|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Montaż dodatkowych czujek autoalarmu.
jackthenight - 2010-06-23, 19:39 Temat postu: Montaż dodatkowych czujek autoalarmu. [ Komentarz dodany przez: Beckie: 2010-06-24, 14:58 ]
Posty wydzielone z:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3396
krakry1 napisał/a: | Jeżeli alarm fabryczny (serwisowy) jest taki sam jak w Sandero - Alarm Cobra (a myślę, że tak), to jest do du .. . Po pierwsze ma wszystkie wady, które opisał powyżej Marchewa - po drugie brak mu czujników włączających alarm, gdy auto jest przez kogoś np. uderzane, popychane itp. Innymi słowy alarm jest włączony, a ktoś może skakać po samochodzie, a ten i tak się nie odezwie. Kiszka. |
Funkcje alarmu zależą od czujników jakie dodano do alarmu.
Ogólnie każdy alarm jest czysty, nie ma zbytnio dużo czujników w sobie - należy dodatkowe czujniki dokupić.
Czujnik wstrząsowy można również dodać do alarmu Cobra - i wcale nie musi być to czujnik kupowany w ASO - jest wiele tego na allegro.
Jeśli chodzi o pilot to są modele tego alarmu które mają piloty np. model 3998 - taki właśnie posiadam - dzięki czemu mam dodatkowo 2 piloty, które mogą mi również służyć do otwierania drzwi, gdyby zepsuł mi się pilot w kluczyku. Teraz mam trzy piloty : dwa piloty od alarmu i pilot w kluczyku.
Ja jestem z tego alarmu Cobra 3998 zadowolony z prostego powodu - dostałem go gratis do auta :)
krakry1 - 2010-06-23, 20:03
To chyba masz lepszy alarm niż mój. Mam alarm Cobra 7887, żadnych dodatkowych pilotów do alarmu, nie dostałem - mam jeden w kluczyku.
I od razy mam do kolegi Jackthenight'a (mojego guru w sprawach elektroniki - nie żartuję) pytanie - czy montaż takich czujników wstrząsowych to sprawa skomplikowana (cięcie kabli, grzebanie pod deska rozdzielczą itp. ) czy proste podłączenie jakiejś wtyczki z czujnikiem?
jackthenight - 2010-06-23, 23:03
krakry1 napisał/a: | czy montaż takich czujników wstrząsowych to sprawa skomplikowana (cięcie kabli, grzebanie pod deska rozdzielczą itp. ) czy proste podłączenie jakiejś wtyczki z czujnikiem? |
Skomplikowana bardziej niż podłączenie czujników cofania - nie.
Czujnik wstrząsowy ma trzy przewody. Jeden plus, drugi minus i trzeci sygnał.
Sygnał podłączamy do alarmu - w Cobrze jest dodatkowy kabel do którego podłączamy właśnie dodatkowy czujnik (oczywiście jeśli mamy do tego schemat) lub można (dużo łatwiej) podłączyć pod kabel od czujnika maski.
Podłączyli u ciebie czujnik maski ?
Także montaż tego nie jest trudny i na pewno dasz sobie radę.
Np. ten czujnik : http://allegro.pl/item108..._do_alarmu.html
Masz tam 4 przewody.
Czerwony to 12V
Niebieski to masa.
Dwa kable czarne - jeden daje sygnał gdy mamy lekki wstrząs(pre alarm), a drugi daje sygnał gdy jest duży wstrząs(alarm właściwy)
Cobra akurat nie obsługuje pre alarmu, dlatego czarny kabel (alarm właściwy) łączysz z przewodem od czujnika maski.
Najlepiej jak to wszystko polutujesz.
Plus i minus możesz pobrać bezpośrednio z akumulatora.
Miejsce tego czujnika wstrząsowego możesz również wybrać gdzieś blisko akumulatora, będzie wtedy również blisko do kabla z czujnika maski - także jak widać - można to łatwo zamontować.
Można też taki czujnik dodać do alarmu :
http://allegro.pl/item105...zasowy_m_9.html
Podłączenie podobne jak wyżej - wraz z czujnikiem dostaniesz instrukcję podłączenia.
toon - 2010-06-23, 23:25
trzy uwagi:
nie jest rozsądne podłączanie zasilania czujnika do stałego plusa. porządny alarm powinien mieć wyjście zasilające czujniki tylko w czasie uzbrojenia. niby 25mA to nie wiele ale po co to "zjadać" podczas gdy auto jest np. w garażu. a jak są 3 czujniki to 3 razy więcej. na dodatek czujka dłużej pożyje jak nie będzie chodzić 24h/365dni/kilka lat.
jackthenight napisał/a: | Dwa kable czarne - jeden daje sygnał gdy mamy lekki wstrząs(pre alarm), a drugi daje sygnał gdy jest duży wstrząs(alarm właściwy)
Cobra akurat nie obsługuje pre alarmu, dlatego czarny kabel (alarm właściwy) łączysz z przewodem od czujnika maski. |
jak oba są czarne, to który jest pre, a który właściwy? jakieś dodatkowe oznaczenie?
dobry alarm powinien mieć oddzielną obsługę czujników (osobne wejścia). dzięki temu można (przy odpowiedniej kombinacji przycisków pilota) uzbroić alarm jak w aucie zostaje np. piesek. dodatkowo, w przypadku wystąpienia alarmu mamy możliwość rozpoznania po ilości mrugnięć diody, które czujniki go wywołały.
jackthenight - 2010-06-23, 23:50
toon napisał/a: | nie jest rozsądne podłączanie zasilania czujnika do stałego plusa. porządny alarm powinien mieć wyjście zasilające czujniki tylko w czasie uzbrojenia. niby 25mA to nie wiele ale po co to "zjadać" podczas gdy auto jest np. w garażu. a jak są 3 czujniki to 3 razy więcej. |
Akurat alarm Cobra nie posiada takiego wyjścia zasilania dla dodatkowego czujnika.
