DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Jogger - samoistne załamania/wgniotki blachy klapy bagażnika

Jerzy Ruciński - 2023-08-01, 08:25
Temat postu: Jogger - samoistne załamania/wgniotki blachy klapy bagażnika
Cześć,
Czy na bagażnikach Waszych Joggerów też pojawiły się wgniecenia w miejscu przetłoczenia wnęki na tablicę rejestracyjną?
Dużo osób z zagranicy się na to skarży i u mnie też jest. Na 99% nie powstało w skutek jakiegokolwiek kontaktu. Lakier jest bez skazy, a i okazji raczej nigdy nie było.

Tutaj film na YT:
https://www.youtube.com/watch?v=Rlr-e1Zb0w0

A tu zebrane zdjęcia na dysku Google:
https://drive.google.com/drive/mobile/folders/1pm711m-bVFDH1RnClwrmAtGIsnJ-v2QE?fbclid=IwAR0d1M4lkylyupfN7bN8dYl6QuTWOihHpTxg4A_1PxcD6k78XbVTKh2hhe0

U mnie to wygląda w ten sposób:
https://drive.google.com/file/d/18ucnZYj02cfyxUtbnnCP_WAUBE1LVZ49/view?usp=drivesdk

Zdjęcie klapy

chrom6 - 2023-08-01, 09:41

wygląda na poważną wadę fabryczną pokrywy na moje krzywe oko zapomniano o wzmocnieniu i podczas jazdy gdy nadwozie pracuje dochodzi do takiego uszkodzenia. Naprawa jest bez sensu bo to wróci i to szybciej niż za pierwszym razem
laisar - 2023-08-01, 16:27

chrom6 napisał/a:
Naprawa jest bez sensu bo to wróci

Naprawa w postaci wyprostowania i ewentualnego lakierowania - tak, ale można by przecież dodać jakieś wzmocnienie i wtedy problem już nie wystąpi w tym miejscu.

Jerzy Ruciński - 2023-08-01, 17:32

Niby drobiazg, ale w nowym aucie boli. Zgłoszę na gwarancję choć pewnie nic z tym nie zrobią. Taki serwis mógłby co najwyżej klapę wymienić. W wyciąganie pewnie bawić się nie chcą.
chrom6 - 2023-08-02, 07:38

laisar napisał/a:
chrom6 napisał/a:
Naprawa jest bez sensu bo to wróci

Naprawa w postaci wyprostowania i ewentualnego lakierowania - tak, ale można by przecież dodać jakieś wzmocnienie i wtedy problem już nie wystąpi w tym miejscu.


ok tylko wspawanie wzmocnienia spowoduje korozję - nie zabezpieczysz prawidłowo blach, a przy spawaniu całą katoferezę diabli wezmą, zresztą przy tej grubości poszycia łatwo jest przepalić się na zewnątrz, zgrzać na tym etapie nie zgrzejesz bo nie ma jak podejść, ewentualnie wklejanie profilu wzmacniającego ale to tez musieliby dać odpowiedni klej który za mocno nie sciągnie blachy.

rozwiązanie tego nie będzie proste. Chyba że Renault przyjmie swoją sprawdzoną taktykę - pracujemy nad rozwiązaniem problemu, proszę się dowiadywać....i tak przez całe lata

laisar - 2023-08-02, 09:31

Technologia naprawy nie jest jakąkolwiek przeszkodą - spawanie czy zgrzewanie nie wydają się dobrą opcją przez słaby dostęp, na ile to widać na fotkach, ale istnieją kleje, kity i pianki o odpowiednich właściwościach. Niezbędny jest właśnie "tylko" ten jeden, za to najtrudniejszy element - chęć rozwiązania problemu... Wada jest jednak ewidentna, więc właściciele pojazdów powinni się wystąpić wspólnie, żeby wzniecić tę wolę u producenta.
Łukasz_M - 2023-08-02, 10:35

