DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - jaki rodzaj paliwa do 1.3 tce

daro113 - 2021-02-12, 00:02
Temat postu: jaki rodzaj paliwa do 1.3 tce
Witam klubowicze, powiedzcie proszę jaką benzynę lać do Dustera 1.3 tce
BogdanK - 2021-02-12, 00:30

95 Pb.
EBmazur - 2021-02-12, 07:05

1. Instrukcja użytkowania samochodu
2. Każda dostępna na stacjach paliw
3. od jakiegoś czasu podawany jest symbol
https://auto.dziennik.pl/paliwo/artykuly/583039,nowe-oznaczenia-paliw-jak-poznac-benzyne-olej-napedowy-i-gaz-na-stacjach.html
odpowiedni znak mamy na klapkach wlewu paliwa

Prezes - 2021-02-12, 10:12

Oby nie ropę :roll:
eio - 2021-02-12, 10:15

Wystarczy otworzyć klapkę od wlewu paliwa. Tam jest nalepka z oznaczeniem.
arnold - 2021-02-12, 11:04

Prezes napisał/a:
Oby nie ropę :roll:


Bezpośredni wtrysk, czemu nie ;)

Oczywiście to żart.

Black Dusty - 2021-02-12, 12:28

Trochę Red Bulla można też dodać - ponoć dodaje skrzydeł ;-)
BLACHA_997 - 2021-02-12, 17:49

Ja bym tam lał paliwo rakietowe. Zawsze na autostradzie można z 6 biegu włączyć "R" i odlecieć jak rakietą. :lol:
eio - 2021-02-12, 18:42

Kiedyś dolewało się denaturat na mrozy.
klazow - 2021-02-13, 01:04

Black Dusty i BLACHA_997,

Coś się Wam pomieszało. Duster do fruwania nie służy. Lepiej nie próbujcie.

daro113
Ja generalnie tankuję na Orlenie, ewentualnie inna duża i znana sieć. Unikam stacji z „dziwnym” logo. Kilka razy natknąłem się na wyniki kontroli stacji paliw. „Szansa” na zatankowanie "chrzczonego" paliwa na stacjach znanych marek jest dużo niższa. Niezbyt też mam ochotę jeździć po różnych stacjach i porównywać ceny.
Z tego co dopytałem, to lanie do 1,3 TCe 98 oktanów nic nie da. Można. Autu nie zaszkodzi. Jednak za dodatkowo wydane pieniądze nic nie zyskasz.

BLACHA_997 - 2021-02-13, 12:08

A tak na poważnie leję 98 na Orlenie. Też unikam stacji "no name", ale z racji doświadczenia wiem, że także na "topowych stacjach" można się zawieść.
Pedros - 2021-02-13, 13:34

klazow napisał/a:
Z tego co dopytałem, to lanie do 1,3 TCe 98 oktanów nic nie da. Można. Autu nie zaszkodzi. Jednak za dodatkowo wydane pieniądze nic nie zyskasz.

Podczas jazdy rzeczywiście specjalnej różnicy nie da się odczuć ale za to słyszałem opinie kilku mechaników, że jazda na uszlachetnionych wersjach paliwa znanych koncernów powoduje mniejsze osadzanie się produktów spalania ze względu na większą ilość dodatków myjących, a to w dłuższej perspektywie może oznaczać wydłużoną żywotność silnika. Jeśli więc ktoś planuje użytkować nowo zakupione auto przez wiele lat to być może jest sens - przynajmniej co któreś tankowanie zalać pełen bak jakiegoś lepszego paliwa.

EBmazur - 2021-02-13, 13:46

Pedros napisał/a:
klazow napisał/a:
Z tego co dopytałem, to lanie do 1,3 TCe 98 oktanów nic nie da. Można. Autu nie zaszkodzi. Jednak za dodatkowo wydane pieniądze nic nie zyskasz.

Podczas jazdy rzeczywiście specjalnej różnicy nie da się odczuć ale za to słyszałem opinie kilku mechaników, że jazda na uszlachetnionych wersjach paliwa znanych koncernów powoduje mniejsze osadzanie się produktów spalania ze względu na większą ilość dodatków myjących, a to w dłuższej perspektywie może oznaczać wydłużoną żywotność silnika. Jeśli więc ktoś planuje użytkować nowo zakupione auto przez wiele lat to być może jest sens - przynajmniej co któreś tankowanie zalać pełen bak jakiegoś lepszego paliwa.