Niektóre modele posiadają tylko dodatkowe wejście dla sygnału z dodatkowego czujnika.
Np ten : http://allegro.pl/item105...zasowy_m_9.html
posiada maks. pobór prądu 5mA - także jest to znikoma/śladowa wartość.
toon napisał/a: | na dodatek czujka dłużej pożyje jak nie będzie chodzić 24h/365dni/kilka lat. |
Z tym się nie zgodzę.
Akurat elektronika nie lubi ciągłych wyłączeń i włączeń. Lepiej jak jest włączona non stop.
Alarm również jest zasilany 24h, twoje radio również (podtrzymanie pamięci), komputer pokładowy UCH w naszych Daciach również jest zasilany 24h/dobę.
W laptopach zalecają przechodzenie w stan wstrzymania lub uśpienia zamiast jego wyłączania poprzez zamykanie systemu.
toon napisał/a: | jak oba są czarne, to który jest pre, a który właściwy? jakieś dodatkowe oznaczenie? |
Boże, no ja tylko podałem przykładowy czujnik z allegro. Na pewno po kupnie jego
otrzymasz wraz z czujnikiem schemat na którym będzie to wyjaśnione.
toon napisał/a: | dobry alarm powinien mieć oddzielną obsługę czujników (osobne wejścia). dzięki temu można (przy odpowiedniej kombinacji przycisków pilota) uzbroić alarm jak w aucie zostaje np. piesek. dodatkowo, w przypadku wystąpienia alarmu mamy możliwość rozpoznania po ilości mrugnięć diody, które czujniki go wywołały. |
Kolega krakry1 napisał, że nie posiada pilota do alarmu - jego alarm aktywuje się z pilota kluczyka auta.
A mój 3998 owszem posiada takie bajery jak uzbrojenie alarmu z wyłączeniem np. czujników ultradźwiękowych - ale jakoś nie miałem potrzeby z tego korzystać.
A dobry alarm to nawet może i powiadamiać cię na komórkę o próbie włamania, informować cię dokładnym komunikatem tekstowym który czujnik aktywował alarm.
A ilość mrugnięć diody to jest już raczej przeżytek kilkunastoletni, jak nie dłużej.
toon - 2010-06-24, 21:40
Cytat: | Z tym się nie zgodzę.
Akurat elektronika nie lubi ciągłych wyłączeń i włączeń. Lepiej jak jest włączona non stop. |
Jeszcze nie spotkałem się z czujnikiem, który brałby 5mA. Tym bardziej jeśli był to czujnik z allegro. Uważam, że lepiej jest go włączać tylko na czas uzbrojenia niż ryzykować, że zrobi zwarcie podczas jazdy. Podtrzymuję również swoje zdanie na temat oszczędzania energii, tym bardziej jeżeli mamy do aku podłączonych kilka urządzeń nieustająco pobierające naście/dziesiąt/... mA.
Cytat: | W laptopach zalecają przechodzenie w stan wstrzymania lub uśpienia zamiast jego wyłączania poprzez zamykanie systemu. |
Ja znam zupełnie odwrotne uzasadnienie ale nie mam dowodów więc nie dyskutuję.
Cytat: | Boże, no ja tylko podałem przykładowy czujnik z allegro. Na pewno po kupnie jego otrzymasz wraz z czujnikiem schemat na którym będzie to wyjaśnione. |
Jestem wrażliwy na punkcie badziewia z allegro z racji mojego wcześniejszego zajęcia zakładania i serwisowania alarmów. Na dzień dzisiejszy zajmuję się tym bardzo dorywczo ale z wiele większą chęcią porządnie skasuję klienta, któremu nagle stanęło auto na środku drogi z powodu kiczowatego alarmu z fatalnym montażem, niż klienta, który zażyczy sobie solidne rozwiązanie zabezpieczające.
Cytat: | A dobry alarm to nawet może i powiadamiać cię na komórkę o próbie włamania, informować cię dokładnym komunikatem tekstowym który czujnik aktywował alarm.
A ilość mrugnięć diody to jest już raczej przeżytek kilkunastoletni, jak nie dłużej. |
Jak komuś potrzebne powiadomienie to jego sprawa. Mrugnięcia diody są dla mnie rozwiązaniem banalnie prostym, strasznie tanim, może starym (patrz przeróżne rozwiązania w daćkach) ale dającym odpowiedź na dwa najważniejsze pytania: był alarm? z jakiego/jakich czujników?
