DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Jaki jest fabryczny olej silnikowy

Daster - 2010-12-22, 17:14
Temat postu: Jaki jest fabryczny olej silnikowy
Czytalem gdzies na forum ze fabryka w Dusterach ze wzgledow ekonomicznych zalewa silnik benzynowy olejem mineralnym. Czy na pierwszym przegladzie zalewaja juz wlasciwy? Jakim olejem zalewaliscie swoje Dustery w indywidualnej przedprzebiegowej zmianie oleju? Czy odczuwa sie roznice w pracy silnika?
dundee - 2010-12-22, 18:59

Raczej malo prawdopodobne: mineralne oleje Elfa zaczynaja sie od indeksu 15W.
Dafault'owo Dustery benzynowe (przynajmniej tak slyszalem) sa zalane syntetykiem excelium (czy jakos tak)
pozdrawiam

mekintosz - 2010-12-22, 22:32

Niemożliwe - skoro zalecają oleje syntetyczne w instrukcji. Współczesne silniki nowo wyprodukowane są od nowosci na syntetykach.
eplus - 2010-12-23, 08:39

Mi przy odbiorze (Zodiac) powiedzieli, że fabrycznie jest półsyntetyk, a na pierwszej zmianie dają syntetyk. :roll:
billbill666 - 2010-12-23, 09:38

Z reguły na pierwszy start wszystkie marki zalewają nowe auta półsyntetykiem(10W40)choć nie jest to normą.W 2004r jak odbierałem Yariasa TOYOTA swoja autka zalewała mineralnym Castrolem(15W40)Wątpie aby Duster był zalany pełnym syntetykiem.Koszty i jeszcze raz koszty trzeba obniżyć a nie spass dawać odbiorcy.W sumie olej z pierwszego montażu wskazane zmienić do 5 tyś km od odbioru auta z salonu.
kisu - 2010-12-23, 11:06

chyba to taka powszechna praktyka - jak 8 lat temu odbierałem fabię 1.4 MPI z salonu też zalana była mineralnym - a po 1500 km serwis zalecał wymianę (nieobowiązkową) bo obowiązkowa była chyba po 10.000 km - tak zrobiłem - silnik do dziś chodzi jak należy (ani grama oleju nigdy nie dolewałem) - po wymianie stan przez cały czas jest stały
albercik197 - 2011-03-13, 11:58
Temat postu: wymiana oleju
Witam Jeśli chodzi o rodzaj oleju w Dasterze to ja teraz byłem w serwisie Renault i wlali mi Elf exellium full-tech 0W30 i twierdzą że na takim oleju jeżdżą wszystkie silniki renault z czym do końca bym się nie zgodził ponieważ wcześniej miałem renówkę i serwis zalewał mi silnik olejem ELF Evolucion 5W30.Tak więc pewno chcą naciągać klientów na kasę. No ale cóż auto na gwarancji i innego oleju nie można wlać
laisar - 2011-03-13, 20:19

albercik197 napisał/a:
auto na gwarancji i innego oleju nie można wlać

No bez jaj... To nieprawda jest! Można wlać dowolny, byle spełniał normy podane przed producenta auta - i tyle.

chriskb - 2011-03-13, 21:15

Proszę zerknąć na poniższy post

http://www.daciaklub.pl/f...p?p=82837#82837

jan ostrzyca - 2013-02-08, 06:59
Temat postu: Fabryczny olej silnikowy
Czy ktoś wie jakim olejem są fabrycznie zalewane dacie? Poprzedni MCV z 07 wg. serwisu był zalany półsyntetykiem. Czy warto stosowac oleje wyższych klas niż zalecane? Oczywiście nie jakieś wyczynowe ale syntetyki premium.
Dar1962 - 2013-02-08, 09:13

myślę,że najlepiej lać syntetyczny Elf Evolution 5W40 taki jak do DD. Bańka 5 l w necie kosztuje poniżej 100 zł - np: http://allegro.pl/elf-evo...2952600126.html
DrOzda - 2013-02-08, 10:21

Ja bym nawet poszedł w Motrio w ramach tego ryczałtu serwisowego za 299 PLN.
owca65 - 2013-02-08, 11:39

a ten jest dobry: http://allegro.pl/elf-com...2980024189.html ? bo planuje go kupić w najbliższych dniach.
DrOzda - 2013-02-08, 12:04

owca65 napisał/a:
a ten jest dobry: http://allegro.pl/elf-com...2980024189.html ? bo planuje go kupić w najbliższych dniach.

