|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Świecąca kontrolka ESP i SERWIS
karolzaczynski - 2020-04-11, 00:48 Temat postu: Świecąca kontrolka ESP i SERWIS Witam!
Mam auto na gwarancji, ale chciałbym spróbować sam je zdiagnozować, a może i naprawić, bo wiadomo jak to jest w Polsce z tzw. "fachowcami" z ASO.
Zapala mi się kontrolka ESP i żółta kontrolka serwisowa. Silnik wtedy traci moc i nie chce przekroczyć 2 tys. obrotów (wynik działania ESP? tryb awaryjny?). Po dłuższej jeździe w takim stanie zapala się kontrolka MIL.
Problem pojawił się po raz pierwszy kilka miesięcy temu, ale zniknął po ponownym uruchomieniu silnika. Sytuacja taka powtórzyła się kilka tygodni temu.
Od dwóch dni sytuacja taka powtarza się po prawie każdym uruchomieniu auta. Wyjątkiem wydają się być uruchomienia po dłuższym postoju.
Dodatkowo około tydzień temu zauważyłem cichy pisk w przedniej części auta, trudny do jednoznacznej lokalizacji, słyszalny przez kilkanaście minut po wyłączeniu silnika. Znika on, gdy po tym czasie zadziała jeden z przekaźników (chyba ten który odcina część podzespołów po określonym czasie od wyłączenia zapłonu) oraz po włączeniu i wyłączeniu zapłonu bez odpalania silnika.
Błędy z OBD:
1. Ze sterownika ABS-ESP:
DTC #0
DTCStatus.pendingDTC : [00] No
DTCStatus.testFailedSinceLastClear : [00] No
DTCDeviceAndFailureTypeOBD : 16433 [0x4031]
DTCFailureType.ManufacturerOrSupplier : 7 [0x7]
DTCFailureType.Category : [02] General Signal Failures
DTCFailureType : [27] signal rate of change above threshold
DTCStatus.testNotCompletedSinceLastClear : [00] No
DTCStatus.testNotCompletedThisMonitoringCycle : [01] Yes
DTCStatusAvailabilityMask : 123 [0x7b]
DTCStatus.warningIndicatorRequested : [00] No
DTCStatus.confirmedDTC : [00] No
StatusOfDTC : 64 [0x40]
DTCStatus.testFailedThisMonitoringCycle : [00] No
DTCStatus.testFailed : [00] No
DTCDeviceIdentifier : [4031] Front left wheel speed sensor
DTC #1
DTCStatus.pendingDTC : [00] No
DTCStatus.testFailedSinceLastClear : [00] No
DTCDeviceAndFailureTypeOBD : 16433 [0x4031]
DTCFailureType.ManufacturerOrSupplier : 7 [0x7]
DTCFailureType.Category : [03] FM (Freq Mod) / PWM (Pulse Width Mod) Failures
DTCFailureType : [37] signal frequency too high
DTCStatus.testNotCompletedSinceLastClear : [00] No
DTCStatus.testNotCompletedThisMonitoringCycle : [01] Yes
DTCStatusAvailabilityMask : 64 [0x40]
DTCStatus.warningIndicatorRequested : [00] No
DTCStatus.confirmedDTC : [00] No
StatusOfDTC : 64 [0x40]
DTCStatus.testFailedThisMonitoringCycle : [00] No
DTCStatus.testFailed : [00] No
DTCDeviceIdentifier : [4031] Front left wheel speed sensor
2. Z innego sterownika:
DTC #0
DTCStatus.pendingDTC : [00] No
DTCDeviceIdentifier : [9504] EXTERNAL_ANTENNA
DTCStatus.testFailedSinceLastClear : [00] No
DTCDeviceAndFailureTypeOBD : 38148 [0x9504]
DTCFailureType.ManufacturerOrSupplier : 4 [0x4]
DTCFailureType.Category : [01] General Electrical Failure
DTCFailureType : [14] circuit short to ground or open
DTCStatus.testNotCompletedSinceLastClear : [01] Yes
