|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Na każdy temat - Nissan LEAF - 100% elektryczny
laisar - 2009-08-03, 10:18 Temat postu: Nissan LEAF - 100% elektryczny http://www.worldcarfans.c...cially-revealed
- 80kW (109KM), 280Nm i 160km zasięgu, z czego 80% po 8h ładowania z domowego gniazdka (jak należy się domyślać: japońskiego, na 110V, czyli u nas chyba szybciej?).
Ciekawe czy wyniknie coś z tego dla reszty Aliansu Renault-Nissan...
mag - 2009-08-03, 19:58
Fajne... w sam raz do jazdy miejskiej...
A co do ładowania - niekoniecznie - nie wiem jak tam z natężeniem prądu - może być wyższe (tzn. przewody i bezpieczniki przeniosą większe natężenie )
wox - 2009-08-03, 21:09
Super sprawa jeśli chodzi o postępy w tej dziedzinie, ale teraz (z racji wakacji) przyszła mi do głowy jedna kwestia - o wakacyjnych wojażach takim autem trzeba zapomnieć.
laisar - 2009-08-03, 21:58
No tak - i konia przewieźć nie można, i europaleta się nie mieści, i tylko 5 osób... do bani! d;
A serio: przecież to auto zaprojektowane jako miejskie, to czego się spodziewać? Do wakacyjnych wojaży to jest Espace [:
wox - 2009-08-03, 22:08
Ale koza już się zmieści
sami-99 - 2009-08-03, 22:28
"+" Fajne miejskie autko.
"-" na pewno cena
laisar - 2009-08-03, 23:09
Inne źródła donoszą, że 80% dotyczy 30 min., szybkiego ładowania, a normalne - do pełna - trwa 7h.
psur - 2009-08-04, 08:50
laisar napisał/a: | Inne źródła donoszą, że 80% dotyczy 30 min., szybkiego ładowania, a normalne - do pełna - trwa 7h. |
No właśnie, bo jeżeli 8 h trzeba czekać na ok. 120 km jazdy (80% zasięgu), to to nawet jako auto miejskie może być mało przydatne. Zwłaszcza, że ten zasięg to pewnie dla jazdy w trybie mieszanym, a w korkach na pewno więcej energii czerpie. Jeśli do auta o tak ograniczonej funkcjonalności dodamy wysoką z pewnością cenę, to wychodzi nam, że auta na prąd to jeszcze odległa przyszłość. I mam wątpliwości czy to jest najlepszy kierunek...
laisar - 2009-08-04, 09:04
Cytat: | ten zasięg to pewnie dla jazdy w trybie mieszanym, |
Akurat wątpię - jak się projektuje auto do miasta, to raczej nie podaje się potem wyników "spalania" na trasie. No ale jeszcze wszystko się okaże, jak pojawi się więcej danych technicznych - a najlepiej: testów i ocen zwykłych użytkowników [:
mag - 2009-08-04, 15:10
psur napisał/a: | a w korkach na pewno więcej energii czerpie |
A dlaczego - przecież stojąc silnik wyłącza - i tylko radyjko, klima bądź grzanie...
Beckie - 2009-08-04, 19:44
... oświetlenie, wentylacja, ogrzewanie szyby tylnej, wycieraczki ...
mag - 2009-08-04, 19:50
No właśnie, to dużo energii nie potrzebuje...
Beckie - 2009-08-04, 19:58
... autoalarm na postoju, wspomaganie: hamulce, układ kierowniczy ...
wox - 2009-08-04, 21:05
Z tą ceną, to może nie będzie tak źle
http://www.tvn24.pl/12691...,wiadomosc.html
"Cena na razie nie jest jeszcze znana, ale przedstawiciele koncernu twierdzą że będzie ona porównywalna z cenami standardowych samochodów."
mag - 2009-08-04, 21:30
Beckie napisał/a: | ... autoalarm na postoju, wspomaganie: hamulce, układ kierowniczy ... |
1. Na postoju auto ma się ładować, więc o co chodzi?
2. Na postoju bez ładowania, zżera prawdopodobnie tyle samo prądu, co każde inne auto.
A poprzednio było o staniu w korku
Do pracy i powrotem + trochę poszwendać się po mieście - może być całkiem sympatyczne.
