DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Odłączanie / wymiana akumulatora - od 2014 r./Euro 6/S&S

tAboon - 2020-02-11, 10:48
Temat postu: Wymiana akumulatora w Dacii z S&S
Czy w przypadku wymiany akumulatora w Dacii z systemem S&S konieczne jest ustawienie w kompie samochodu informacji o nowym akumulatorze?

Jeśli tak to czy można to zrobić tylko przez OBD czy taką wymianę można wprowadzić przez odpowiednią kombinację przycisków, pedałów, zapłonu (jesli tak to jak?)?

AndrzejD - 2020-02-11, 11:03

Wystarczy po podłączeniu akumulatora i uruchomieniu silnika ustawić ESP poprzez maksymalne skręcenie kierownicy w lewo, a potem maksymalne skręcenie kierownicy w prawo. Wpisać kod radia. Może trzeba będzie ustawić zegar. To wszystko.
Dymek - 2020-02-11, 11:22
Temat postu: Re: Wymiana akumulatora w Dacii z S&S
tAboon napisał/a:
Czy w przypadku wymiany akumulatora w Dacii z systemem S&S konieczne jest ustawienie w kompie samochodu informacji o nowym akumulatorze?

W komputerze, w zakładce EEM (dotyczącej systemu inteligentnego zarządzania energią) jest wpisana pojemność i prąd rozruchowy akumulatora. Jeżeli wstawiamy akumulator o takich samych parametrach, to nic tam nie grzebiemy. W każdym razie dostęp do tych wpisów oczywiście jedynie przez OBD.

tAboon - 2020-02-11, 11:54

Jeszcze mnie ten problem nie dotknął, ale inne marki po wymianie AKU wymagają wprowadzenia do komputera informacji o nowym akumulatorze.
BogdanK - 2020-02-11, 23:50

tAboon napisał/a:
inne marki po wymianie AKU wymagają wprowadzenia do komputera informacji o nowym akumulatorze.

Zgadza się.

tAboon - 2020-02-12, 09:32

BogdanK napisał/a:
tAboon napisał/a:
inne marki po wymianie AKU wymagają wprowadzenia do komputera informacji o nowym akumulatorze.

Zgadza się.


Wychodzi na to, że Dacia jest na tyle mądra, że sama rozpoznaje nowy akumulator lub jest na tyle prosta, że dla niej nie ma znaczenia czy aku jest nowy czy stary...

Dymek - 2020-02-12, 09:46

tAboon napisał/a:
Wychodzi na to, że Dacia jest na tyle mądra, że sama rozpoznaje nowy akumulator lub jest na tyle prosta, że dla niej nie ma znaczenia czy aku jest nowy czy stary...

Chodzi Ci o sam fakt "nowości" akumulatora przy jego identycznych parametrach technicznych?
A programowałeś w samochodzie po, dajmy na to 3 latach, że akumulator jest już stary, czy samochód sam się skapował? To dlaczego chcesz go teraz powiadamiać, że będzie miał nowy?
Być może inne marki wprowadzają po prostu do pamięci komputera samochodu sam fakt wymiany akumulatora, nie musi to mieć wpływu na działanie.
Instrukcja Dacii jedynie zaleca, aby wymianę robić w ASO- ze względu na dobór typu akumulatora (z przewodem odpowietrzającym), oraz na "skomplikowany" montaż.

tAboon - 2020-02-12, 13:18

Dymek napisał/a:
Chodzi Ci o sam fakt "nowości" akumulatora przy jego identycznych parametrach technicznych?
Tak.

Dymek napisał/a:
A programowałeś w samochodzie po, dajmy na to 3 latach, że akumulator jest już stary, czy samochód sam się skapował? To dlaczego chcesz go teraz powiadamiać, że będzie miał nowy?
Nie chcę, pytam bo nie wiem.

Kumpel w Fordzie musiał programować po wymianie AKU.

W sieci są też informacje - choćby z Bosch Service, iż po wymianie AKU w samochodzie z S&S trzeba wprowadzić info o nowym akumulatorze, tym bardziej, jeśli ma inne parametry niż poprzedni.

BogdanK - 2020-02-12, 23:27

tAboon napisał/a:

Kumpel w Fordzie musiał programować po wymianie AKU.
W sieci są też informacje - choćby z Bosch Service, iż po wymianie AKU w samochodzie z S&S trzeba wprowadzić info o nowym akumulatorze

W innych samochodach komputer monitoruje pracę akumulatora, jeśli jest zużyty, to pojawia się komunikat o potrzebie jego wymiany. Sama wymiana fizyczna akumulatora, nie zmieni tego komunikatu, trzeba wprowadzić info o nowym aku.

Dymek - 2020-02-13, 10:29

BogdanK napisał/a:
W innych samochodach komputer monitoruje pracę akumulatora, jeśli jest zużyty, to pojawia się komunikat o potrzebie jego wymiany. Sama wymiana fizyczna akumulatora, nie zmieni tego komunikatu, trzeba wprowadzić info o nowym aku.

Czyli właściwie chodzi o skasowanie komunikatu, czyli "błędu" z pamięci komputera. Nie wiem czy przy słabym aku Dacia wywali jakiś błąd i najważniejsze- czy wtedy będzie to błąd trwały.

Mamert - 2020-02-14, 07:48

Nie wiem czy wywali błąd, ale napewno akumulator jest monitorowany przez komputer i sprawdzany stan naładowania, pojemności, czasu pracy, ilości rozruchów.
lisek2 - 2020-02-14, 08:46

Dymek napisał/a:
BogdanK napisał/a:
W innych samochodach komputer monitoruje pracę akumulatora, jeśli jest zużyty, to pojawia się komunikat o potrzebie jego wymiany. Sama wymiana fizyczna akumulatora, nie zmieni tego komunikatu, trzeba wprowadzić info o nowym aku.