DTCStatus.testNotCompletedThisMonitoringCycle : [00] No
DTCStatusAvailabilityMask : 185 [0xb9]
DTCStatus.warningIndicatorRequested : [00] No
StatusOfDTC : 16 [0x10]
DTCStatus.testFailedThisMonitoringCycle : [00] No
DTCStatus.testFailed : [00] No
DTCStatus.confirmedDTC : [00] No
DTC #1
DTCStatus.pendingDTC : [00] No
DTCDeviceIdentifier : [9510] PWR_BPT
DTCStatus.testFailedSinceLastClear : [00] No
DTCDeviceAndFailureTypeOBD : 38160 [0x9510]
DTCFailureType.ManufacturerOrSupplier : 4 [0x4]
DTCFailureType.Category : [01] General Electrical Failure
DTCFailureType : [14] circuit short to ground or open
DTCStatus.testNotCompletedSinceLastClear : [01] Yes
DTCStatus.testNotCompletedThisMonitoringCycle : [00] No
DTCStatusAvailabilityMask : 16 [0x10]
DTCStatus.warningIndicatorRequested : [00] No
StatusOfDTC : 16 [0x10]
DTCStatus.testFailedThisMonitoringCycle : [00] No
DTCStatus.testFailed : [00] No
DTCStatus.confirmedDTC : [00] No
3. Ze sterownika silnika:
P0121 - Throttle Position Sensor/Switch A Circuit Range/Performance Problem
Wnioski:
1. Jest problem z odczytem sygnałów z czujnika prędkości przedniego lewego koła. W tej sytuacji dziwi mnie tylko to, że odczyty te są zbyt wysokie i że nie zapala się kontrolka ĄBS. Czujnik ten i jego przewód nie wyglądają na uszkodzone.
2. Błąd dotyczący przepustnicy wynika raczej ze sposobu w jaki pracuje silnik w czasie, gdy występują błędy ESP (ograniczenie mocy przez ESP? tryb awaryjny?). Gdy błędy ESP nie pojawiają się silnik pracuje normalnie. Na wszelki wypadek sprawdziłem wtyczki przepustnicy i pedału przyspieszenia (bo podobno czasami tam bywa źródło tego błędu) - wszystko z nimi OK.
3. Pozostałe błędy raczej bez związku z obecną sytuacją.
Chcę jeszcze sprawdzić przekaźniki w skrzynce pod maską i spróbować ponownie zlokalizować, co tak piszczy.
Proszę o pomoc.
Pozdrawiam.
Michał B24 - 2020-04-11, 11:25
ESP, jest tez odpowiedzialne za ABS oraz kontrolę trakcji, czyli ASR. U mnie czasem się to pojawia, jak ruszam zbyt gwałtownie, albo jest bardzo ślisko. Jednak zdjęcie nogi z pedału gazu kasuje ten tryb. Czyli kontrolka znika.
Jeśli masz cały dzień taki objaw i zdjęcie nogi z pedału przyspieszenia nie kasuje błędu, jest to ewidentna usterka i podpada pod gwarancje.
Pisk po wyłączeniu silnika, jest raczej pompą która chodzi jeszcze po wyłączeniu silnika i nie jest związane z usterką, a normalnym działaniem układu chłodzenia.
karolzaczynski - 2020-04-12, 04:21
Witam!
Dziękuję za odpowiedź.
To co dzieje się u Ciebie, to wygląda na normalną reakcję układu na poślizg kół.
Znalazłem chyba taki sam problem jak u mnie na forum dusterklub.pl.
Napisałem e-mail'a do kolegi z tego forum, bo wątek wygląda na niedokończony, a wymienił już dwie rzeczy.
Pozdrawiam.
Michał B24 - 2020-04-12, 11:08
Cytat: | To co dzieje się u Ciebie, to wygląda na normalną reakcję układu na poślizg kół. |
Tak to powinno działać i u mnie tak działa.
karolzaczynski - 2020-04-15, 20:58
Witam!
Kolega z forum Dustera nie odpisał, ale sprawa częściowo sama się wyjaśniła.
