DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Portal - Dacia... Hamster!

laisar - 2010-06-13, 00:06
Temat postu: Dacia... Hamster!
Pod tą żartobliwą nazwą kryje się kolejny i jak na razie tajemniczy projekt oparty na Dacii, a wyśledzony przez użytkowników rumuńskiego forum tej marki:









Aktualizacja: 2010-060-14, 11:29
Jak się okazało, Chomik jest projektem studentów z uniwersytetu w Pitesti, tak jak było to z Grand Sandero HUV.

Rysiob - 2010-06-13, 08:08

Czyżby prototyp elektrycznego Stepwaya z napędem 4x4? Wygląda na prawdziwy prototyp, a nie jakiś projekt naklejkowy. :roll:
r70 - 2010-06-13, 11:03

no... wygląda na interesują hybryda 4x4 - wygląda jakby miała napęd elektryczno-dieslowski ;)
Ernest - 2010-06-13, 12:02

mam tylko nadzieję , że nazwa zostanie zmieniona. Dziwnie brzmi "Dacia chomik".
r70 - 2010-06-13, 12:59

pewnie dlatego że chomikuje energię ;) wiesz, odzyskiwanie energii hamowania itp ;)
maciek - 2010-06-13, 13:35

ee to pewnie kolejne dziecko rumuńskich studentów
Pamiętacie Sandero MCV , czy te inne elektryczne przeróbki podajże Logan Hatchbek

krakry1 - 2010-06-13, 20:10

Ciekawe ile takie cudo by kosztowało (o ile w ogóle pojawi się na rynku). Pewnie różnica w cenie pomiędzy "zwykłym" Stepway'em, a tym elektrycznym będzie (o ile będzie) olbrzymia.
maciek - 2010-06-13, 21:02

z tego co się wpatrzyłem to chyba tylny napęd to elektryczny a przód diesel
mekintosz - 2010-06-13, 22:45

Wykorzystali model stepway ze zwiekszonym przeswitem, by swobodnie zmiescic silnik elektryczny w miejscu kola zapasowego. Prosta przkladania zespolona tylnym mostem. Moze to byc ciekawe i tanie oraz niezawodne rozwiazanie. Podejrzewam, ze to opcja wspomagajaca wlasnosci terenowe 4x4 , a nie klasyczna hybryda. W sandero malo miejsca na akumulatory, chyba ze kosztem bagzanika. Polecam porownanie zdjec tylnego zawieszenia klasecznego stepway z tym z silnikiem elektrycznym. Bardzo "waski:" jest ten tylny most przkazujacy obroty z silnika elektrycznego na kola, podejrzewam, ze podobnie jak w AX 4x4 nie ma ukladu roznicowego.
mekintosz - 2010-06-13, 22:57

Rysiob napisał/a:
Czyżby prototyp elektrycznego Stepwaya z napędem 4x4? Wygląda na prawdziwy prototyp, a nie jakiś projekt naklejkowy. :roll:


Sadzac po otarciach pod zderzakiem i sladowych ilosciach rdzy na wydechu pojazd ten juz byl ekspoloatowany w terenie ;-)

laisar - 2010-06-14, 09:13

No nie - w Twoim AX mechanizm różnicowy jest na pewno, a tu też: łączy dwie półosie napędowe. Silnik elektryczny widać dopiero powyżej.

Samo rozwiązanie nie jest niczym nowym, najciekawsze jest właśnie to, jak rozwiązano zasilanie - wyłącznie z dodatkowych aku czy również "bezpośrednio" z silnika (np dodatkową prądnica, ze sprzęgłem?).


Na razie nic wie wiadomo, ale na pewno w końcu poznamy więcej szczegółów...

mekintosz - 2010-06-14, 09:50

laisar napisał/a:
No nie - w Twoim AX mechanizm różnicowy jest na pewno, a tu też: łączy dwie półosie napędowe. Silnik elektryczny widać dopiero powyżej.