Czyli właściwie chodzi o skasowanie komunikatu, czyli "błędu" z pamięci komputera. Nie wiem czy przy słabym aku Dacia wywali jakiś błąd i najważniejsze- czy wtedy będzie to błąd trwały.



- Komputer Dacii ma możliwość wyświetlenia komunikatu o konieczności naładowania akumulatora- jednak fabrycznie jest to zablokowane..można odblokować DDT4ALL

askr_poz - 2020-02-14, 16:19

lisek2 napisał/a:

- Komputer Dacii ma możliwość wyświetlenia komunikatu o konieczności naładowania akumulatora- jednak fabrycznie jest to zablokowane..można odblokować DDT4ALL


Podrzucisz gdzie w ddt4all?

lisek2 - 2020-02-14, 16:38

askr_poz napisał/a:
lisek2 napisał/a:

- Komputer Dacii ma możliwość wyświetlenia komunikatu o konieczności naładowania akumulatora- jednak fabrycznie jest to zablokowane..można odblokować DDT4ALL


Podrzucisz gdzie w ddt4all?


Opcja battery....

Dymek - 2020-02-14, 19:06

Nie wiem jak jest w przypadku tej opcji, ale ogólnie komputer czy zestaw zegarów Dustera II to ciut inna bajka niż w innych, starszych modelach.
acco - 2022-06-30, 11:34

Oglądałem ostatnio program p.Adama Klimka,wyraźnie zaznaczył że przy wymianie akumulatora należy wymienić również czujnik IBS na przewodzie minusowym akumulatora.Możliwe,że to wystarcza do informacji w komputerze o nowym aku.
Dymek - 2022-06-30, 13:14

Jeżeli nowoczesny samochód wymaga bezwzględnie wprowadzenia informacji o nowym akumulatorze- na przykład jak w Audi, przez wpisanie kodu BEM nowego akumulatora, to odbywa się to programowo a nie przez wymianę czujnika IBS. W każdym razie nie w Dacii, te czujniki nie gromadzą żadnych danych a tylko je przekazują do komputera samochodu. System jest uczący się- analizuje otrzymane dane z czujnika i na ich podstawie z czasem dobiera parametry ładowania. Jedyne dane wprowadzone w pamięć samochodu to pojemność akumulatora oraz jego prąd rozruchowy.
A wspomniane programy z TVNTurbo należy traktować z dużym przymrużeniem oka, osobiście po obejrzeniu odcinka, w którym jeden z panów handlarzy kupił, serwisował i sprzedawał Captura z trzycylindrowym silnikiem 0,9 jako diesla, zachwycając się i zachwalając klientowi jak ten diesel mało klekoce, straciłem wszelki szacunek do tychże... Ciekawe czym tankowali tego TCe... :mrgreen:

acco - 2022-06-30, 14:45

A co by się stało,gdyby całkiem wywalić ten czujnik?
Dymek - 2022-06-30, 14:47

acco napisał/a:
A co by się stało,gdyby całkiem wywalić ten czujnik?
Toć przecież to jest nasz stary i znany sposób na wyłączenie systemu Start&Stop i wyłączenie systemu inteligentnego ładowania. ;-)
Wtedy mamy na stałe ładowanie zbliżone do tradycyjnego, ok. 14.3V- bez monitorowania stanu akumulatora

ceranix3 - 2022-09-12, 21:30

Panowie, tak zaczalem czytac o tym inteligentnym ladowaniu i czy trzeba zalozmy przy wymianie akumulatora na nowy wprowadzac jakies nowe dane do ECU.Ogladalem filmik o audicy, i tam gosciu po wymianie aku wprowadzal dane o pojemnosci i marce nowego akumulatora podobno po to zeby ECU wiedzial jak go na "nowo" ladowac.Film pewnie propagandowy bosha.
Chodzi mi o to czy jak przyjdzie mi do wymiany to musze jechac do jakis fachmistrzow czy moge to ogarnac sam pod blokiem? Mam S&S.

eio - 2022-09-13, 07:01

ceranix3 napisał/a:
Panowie, tak zaczalem czytac o tym inteligentnym ladowaniu i czy trzeba zalozmy przy wymianie akumulatora na nowy wprowadzac jakies nowe dane do ECU.O

Jeśli nowy aku innej pojemności, to tak - http://www.daciaklub.pl/f...hlight=#1820279

Dymek - 2022-09-13, 07:47

ceranix3 napisał/a:
Chodzi mi o to czy jak przyjdzie mi do wymiany to musze jechac do jakis fachmistrzow czy moge to ogarnac sam pod blokiem? Mam S&S.
Zasadniczo wymieniasz na akumulator o tej samej pojemności i z nie mniejszym prądem rozruchowym i nawet nie zmieniając niczego w ustawieniach nie zauważysz żadnych problemów. Jeżeli pojemność lub prąd są inne, to też nic nie wybuchnie :-D
Jednak aby wszystko "trzymało się kupy", to wtedy należałoby wklepać aktualne wartości tam, gdzie je znajdziemy w ddt4all.
Kol. eio podaje zakładkę GEE, gdzie widzimy wartość prądu rozruchowego- zgoda, ale takie dane mamy również w zakładce BatteryGauge, oraz EnergyManagement- tutaj w obu przypadkach jest zarówno prąd jak i pojemność akumulatora. Wpisy w poszczególnych zakładkach raczej nie wpływają na siebie, więc przy aktualizacji powinno się chyba uwzględnić wszystkie zakładki. W każdym razie ja po wymianie akumulatora (ta sama pojemność, większy prąd) zmieniłem wartość prądu rozruchowego w tych kilku miejscach.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group