Andrzej - 2009-08-04, 21:40
laisar napisał/a: | Inne źródła donoszą, że 80% dotyczy 30 min., szybkiego ładowania, a normalne - do pełna - trwa 7h. |
To ja się znowu czepnę, bo jeżeli aku daje 90kW to 80% to będzie po mojemu 72kW i to w pół godziny, i ciekawe jakie domowe [a nawet nie domowe] gniazdko oferuje taką moc? Z resztą w ogóle moc aku podana jest chyba błędnie bo "domowym gniazdkiem" to by się to ładowało ze dwa dni, a jak ktoś ma trzy fazy to może niecałą dobę...
Ale ogólnie autko całkem fajne - cena zbliżona do np. Focusa trochę już mniej fajna, ale nie znaczy, że wygórowana.
laisar - 2009-08-04, 22:00
Ale kiedy "inne źródła" wcale nie twierdziły, że te 30 min. to też z domowego gniazdka - a jedynie, że też 80%.
90kW do pełna w 8h daje 312,5W - chyba nie tak źle?
Beckie - 2009-08-05, 11:34
mag napisał/a: | 1. Na postoju auto ma się ładować, więc o co chodzi? |
Na parkingu przed marketem
laisar - 2009-08-05, 12:01
Jeśli będzie tam stacja ładowania to czemu nie?
Beckie - 2009-08-05, 12:22
Na pewno. W każdym sektorze po 5 sztuk. Namalują koperty, na których i tak będą parkować spalinówki.
Andrzej - 2009-08-05, 21:23
laisar napisał/a: | 90kW do pełna w 8h daje 312,5W - chyba nie tak źle? |
Tak właściwie to albo mózg mi ostatnio pada, albo coś tu jest jednak nie tak. Jeśli możesz to podaj mi wzory, wg których to liczyłeś.
Swoją drogą to energię zgromadzoną w akumulatorze podaje się chyba w kWh więc pewnie te 90kW to maksymalna moc jaką można pobrać z akumulatora a nie ilość zgromadzonej w nim energii jak mi się wcześniej błędnie wydawało...
...czyli jednak mózg....
laisar - 2009-08-05, 21:29
Napisałem podobnie brzmiące zdanie o tych kWh, ale uznałem, że za mało się znam na prądzie, żeby się wymądrzać i skasowałem ((((: Tym bardziej, że tak w ogóle to najczęściej podaje się raczej Ah...
Ile by to nie było: 8h to po prostu 28800s - i tak, wiem, że aku nie napełniają się chyba liniowo, ale wydaje mi się, że z grubsza można to sobie tak uprościć.
Pewnie faktycznie chodzi o moc chwilową, a rzeczywistą pojemność trzeba by oszacować rachunkowo (drogę znamy, masę można przyjąć przez analogię i coś tam pewnie wyjdzie).
Albo jeszcze szacować właśnie przez ładowanie: 8h x ...A - ileż tam może być w tym gniazdku? U nas zdaje się 16?
Andrzej - 2009-08-05, 21:45
laisar napisał/a: | za mało się znam na prądzie, żeby się wymądrzać |
Ja też elektrykiem nie jestem, ale tak na "chłopski" rozum to jeżeli pobieram 3kW przez godzinę to znaczy, że pobrałem 3kWh, jeżeli pobierałem te 3kW przez 30 godzin to mam 90kWh, a więcej niż 3kW z domowego gniazdka raczej się nie weźmie, bo bezpieczniki nie wytrzymają [zazwyczaj daje się 16A i tyle najczęściej jest podane na gniazdkach jako maksymalny prąd jaki może przez nie przepływać]
Beckie - 2009-08-06, 14:18
Jak na mój chłopski rozum to prostownik nie pobierze tyle prądu (A) z gniazdka ile jest napisane na zabezpieczeniu obwodu (np. 16A) tylko tyle ile ma mocy na tabliczce znamionowej.
A wzoru P=UxI tez się chyba nie da zastosować wprost przy transformacji.