.......



W moim AX 4x4 tylny naped jest dolaczany. Instrukcja dopuszcza jego uzytkowanie jednynie na sliskiej nawierzchni ( bloto snieg piach ). Jak wlacze na asfalcie naped tylny i sprobuje zawrocic samochod zostanie wyhamowany i zgasnie ! Stanie sie tak , gdyz nie ma tylnego mechanizmu roznicowego w tylnym moscie. Jak jest slisko to jedno z kol obroci sie , uslizgnie i wtedy mozna swobodnie zakrecac na sniegu czy blocie. Jeszcze o braku emch roznicowego w ax 4x4 swiadczy zakaz holowania pojazdu za przdnia os - popularny motylek - gdyz grozi uszodzeniem napedu.

Tez mnie intryguje czy np w tym prototypie jest zasilanie z alternatora o wiekszej mocy niz standardowo, czy dodatkowego akumulatora. Przy okazji, moze na potrzeby tego e-stepwaya 4x4 wrzuca diesla 85km, by standardowy 68 km nie zdechl produkujac prad dla napedu tylnej osi ?

laisar - 2010-06-14, 10:02

No proszę - czyli faktycznie u Ciebie nie ma, ciekawostka... choć to, że tył jest dołączany, to nie jest akurat przyczyną, bo w wielu (większości?) samochodów w takiej konfiguracja dyfer jednak jest. Tylko że w AX nie trzeba w związku z tym zastanawiać się nt blokady różnicówki - w sumie... sprytne!

Ciekawe zatem, jak jest w Hamsterze... ale patrząc na wielkość tej przekładni międzypółosiowej, obstawiam, że mechanizm różnicowy jednak jest (charakterystycznie lekko stożkowa prawa część).

maciek - 2010-06-14, 10:35

Cytat:
ee to pewnie kolejne dziecko rumuńskich studentów
Pamiętacie Sandero MCV , czy te inne elektryczne przeróbki podajże Logan Hatchbek

laisar napisał/a:
Chomik jest projektem studentów z uniwersytetu w Pitesti, tak jak było to z Grand Sandero HUV.


a nie mówiłem

mekintosz - 2010-06-14, 12:48

laisar napisał/a:
No proszę - czyli faktycznie u Ciebie nie ma, ciekawostka... choć to, że tył jest dołączany, to nie jest akurat przyczyną, bo w wielu (większości?) samochodów w takiej konfiguracja dyfer jednak jest. Tylko że w AX nie trzeba w związku z tym zastanawiać się nt blokady różnicówki - w sumie... sprytne!
.


Takie proste rozwiazanie. Oczywiscie, dolaczanie tylnego napedu nic nie ma do ew. mech roznicowego. Co ciekawe, nie wiem jak jest skonstruowany mechnizm dopiecia tylnej osi. Skrzynia biegow ma takie duze "wybrzuszenie" od strony pasazera. Wal jest ochroniony metalowa rura od skrzyni az do tylnego mostu. Wlaczanie jest przyciskiem , ale nie elektryczne ani mechaniczne... sluchac jakby syk powietrza(podcisnienie ) jak sie lekko nadusi przelacznik. Samo dolaczenie jest bardzo lagodne, bez szarpan czy zgrzytow i mozna to robic praktycznie przy kazdej predkosci. Producent zaleca ujecie nogi z gazu, nie ma potrzeby wysprzeglania.

