|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Silniki 1,5 dCI 85 KM oraz 1,5 dCI 90 KM FAP
Seal - 2010-08-23, 21:15 Temat postu: Silniki 1,5 dCI 85 KM oraz 1,5 dCI 90 KM FAP Dzięki linkowi Laisara zajrzałem na stronę francuską i pobawiłem się porównaniem silników z katalogów francuskiego i polskiego dotyczącym Dustera. Szczególnie mnie zainteresował nowy silnik diesla z FAPem mający zastąpić 85 KM, który na pewno będzie dostępny w innych modelach.
Parametry obu silników:
dCI 85 KM typ K9K 796
- norma emisji spalin Euro 4
- st.sprężania 17,6
- moc max. (KM) 85
- poziom obr. (obr/min) 3750
- max.moment obr. (Nm) 200
- poziom obrotów momentu
obrotowego (obr/min) 1900
dCI 90 KM typ K9K 892 z FAP
- norma emisji spalin Euro 5
- st.sprężania 15,7
- moc max. (KM) 90
- poziom obr. (obr/min) 3750
- max.moment obr. (Nm) 200
- poziom obrotów momentu
obrotowego (obr/min)1750
Pomijając maksymalną moc i stopień sprężania najciekawszą zmianą jest poziom obrotów momentu obrotowego 1750 obr/min.
To by wskazywało, że auto z tym silnikiem będzie lepiej ciągnąć z dołu, a zarazem powinno być dynamiczniejsze od jednostki 85 KM
benny86 - 2010-08-23, 21:19
No ok, ale czy fakt że pełny moment obrotowy ma o 150obr/min "niżej" będzie aż tak odczuwalny? Jeśli poprawią się osiągi to stawiam ze elastycznośc miedzy 60/100 lub 80/120km/h, przyśpieszenie pewnie bardzo zbliżone do dotycczasowego motoru
marektbg - 2010-08-24, 10:32
Nawet jakby ciągnął od 1000obr/min, to ten FAP jest tak każdemu potrzebny jak wrzód na d...e
esdziewiaty - 2010-08-24, 12:50
Nic dodać nic ująć.
benny86 - 2010-08-24, 16:50
No tak, ale wersji bez tego "uszczęśliwiacza na siłę" zamówić nei można z tego co zrozumiałem. Poozostaje jedynie usunięcie i zakłamanie sygnału do sterownika silnika w razie ewentualnych problemów, ale budujące jest to że renaultowskie fapy, dpfy itp nie dają się we znaki zbytnio użytkownikom...
marektbg - 2010-08-24, 17:00
Tak tylko wycinka dpf'a za 2500zł ma taki sam sens jak kupowanie benzyny i wstawianie za 4000zł gazu - z deklaracją dealera, że nie stracisz gwarancji - a potem proszenie Boga, że jak coś się zrypie to niech RP uzna gwarancję...
benny86 - 2010-08-24, 17:07
Tylko ze benzynę ebz gazu można kupić bez problemu,a diesla bez fapu już tylko przez krótki zcas niestety
marektbg - 2010-08-24, 17:14
No tak ale nikt nie rozsądny nie planuje diesla po to, żeby jeździć po mieście czy robić przebiegi 10-15kkm rocznie bo to się całkowicie mija z celem. Ten FAP można przeżyć jakoś...
benny86 - 2010-08-24, 18:02
Różnie bywa z tym kupnem diesla, niektórzy po prostu są fanatykami diesli i kupują je niezależnie od robionych przebiegów. Nawet tu an forum gdzieś czytałem wyliczenia, że niby jeżdżąc po 12-13 tys. km diesel zwraca się po 5 czy 6 latach, nei pamiętam już dokładnie
Seal - 2010-08-24, 18:31
benny86 napisał/a: | Różnie bywa z tym kupnem diesla, niektórzy po prostu są fanatykami diesli i kupują je niezależnie od robionych przebiegów. |
To mówisz o mnie. Najpierw przyjemność potem przebieg
r70 - 2010-08-24, 18:46 Temat postu: Re: Silniki 1,5 dCI 85 KM oraz 1,5 dCI 90 KM FAP
Seal napisał/a: | Dzięki linkowi Laisara zajrzałem na stronę francuską i pobawiłem się porównaniem silników z katalogów francuskiego i polskiego dotyczącym Dustera. Szczególnie mnie zainteresował nowy silnik diesla z FAPem mający zastąpić 85 KM, który na pewno będzie dostępny w innych modelach.