Jak jeździsz na syntetyku to bez sensu przechodzić na mineralny (półsyntetyk to tak naprawdę olej z mineralną bazą i syntetycznymi dodatkami).
Tu masz od tego samego sprzedawcy za 13 złotych więcej pełen syntetyk:
http://allegro.pl/elf-5w4...2985174226.html

owca65 - 2013-02-08, 12:08

Ale już jest zalany półsyntetykiem 10W40 przez poprzedniego właściciela, więc chyba za późno już na syntetyk.
DrOzda - 2013-02-08, 12:10

Jak silnik ma rozsądny przebieg i nie był katowany to nie ma problemu z powrotem na syntetyk.
owca65 - 2013-02-08, 12:13

Mój przebieg jest nierozsądny ;D bo wynosi on 300 tys ;)
BogdanK - 2013-02-08, 12:18

Jeśli masz taki przebieg i auto dobrze jeździ na półsyntetyku - to przy nim zostań.
Mariusz - 2013-02-08, 12:22

Z pólsyntetyku to już tylko możesz przejść na minerał

jan ostrzyca możesz zalać silnik jeszcze lepszymi olejami jeśli tylko budżet Ci na to pozwala :-)

owca65 - 2013-02-08, 12:25

Aha, dzięki za odpowiedzi dotyczące mojego autka. Pozdrawiam
Gimbo - 2013-02-08, 12:30

BogdanK napisał/a:
Jeśli masz taki przebieg i auto dobrze jeździ na półsyntetyku - to przy nim zostań.

To jest jedna z bajek powtarzanych na wielu forach motoryzacyjnych.

"Znawcy" twierdzą, że zmiana oleju z mineralnego na syntetyczny przy dużym przebiegu spowoduje wypłukanie nagarów i rozszczelnienie silnika.

To chyba dobrze, że wszystkie syfy się wypłucze?
Zmieniłem olej półsyntetyczny na syntetyk, zrobiłem płukanie silnika i nic się nie stało. Kompletnie nic się nie dzieje. Silnik się nie rozpadł, nie zaczął gubić oleju, nie stracił mocy, nic się nie zepsuło.

Olej syntetyczny powinien lepiej spełniać swoje zadanie w niższych temperaturach niż półsyntetyk czy olej mineralny.

Generalnie najlepiej stosować się do zaleceń producenta silnika. Renault poleca oleje Elf, na stronie producenta można dobrać odpowiedni olej do każdego silnika. Czasami nie warto przepłacać za coś, co i tak nie będzie spełniać swojej funkcji, ale różnica kilkunastu zł nie robi większej różnicy.

Niektórzy twierdzą, że oleje syntetyczne wykazują większą trwałość niż mineralne... ale nie oceniam tego.

Dla spokoju zmieniłem olej półsyntetyczny na syntetyk przy przebiegu (według licznika, bo auto pewnie przejechało znacznie więcej) 150tys.km i wszystko działa jak należy.

Dodam jeszcze, że oleju nie ubywa prawie wcale. Tzn. nie dolewam między wymianami, więc chyba dobrze świadczy to o tym, że wszelkie gadki o szkodliwości oleju syntetycznego dla starszego silnika są wyssane z palca...

Lukas87 - 2013-02-08, 12:52

Dwa lata temu kupiłem sobie motorower barton fighter zresztą jak wszystkie tanie skutery itd są chińskie to zalewają pewnie najtańszym olejem mineralnym.W tym silniku olej jest jeden który smaruje układ korbowy jak i skrzynie biegów. Od razu po zakupie wylałem olej i zalałem 10W50 pełnym syntetykiem przystosowanym do pracy mokrego sprzęgła, efekt jest taki że mam przejechane 17kkm i nic nie padło nawet sprzęgło się nie ślizga jeszcze tylko troszkę skrzynia chuczy ale to już niskobudżetowe materiały dają się w znaki zaś opinie przeczytane w internecie na temat w/w są różne przeważnie sprzęgło nie wytrzymuje 10kkm albo jakieś usterki skrzyni biegów, problem z zmianą biegów itd więc jakość oleju ma znaczenie ;-)
jan ostrzyca - 2013-02-08, 14:48

Tu nie chodzi o "przepłacanie" tylko odwrotnie. Jak się poszuka można trafić oleje o lepszych parametrach w cenach niższych niż oleje nieco gorsze.