PS. Strona o citorenie AX, prowadzacy skorzystal ze zdjec mojego AX4x4 ;-)

http://dinofino.blogspot....citroen-ax.html

PS. Kilka fotek tylnego mostu i przelaczanik 4x4

Alien - 2010-06-16, 17:20

Jak na auto o zapędach ala'terenowych powinni zmienić drogę prowadzenia przewodów hamulcowych z tyłu idących do korektora siły hamowania. Co i tak nie zmienia faktu że jak widzę jak wspaniale wykorzystali swoją szansę Rumuni na wywindowanie swej motoryzacji to zazdrość zjada mnie do cna :mrgreen:
Rysiob - 2010-06-16, 19:26

Alien napisał/a:
Co i tak nie zmienia faktu że jak widzę jak wspaniale wykorzystali swoją szansę Rumuni na wywindowanie swej motoryzacji to zazdrość zjada mnie do cna :mrgreen:


Najbardziej zazdroszczę tego, że mają własną markę, która rozwija się w jeszcze szybszym tempie niż Skoda.

wieza - 2010-06-17, 10:59
Temat postu: Dacia Hamster może trafić do produkcji
http://moto.onet.pl/16157...kul.html?node=2
mekintosz - 2010-06-17, 12:04

Za onet.pl

http://moto.onet.pl/16157...kul.html?node=2

cyt:

Hamster – tak brzmi nazwa ekologicznego samochodu Dacii, który może trafić do sprzedaży już w 2012 rok. Nad stworzeniem auta, które będzie przyjazne dla środowiska pracują rumuńscy studenci.
Według rumuńskiego serwisu promotor.ro, prace nad autem odbywają się w ramach ekologicznego programu jednego z uniwersytetów, którego celem jest opracowanie alternatywnego układu napędowego, który odznaczałby się ograniczeniem emisji CO2 do 99 g/km.

Projekt samochodu konstrukcyjnie opiera się na modelu Sandero Stepway. Za napęd auta odpowiada 1,2-litrowy, wysokoprężny silnik o mocy 75 KM i maksymalnym momencie obrotowym rzędu 100 Nm, który napędza przednia oś. Spalinowa jednostka wspomagana jest przez elektryczny motor, który wyprodukowane 10 KM mocy przekazuje na tylną oś auta.


Inżynierowie i studenci pracujący nad projektem, zdecydowali się także na wyposażenie Dacii w panele słoneczne, które umieszczono na dachu oraz system start/stop, pozwalający na ograniczenie zużycia energii podczas postoju pojazdu np. w korku.


Pomimo eksperymentalnego charakteru Dacii Hamster, wiele wskazuje na to, że auto trafi do seryjnej produkcji ok. 2012 roku.

Gdyby tak się stało, według przewidywań, samochód będzie kosztował ok. 10 tys. euro i zostanie objęty 4-letnią gwarancją.


Nowe Fotki:

laisar - 2010-06-17, 12:31

Ciekawe skąd Onet ma info o ewentualnej produkcji, bo jakoś w rumuńskich mediach nic o tym nie ma...
r70 - 2010-06-17, 13:33

Wow ;) i do tego silnik 1.2dCi mająty tylko 100Nm (Czyli na poziomie wolnossącej benzyny ;) )
rob-bar - 2010-06-17, 14:19
Temat postu: Dacia Hamster
http://moto.onet.pl/16157...kul.html?node=2
krakry1 - 2010-06-17, 15:31

Ciekawe co zostanie z tych paneli słonecznych, jak ktoś czymś przywali. Poza tym te 10tys. euro, będzie pewnie za golasa, do którego dokupić będzie trzeba panele słoneczne i silniczki elektryczne. :lol:
wieza - 2010-06-18, 19:26
Temat postu: zawstydza
http://moto.wp.pl/kat,159...,wiadomosc.html
maciek - 2011-01-06, 13:42




maciek - 2011-01-06, 17:12


monopios - 2011-01-06, 17:29

Panowie czy mnie oczy nie mylą i widze na drugim planie Sandero kombi :?:
maciek - 2011-01-06, 17:35