Po dwóch dniach świątecznego postoju wszystko wróciło do normy i nie zapalają się żadne kontrolki.
Problem wynikał najprawdopodobniej z tego, że zbyt dokładnie umyłem samochód na myjni. Był bardzo brudny od soli drogowej, więc się przyłożyłem, a woda+sól to elektrolit i pewnie gdzieś było przebicie.
Pozostaje pytanie dlaczego podobne, chwilowe problemy występowały wcześniej, i to bez wizyty na myjni .
Być może gdzieś jest jakieś nieszczelne złącze elektryczne. Trudno będzie to znaleźć.
Mam nadzieję, że nie jest to wynik działalności pewnej kuny, która swego czasu lubiła ogrzać się pod maską i przy okazji wyżarła mi jej wygłuszenie. Kupiłem wtedy nowe wygłuszenie i elektroniczny odstraszacz gryzoni, więc teraz powinien już być spokój. Niby nie widać, żeby coś poza wygłuszeniem było pogryzione, ale przecież nie wszystko da się dokładnie obejrzeć.
Będę kontrolować sytuację. Przy przeglądzie gwarancyjnym zgłoszę, żeby sprawdzili, co się da z ich strony i tyle.
Dam znać, jeśli kolega z Duster'em odpisze.
Pozdrawiam.
karolzaczynski - 2020-04-29, 21:15
Witam ponownie!
Okazało się, że trop z myjnią jest fałszywy.
Po tygodniu normalnej jazdy bez żadnego deszczu problem się powtórzył.
Kolejny raz podłączyłem komputer i zresetowałem wszystko, co się dało.
Zrobiłem wszystko tak jak zawsze, ale widocznie tym razem reset był głębszy, bo oprócz tego, że zniknęły problemy z kontrolkami, to zniknął także pisk pod maską, który opisywałem wcześniej, a który pozostał po pierwszej interwencji komputerowej. Tak jak myślałem, to zjawisko także było związane z całą tą sprawą, bo wcześniej nigdy nie było czegoś takiego. Więc to nie żadna pompa, jak pisał jeden z kolegów.
Najważniejsze, że teraz już wszystko działa normalnie.
Zgłoszę ten incydent przy przeglądzie i zobaczę, co serwis na to.
Kolega z forum Duster'a nie odpisał. Szkoda.
Pozdrawiam.
karolzaczynski - 2020-10-03, 00:41
Witam ponownie po paru miesiącach.
Chcę dodać jeszcze jedną ważną informację, bo wtedy o niej zapomniałem, a może się ona komuś przydać.
Przy okazji całej diagnostyki opisanej wcześniej, przy przeglądaniu danych z zamrożonych ramek zwróciłem uwagę na to, że błąd przepustnicy pojawiał się zawsze w tym samym jej położeniu (o ile dobrze pamiętam chyba 16,1%). Pomyślałem, że może coś ją blokuje, np. jakiś brud. W związku z tym po resecie komputera "przegoniłem" samochód, wciskając pedał przyspieszenia do oporu. Opisane wcześniej problemy więcej się nie powtórzyły, więc być może to jednak brudna przepustnica była głównym problemem. Od tamtego czasu co jakiś czas wykonuję takie "przedmuchanie" przepustnicy i wszystko jest OK. Widać ten silnik to lubi. .
Dodam tylko, że trzeba pamiętać, że pedał przyspieszenia ma "podwójne dno", więc w trybie ECO trzeba wcisnąć do drugiego oporu. Piszę o tym, bo sam nie od razu do tego doszedłem. Po przeczytaniu instrukcji myślałem, że chodzi tylko o to, żeby wcisnąć pedał szybko (jak to oni piszą "zdecydowanie"), a to nie oto chodzi.
Dodam jeszcze, że przy przeglądzie w ASO nie znaleziono usterek.
Pozdrawiam.
Black Dusty - 2020-10-03, 12:24
karolzaczynski napisał/a: | więc w trybie ECO trzeba wcisnąć do drugiego oporu. |
A kto to jeździ w trybie ECO
|
|