DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Przepustnica trochę uchylona ? / Adaptacja przepustnicy

Moreno - 2010-09-19, 10:30
Temat postu: Przepustnica trochę uchylona ? / Adaptacja przepustnicy
W jaki sposób można przeprowadzić adaptacje przepustnicy silnik 1.6 8V i czy okresowo należy zrobić restart komputera aby przywrócić ustawienia fabryczne czy skasować jakiś błędy ?
Czyściłem przepustnicę , wymiana świec , rozrządu gdzieś czytałem że zaleca się wtedy przeprowadzić właśnie adaptację przepustnicy bo zmieniają się parametry w silniku i komputer musi się na nowo ustawić.

proszę o poradę
pozdrawiam

Marek1603 - 2010-09-19, 12:12

Gdzie tak czytałeś. Może jakiś link, bo pierwsze słyszę o takiej metodzie.
Wydaje mi się, że komputer sam analizuje skład spalin przez sonde lambda i dozuje odpowiednio mieszankę paliwowo-powierzną bez względu w jakim stanie jest osprzęt. Natomiast jeżeli np jest zanieczyszczony filtr powietrza to nie dostanie wystarczającej ilości i rośnie tym samym spalanie.

laisar - 2010-09-19, 14:00

1. Przekręcić kluczyk w pozycję M.
2. Odczekać 30 sekund.
3. Przekręcić kluczyk w pozycję St (stop, zero).
4. Odczekać 30 sekund.


(Aczkolwiek nowa procedura zaleca jeszcze między pkt. 1. a 2. wykonanie za pomocą narzędzia diagnostycznego resetu, odpowiednią komendą. Jednak to co powyżej powinno wystarczyć, skoro kiedyś ponoć działało...).


(Źródło: MR390X9017B).

jackthenight - 2010-09-19, 19:45

Ale jak czyściłeś przepustnicę ? Wymontowywałeś ją, wziąłeś na stół i czyściłeś ?
Bo jeśli nie wymontowałeś przepustnicy to adaptacji robić nie musisz.

Moreno - 2010-09-19, 22:29

Witam.
Przepustnica była wymontowana z auta i czyszczona "na stole" potem ponownie zamontowana.

Laisar: nie do końca potrafię załapać to co podałeś w punktach to adaptacja przepustnicy czy restart kompa?

I co potem odpalam silnik i już ?

Mam to zrobić na zimnym silniku czy ciepłym ?

pozdrawiam

acco - 2010-09-19, 22:56

Marek1603 napisał/a:
Gdzie tak czytałeś. Może jakiś link, bo pierwsze słyszę o takiej metodzie.

Na forum skody wyczytałem,że można przeprowadzić adaptację przepustnicy poprzez odpalenie silnika i nagrzaniu do 80 stopni bez dotykania pedału gazu.Ponieważ sterownik silnika dostosowuje parametry do stopniowego zabrudzania się tejże przepustnicy i po wymyciu również to wszystko się zmieni.

Moreno - 2010-09-19, 23:04

Tak Acco też właśnie gdzieś to czytałem z tym że wcześniej trzeba było odłączyć akumulator na jakiś czas ....

pozdrawiam

Marek1603 - 2010-09-20, 05:16

Jeżeli jest to na forum skody to powinno być na volkswagenie i seacie ponieważ są to bliźniacze marki.
laisar - 2010-09-20, 08:53

Moreno napisał/a:
to co podałeś w punktach to adaptacja przepustnicy czy restart kompa?

Adaptacja przepustnicy.


Cytat:
I co potem odpalam silnik i już ?

Wygląda na to, że tak - w dokumentacji nie ma żadnych więcej uwag.


Cytat:
Mam to zrobić na zimnym silniku czy ciepłym?

Nie podano żadnych warunków wstępnych - czyli chyba bez różnicy...?

Marek1603 - 2010-09-20, 11:01

Moim zdaniem to jest raczej sam w sobie test przepustnicy - sprawdzenie jej.
laisar - 2010-09-20, 11:09

Każdy oczywiście może mieć własne zdanie - ja tylko podałem co dokumentacja mówi wprost na temat "Programowanie silnika krokowego"...
Moreno - 2010-09-21, 05:57

Dopisuje jeszcze jedno pytanie.

Czy przepustnica bez dodania gazu na zgaszonym silniku ma być całkowicie zamknięta ? Moja jest trochę uchylona że widać 2-3 mm prześwit

Marek1603 - 2010-09-21, 08:01

Jak dam dzisiaj radę czasowo to zobaczę bo mam taki sam silnik.
laisar - 2010-09-21, 08:28

Ma być całkowicie zamknięta:


Marcin_R - 2016-06-08, 10:18

laisar napisał/a:
Ma być całkowicie zamknięta:

Obrazek

moja przepustnica jest całkowicie zamknięta i otwarcie sterowane jest moją
prawą nogą poprzez linkę , da się tam coś adoptować ? bo chyba nie noge ?

arnold - 2016-06-08, 10:25

A co się dzieje takiego?
laisar - 2016-06-08, 10:40

Marcin_R napisał/a:
da się tam coś adoptować ?