I jeszcze energia elektryczna zamieniona na ciepło nam ucieka.
laisar - 2009-08-06, 14:47
Może, ale żeby "PI x oko" oszacować rząd wielkości powinno wystarczyć: 8h x 16A x 220V = 28kWh, czyli realnie aku mieści pewnie jakieś 20-25 (?).
gigi303 - 2009-08-06, 18:35
Gdyby taki nissan był w cenie dacii wersji golaska na pewno zrobiłby duże zamieszanie na rynku
laisar - 2009-08-06, 18:50
Obawiam się, że bardziej od zamieszania na rynku Nissanowi zależy na zarobku (; - i w tym przypadku ciężko to będzie połączyć, bo doprowadzenie takiego programu do wersji produkcyjnej to straszna ilość kasy...
gigi303 - 2009-08-07, 06:22
Każdy chce zarobić, tyko każdy ma inną politykę przykład daci : czyli jak się chce to można sprzedawać tańsze auta
Nakłady finansowe na pewno będą ogromne co w czasach kryzysu nie wróży dobrze ani cenie autka ani jego wejściu do sprzedaży, bo jeśli wejdzie na rynki to nie prędko chyba Ale ktoś musi zrobić ten pierwszy krok
laisar - 2009-08-07, 08:14
Wejdzie do oficjalnej sprzedaży w przyszłym roku - to już jest wersja prawie-produkcyjna.
laisar - 2009-08-10, 17:19
Ciekawe czy pojawiły się jakieś nowe informacje, liczyli sami, czy korzystali z naszego forum? (((;
Cena, jak na warunki "zachodnie", wydaje się stosunkowo atrakcyjna...
http://www.roadlook.pl/pr...0-tys-euro.html
Cytat: | Nissan Leaf: w Niemczech od roku 2011 za mniej niż 20 tys. Euro
Nowy model Nissana z napędem elektrycznym na rynku niemieckim pojawi się w 2011 roku i będzie dostępny za cenę poniżej 20 tys. Euro. Pierwsi to auto poznają już w przyszłym roku Japończycy.
W najbliższych latach Nissan zamierza wprowadzić do produkcji kilka modeli samochodów z napędem elektrycznym. Zwiastunem tej nowej czystej ekologicznie ery ma być pięciodrzwiowy hatchback Leaf, który swoimi rozmiarami mieści się na granicy niższej klasy średniej.
Pojazd ten napędzany będzie silnikiem elektrycznym na prąd zmienny o mocy 80 kW i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm oraz prędkością maksymalna 140 km/h. Jego podstawowe parametry są porównywalne z silnikiem wysokoprężnym o pojemności skokowej 1,6 l.
Akumulatory mają pojemność 24 kWh i są w stanie dostarczyć 90 kW energii, co według amerykańskiej normy US LA4 wystarczy na pokonanie dystansu 160 km.
Dystrybucja nowego auta z napędem elektrycznym rozpocznie się w Japonii w 2010 roku. W tym samym okresie pierwsze egzemplarze trafią do USA i na niektóre rynki europejskie – Dania, Irlandia i Portugalia. W Niemczech Leaf będzie dostępny od 2011 roku za cenę nie przekraczająca granicy 20 tys. Euro.
Przyszli właściciele modelu Leaf otrzymają także w pierwszych latach jego eksploatacji bonus przy ładowaniu akumulatorów. Cena pobieranej energii będzie objęta specjalnymi dopłatami.
autor: Lesław Sagan |
piotrres - 2009-08-10, 20:24
A Logan Electrul wg technologii Nissana ????
Andrzej - 2009-08-10, 20:31
laisar napisał/a: | Akumulatory mają pojemność 24 kWh i są w stanie dostarczyć 90 kW energii, co według amerykańskiej normy US LA4 wystarczy na pokonanie dystansu 160 km. |
Ciekawe jak będzie w rzeczywistości z tym dystansem?