Pomyśl jak wiele informacji można uzyskać otrzymując odpowiedź na te pytania. Kiedyś miałem klienta, który parkował auto obok postoju taksówek daleko od domu ale za to bezpiecznie. Po kilku dniach, nie wiadomo dlaczego ktoś zalał mu pianką w sprayu syrenkę. Później się okazało, że miał tak wyczulony czujnik ultradźwiękowy, że włączał się od radyjek CB panów taksówkarzy.
jackthenight - 2010-06-24, 22:55
toon napisał/a: | Jeszcze nie spotkałem się z czujnikiem, który brałby 5mA. Tym bardziej jeśli był to czujnik z allegro. Uważam, że lepiej jest go włączać tylko na czas uzbrojenia niż ryzykować, że zrobi zwarcie podczas jazdy. Podtrzymuję również swoje zdanie na temat oszczędzania energii, tym bardziej jeżeli mamy do aku podłączonych kilka urządzeń nieustająco pobierające naście/dziesiąt/... mA. |
Wyolbrzymiasz zbytnio.
toon napisał/a: | któremu nagle stanęło auto na środku drogi z powodu kiczowatego alarmu z fatalnym montażem |
A czy ktoś tu pisze o odcięciach zapłonu czy innych tego typu zabezpieczeniach. Ja nie jestem zwolennikiem, aby alarm mógł odciąć zapłon, czy pompę czy coś innego jeszcze - bo wtedy faktycznie usterka alarmu może zatrzymać auto.
A usterka alarmu (który służy tylko do hałasowania i migania kierunkowskazami) może co najwyżej spalić bezpiecznik alarmu, ale nie zatrzymać auto - chyba że ktoś bardzo spartaczył podłączenie alarmu - ale to faktycznie musi się ktoś bardzo postarać.
toon napisał/a: | Mrugnięcia diody są dla mnie rozwiązaniem banalnie prostym, strasznie tanim, może starym (patrz przeróżne rozwiązania w daćkach) ale dającym odpowiedź na dwa najważniejsze pytania: był alarm? z jakiego/jakich czujników? |
Dla ciebie może i tak, ale dla przeciętnego użytkownika auta ilość mignięć nic całkowicie
nie oznacza - nawet nie wiedzą że ilość mrugnięć oznacza z którego czujnika został aktywowany alarm.
toon napisał/a: | Pomyśl jak wiele informacji można uzyskać otrzymując odpowiedź na te pytania. |
O jej, ja to wiem, ty to wiesz - no piszę że to staroć jak świat długi i szeroki.
Przeciętny użytkownik i tak nic z tego nie wie - dla niego lepiej jak informacja jest czytelna i bardziej zrozumiała - a miganie diody - jak nieraz pytałem kierowców to odpowiadali mi wzruszeniem ramionami - dlatego dobry alarm to pojęcie bardzo względne -
toon - 2010-06-24, 23:03
jackthenight napisał/a: | Plus i minus możesz pobrać bezpośrednio z akumulatora. |
jeśli obaj wiemy o co chodzi to nie polecaj takich rozwiązań.
jackthenight - 2010-06-24, 23:08
To jest najprostsze rozwiązane(i wcale nie takie złe jak to opisujesz), a jeśli miałoby być rozwiązaniem lepszym (mając na uwadze fabryczny alarm Cobra) to należałoby podłączyć czujnik wstrząsowy np. przez przekaźnik - ale wtedy kolega krakry1 sam sobie tego nie podłączy - chyba że mu przygotuję schemat podłączenia z przekaźnikiem - ale to musi mi kolega krakry1 napisać, że chce taki schemacik bo inaczej to nie chce mi się rysować w Paint-cie:)
Toon, jeśli znasz lepsze rozwiązanie podłączenia czujnika wstrząsowego do alarmu Cobra to po prostu napisz.
EDIT : A z racji tego że Toon pracowałeś kiedyś przy montażu alarmów, to może masz jeszcze dostęp do schematów alarmów i a w szczególności alarmu Cobra 7887 ?
Ja posiadam schematy i instrukcje montażowe do Cobra z serii 39xx, 38xx, oraz 31xx, jednak do Cobra 7887 nie mogę nigdzie nic znaleźć.
krakry1 - 2010-06-25, 15:46
Panowie wielkie dzięki za wyczerpujące odpowiedzi.
Mam w takim razie mało inteligentne pytanie jak sprawdzić, że mam podłączony czujnik wtargnięcia pod maskę? (wiem że alarm to sygnalizuje odpowiednią ilością mrugnięć - 1 mrugnięcie w instrukcji - ale prosto sprawdzić drzwi czy bagażnik, po prostu otwieram je kluczykiem bez wyłączenia alarmu, a w przypadku maski muszę najpierw otworzyć drzwi i kiszka też mi 1 raz mrugnie, ale na drzwi czy na maskę).
I dodatkowo gdzie szukać tego przewodu od alarmu pod maską? oraz gdzie oni wkładają w Sandero alarm? - znalazłem coś przypadkiem za tapicerką w bagażniku nad tylnym lewym nadkolem (przy okazji jak montowałem czujnik cofania). Ma to wygląd sześcianu, ale nie wiem, czy to centralna alarmu czy tylko syrena od alarmu?
jackthenight - 2010-06-25, 15:53
krakry1 napisał/a: | jak sprawdzić, że mam podłączony czujnik wtargnięcia pod maskę |
Normalnie jak zamykasz(uzbrajasz alarm) auto to kierunkowskazy migną dwa razy -czyli wszystko ok.