dzieło rumuńskich studentów znajdziesz na forum

http://daciaklub.pl/forum...der=asc&start=0

piotrres - 2011-01-08, 00:20

U mnie w pracy często słyszy się: "takie ****/fantasmagorie to pisz na Onecie" :mrgreen:
silniczki trochę słabowite, a tę fotowoltaike na dachu, to sobie można darować... za mała gęstość mocy a i koszt.
Choć.. z drugiej strony czemu nie?! Widzę, że nasi Rumuńscy Towarzysze ;-) wzięli się do roboty na sposób amerykański: wrzucić temat studentom, niech się pomęczą, a nóż widelec wyjdzie z tego coś ciekawego. Co więcej, wspiera tę działalność, ministerstwo przemysłu (granty)
A nas? "Alfredzie, prochu to ty nie wymyślisz..."
Coś więcej dla "posiadających język obcy", czyli artykuł pokonferencyjny nt.
Dacii Electra, rzecz ciekawa, ze względu na wzmiankę Dacii Eco Hybrid i "Elektrowozie" 4x4 (mysle, że ten ostatni to hybryda szeregowa, tak, jak to sobie kiedyś z kol. Laisarem roiliśmy):

http://cmrt.centrale-mars...9-paper-153.pdf

Oraz strony 19..22, niestety w "brudnej łacinie", ale obrazki są czytelne:
http://www.ingineria-auto...ilului%2013.pdf

Hybryda 4x4, dobrze opisany system trakcyjny (tym razem w narzeczu kapitalistów ;-) ):
http://www.automotive.upit.ro/2009_B_14.pdf

piotrres - 2011-01-08, 19:23

r70 napisał/a:
Wow ;) i do tego silnik 1.2dCi mający tylko 100Nm (Czyli na poziomie wolnossącej benzyny ;) )

Ale...jeżeli... "Kutrzeba w potrzebie" to ten "motor electrul" o nędznych 10 KW dołoży z 60 Nm i już mamy 160 Nm (patrz obrazek, co prawda dot. napędu zLPG , ale idea zostaje ta sama) , całkiem niezły wynik i 88KM co jest już wystarczające. Ech
W przypadku "Grand Sandero" (fajnie wygląda!) oprócz silnika 1.6 16V czyli 105 KM mamy na tylnej osi 24,5 KM mocy trwałej i 90 Nm lub: 42 KM i 160 Nm

mocy/momentu chwilowego, a to jest już godne uwagi. Ech, taki hybrydowy Dusterek.... Tylko koszt tych baterii litowo-jonowych... :-?

laisar - 2011-01-08, 21:34

piotrres napisał/a:
wzięli się do roboty na sposób amerykański: wrzucić temat studentom, niech się pomęczą, a nóż widelec wyjdzie z tego coś ciekawego

Tylko żeby faktycznie coś z tego było, a nie tak jak np z naszym szybowcem PW-5 i takim dajmy na to Świdnikiem... /:


Cytat:
hybryda szeregowa, tak, jak to sobie kiedyś z kol. Laisarem roiliśmy

Oczywiście: nie w sensie wynajdowania, tylko implementacji, bo takowe pomysły od bardzo dawna służą rzecz jasna gdzie indziej - np w lokomotywach (: (Tylko tam znana jest pod kryptonimem "przekładnia elektryczna").

mekintosz - 2011-01-08, 22:55

laisar napisał/a:

Oczywiście: nie w sensie wynajdowania, tylko implementacji, bo takowe pomysły od bardzo dawna służą rzecz jasna gdzie indziej - np w lokomotywach (: (Tylko tam znana jest pod kryptonimem "przekładnia elektryczna").


Ktorys z samochodow hybrydowych ma tylko naped elektryczny a maly silniczek spalinowy robi za przewozny agregat na kólkach. Pozbyli sie skrzyni biegow. Zas w ciezkich lokomotywach nie udalo sie chyba opracowac odpowiedniego sprzegla do przekazywania mocy , głownie przy starcie, stad wspomniana przekladnia elektrczyna.

laisar - 2011-01-08, 23:35

mekintosz napisał/a:
w ciezkich lokomotywach nie udalo sie chyba opracowac odpowiedniego sprzegla do przekazywania mocy , głownie przy starcie, stad wspomniana przekladnia elektrczyna.