Parametry obu silników:
dCI 85 KM typ K9K 796
- norma emisji spalin Euro 4
- st.sprężania 17,6
- moc max. (KM) 85
- poziom obr. (obr/min) 3750
- max.moment obr. (Nm) 200
- poziom obrotów momentu
obrotowego (obr/min) 1900
dCI 90 KM typ K9K 892 z FAP
- norma emisji spalin Euro 5
- st.sprężania 15,7
- moc max. (KM) 90
- poziom obr. (obr/min) 3750
- max.moment obr. (Nm) 200
- poziom obrotów momentu
obrotowego (obr/min)1750
Pomijając maksymalną moc i stopień sprężania najciekawszą zmianą jest poziom obrotów momentu obrotowego 1750 obr/min.
To by wskazywało, że auto z tym silnikiem będzie lepiej ciągnąć z dołu, a zarazem powinno być dynamiczniejsze od jednostki 85 KM |
Wydaje mi się, że ten silnik w werji 90KM FAP ma więcej wspólnego z wersją 110PS FAP niż z 85. Gdzieś czytałem że wersja ze FAP mają inny układ wtryskowy, poza tym silnik jest odprężony a osiągi ma lepsze niż wersja 85ps - niżej połozony moment obrotowy i wyższa moc - prawdopodobnie ma turbinę ze zmienną geometrią. Powinno to zaowocować lepszą reakcją na wciskanie gazu, wyższą kulturą pracy i niższe wibracje niż w wersji ze zwykłą turbiną(85 i 68km) ale też większą zależnością spalania od agresywnści jazdy, większą podatnością turbiny na uszkodzenia.
Co do FAP w 1.5dCi, to starałem się zgłębić ten temat i nie jest on chyba tak straszny jak się możne wydawać. FAP oczyszcza się sam, niezależnie od stylu jazdy, natomiast częstotliwośc czyszczenia filtra ma wpływ na częstotliwość zmian oleju. O tej częstotliwości decyduje OCS, który "kontroluje" jakość i poziom oleju i wzywa do wymiany zależnie od stylu jazdy, warunków użytkowania itp.itd jednak nie rzadziej niż co 24miesiące albo 30.000km.
Różne źródła podają różne info o OSC - jedne piszą że analizuje on informacje o parametrach jazdy i pracy silnika i na podstawie tego oblicza interwał zmian oleju, inne - że sprawdza jakość oleju. Nie wiem co jest prawdą ;)
Seal - 2010-08-24, 18:57
r70 napisał/a: | prawdopodobnie ma turbinę ze zmienną geometrią. |
Tego jeszcze chyba nie wiemy ale jak już przyjdą do polski pierwsze modele z tym silnikiem to może kolega Husky dopyta się swoich mechaników.
r70 - 2010-08-24, 19:09
no nie wiem, ale jeśli będzie inaczej to bardzo się zdziwię, bo chyba nie ma do tej pory żadnego diesla z tak niskim stopmniem komresji i z turbo bez zmiennej geometrii ;) Poza tym, jeśli kolega Husky by chciał to pewnie może to sprawdzić, bo ten silnik (1.5dci90PS FAP) to żadna nowość i z pewnością jest w systemie serwisowym renault łatwy do rozebrania na czynniki pierwsze ;)
Seal - 2010-08-24, 19:15
No to kolego Husky jak to przeczytasz daj nam odpowiedź
|
|