Jak otworzysz maskę i z otwartą maską zamkniesz auto (oczywiście wszystkie drzwi muszą być zamknięte) to mignięć kierunkowskazów powinno być chyba pięć - jeśli tak będzie to czujnik maski masz podłączony, a jeśli migną kierunki tylko dwa razy to czujnika maski nie podłączyli.
Ten czujnik maski znajduje się po lewej stronie, między lewym reflektorem a chłodnicą.
Jest taki dzyndzelek co wystaje, a jak zamykasz maskę to ten dzyndzelek się chowa.
krakry1 - 2010-06-25, 15:57
Dzięki Jackthenight za błyskawiczna odpowiedź, za chwilę zbiegnę do autka i sprawdzę.
krakry1 - 2010-06-25, 16:22
I znowu ja sprawdziłem maska jest zabezpieczona - czujnik maski jest dokładnie tam, gdzie napisałeś Jackthenight. Poza tym mam dylemat, czy rzeczywiści mam alarm Cobra 7887 - bo, najpierw jeżeli otworzę np. bagaznik przy uzbrojonym alarmie zaczyna najpierw piszczeć, a potem, po jakim czasie zaczyna się drzeć w niebogłosy. Może to piszczenie to właśnie prealarm, którego jak pisałeś moja Cobra nie posiada?
Informacje o numerze alarmu mam z instrukcji którą mi dali przy odbiorze samochodu - może rzucili mi coś co mieli pod ręką. Jak to sprawdzić?
Beckie - 2010-06-25, 19:04
krakry1, w Sandero jest zamek bagażnika otwierany na kluczyk?
krakry1 - 2010-06-25, 19:12
Tak bagażnik otwiera się kluczykiem. A przy okazji, to co mam w bagażniku to syrena alarmu.
jackthenight - 2010-06-25, 19:16
krakry1 napisał/a: | to co mam w bagażniku to syrena alarmu. |
To jest syrena, ale równie dobrze może to być syrena z centralką w jednej obudowie.
Jak idzie do niej gruba wiącha przewodów to również to jest centralka - jak tak właśnie mam.
Jeśli masz instrukcję od 7887 to masz taki alarm, a prealarm owszem działa ale na wejście od drzwi - a nam chodzi o prealarm dla dodatkowego czujnika - trzeba by mieć schemat od tego alarmu aby być pewnym.
Natomiast wracając do tematu czujnika maski - to do niego dochodzą dwa przewody, jeden idzie bezpośrednio do masy, a drugi idzie do kabiny auta. I właśnie do tego drugiego możesz podłączyć sygnał z czujnika wstrząsowego.
Beckie napisał/a: |
w Sandero jest zamek bagażnika otwierany na kluczyk? |
Tak można zamykać bagażnik na kluczyk, ale również można zamykać go centralnym z pilota.
krakry1 - 2010-06-25, 19:23
jackthenight napisał/a: | Tak można zamykać bagażnik na kluczyk, ale również można zamykać go centralnym z pilota. | Dokładnie tak.
Beckie - 2010-06-25, 19:56
Tak tylko pytam bo u mnie w MCV tylko z pilota.
toon - 2010-06-27, 23:08
schematu cobry nie mam. przy takiej ilości urządzeń na rynku dawno straciłem orientację.
szczerze mówiąc ciężko mi pomóc we właściwym podłączeniu dodatkowych czujników do cobry. mogę jedynie polecać chociaż założenie bezpiecznika na zasilaniu jeśli ma on chodzić cały czas. przy podłączaniu go do linii czujników krańcowych drzwi koniecznie trzeba założyć diodę prostowniczą (katodą w stronę czujnika drzwiowego, a od anody sygnał alarmu z czujnika i wejście do centralki).
trochę się dziwię, że piszecie o syrenie w bagażniku. jeśli już to powinna to być druga syrena do wytworzenia dużego ciśnienia akustycznego wewnątrz auta dla wkurzenia złodzieja. podstawowa winna być w komorze silnika. wadą syrenki w aucie jest potencjalne niebezpieczeństwo w przypadku awarii. wyobraźcie sobie jak na jakiejś dziurze odłącza się masa i wszyscy pasażerowie dostają 90dB po uszach...
niczego nie chcę reklamować jednak wolę urządzenia po prostu droższe. szczególnie upodobałem sobie rozwiązanie jednego producenta z wszystkimi kablami w kolorze czarnym ze znacznikami, które się zdejmuje po instalacji. cholernie trudne w serwisowaniu ale również w rozpracowaniu.
jackthenight - 2010-06-28, 12:58
toon napisał/a: | mogę jedynie polecać chociaż założenie bezpiecznika na zasilaniu jeśli ma on chodzić cały czas |
Tak bezpiecznik można dać tak około 500mA - ale u kolegi Krakry1 jak się zdecyduje postaramy się aby założył też przekaźnik włączający czujnik wstrząsowy tylko podczas wyłączonego zapłonu. Myślałem aby zrobić to tak, że styki normalnie zwarte w przekaźniku wykorzystać jako zasilanie czujnika, a cewkę zasilać z napięcia po kluczyku. Wtedy da nam to efekt taki, że podczas jazdy czujnik wstrząsowy nie będzie włączony.
toon napisał/a: | przy podłączaniu go do linii czujników krańcowych drzwi koniecznie trzeba założyć diodę prostowniczą (katodą w stronę czujnika drzwiowego, a od anody sygnał alarmu z czujnika i wejście do centralki). |
Nie, to nie będzie podłączane pod linie czujników drzwi - tylko będzie podłączone pod linie czujnika maski.