Adaptacja dotyczy jałowych obrotów, całkowite zamknięcie dotyczyło wyłączonego silnika.

Marcin_R - 2016-06-08, 10:51

laisar napisał/a:
Marcin_R napisał/a:
da się tam coś adoptować ?

Adaptacja dotyczy jałowych obrotów, całkowite zamknięcie dotyczyło wyłączonego silnika.


przy jałowych obrotach przepustnica sie nie otwiera jest tak samo całkiem zamknięta jak
przy wyłączonym silniku , nic jej nie ruszy , tylko linka biegnąca do pedału gazu .

dzieje mi sie to że gaśnie zawsze na niskich obrotach , krokowy wyczyściłem i
dalej to samo o ile nie gorzej , może trzeba wymienić krokowy ,a przepustnicy
nie ruszałem jeszcze ...

laisar - 2016-06-08, 10:56

Marcin_R napisał/a:
przy jałowych obrotach przepustnica sie nie otwiera jest tak samo całkiem zamknięta jak
przy wyłączonym silniku , nic jej nie ruszy , tylko linka biegnąca do pedału gazu

To bardzo ciekawa teoria - a według niej to do czego właściwie służy silnik krokowy?

route2000 - 2016-06-08, 11:02

Wg mnie silnik krokowy służy do utrzymania odpowiedniego obrotu silnika na biegu jałowym.
Jak silnik krokowy jest zasyfiony to trzeba je wyczyścić nie tylko SAM silnik krokowy, ale i PRZEPUSTNICĘ, bo tam też może być zasyfione. Jeszcze jedno: sam miałem problem z krokowcem w Scenicu, że gasł i nie utrzymywał obrotów na biegi jałowym. Po wyczyszczeniu był nadal problem i okazało się, że krokowiec był nie tylko zasyfiony ale i PADNIĘTY.
Po wymianie na nowy i przeczyszczeniu przepustnicy wszystko zaczęło grać jak trzeba. ;-)

Marcin_R - 2016-06-08, 11:07

laisar napisał/a:

To bardzo ciekawa teoria - a według niej to do czego właściwie służy silnik krokowy?

myślałem ze puszcza powietrze gdzieś bokiem bo nie zauważyłem żadnego mechanicznego
połączenia silniczka z przepustnicą , ale logiczne było by , gdyby to własnie ten silnik uchylał odrobinę przepustnice . musze to chyba jeszcze raz przeanalizować .

laisar - 2016-06-08, 11:15

Marcin_R napisał/a:
logiczne było by , gdyby to własnie ten silnik uchylał odrobinę przepustnice

Brawo (:

Tak właśnie jest - to ten ruchomy trzpień krokowca uchyla przepustnicę i to wielkość jego wysunięcia podlega adaptacji.

arnold - 2016-06-08, 12:22

Zobacz wszystko dokladnie. I wyczysc cala przepustnice.
Marcin_R - 2016-06-08, 14:45

laisar napisał/a:
Marcin_R napisał/a:
logiczne było by , gdyby to własnie ten silnik uchylał odrobinę przepustnice

Brawo (:

Tak właśnie jest - to ten ruchomy trzpień krokowca uchyla przepustnicę i to wielkość jego wysunięcia podlega adaptacji.


przepustnica wyczyszczona i jak narazie jest OK , ale jeśli chodzi o zasade działania
to mamy problem bo nie widze nigdzie żadnego mechanizmu od silniczka do przepustnicy , ktory by je łączył ,
widzę za to kanalik , w którym ma lecieć powietrze i omijać przepustnice
bokiem,
a w połowie drogi kanalik ma własnie wbudowany silniczek krokowy ...
jak to ma działać ja juz nie wiem !


arnold - 2016-06-08, 15:42

Jest kanał obejściowy. Moje UNO na pojedynczym wtrysku uchylało przepustnicę krokowcem.

Jeśli dalej nie będzie działało to należy sprawdzić czy silnik krokowy działa.

kali - 2016-06-08, 20:09

laisar napisał/a:
Marcin_R napisał/a:
logiczne było by , gdyby to własnie ten silnik uchylał odrobinę przepustnice

Brawo (:

Tak właśnie jest - to ten ruchomy trzpień krokowca uchyla przepustnicę i to wielkość jego wysunięcia podlega adaptacji.