Zacząłbym jednak od zweryfikowania tezy o braku wzmocnienia w klapie, tym bardziej że raczej nie powinno się ono znajdować w miejscu wskazanym na zdjęciach więc raczej chodzi o jakieś główne wzmocnienie które raczej trudno ominąć na etapie projektowania i wykonania.
W drugiej kolejności skontrolował odboje bagażnika, zaczep zamka i to ucho w klapie (zatrzaskiwane w zamku) czy tam nie ma jakiegoś przegięcia np. za długie, za twarde i biją w klapę podczas zamykania. W zależności od lokalizacji uszkodzenia może to być jedno lub dwustronne. Pracujące nadwozie to taki sobie pomysł. Klapa trzyma się na zawiasach i zamku po zamknięciu, dociska się do uszczelki, ma separację od reszty nadwozia - inaczej by gdzieś ocierała. To uszkodzenie sugeruje mi że klapa jest sukcesywnie\powtarzalnie wypychana na zewnątrz i się deformuje do momentu w którym kolejne szoki nie występują –tj. po pewnym czasie deformacja dalej już nie postępuje.
a na początek nowym użytkownikom zalecałbym nie trzaskać klapą bo ta ewidentnie ma jakiś problem.
Najpierw trzeba porządnie zdiagnozować problem a następnie wymagać naprawy z wymianą klapy włącznie a nie jakieś tam wyciąganie

chrom6 - 2023-08-03, 08:32

odboje itd nie mają wpływu na takie uszkodzenia pokrywy, one mają jedynie ustalać odległość klapy od nadwozia i ograniczać skutki uderzania klapy przy zamykaniu.

To co można pominąć na etapie projektowania .... oj bardzo dużo można pominąć, zaprojektować ze zbyt dużą oszczędnością... historia motoryzacji zna masę takich przypadków.

To jest ewidentny wpływ pracy nadwozia - klapa po zamknięciu trzyma się na zawiasach i ryglu zamka - podczas jazdy to pracuje - i jeśli nie ma odpowiedniej sztywności to będzie się uszkadzała w najdelikatniejszym miejscu czyli przetłoczeniu - tu blacha jest ciensza o ten ułamek milimetra, przeciągnięta na wytłaczarce.
Po konsultacji z moimi blacharzami jest też przypuszczenie ze sama rama pokrywy jest zbyt delikatna i za mocno pracuje przez co poddaje się poszycie.

Wierz mi że nadwozia w czasie jazdy bardzo mocno pracują i sie uginają - na youtube było kilka filmików jak to wszystko chodzi w czasie jazdy i jednoczesnie wyjasniano dlaczego nikt nie pasuje elementów z dokładnością poniżej 1 mm chociaż technicznie jest to możliwe :-)

Black Dusty - 2023-08-03, 13:13

Ewidentna wada konstrukcyjna, zbyt słaba konstrukcja klapy/brak odpowiednich wzmocnień powoduje przeginanie się klapy na wysokości wnęki na tablicę do wnętrza pojazdu i powstawanie takich uszkodzeń. Tu należy się wymiana klapy bez dwóch zdań, oczywiście na taką poprawioną konstrukcyjnie.
Łukasz_M - 2023-08-03, 21:38

Jezu.. klapa która opiera się swoją sztywnością pracy nadwozia.. wy tak na serio? Mam to rozumieć że bez tej klapy nadwozie będzie się bardziej uginać?? Klapa jako element wzmacniający nadwozie?
Ta klapa jest wypychana na zewnątrz gdyby miało to związek z pracą nadwozia to oznaczałoby to że gięło by się coś jeszcze a jak rozumiem innych deformacji nie widać. Gdyby to było spowodowane deformacją polegającą na gięciu się nadwozia to sorry ale zamek rusza się razem z nadwoziem a sama klapa jest na zawiasach więc by się poprostu minimalnie uchylała zamiast giąć. Gdyby klapa zaklinowała się pomiędzy zamkiem a zawiasami i się gięła to kolejny wątek na forum powinien brzmieć: co mi tam tak strzela z tyłu? Bowiem takie coś daje wyraźne efekty akustyczne. No, ale skoro klapa swoją sztywnością ma walczyć z pracą nadwozia to brak mi słów.

