ok 82 - 84 st C, podczas jazdy spadało poniżej 80).
W związku z tym mam pytanie do posiadaczy 1.6 SCE:
Jak jest u Was przy sprawnym termostacie? czy temperatura dochodzi do wyższych wartości?
Wiem, że temat temperatur był wałkowany w innych silnikach, ale o moim nie znalazłem żadnych informacji.
PS. Po wymianie sondy samochód został podpięty pod analizator spalin. Odchyłka lambdy podczas badania była rzędu 2%
Jeśli temperatura byłaby ok, to czy macie inne pomysły?
Fruxo - 2020-01-29, 01:51
Co to za mechanik co nie sprawdził czasów wtrysków i korekt.
Temp w porządku. Jak mierzysz spalanie? jak za pomocą komputera pokładowego to taki pomiar jest nic nie warty
z tanich rzeczy polecam zatankować lepszego paliwa np 95 na shelu (jest teraz w promocji w cenie zwykłego) plus do tego środek do czyszczenia wtrysków
Sonda za katalizatorem tylko sprawdza poprawność działania katalizatora żeby ludzi go nie wycinali , na spalanie nie wpływu.
43kuku - 2020-01-29, 08:27
Spalanie mierzone przy dystrybutorze.
Po zatankowaniu na Shell'u (bez środka do czyszczenia wtrysków) miałem spalanie 8,4.
Jak wyjeżdżę zbiornik to spróbuję. Czy widzisz sens żeby na Orlenowskiej 95 zalać coś do czyszczenia wtryskiwaczy?
Jaki środek zastosować?
Co jakiś czas jeżdżę z Torque i zaobserwowałem, że po przejechaniu autostradą/obwodnicą korekty długoterminowe sięgają -14 a nawet -17 natomiast w mieście wczoraj miałem -1,5.
Zaobserwowałem jeszcze, że od czasu do czasu nie zapala za pierwszym razem, a dotąd się to nie zdarzało.
spróbuję dziś sprawdzić czasy wtrysków.
shrek - 2020-01-29, 20:28
Temp. Silnika jest ok. Sprawdz sonde lambda.
Ostatnio robilem clio które tez nie palilo za pierwszym razem tylko zawsze za drugim. Przyczyna byl uszkodzony czujnik wałka rozrżadu, ale w tym przypadku spalanie bylo raczej ok.
43kuku - 2020-01-30, 21:33
Sondę sprawdzę jeszcze raz jak będę miał możliwość, ale tak jak wyżej pisałem, po wymianie sondy diagnostycznej był podłączony do analizatora i odchyłka lambdy wynosiła 1,3% (tyle mam na wydruku).
Spróbuję sprawdzić czujnik wałka, masz jakiś sposób oprócz demontażu i przytknięcia do metalowej części?
@Fruxo mechanik sprawdzał korekty wielokrotnie.
W weekend zrobię trochę km w trasie, przed trasą zaleję preparat do czyszczenia układu paliwowego zgodnie z Twoją sugestią. Kupiłem Liqui Molly do benzyny, jak opróżnię zbiornik to zatankuję na Shellu i myślę, że zaleje jeszcze raz preparat.
Mamert - 2020-01-30, 22:21
Jakim cudem uważacie, że temperatura spadająca w czasie jazdy do 80 st.C jest w porządku ? W 1.6 SCe temperatura powinna oscylować wokół 88 st.C (tak jest w Lodgy). Te 10 stopni robi dużą różnicę w mapach wtrysku, miałem tak w Loganie gdzie wymieniłem chyba z 4 termostaty.
shrek - 2020-01-30, 22:27
Takim, że teraz wszystkoe silkiki projektuje sie do bodajże 75 st.. Skończyla sie epoka dobrze dogrzanych silnikow ( szczególnie dizli).
Mamert - 2020-01-30, 22:42
1.6 SCe nie jest dizlem...
jurek - 2020-01-30, 22:43
Halo? Poniżej 80 jest ok? No właśnie nie halo. pozdr
Dymek - 2020-01-30, 23:41
jurek napisał/a: | Halo? Poniżej 80 jest ok? No właśnie nie halo. pozdr |
W TCe90 temperatura w czasie jazdy to zazwyczaj 75*C. Powyżej 80 można zobaczyć tylko na postoju na biegu jałowym.
shrek - 2020-01-31, 06:34
jurek napisał/a: | Halo? Poniżej 80 jest ok? No właśnie nie halo. pozdr |
To wytłumacz dlaczego nie halo.
W nowych autach nie ma temperatury przekraczającej 80 st.
Hiszpan_JS - 2020-01-31, 06:38
shrek napisał/a: | To wytłumacz dlaczego nie halo.