Moim zdaniem ( a także wielu mechaników - ilu fachowców tyle opinii )nie ma to sensu . Że ma 98 oktanów to nie znaczy , że jest "szlachetniejsze"i ma więcej dodatków . Z założenia 98 jest przeznaczona do silników o wyższym stopniu sprężania , gdzie 95 może nieprawidłowo ( zbyt wcześnie ) ulegać zapłonowi . Jeśli już to na Schelu dają raz w tygodniu ( dla benzyny to wtorki ) paliwo premium w cenie zwykłego

Kauris - 2021-02-13, 14:57

Nie należy generalizować - zalać 98, przetestować. W 1.2 D4F wyraźnie czuć poprawę w zakresie bardzo niskich obrotów. Jak się ktoś kręci po wąskich uliczkach w centrum, to skorzysta, ale jak robi trasy, to nie zauważy nic. Choć przy odprężonym turbo to pewnie i na dole zmian nie będzie...
Black Dusty - 2021-02-13, 15:24

klazow napisał/a:
Coś się Wam pomieszało. Duster do fruwania nie służy. Lepiej nie próbujcie.

A tam, tu im całkiem nieźle wychodzi ok. 1'58". ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=MfgS6uCAbUw

Pedros - 2021-02-13, 17:11

EBmazur napisał/a:
Że ma 98 oktanów to nie znaczy , że jest "szlachetniejsze"i ma więcej dodatków

Ależ ja dokładnie to samo napisałem: nie same oktany, a raczej ilość i jakość dodatków uszlachetniających może wydłużyć żywot silnika.

klazow - 2021-02-13, 17:46

Nie wiem czego się te sfilmowane Dustery nałykały ale moja przestroga pozostaje w mocy. :-P
telecaster1951 - 2021-02-15, 22:17

Pedros napisał/a:
Podczas jazdy rzeczywiście specjalnej różnicy nie da się odczuć ale za to słyszałem opinie kilku mechaników, że jazda na uszlachetnionych wersjach paliwa znanych koncernów powoduje mniejsze osadzanie się produktów spalania ze względu na większą ilość dodatków myjących, a to w dłuższej perspektywie może oznaczać wydłużoną żywotność silnika. Jeśli więc ktoś planuje użytkować nowo zakupione auto przez wiele lat to być może jest sens - przynajmniej co któreś tankowanie zalać pełen bak jakiegoś lepszego paliwa.
Tak, ale jak to się ma do liczby oktanowej? Benzyna 98 w wersji Orlen standard, to zwykłe paliwo z bazy naftowej. Identyczne jak 98 na każdej innej stacji. W zasadzie nic nie poprawi, bo nie może. Aby silnik poprawnie z nim pracował i faktycznie coś się zmieniło, należy zmienić kąt wyprzedzenia zapłonu, czyli zmienić mapę.
Co do dodatków to święta racja. Widziałem wtryski po 200 tysiącach, gdzie właściciel w zasadzie lał tylko Shella V-power. Czyste jak z fabryki. Widziałem te same wtryski, w aucie tankowanym gdzie się dało. No, były do wymiany. I to mi wystarcza za dowód. Tym bardziej że we wtorki v-power jest w cenie zwykłej, więc w ogóle nie ma tematu.

Prezes - 2021-02-15, 23:32

telecaster1951 napisał/a:
we wtorki v-power jest w cenie zwykłej

Mnie te wtorki przekonały póki co, od pewnego czasu korzystam i nawet jutro jadę się tankować :-)

Hipolit - 2021-02-17, 14:59

U mnie nie ma Shella, a do najbliższego mam daleko. Brak uszlachetniaczy w paliwie można chyba uzupełnić jakimś dodatkowym produktem, prawda?
telecaster1951 - 2021-02-17, 17:58

Można
na przykład https://www.norauto.pl/p/...ml-2197524.html
Wlewasz 100ml na pełen bak.

Prezes - 2021-02-18, 09:41

Ja się przyznam, że tankuję uszlachetnione, bo mam Shella po drodze do pracy i paliwo jest w dobrej cenie.. Jak się promocja skończy to i ja skończę z uszlachetnianiem

Wcześniej tankowałem prawie zawsze na Lukoilu, też po drodze - tam tankowałem diesla i stacji starałem się nie zmieniać, bo nigdy zimą problemów nie miałem, a przy dieslach trzeba bardziej uważać. Teraz zmienili się w Amic, ale chyba kierownik stacji ten sam, więc paliwo powinno być na podobnym poziomie jak było.. bo to chyba już na danych stacjach "chrzczą"

krimar - 2021-02-18, 13:32

W przypadku silników doładowanych z wtryskiem bezpośrednim zalecane jest paliwo 98, nawet jeśli oficjalnie dopuszczone 95. Stosowanie paliwa 95 przyczynia się do nadmiernego powstawania nagaru, o czym boleśnie przekonali się użytkownicy silników PSA Puretech z wtryskiem bezpośrednim.
Hipolit - 2021-02-18, 13:51

telecaster1951 napisał/a:
dzięki za link :)

Kiedyś do Outlandera wlałem STP, ale po tym (może to zbieg okoliczności) spaliny były tak "gryzące", że nie dało się za autem stać. Po jakimś czasie ustąpiło.