Nie, ze sprzęgłami nie ma problemu - taka przekładnia występuje w każdym wagomiarze spalinówek, bo jest po prostu lepsza: oprócz precyzyjniejszego sterowania przy manewrach jest także prostsza, lżejsza i bardziej niezawodna od klasycznej, zębatej skrzyni biegów, którą zastępuje.

piotrres - 2011-01-09, 22:03

A na Politechnice w Pitesti poszli w nasze ślady i założyli uszczelkę, "temu hybrydu" ;-) Patrz złącznik.

laisar napisał/a:
...tylko żeby faktycznie coś z tego było, a nie tak jak np z naszym szybowcem PW-5 i takim dajmy na to Świdnikiem...
:evil:
Też im kibicuję.
Raczej ma szansę coś z tego wyjść, ponieważ, ta implementacja hybrydy powstała w ramach współpracy uczelni z przemysłem.
Z PW-5 problem był prosty: ileż PW-5 trzeba natłuc żeby wypracować zysk taki jak z jednego W-3 "Sokół"? Ano biorąc pod uwagę koszty, wydziałowe, ogólnozakladowe etc..... nie opłaca się!
To robota, dla mniej rozrośniętej firmy niż np. "WSK-Świdnik"
Sorry, za off-topic :evil: :evil:

laisar napisał/a:
Cytat:
hybryda szeregowa, tak, jak to sobie kiedyś z kol. Laisarem roiliśmy

Oczywiście: nie w sensie wynajdowania, tylko implementacji, bo takowe pomysły od bardzo dawna służą rzecz jasna gdzie indziej -
np w Japonii.
A Laisar lubić japońskie dziwna toczydełki ;-) :

http://www.sciencedirect....2f&searchtype=a

http://sciencelinks.jp/j-...203A0013884.php
Podoba mi się!

mekintosz napisał/a:
Któryś z samochodów hybrydowych ma tylko napęd elektryczny a mały silniczek spalinowy robi za przewoźny agregat na kółkach


Takie rozwiązanie było zastosowane, o ile pamiętam, wciągniku artyleryjskim Szkoda-Daimler Morserzugwagen M.12 z 1908r.
http://www.landships.free...mm_morser_6.JPG
A silniki elektryczne były w piastach kół. Po 100 latach znów się o tym typie konstrukcji mówi.

BTW:
http://daciahamster.com/

laisar - 2011-01-12, 00:23

piotrres napisał/a:
ileż PW-5 trzeba natłuc żeby wypracować zysk taki jak z jednego W-3 "Sokół"?

Pytanie raczej brzmi, ile można każdego sprzedać i przy jakich nakładach na tzw. marketing... d;


No ale EOOT (;


Cytat:
Laisar lubić japońskie dziwna toczydełki

Tylko niektóre!


Cytat:
Podoba mi się!

Mnie też, chociaż oczywiście idea nie jest nowa, a wdrożeń do zakupu dalej jakoś nie widać...

(W rozpaczy myślałem już nawet o jakimś przeszczepie kempingopochodnym: http://www.truma.com.pl/?1,1,2,0,9,38 [#@ ).

piotrres - 2011-01-12, 00:39

laisar napisał/a:
Mnie też, chociaż oczywiście idea nie jest nowa, a wdrożeń do zakupu dalej jakoś nie widać...

(W rozpaczy myślałem już nawet o jakimś przeszczepie kempingopochodnym)


No to trzeba by Uświadomić "nieuśwadomioną potrzebę" jak mawiali marksiści :lol:

Aha, w niekórych wersjach M12 była możliwość przekazywania mocy na przyczepę, oj, bardzo niekempingową

piotrres - 2011-03-07, 10:46

Jeszcze jeden artykuł w "skażonej łacinie" ;-) , str. 20,21:
http://ingineria-automobi...ilului%2015.pdf


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group