W nowych autach nie ma temperatury przekraczającej 80 st. | No właśnie to jest nie chalo. Optymalna temperatura pracy silnika spalinowego to ok. 90°C
Dracid - 2020-01-31, 07:34
1.6 SCe w lodgy utrzymuje 83 st. po nagrzaniu.
Fruxo - 2020-01-31, 14:21
z tego co znalazłem termostat ma 82C otwarcia 212007696R
W 0,9 tce miałem 83 C i również temp silnika skakała miedzy 75-83
jurek - 2020-01-31, 22:34
Czas umierać zmieniły się prawa fizyki. pozdr
43kuku - 2020-02-02, 00:18
@Jurek mógłbyś rozwinąć?
W piątek chciałem dla porównania sprawdzić parametry (temperatura, ciśnienie w kolektorze, czasy wydatków) na silniku 1.6SCe w Dokkerze, ale niestety się nie udało. (Brak dostępu do auta)
Dziś wlałem Liqui Molly 1971 do zbiornika i muszę przyznać że juz po przejechaniu 5 km zauważyłem różnicę w pracy na niskich obrotach.
Wcześniej silnik w niewielkim stopniu drzał, a teraz żeby się upewnić, że pracuje to trzeba sprawdzić obrotomierz.
jurek - 2020-02-02, 12:47
Mógłbym. Wszystkie uczone pisma do tej pory mówiły, że optymalna temp. silnika benzynowego chłodzonego NIE WODĄ to 90-94 stopnie. Jak dam radę to zobaczę dzisiaj temp przez gniazdo OBD. pozdr
jurek - 2020-02-02, 16:20
Mały raport- po przejechaniu 12km, płynnie i o dziwo bez utrudnień, z przepisową prędkością. Chwila postoju potrzebna na wpięcie do gniazda OBD czytnika ELM 327 z programem Torque pro, pokazało 90 stopni. Nie czekałem już aby zobaczyć przy jakiej temp. włączy się wentylator. pozdr
Fruxo - 2020-02-02, 16:38
Niższa temperatura to nie jest jakiś wymysł , chodzi o "tańsze" chłodzenie silnika tzn z użyciem mniejszej nakładu energii czyt. pompy i wentylatora urywa to jakiś mililitry w testach zapewne chodzi również o skład spalin.
Dlatego wersje na wschód mają już normalne termostaty.
wentylator powonień uruchomić się przy 100
Do krajów typu francja cz włochy rozwiązanie dobre szczególnie do miasta gdzie więcej się stoi/pełza niż jedzie.
jurek - 2020-02-02, 22:35
Być może. Nie ja wymyśliłem zasady termodynamiki. Powiem tylko, że nawykowo często patrzę na temp. i dzisiaj było mniej niż zwykle, gdy robię jakiś konkretny dystans nie tylko muskając gaz,ale kręcąc powyżej 3 tys. obrotów. Poza tym jak myślę skład spalin jest lepszy przy optymalnej / wg. mnie co najmniej 90 st/ niż przy niedogrzanym silniku. pozdr
Mamert - 2020-02-02, 23:08
Coraz ciekawsza dyskusja... obecne silniki mają niższą temperaturę pracy... kontra wiek i doświadczenie życiowe...
Zajrzałem do internetowego sklepu sprawdzić jakie termostaty do silnika TCe 90...
Jest ich kilka, jedne na 83, drugie na 95 st.C… doczytałem i …
Euro 5 są na 83 st.C
Euro 6 są na 95 st.C
Silnik 1.6 SCe H4M, HR16DE (szukałem w renówkach i Nissanach) występują 82 i 88 st.C, ja w Lodgy (prod. 09.2018) mam zainstalowany fabrycznie 88 st.C . Nie znalazłem podziału na normy Euro, więc starym sposobem był to podział na strefy klimatyczne, czyli im bliżej Afryki to 82, im bliżej Arktyki 88 st.C.
Fruxo - 2020-02-03, 08:10
tce 90 i euro 5 ?
Auto Krytyk - 2020-02-03, 08:45
Poniżej 80C to lipa, termostat za wcześnie się otwiera, miałem to samo w starym aucie, silnik się powoli nagrzewał do 75-80C i termostat puszczał już duży obieg.
Mamert - 2020-02-03, 09:03
A co w tym dziwnego ? Silnik montowany od 2013 roku...
Fruxo - 2020-02-03, 09:31
ja mam euro 6 i mam 83
nawet już wyjęty na stole , sprawdzałem i taki w etce po vinie wychodzi
43kuku - 2020-02-04, 10:31
W takim razie muszę po prostu sprawdzić jaki jest u mnie.
|
|