telecaster1951 - 2021-02-18, 15:59

krimar napisał/a:
W przypadku silników doładowanych z wtryskiem bezpośrednim zalecane jest paliwo 98, nawet jeśli oficjalnie dopuszczone 95. Stosowanie paliwa 95 przyczynia się do nadmiernego powstawania nagaru, o czym boleśnie przekonali się użytkownicy silników PSA Puretech z wtryskiem bezpośrednim.
Co oczywiście jest mitem z forum internetowego.
1. Tak benzyna 98 może spalać się bardziej efektywnie, gdyż można nieco zwiększyć kompresję przez co spalanie jest bardziej efektywne, ale... mapa musi być dostosowana. Różnica w temperaturze spalin pomiędzy 95 a 98 jest na tyle niewielka, że sterownik nie ustawi idealnej mapy, przez co zmian w zasadzie nie ma żadnych. W ilości nagaru również.
Dlatego znacznie lepszym rozwiązaniem są dodatki do paliwa. Te dodatki to związki zawierające duże ilości tlenu. W ten sposób spalanie jest znacznie bardziej efektywne.

krimar - 2021-02-19, 22:36

Zalecenie stosowania w silnikach z wtryskiem bezpośrednim paliwa 98 zamiast dopuszczalnego również 95 nie wynika z różnicy temperatury spalania, lecz ze składu, a konkretnie z większej ilości dodatków myjących w składzie paliwa 98 niż 95 i to te dodatki mają zapobiegać nagarowi.
Inna metoda to skrócony interwał wymiany oleju oraz stosowanie olejów z normą ILSAC GF-5.

telecaster1951 - 2021-02-20, 11:14

Po jakiego grzyba piszesz takie bzdety? Benzyna 98 z bazy naftowej nie ma wiele więcej dodatków niż 95.
krimar napisał/a:
i dodatków myjących
Myjących? To są dodatki ułatwiające spalanie całkowite! I w dobrych benzynach 95 są również. Na przykładzie V-power, ilość dodatków jest taka sama dla obu rodzajów benzyny.
krimar - 2021-02-20, 17:51

telecaster1951 napisał/a:
Benzyna 98 z bazy naftowej nie ma wiele więcej dodatków niż 95.


I właśnie te nie wiele więcej dodatków w 98 względem 95, o których piszesz robi robotę. Nie chcesz to nie wierz, Twojemu silnikowi 1,0SCe to i tak różnicy nie zrobi. Jak będziesz kiedyś miał samochód z benzynowym silnikiem doładowanym z wtryskiem bezpośrednim to będziesz sam miał okazję się przekonać.

telecaster1951 - 2021-02-20, 23:05

Serio? Dalej będziesz pisał że 98 lepsza bo ma więcej dodatków? A v-power ma tych dodatków 10 razy tyle co 98. I co? Dalej 98 lepsza? Liczba oktanowa nie ma znaczenia. Znaczenie mają dodatki poprawiające spalanie. I to powinno być wyznacznikiem a nie liczba oktanowa.
Paliwa 98 i 95 w bazach naftowych mają ten sam skład jakościowy i ilościowy dodatków czyszczących. Różnią się jedynie dodatkami stabilizującymi liczbę oktanową.
Zgadzam się że dla silników z wtryskiem bezpośrednim ważne jest to, aby paliwo miało dodatki zapobiegające osadzaniu się nagarów, ale liczba oktanowa nie ma żadnego znaczenia. Dlatego do takich silników trzeba wlewać paliwo premium (v-power, verva, ultimate), bez znaczenia czy 95 czy 98.

EBmazur - 2021-02-21, 10:18

krimar napisał/a:

I właśnie te nie wiele więcej dodatków w 98 względem 95, o których piszesz robi robotę. Nie chcesz to nie wierz, Twojemu silnikowi 1,0SCe to i tak różnicy nie zrobi. Jak będziesz kiedyś miał samochód z benzynowym silnikiem doładowanym z wtryskiem bezpośrednim to będziesz sam miał okazję się przekonać.

Liczba oktanowa mówi ( w sposób pośredni - ale jednak ) do jakiego ciśnienia można sprężyć paliwo bez wywoływania spalania detonacyjnego , a więc zapłonu nie od iskry tylko w sposób niekontrolowany od temperatury powstającej podczas sprężania mieszanki paliwowej . Im wyższa liczba oktanowa tym stopień sprężania może być wyższy . Dlatego zamiast 95 można lać 98 , natomiast 95 nie można wlewać zamiast 98 .

krimar - 2021-02-21, 11:21

telecaster1951 napisał/a:
Paliwa 98 i 95 w bazach naftowych mają ten sam skład jakościowy i ilościowy dodatków czyszczących.
To tylko teoria.
A widziałeś na markowej stacji paliwo 98 nie będące paliwem premium?
W mojej okolicy jeśli jest na markowej stacji dystrybutor z paliwem 98 to jest to tylko paliwo w wersji premium. Bez wątpienia paliwo 98 (które fizycznie jest na stacji) ma więcej dodatków niż Eurosuper 95.

klazow - 2021-02-21, 11:40

EBmazur napisał/a:
(...) natomiast 95 nie można wlewać zamiast 98 .


