|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Konwersja sygnału 0-5 na 0-10 V
laisar - 2021-07-19, 10:09 Temat postu: Konwersja sygnału 0-5 na 0-10 V http://www.daciaklub.pl/f...1695383#1695383
kali napisał/a: | Czujnik [prędkości] który widzisz wysyła sygnały cyfrowe |
Wg DDT4ALL "vitesse du vehicule" to sygnał 8-bitowy, dodatkowo wg Elektrody jest to PWM prostokątny unipolarny 0-5 V - ale nie udało mi się nigdzie znaleźć informacji nt częstotliwości próbkowania.
Jest jakiś sposób, żeby to skonwertować na taki sam sygnał PWM, ale 0-10 V?
Znalazłem tylko coś takiego - https://www.gotronik.pl/k...100-p-5697.html - ale przy mojej słabej znajomości elektroniki wydaje mi się, że na wyjściu daje to tradycyjne PWM o zmiennej szerokości wypełnienia, dobrze myślę?
r70 - 2021-07-19, 11:19
Ten konwerter ma na wejście 0-5V lub 0-10V także to zupełnie co innego.
Potrzebny jest wzmacniacz napięciowy. Nie siedzę w temacie od lat więc nie będę proponował konkretnych rozwiązać na współczesnych scalakach, ale szukaj takiego hasła np. na elektroda.pl
laisar - 2021-07-20, 11:36
Dzięki, przy braku wiedzy to oczywiście nawet nie wiadomo jakie zadać pytanie, ale odpowiedź to chyba "wzmacniacz operacyjny":
https://www.elektroda.pl/...pic2912307.html
https://www.elektroda.pl/...pic3548159.html
https://www.elektroda.pl/...pic2414868.html
https://www.elektroda.pl/...pic3180269.html
Niestety, nawet to jest powyżej mojego poziomu elektroniki, więc będę musiał się zwrócić bezpośrednio do jakiegoś fachowca.
corrado - 2021-07-20, 23:02
Generalnie przetwornica step-up w gotowym module powinna się do tego nadać. W zależności jaki ma być prąd ale myślę ,ze nie duży z tym napięciem szczytowym 10V?
A tak wogole po co podbijać to napięcie? Komu to potrzebne i do czego w dacii?
Marek1603 - 2021-07-22, 05:43
Google i konwerter 0-5 do 0-10v
https://www.gotronik.pl/k...100-p-5697.html
r70 - 2021-07-22, 07:56
dopisałem co nieco ale wykasowałem kiedy doczytałem że na wejściu nie masz typowego sygnału analogowego. Nie będę więc mieszał.
Dymek - 2021-07-22, 07:57
Przepraszam uprzejmie, ale czy naprawdę przeczytałeś ten wątek od początku?
laisar - 2021-07-22, 09:33
Dla pełnej jasności dopisałem w oryginalnym poście, że chodzi jedynie o zmianę napięcia, natomiast rodzaj sygnału pozostaje taki sam - zarówno na wejściu, jak i na wyjściu jest i ma być PWM.
(Chociaż może się jeszcze okazać, że dojdzie do tego także zmiana częstotliwości, ale nie uprzedzajmy wypadków...).
Dymek - 2021-07-22, 09:42
Byłoby dobrze znać dokładną charakterystykę tego sygnału wejściowego a tego nie mamy. No bo mamy wzmocnić sygnał nie bardzo wiedząc jaki on jest... Ale zakładając, że jest to dwustanowy sygnał prostokątny (0V lub 5V), na 90% sprawę załatwiłby zwykły wzmacniacz operacyjny, oczywiście odpowiednio zasilany- więc albo jakiś scalak typu "rail to rail", albo zwykły operacyjny z dodatkową przetworniczką aby uzyskać konieczne ujemne napięcie zasilania.
laisar- nie napisałeś co to ma być, jak zasilane i do czego chcesz to użyć...
laisar - 2021-07-22, 10:03
Na 99% jest tak jak, jak sugerowano na Elektrodzie - 0/5 V.
W chwili olśnienia znalazłem też uniwersalne rozwiązanie - https://taksometry.pl/oferta-dla-serwisow/dzielnik
Nie jest może tanie, bo przy odpowiedniej wiedzy samodzielne zrobienie podobnego układu kosztowałoby pewnie ułamek tej ceny - no ale właśnie trzeba wiedzieć, gdzie uderzyć tym młotkiem...
(Celem nie jest bynajmniej taksometr, tylko tempomat, ale szczegóły to już w innym temacie).
Dymek - 2021-07-22, 13:14
Mam przeczucie, że to będzie trochę co innego niż potrzebujesz. Z tego dostaniesz najprawdopodobniej jednakowe impulsy o zmiennej częstotliwości a nie sygnał o zmiennym wypełnieniu....
laisar - 2021-07-22, 13:21
Dymek napisał/a: | jednakowe impulsy o zmiennej częstotliwości |
Tak właśnie działają czujniki prędkości - nie zmieniają wypełnienia. Określanie ich sygnału jako "PWM" jest więc być może nieprecyzyjne, ale tak to nazywają sami producenci aut.
Dymek - 2021-07-22, 13:30
To nie jest nieprecyzyjne, tylko to bzdura totalna. PWM to impulsy o stałej częstotliwości i zmiennej szerokości a tutaj jest stała szerokość impulsu a zmienna częstotliwość... Niepotrzebnie od początku myśleliśmy o tym PWM.
laisar - 2021-07-28, 10:18
Dymek napisał/a: | to bzdura totalna |
Mam zaufanie do Twojej wiedzy i znam ograniczenia własnej - z czego wynika, że to ja musiałem coś źle zrozumieć studiując dokumentację...
Niemniej jednak firma montująca taksometry, na co dzień stykająca się z kwestią dostosowania różnych sygnałów czujników prędkości do odmiennych pomysłów producentów mierników taksówkowych, po wyjaśnieniu problemu orzekła, że ich magiczne pudełko zadziała - zamierzam więc sprawdzić i oczywiście zdać relację.
Dymek napisał/a: | Niepotrzebnie od początku myśleliśmy o tym PWM |
Jak zwał, tak zwał, ale podbicia do samego napięcia sygnału potrzebny jest po prostu wzmacniacz operacyjny, tak?
Dymek - 2021-07-28, 10:35
laisar napisał/a: | ... ale podbicia do samego napięcia sygnału potrzebny jest po prostu wzmacniacz operacyjny, tak? |
Prosty wzmacniacz sygnału napięciowego, zbudowany na przykład na wzmacniaczu operacyjnym.
r70 - 2021-07-28, 19:31
Czyli jednak nadal trochę pamiętam pomimo 30lat przerwy w zawodzie ;)
|
|