Takie podłączenie diody jak podałeś wymaga przecinania kabla czujnika maski - a tego byśmy chcieli uniknąć. Lepiej będzie diodę dać katodą do strony czujnika wstrząsowego, a anodą do linii czujnika maski ( czyli dioda w kierunku do czujnika wstrząsowego)- wtedy kabla czujnika maski ciąć nie trzeba.
Diodą od strony anody dolutowujemy się do przewody sygnału maski, a stroną od katody lutujemy do przewodu sygnału czujnika wstrząsowego.
toon napisał/a: | trochę się dziwię, że piszecie o syrenie w bagażniku. jeśli już to powinna to być druga syrena do wytworzenia dużego ciśnienia akustycznego wewnątrz auta dla wkurzenia złodzieja. podstawowa winna być w komorze silnika. wadą syrenki w aucie jest potencjalne niebezpieczeństwo w przypadku awarii. wyobraźcie sobie jak na jakiejś dziurze odłącza się masa i wszyscy pasażerowie dostają 90dB po uszach... |
:) Tak, u nas jeszcze centralka jest zintegrowana z syreną.
toon napisał/a: | jednak wolę urządzenia po prostu droższe. szczególnie upodobałem sobie rozwiązanie jednego producenta z wszystkimi kablami w kolorze czarnym ze znacznikami |
Piszesz chyba o alarmach firmy Prestige - kiedyś u mojego taty w aucie chciałem coś mu naprawić, ale właśnie brak oznaczeń na kablach strasznie wydłużył czas naprawy.
flowerman - 2010-06-28, 13:54
jackthenight napisał/a: | toon napisał/a: | mogę jedynie polecać chociaż założenie bezpiecznika na zasilaniu jeśli ma on chodzić cały czas |
Tak bezpiecznik można dać tak około 500mA - ale u kolegi Krakry1 jak się zdecyduje postaramy się aby założył też przekaźnik włączający czujnik wstrząsowy tylko podczas wyłączonego zapłonu. Myślałem aby zrobić to tak, że styki normalnie zwarte w przekaźniku wykorzystać jako zasilanie czujnika, a cewkę zasilać z napięcia po kluczyku. Wtedy da nam to efekt taki, że podczas jazdy czujnik wstrząsowy nie będzie włączony.
|
Jack - tak przy okazji.
Jeśli zastosujesz takie rozwiązanie, to pomyśl też o zwykłym ręcznym wyłącznik cewki już za zapłonem.
Bo jak mu "strzeli" przekaźnik to się alarm wstrząsowy uruchomi w czasie jazdy.
Więc lepiej móc go wyłączyć ręcznie
Rzadkość, ale nie można tej opcji wykluczyć.
Tak tylko wspominam o tym na marginesie.
Pozdro. Flo
jackthenight - 2010-06-28, 14:40
flowerman napisał/a: | Jeśli zastosujesz takie rozwiązanie, to pomyśl też o zwykłym ręcznym wyłącznik cewki już za zapłonem. |
Przecież zawsze możesz wyciągnąć bezpiecznik- nie potrzeba już wyłącznika.
flowerman napisał/a: | Bo jak mu "strzeli" przekaźnik to się alarm wstrząsowy uruchomi w czasie jazdy |
Nie ma takiej możliwości.
Alarm wstrząsowy na pewno się nie uruchomi podczas jazdy, bo centralka alarmu podczas jazdy nie jest uzbrojona.
Przekaźnika można by w ogóle nie stosować, ale niech już tam sobie będzie, aby podczas jazdy ten czujnik wstrząsowy był wyłączony - z tym przekaźnikiem chodzi głównie o oszczędzanie energii podczas jazdy - i w sumie o nic więcej.
Będzie jeszcze bezpiecznik, dioda - pełne zabezpieczenie przed jakimkolwiek zwarciem czy inną nieprzewidzianą sytuacją.
flowerman - 2010-06-28, 16:16
Jeśli tak to ok.
Sorki za zwrócenie uwagi
krakry1 - 2010-06-28, 18:30
Jackthenight, a taki łopatologiczny schemacik, gdzie czujnik wstrząsowy, gdzie które diody, gdzie kabel od maski itp. mógłbyś mi narysować. No o ile masz czas?
jackthenight - 2010-06-28, 19:18
flowerman napisał/a: | Sorki za zwrócenie uwagi |
Każda uwaga jest ważna i cenna, bo "co dwie głowy to nie jedna"
krakry1 napisał/a: | taki łopatologiczny schemacik, gdzie czujnik wstrząsowy, gdzie które diody, gdzie kabel od maski itp. mógłbyś mi narysować |
Tak, narysuje niebawem taki schemacik.
krakry1 - 2010-06-29, 09:32
Już z góry dziękuję.
jackthenight - 2010-06-30, 07:15
No to tak mam dwie wersje. 1 - bez przekaźnika, 2 - z przekaźnikiem
Wersja 1.