laisar - 2023-08-04, 00:05

Łukasz_M napisał/a:
klapa która opiera się swoją sztywnością pracy nadwozia

W tym przypadku opiera, a właśnie nie powinna - i to napisał kol. chrom6, ale najwyraźniej inaczej odczytałeś...

Michał B24 - 2023-08-04, 07:31

Łukasz_M napisał/a:
Klapa jako element wzmacniający nadwozie?


Niestety, ale we współczesnych nadwoziach, klapa bagażnika, maska silnika oraz drzwi, mają jak najbardziej wpływ na sztywność nadwozia. Tego na codzień nie widać, ale mechanicy samochodowi, doskonale wiedzą, że w niektórych samochodach, drzwi, albo klapy na podnosniku nie otworzą.

Tutaj jednak problem wyglada, na pierwszy rzut oka inaczej. Na moje oko, moze to mieć zwiazek z mechanizmem podnoszenia/opuszczania klapy, gdzie oś sprężyn/amortyzatorów gazowych jest umieszczona w złym miejscu, lub siła tych siłowników jest zbyt duża i klapa gnie sie przy zamykaniu.

Co nie zmienia faktu, że dalej jest to błąd konstrukcyjny.

chrom6 - 2023-08-04, 07:40

Łukasz_M napisał/a:
Jezu.. klapa która opiera się swoją sztywnością pracy nadwozia.. wy tak na serio? Mam to rozumieć że bez tej klapy nadwozie będzie się bardziej uginać?? Klapa jako element wzmacniający nadwozie?
Ta klapa jest wypychana na zewnątrz gdyby miało to związek z pracą nadwozia to oznaczałoby to że gięło by się coś jeszcze a jak rozumiem innych deformacji nie widać. Gdyby to było spowodowane deformacją polegającą na gięciu się nadwozia to sorry ale zamek rusza się razem z nadwoziem a sama klapa jest na zawiasach więc by się poprostu minimalnie uchylała zamiast giąć. Gdyby klapa zaklinowała się pomiędzy zamkiem a zawiasami i się gięła to kolejny wątek na forum powinien brzmieć: co mi tam tak strzela z tyłu? Bowiem takie coś daje wyraźne efekty akustyczne. No, ale skoro klapa swoją sztywnością ma walczyć z pracą nadwozia to brak mi słów.


a wiesz jak pracuje nawet zwykły 12 piętrowy blok z wielkiej płyty przy dużym wietrze? żadna konstrukcja nie jest w 100% sztywna a jeśli jest to długo nie stoi :-) cały dowcip polega na tym żeby inżynier przewidział punkty ugięcia, odpowiednio je zaprojektował lub wzmocnił.

w dzisiejszych samochodach nie tylko Dacia za sztywność nadwozia odpowiadają drzwi, szyba czołowa, a nawet elementy deski rozdzielczej, to są konstrukcje samonośne a nie oparte na ramie która zapewniała sztywność pojazdu,

Michał B24 - 2023-08-04, 11:22

chrom6 napisał/a:
w dzisiejszych samochodach nie tylko Dacia za sztywność nadwozia odpowiadają drzwi, szyba czołowa, a nawet elementy deski rozdzielczej, to są konstrukcje samonośne a nie oparte na ramie która zapewniała sztywność pojazdu,


Tylko, że tutaj trudno sobie wyobrazić moment gnący, w kierunku tej konkretnej deformacji klapy, pochodzący od pracy nadwozia podczas normalnej eksploatacji, natomiast jesli chodzi o mechanizm otwierania i podtrzymywania klapy już tak. Tutaj jest coś nie halo, z rozmieszczeniem podparcia, lub za mocne siłowniki gazowe.