Święte słowa.
Kiedyś zachciało mi się zrobić test. Wlałem 10 litrów 95 do prawie pustego baku swojego Escorta (wymagane paliwo 98). Wiedzieć chciałem jak będzie "szedł". Zaraz po opuszczeniu stacji silnik zaczął wydawać dziwne i wielce niepokojące dźwięki (coś tłukło). Zawróciłem, dolałem do pełna 98 i było ok. Korzyść z tego taka, że wiedzę zyskałem. :roll:

Ps.
Nabijajcie się z umiarem. Młody byłem a Internet dopiero powstawał.

jurek - 2021-02-21, 11:42

Spalanie stukowe. pozdr
Tosterkovsky - 2021-02-21, 11:49

Przecież na stacjach bardzo często jest: 95 i 95 premium (np. shell) oraz 98 i 98 premium (np. orlen). Idąc tym tokiem to trzeba byłoby tankować na shellu, bądź bp +100oktanówkę, bo to lepsze dla silnika :roll:
Zawsze można poprosić obsługę stacji o okazanie informacji na temat parametrów sprzedawanego paliwa.

Powracając do tematu: w instrukcji jest napisane, że 1,3 tce tankujemy min. 95 oktanów - czyli co nie wlejesz to będzie dobrze. Jeśli chcesz zadbać o silnik (wtrysk bezpośredni ma problem z osadzaniem się nagarów na zaworach dolotowych (nie są one obmywane przez paliwo) - niektóre silniki mają tą sytuację wcześniej/niektóre później) to zalecane jest korzystanie z paliw premium - obojętnie czy 95, 98 czy +100 oraz częstsza wymiana oleju niż przewiduje to producent.

telecaster1951 - 2021-02-21, 11:55

krimar napisał/a:

A widziałeś na markowej stacji paliwo 98 nie będące paliwem premium?
Tak, na Orlenie. Na Lotosie. To jest mój drogi paliwo z bazy. Bez dodatkowych dodatków. Zwykłe paliwo.
Cytat:
Bez wątpienia paliwo 98 (które fizycznie jest na stacji) ma więcej dodatków niż Eurosuper 95.
Właśnie nie. Jeżeli jest to paliwo brane z bazy, to nie ma więcej dodatków. A podstawowe paliwa 95 i 98, to są właśnie paliwa z bazy.
Masz na Orlenie paliwa:
Efecta 95
Efecta 98
Verva 95
Verva 98

No to które lać?

Shell w ogóle nie oferuje paliwa 98, oferuje tylko standard 95, V-power 95 i V-power racing 100. To co? Lać racing? Nie. Lać v-power 95, bo ilość dodatków ułatwiających spalanie stechiometryczne jest taka sama.

jurek - 2021-02-21, 12:26

Lać odpowiednie oktany. Reszta to w większości marketing moim zdaniem. Co jakiś czas przegonić silnik, to nagary się wypalą /patrz filtry DPF z dieslach/ pozdr
krimar - 2021-02-21, 22:34

telecaster1951 napisał/a:
Masz na Orlenie paliwa:
Efecta 95
Efecta 98
Verva 95
Verva 98


Nie ma czegoś takiego jak Efecta 98 (przynajmniej na stacjach gdzie bywam, a i na stronie Orlenu nie znalazłem ani słowa o takim paliwie) Paliwo 98 widziałem tylko w wersji Verva 98.

Podobnie na Lotosach 98 widziałem tylko w wersji Dynamic.

EBmazur - 2021-02-22, 16:47

Cytat:
krimar
Nie ma czegoś takiego jak Efecta 98 (przynajmniej na stacjach gdzie bywam, a i na stronie Orlenu nie znalazłem ani słowa o takim paliwie) Paliwo 98 widziałem tylko w wersji Verva 98.

proszę bardzo
https://dlakierowcow.orlen.pl/efecta#e95
https://dlakierowcow.orlen.pl/paliwa
w moim mieście na Orlenie jest taki pełen zestaw paliw

krimar - 2021-02-22, 17:03

Nie chodzi o paliwo Efecta 95, lecz Efecta 98, którego istnienie sugeruje telecaster1951
Ani na stacji, ani na stronie nie ma Efecta 98.
Paliwo z liczbą oktanową 98 na Orlenie w PL to tylko Verva 98 - wystarczy kliknąć w link w poście powyżej aby się przekonać.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group