Jak będziesz kupował sobie diodę 1A, to będzie ona miała na jednym ze swoich końców taki biały pasek - i od strony tego paska lutujesz kabelek sygnałowy od czujnika wstrząsowego.
Od drugiej strony diody lutujesz kabel od sygnału czujnika maski.
NIe tniesz kabla czujnika maski, ściągasz trochę izolacji i diodą dolutowujesz się tylko do tego kabla czujnika maski.
Wersja 2 - z przekaźnikiem.
Na zdjęciu widzisz dodatkowy przekaźnik - musisz go sobie kupić np. w sklepie motoryzacyjnym wraz z podstawką (są już kable podłączone do podstawki przekaźnika)
Natomiast przekaźnik 233, z którego pobierasz zasilanie cewki twojego dodatkowego przekaźnika znajduje się tutaj :
A dokładniej interesuje cię ten przekaźnik 233 :
Jak wyciągniesz go wraz z podstawką to on wygląda tak :
I jak widzisz są tam przewody : dwa żółte, czerwony i czarny.
Ty podłączasz się do żółtego i czarnego, które są naprzeciwko siebie, to
są cieńszy żółty i czarny. Możesz skorzystać z szybkozłączek, później jak już będzie działać możesz zalutować jak będziesz chciał.
I zgodnie ze schematem co narysowałem, w swoim dodatkowym przekaźniku żółty brany z przekaźnika 233 musisz podłączyć do 86 a czarny brany z przekaźnika 233 podłączasz do 85 swojego dodatkowego przekaźnika.
Następnie plus z akumulatora przez bezpiecznik 500mA podłączasz do 30 swojego przekaźnika, a od 87a podłączasz do kabla plusowego swojego czujnika wstrząsowego.
Masę czujnika bierzesz z masy akumulatora.
Aby sprawdzić czy wszystko dobrze działa, to na wyłączonej stacyjce czujnik powinien dawać znaki życia - są jakieś tam diody które powinny się świecić, po szturchnięciu w czujnik jakaś tam diodka powinna mignąć itd.
Natomiast jak włączyć zapłon to pozbawiasz czujnika wstrząsowego zasilania, czyli żadna z diod nie powinna się świecić.
No a w wersji bez przekaźnika czujnik wstrząsowy zasilany jest cały czas, także non stop coś się na nim świeci.
Jak coś to pytaj.
krakry1 - 2010-06-30, 14:26
Wielkie, wielkie dzięki Jackthenight za profesjonalną robotę. Teraz mam wakacje z Twoimi schematami będę mógł sobie pokombinować i dokonać montażu.
Jeszcze raz WIELKIE DZIĘKS.
mekintosz - 2010-11-12, 18:02
Odswieże temat
Przeczytalem rady Kolegi Artura dotyczace montazu czujnika p/wstrzasowego. Myslalem o wersji bez przekaznika. Domyslam sie, ze podczas jazdy autoalarm jest wylaczony, wiec dzialanie czujnika wstrzasowgo bedzie ignorowane i nie zawyje syrekna ?
Czy takie cudo mozna zainstalowac ?
http://allegro.pl/czujnik...1291162424.html
Zrobilbym tak jak Opisales w wersji 1. Zasilanie z akumulatora. Bezpiecznik i dioda. By nie niszczyc oryg instalacj bym kupil przejsciowke by byl taki schemat:
koncowka zenska kabel do czujnika klapy ---> koncowka meska --- przewod -- odgalezienie do czujnika p/wstrzas --- koncowka zenska <--- czujnik zamkniecia klapy.
Po prostu wpinam zestaw. Do akumultora przykrecam przewody od czujnika p./wstrz. Dioda w termokurczce schowana, bezpiecznik w gniedzie. Tu wszystko zlutowane.
Jest to tzw. wersja z opcja bezinwazyjnego demontazu W przypadku jakis problemow odpinam czujnik z osprzetem i jade do ASO
Bede wdzieczny za podpowiedzi
Lukasz
krakry1 - 2010-11-12, 20:36
mekintosz napisał/a: | Odswieże temat
koncowka zenska kabel do czujnika klapy ---> koncowka meska --- przewod -- odgalezienie do czujnika p/wstrzas --- koncowka zenska <--- czujnik zamkniecia klapy.
Lukasz |
W sumie pomysł nie głupi - nie pamiętam jednak, w jaki sposób jest podpięty przewód do czujnika krańcowego maski (czy jest to wtyk męski/żeński - czy kabelek jest przylutowany). Podejrzewam, że co ASO to inna metoda - jutro zobaczę jak to jest u mnie.