Nie, silniczek uchyla i zamyka kanał powietrza. Przepustnica jest zawsze delikatnie uchylona lub ma mały otworek. Silnik do pracy potrzebuje paliwa i powietrza. Bez tego nie ruszy.
A tu taki mały opis z innego forum.
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2691161.html

laisar - 2016-06-08, 21:12

kali napisał/a:
Nie, silniczek uchyla i zamyka kanał powietrza

Miałem kiedyś w ręku przepustnicę z megane I 1.6 8v i OIDP tam nie było kanału, tylko tak opisał kol. arnold to właśnie krokowiec uchylał klapkę. W daciach w zasadzie jest ten sam silnik, ale patrząc teraz na zdjęcia w internecie widzę, że przepustnice są jednak różne. Daciowa najwyraźniej rzeczywiście jest z kanałem.

Koniec końców niewiele to jednak zmienia w głównej kwestii - w dalszym ciągu po wymianie silnika krokowego wykonuje się jego adaptację.

kali - 2016-06-08, 21:46

U siebie nie robiłem, po paru próbach doszłem co i jak. Ustawiłem do zetknięcia i cofłem o 1,5 obrotu. I obroty już był prawidłowe.
Marcin_R - 2016-06-09, 09:05

arnold napisał/a:

Jeśli dalej nie będzie działało to należy sprawdzić czy silnik krokowy działa.


własnie że działa już , wyczyściłem krokowy , co nie dało żadnego efektu ,
wczoraj demontowałem przepustnice , wyczyściłem dokładnie wszystko
zwłasza to miejsce gdzie wchodzi ten wałek z silniczka i do dzisiaj jak narazie
idealnie trzyma obroty , a przejechałem z przerwami 70 km .
tak więc jestem zadowolony , kolejna usterka w Loganie zlikwidowana:)
teraz przyszła kolej na źle działający alarm .

Ksiezyc - 2020-10-06, 16:19

laisar napisał/a:
1. Przekręcić kluczyk w pozycję M.
2. Odczekać 30 sekund.
3. Przekręcić kluczyk w pozycję St (stop, zero).
4. Odczekać 30 sekund.


(Aczkolwiek nowa procedura zaleca jeszcze między pkt. 1. a 2. wykonanie za pomocą narzędzia diagnostycznego resetu, odpowiednią komendą. Jednak to co powyżej powinno wystarczyć, skoro kiedyś ponoć działało...).


(Źródło: MR390X9017B).


W jaki sposób zachowują się Wasze samochody po takiej adaptacji?

Czyściłem przepływomierz i wymieniłem silniczek krokowy. Po wyżej opisanej procedurze uruchamiam samochód i są 2k obrotów. Po kilku minutach robi się 4k obrotów i wyłączam silnik z obawy przed jego uszkodzeniem :) Ile czasu powinna trwać ta adaptacja? Nikt nie pisał o takich obrotach, więc wnioskuję że tylko mi się tak robi?

eio - 2020-10-06, 16:49

Kiedyś w swoim aucie co 2 lata wymieniałem krokowca. Jak obroty falowały na jałowym to nie czyściłem krokowca tylko wymienialem na nowy za 20 zł. Wcześniej wypracowałem procedure w punktach z której dziś już mało pamietam. Ale jeśli wtedy jakiś punkt pominąłem to nowy krokowiec się nie przyjął i był nie do odratowania. Trzeba było kupic kolejny nowy. Procedurę robiłem na zimnym silniku. Po ostygnieciu odłączałem klemy z aku. Wymiana krokowca. Podłączenie klem aku. Włączenie silnika na kilkadziesiat minut.
bartos123 - 2020-10-07, 18:16

Ksiezyc napisał/a:
laisar napisał/a:
1. Przekręcić kluczyk w pozycję M.
2. Odczekać 30 sekund.
3. Przekręcić kluczyk w pozycję St (stop, zero).
4. Odczekać 30 sekund.


(Aczkolwiek nowa procedura zaleca jeszcze między pkt. 1. a 2. wykonanie za pomocą narzędzia diagnostycznego resetu, odpowiednią komendą. Jednak to co powyżej powinno wystarczyć, skoro kiedyś ponoć działało...).


(Źródło: MR390X9017B).


W jaki sposób zachowują się Wasze samochody po takiej adaptacji?

Czyściłem przepływomierz i wymieniłem silniczek krokowy. Po wyżej opisanej procedurze uruchamiam samochód i są 2k obrotów. Po kilku minutach robi się 4k obrotów i wyłączam silnik z obawy przed jego uszkodzeniem :) Ile czasu powinna trwać ta adaptacja? Nikt nie pisał o takich obrotach, więc wnioskuję że tylko mi się tak robi?

Z tego co pamiętam, w "starym" loganie po czyszczeniu, czy wymianie krokowego nie miałem takich objawów, może coś "blokuje" króciec? Ja bym jeszcze raz rozebrał, przeczyścił i ostrożnie złożył, zwracając uwagę na uszczelnienia.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group