Kauris - 2023-08-04, 15:02

Gdzie są odboje klapy? Na pewno spełniają swoje zadanie? Bo wygląda jak (oczywiście poza błędami w konstrukcji) brak podparcia w połowie wysokości i łamanie przy zamykaniu po kontakcie z ryglem.
Jerzy Ruciński - 2023-08-11, 08:25

Odboje są na dole i po środku. Te pierwsze są nieregulowane, a po środku mam regulacje pozostawioną w ustawieniu fabrycznym. Najlepsze jest to, że podczas odbioru usłyszałem, że klapa z jednej strony trudno się zamyka i trzeba uważać by nie ruszyć z otwartą. Przy zamykaniu zalecono by używać większej siły i że kiedyś się ułoży. Od nowości też bardzo latała na zamku na którym miała luzy co przy wszystkich nierównościach gnących auto, dawało o sobie znać stukaniem. Po pojawieniu się wgniotki problemy z zamykaniem ustąpiły. Samo jej powstanie mogło mieć miejsce podczas jazy, bo raz zdążyło mi się na trasie szybkiego ruchu usłyszeć głośne puknięcie z jej okolic, ale wtedy tego nie skojarzyłem.
michauek22 - 2023-08-11, 11:52

Łukasz_M napisał/a:
Jezu.. klapa która opiera się swoją sztywnością pracy nadwozia.. wy tak na serio? Mam to rozumieć że bez tej klapy nadwozie będzie się bardziej uginać?? Klapa jako element wzmacniający nadwozie?

Dokładnie tak.

rob_plk - 2023-08-16, 05:12

Jerzy Ruciński napisał/a:
Po pojawieniu się wgniotki problemy z zamykaniem ustąpiły. Samo jej powstanie mogło mieć miejsce podczas jazy, bo raz zdążyło mi się na trasie szybkiego ruchu usłyszeć głośne puknięcie z jej okolic, ale wtedy tego nie skojarzyłem.


Czyli klapa sama się ułożyła :)
Można wkleić jakieś wzmocnienie w postaci profilu itp. teraz są kleje porządne, sam używam w pracy kleje "przemysłowe" do aluminium, stali itp. to np. przy aluminium metal się urwie a klej nie puści.

michauek22 - 2023-08-17, 15:12

rob_plk napisał/a:
używam w pracy kleje "przemysłowe" do aluminium, stali itp. to np. przy aluminium metal się urwie a klej nie puści.

możesz podać nazwe ?

chrom6 - 2023-08-18, 07:02

odradzam stosowanie klejów przemysłowych "na pałę", kleje mają różną siłę sciągającą. Na dodatek po takim zabiegu można zapomnieć o gwarancji na pokrywę. Oczywiście każdy robi co chce.
rob_plk - 2023-08-20, 04:54

michauek22 napisał/a:
rob_plk napisał/a:
używam w pracy kleje "przemysłowe" do aluminium, stali itp. to np. przy aluminium metal się urwie a klej nie puści.

możesz podać nazwe ?

Wszystko firmy SIKA ale numerku nie pamiętam bo jest "milion" typów, na pewno jest dwuskładnikowy i zasycha w parę minut.

DrOzda - 2023-12-20, 14:00

Podobno Renault przyznało że jest problem i po przekonstruowaniu będą ją wymieniać WSZYSTKIM chętnym. Sporo tego będzie. Ciekawe czy przyślą polakierowane na gotowo wtedy.
michauek22 - 2023-12-28, 14:08

DrOzda napisał/a:
będą ją wymieniać WSZYSTKIM chętnym. Sporo tego będzie.

Sporo to mało powiedziane... Ale stać ich... i zgadnijcie kto finalnie za to wszystko zapłąci .... ? :-P


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group