Sam całe ustrojstwo zmontowałem wg. schematu nr1 od Artura i przetestowałem na krótko działa (jeszcze latem). Ale na stały montaż jeszcze się nie zdecydowałem. Chodzi mi bowiem po głowie kwestia odłączania tego ustrojstwa. Mianowicie czasami są sytuacje, gdy chcę , aby czujnik był uzbrojony, czasami zaś nie - między innymi w trakcie jazdy. Więc wykoncypowałem sobie, że można by było dać, włącznik ON/OFF np. w kabinie. I poniżej podaje dwie wersje. Pierwsza do "minusa" chyba nie jest poprawna pod względem elektrycznym - tak sądzę. Druga do "plusa" - tu nie wiem "z której strony" włącznika powinien być bezpiecznik. Może jak Artur, czy inny z biegłych w sprawach technicznych kolegów się wypowie - to będzie wiadomo.
Ze mną i z tym czujnikiem jest bowiem trochę jak z dziewicą: "chciałabym, a boję się" .
Ale jak znam życie pewnego pięknego dnia się odważę i zrobię to.
Oczywiście wykorzystałem schematy Artura - mam nadzieję, że mnie za to nie pozwie przed wymiar sprawiedliwości.
mekintosz - 2010-11-13, 05:27
Poderzewam, ze alarm jest podczas przekreconego kluczyka nie uzbrojony ? Wtedy nawet jak czunik pusci sygnal alarm go zignoruje chyba ? Sprawdze na parkingu, otwieraac maske przy wlaczonym silniku na postoju.
jackthenight - 2010-11-13, 06:41
krakry1 napisał/a: | Chodzi mi bowiem po głowie kwestia odłączania tego ustrojstwa. Mianowicie czasami są sytuacje, gdy chcę , aby czujnik był uzbrojony, czasami zaś nie - między innymi w trakcie jazdy. Więc wykoncypowałem sobie, że można by było dać, włącznik ON/OFF np. w kabinie. I poniżej podaje dwie wersje. Pierwsza do "minusa" chyba nie jest poprawna pod względem elektrycznym - tak sądzę. Druga do "plusa" - tu nie wiem "z której strony" włącznika powinien być bezpiecznik. Może jak Artur, czy inny z biegłych w sprawach technicznych kolegów się wypowie - to będzie wiadomo. |
Lepszy byłby przekaźnik zamiast tego włącznika ON/OFF, który sam za ciebie będzie włączał i wyłączał czujnik wstrząsowy - żółty kabel do przekaźnika już masz i go dobrze poznałeś :) (teraz to również u ciebie biały kabel od lamp dziennych)
A włącznik ON/OFF może zwierać/rozwieraż najlepiej PLUS - chociaż ja bym zamontował sobie to na przekaźniku.
krakry1 napisał/a: | Oczywiście wykorzystałem schematy Artura - mam nadzieję, że mnie za to nie pozwie przed wymiar sprawiedliwości. |
Bez obaw :)
Cytat: |
Poderzewam, ze alarm jest podczas przekreconego kluczyka nie uzbrojony ? |
Dokładnie
mekintosz napisał/a: | Wtedy nawet jak czunik pusci sygnal alarm go zignoruje chyba ? |
Dokładnie tak.
Tutaj chodzi o coś innego, kolega "toon" zwrócił uwagę nt. oszczędzania energii, aby czujnik nie pobierał prądu wtedy kiedy nie musi - dla mnie oczywiście jest to mało przekonujące.
Według mnie nie warto montować ani włącznika ON/OFF ani przekaźnika.
Przy włączonym zapłonie kiedy silnik pracuje nie ma większego znaczenia że czujnik pobiera jakieś mA - bo to są jakieś znikome wartości. A przy wyłączonym zapłonie czujnik ma być włączony bo w końcu włączamy alarm - także montowanie włącznika ON/OFF czy przekaźnika w celu oszczędzania energii jest bez sensowne.
krakry1 - 2010-11-13, 13:12
Dzięki za odp. Artur.
Montując włącznik ON / OFF chodziło mi bardziej o sytuacje (nie oszczędzania energii - bo to oczywiście bzdurne pobory prądu), ale o sytuacje typu np. wakacje mam pod blokiem knajpkę otwieraną sezonowo i wytacza się z niej nocami - wiadomo, mnóstwo pijanych i wtedy czujnik by się przydał. Co innego gdy trzeba gdzieś zostawić autko na dłużej i nie będę w pobliżu - to czujnik wstrząsowy jest bez sensu - bo zacznie wyć, a ja go i tak nie usłyszę (złodziei i tak nie przestraszy - nie te czasy).
Ja to cykor jestem jeżeli chodzi o instalację elektryczną - boję się, że mi się zaraz coś zapali (nawet obcięte kable pod przekaźnikiem izolowałem dwoma koszulkami termokurczliwymi ). W związku z tym jak bym się zdecydował na wersje bez przekaźnikową i na włącznik ON / OFF w kabinie na "plusie" - to włącznik i kabelek będą cały czas pod prądem - a ja znowu będę się bał, że mi się coś zapali. Tak źle i tak nie dobrze.
W związku z powyższym, czy byłby sens umieszczenie jednak tego włącznika na "minusie"? Czy ten cały czas podłączony wtedy do "plusa" czujnik nie będzie grzał itd? W tyłku mam ewentualne uszkodzenie czujnika (nie majątek) - chodzi o autko i jego bezpieczeństwo.