Druga sprawa to jak w ciągu 8 godzin wepchnąć w ten aku 24kWh bo mi wychodzi 3kW poboru prądu [pomijając oczywiście sprawność prostownika i sprawność samego ładowania]. Czyli jeżeli chodzi o mnie to instalacja w moim domu nie wytrzyma takiego obciążenia - chyba, że wyłącze większość odbiorników, albo zwiększę czas ładowania do 16godzin...
laisar napisał/a: | Przyszli właściciele modelu Leaf otrzymają także w pierwszych latach jego eksploatacji bonus przy ładowaniu akumulatorów. Cena pobieranej energii będzie objęta specjalnymi dopłatami. |
Ciekawe jak to będzie wyglądało w Polsce???
Może prąd będzie tańszy, a opłata ze dostarczenie wzrośnie?
A może kupon rabatowy na ew. naprawę instalacji el.
laisar - 2009-08-10, 21:29
Cytat: | A Logan Electrul wg technologii Nissana |
Policz sobie sądząc po czaso-odstępie technologicznym między zwykłym Loganem a renówkami na których bazuje...
(2019? d; ).
Cytat: | instalacja w moim domu nie wytrzyma takiego obciążenia |
Dziwne - ja mieszkam w bloku (choć fakt, że w miarę nowym - z 2004) i właściwie mógłbym ładować ze zwykłego gniazdka. Tym bardziej, że od jakiegoś czasu mamy przecież 230V, co daje niemal 3,7kW.
(Nawet by się zgadzało - przetestowałem w kuchni (: włączenie czajnika 2kW i mikrofalówki 1,2kW nie jest żadnym problemem, ale zestaw czajnik+zmywarka - też 2kW - wywołał już chyba kiedyś zonka...).
Beckie - 2009-08-11, 13:04
Cytat: | czystej ekologicznie ery |
Aby na pewno
Andrzej napisał/a: | pomijając oczywiście sprawność prostownika |
Cytat: | Pojazd ten napędzany będzie silnikiem elektrycznym na prąd zmienny |
Wychodzi na to, że prostownik nie będzie potrzebny.
laisar - 2009-08-11, 13:06
O, dobre, nie zauważyłem - aku na prąd zmienny to dopiero chyba epokowy wynalazek?
Andrzej - 2009-08-11, 18:42
laisar napisał/a: | O, dobre, nie zauważyłem - aku na prąd zmienny to dopiero chyba epokowy wynalazek? |
To nic nadzwyczajnego - wózki akumulatorowe też mają silniki na prąd zmienny. Po prostu dzięki falownikowi prąd stały z aku jest zmieniany na prąd zmienny. A możliwość manipulowania częstotliwością prądu pozwala na sterowanie mocą i prędkością obrotową silnika.
Beckie - 2009-08-11, 18:50
Tylko pytanie czy jest taki akumulator, który ładuje się prądem zmiennym?
No bo jaki sens byłby gdyby:
gniazdo 230 zmienny > prostownik > akumulator (jakie napięcie? 230? jeśli mniej to wcześniej jeszcze transformator) > falownik (transformator) > silnik
Andrzej - 2009-08-11, 19:10
Beckie napisał/a: | No bo jaki sens byłby gdyby:
gniazdo 230 zmienny > prostownik > akumulator (jakie napięcie? 230? jeśli mniej to wcześniej jeszcze transformator) > falownik (transformator) > silnik |
Nie wiem jaki jest sens - może taki, że nie istnieją akumulatory dające prąd zmienny i to w dodatku o zmiennej częstotliwości. Poza tym wydaje mi się, że falownik ma lepszą sprawność niż np opornik o zmiennej oporności, który dodatkowo wydzielałby sporo ciepła.
laisar - 2009-08-11, 22:37
Jednakowoż "aku + falownik" to nie jest po prostu "aku prądu zmiennego" - czyli żaden wynalazek... (Dzięki za info).
A skoro tak się robi, tzn. że w pewnych warunkach się to opłaca i tyle.
Beckie - 2009-08-12, 07:30
A może silnik na prąd zmienny ma jakieś szczególne cechy, które będą lepiej wykorzystane w samochodzie.
Ma ktoś wiedzę pozwalającą porównać cechy silników na prąd stały i zmienny?
|
|