DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - [DDI 1.6 4x4] Wypadający 1-wszy bieg przy hamowaniu silnikim

codefi1 - 2025-01-04, 01:08
Temat postu: [DDI 1.6 4x4] Wypadający 1-wszy bieg przy hamowaniu silnikim
Kłaniam się forumowiczom.
Mam następujący problem, przy ruszaniu na jedynce auto jedzie jak tylko trzymam gaz, ale przy odpuszczeniu od razu bieg wypada. Cała reszta biegów śmiga bez problemów, skrzynia nie hałasuje. Cięgna nie mają luzów.
Po rozmontowaniu skrzyni zauważyłem jednak, że koło zębate pierwszego biegu ma dość duży luz. Po wyprasowaniu kół okazuje się, że jedynie 6-ty bieg toczy się na igiełkowym łożysku, a cała reszta jest na łożyskach ślizgowych. I teraz smaczek, jedynie bieg 2 ma tuleje naprasowaną na wałek na której się ślizga, a wszystkie inne biegi, w tym pierwszy ślizgają się na samym wałku i faktycznie tam gdzie ślizga się koło pierwszego biegu jest rant i jest to wyrobione. Nic innego nie tak nie widzę w tej skrzyni, aczkolwiek z racji tego, że nie jest to na wymienialnych tulejkach to muszę poszukiwać całego wałka ataku. Ma ktoś pomysł gdzie taki zdobyć? Albo czy coś innego może odpowiadać za wypadanie biegu?
Z góry dziękuję

Pepone - 2025-01-04, 07:49

Pewno masz większą praktyczna wiedzę ode.mnie skoro zdemontowales i rozebrałes skrzynie. Posługując się prostą logiką trzeba pamiętać, że koła o skośnych zębach, kiedy są zazebione, generują moment wzdłużny i kierunek tej siły jest zależny od kierunku obrotu. To mi tłumaczy dlaczego bieg siedzi, kiedy silnik ciągnie. Kiedy skrzynia zaczyna hamować silnik siła działa w drugą stronę powodując (prawdopodobnie) przesunięcie się zębatki i wypadnięcie biegu. Pytanie teraz, jaki mechanizm ma utrzymywać tą zebatke w miejscu tak długo, aż to ty zdecydujesz o zmianie biegu - pewno jest to jakiś system wglebienie-kulka-sprezyna - jeżeli np sprężyna by pęknęła lub wypadła to nie będzie tej siły trzymającej wybierak i zębatkę we właściwej pozycji.
Pytanie, czy czujesz jakoś, że biegi łatwiej wchodzą bo to by świadczyło, że mechanizm "zatrzaskujacy" bieg działa zbyt slabo

MartinezTychy - 2025-01-04, 09:49

Elementem wykonawczym w skrzyni biegów który odpowiada za włączanie biegów jest tzw. przesówka lub piesek w nomenklaturze mechaników starej daty.

https://frans-auto.pl/produkt/skrzynia-biegow-dacia-duster-ii-16-sce-4x4-6-biegow-tl8/

codefi1 - 2025-01-04, 13:51

Pepone napisał/a:
Pewno masz większą praktyczna wiedzę ode.mnie skoro zdemontowales i rozebrałes skrzynie. Posługując się prostą logiką trzeba pamiętać, że koła o skośnych zębach, kiedy są zazebione, generują moment wzdłużny i kierunek tej siły jest zależny od kierunku obrotu. To mi tłumaczy dlaczego bieg siedzi, kiedy silnik ciągnie. Kiedy skrzynia zaczyna hamować silnik siła działa w drugą stronę powodując (prawdopodobnie) przesunięcie się zębatki i wypadnięcie biegu. Pytanie teraz, jaki mechanizm ma utrzymywać tą zebatke w miejscu tak długo, aż to ty zdecydujesz o zmianie biegu - pewno jest to jakiś system wglebienie-kulka-sprezyna - jeżeli np sprężyna by pęknęła lub wypadła to nie będzie tej siły trzymającej wybierak i zębatkę we właściwej pozycji.
Pytanie, czy czujesz jakoś, że biegi łatwiej wchodzą bo to by świadczyło, że mechanizm "zatrzaskujacy" bieg działa zbyt slabo


No właśnie dziwne jest to, że każdy bieg jak wrzucam ręcznie na wałku to wskakuje i siedzi tak samo mocno, dlatego tam nie doszukuję się problemu:)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group