Byłbym wdzięczny za odpowiedź.
mekintosz - 2010-11-13, 16:05
Czujnik , ktory wypatrzylem na homologacje i pobiera prad 5 mA ! Praktycznie pomijalne obciazenie dla akumulatora samochodu z silnikiem diesla. Szkoda, ze alarm nie ma pre alarmu, wtedy by tylko sygnalizowal obecnosc kilkoma dzwiekami niz darl sie w nieboglosy.
PS Jak mam sprawdzic typ alarmu z ASO w Sandero z 2009 r ? Na fakturze nie ma inf co do typu.
PS. Moze ma prealarm ? Jak sprawdzic na zestawie czujek , ktore posiadam ( drzwi, klapy, UD ) ?
krakry1 - 2010-11-13, 19:43
Alarmy Cobra nie mają funkcji pre alarmu - dlatego ja zakupiłem czujnik T - 1000, który nie ma wyjścia na pre alarm.
mekintosz - 2010-11-14, 00:07
krakry1 napisał/a: | Alarmy Cobra nie mają funkcji pre alarmu - dlatego ja zakupiłem czujnik T - 1000, który nie ma wyjścia na pre alarm. |
T-1000 powiadasz..hmm jak imie przeciwnika Arnolda Schwarzeneggera, tego zlego terminatora z plynnego metalu
krakry1 - 2010-11-14, 20:58
Ups ... T 100 chciałem powiedzieć - a Terminator, rzeczywiście jest dla mnie kultowym filmem .
mekintosz - 2010-11-15, 16:27
Taki jak ten ?
Czy jak ktos uderzy w auto on wlacza sygnal alarmu az kierowca wyjdzie z domu i wylaczy syrenke pilotem czy jest tak, ze po jakims krotkim czasie syrenka sama milknie ?
krakry1 - 2010-11-15, 16:59
mekintosz napisał/a: | Czy jak ktos uderzy w auto on wlacza sygnal alarmu az kierowca wyjdzie z domu i wylaczy syrenke pilotem czy jest tak, ze po jakims krotkim czasie syrenka sama milknie ? | Ale to zależy tylko i wyłącznie od alarmu. Niezależnie jaki dasz czujnik wstrząsowy jego zadaniem jest uruchomienie alarmu - a czy będzie działał permanentnie, czy sam się wyłączy to już funkcja alarmu.
Jak zadziała alarm możesz sprawdzić bez czujnika. Otwórz maskę + wciśnij czujnik krańcowy maski (oczywiście wszystkie drzwi i bagażnik zamknięte)+ uruchom alarm + odczekaj ok. 1min. (alarm się uzbroi) - wtedy puść czujnik krańcowy. U mnie wyło z przerwami - a jak długo nie wiem - nie chciałem denerwować sąsiadów.
Pawlo - 2010-11-15, 18:42
Z tego co pamiętam jak miałem alarm Pythona w poprzednim aucie z czujnikiem prealarmu to przy włączonym alarmie i mocnym uderzeniu alarm załącza syrenkę na ok 1min natomiast przy lekkim uderzeniu syrenka robiła pojedyncze kłik.
mekintosz - 2010-11-17, 00:07
krakry1 napisał/a: |
Jak zadziała alarm możesz sprawdzić bez czujnika. Otwórz maskę + wciśnij czujnik krańcowy maski (oczywiście wszystkie drzwi i bagażnik zamknięte)+ uruchom alarm + odczekaj ok. 1min. (alarm się uzbroi) - wtedy puść czujnik krańcowy. U mnie wyło z przerwami - a jak długo nie wiem - nie chciałem denerwować sąsiadów. |
Test zrobiony. Zanim sie alarm uzbroi daje sygnal pojedynczy przy aktywacji czujnika. Jak sie uzbroi to wyje . Nie testwalem jak dlugo ;-( Pewnie jest w specyfkacji gdzies opisane. Zastanawiam sie jak jest z czyloscia tego czujnika T100, o ktorym pisales. Czy mozna ustawic na mocniejsze stukniecie ale by nie aktywowal sie na szum wiatru ?
krakry1 - 2010-11-17, 15:55
mekintosz napisał/a: | Czy mozna ustawic na mocniejsze stukniecie ale by nie aktywowal sie na szum wiatru ? | Dokładnie tak piszą w instrukcji - ja tak dokładnie nie sprawdzałem - podłączyłem na krótko, puknąłem pięścią w karoserię i zadziałał. Jest taki otworek w czujniku w którym ustawia się jego czułość.
A przy okazji ten T 100 jest moim zdaniem dość tandetnie wykonany - lepsze wrażenie sprawia ten którego dałeś zdjęcie - ale jak jest z nim w rzeczywistości trudno powiedzieć (zresztą chyba to nie jest takie ważne).
Sprawdziłem twój patent - faktycznie wpięcie się w czujnik krańcowy, końcówkami żeńskie - męskie jest bardzo dobrym rozwiązaniem i szybko demontowalnym w przypadku wizyty w ASO. Jak czas i zima pozwolą to zamontuję swój czujnik na stałe z wykorzystaniem Twojego patentu wpięcia - oczywiście "All your rights reserved" .
|
|