I tak, wg załączonej tabelki przeglądów mojej Dacii , 5w40 A3B4 i 5W30 A5B5 są odpowiednikami. Z tym, że klasę A5B5 opisuje się jako najwyższą możliwą klasę jakościową. Widziałem ostatnio ten drugi w promocji jako sporo tańszy.

jurek - 2013-02-08, 16:46

Hm, nie wiem jaka jest prawda, ale czytałem, że większość syntetyków, tak naprawdę też jest na bazie mineralnej. pozdr
DrOzda - 2013-02-08, 16:56

Prawda jest taka że oleje syntetyczne dzielą się na takie których baza jest w pełni syntetyczna (powstaje w procesie syntezy węglowodorów do bardziej złożonych) oraz takie w których baza jest otrzymywana w procesie hydrokrakingu bardziej złożonych cząstek.
I takim niby "syntetycznym" olejem Elf jest Evolution sxr 5W30.

Dar1962 - 2013-02-08, 17:08

a jak traktować EVOLUTION SXR 5W40?
Kratylos - 2013-02-08, 19:40


Lukas87 - 2013-02-08, 20:30

Dar1962 napisał/a:
a jak traktować EVOLUTION SXR 5W40?

ELF EVOLUTION SXR 5W40 jest najnowszej generacji, paliwooszczędnym, wielosezonowym olejem silnikowym. Dzięki zastosowaniu ultranowoczesnej technologii opartej na specjalnej formule IMF™ (Intra Molecular Friction) zawierającej specjalną hydrosyntetyczną™ bazę, pakiet modyfikatorów tarcia i specjalnych dodatków, olej ten znacznie zmniejsza opory tarcia wewnętrznego, co daje obniżenie tarcia w silniku i doskonałą ochronę silnika. ELF EVOLUTION SXR 5W40 dzięki zastosowaniu formuły IMF™ (Intra Molecular Friction) gwarantuje doskonałą ochronę silnika przy znacznej oszczędności paliwa.

Hydrosyntetyczny (w Technologii Syntetycznej, Synthetic Technology, HC synthese, Hydro Crack)
Oleje hydrosyntetyczne są produkowane z Ropy Naftowej. Są to wysoko przetworzone oleje mineralne. Pod względem budowy molekularnej oraz właściwości fizykochemicznych mają naśladować oleje syntetyczne. Taki olej może mieć właściwości co najwyżej zbliżone do olejów syntetycznych uzyskiwanych z gazu ziemnego na drodze syntezy chemicznej. Nazwy takich olejów są zazwyczaj konstruowane w taki sposób by nawiązywać do olejów syntetycznych co niekiedy wprowadza w błąd klienta, który jest przekonany, że nabył prawdziwy olej syntetyczny.


Przez to ja wlałem inny olej (shell helix) który jest pełnym syntetykiem

jan ostrzyca - 2013-02-08, 21:58

Jasne. Na opakowaniach ELF Evolution 5W30 i 5W40 piszą, że oleje posiadają aprobaty Renault Potwierdzają to materiały pisemne Dacia załączane do aut, które zalecają oleje ELF o takich parametrach. Rozpiętość klas i parametrów olejów zalecanych przez Dacia jest dość spora.



A ja, niezależnie od zaleceń producenta, zmieniam olej znacznie częściej niż wynika to z instrukcji.

jurek - 2013-02-09, 15:14

Sprawa lepkości, wiadomo o co chodzi. Ale czy może mnie, nieuka, ktoś oświecić, jesli chodzi 0 ACEA i API? Jak to się ma do jakości oleju i jakie w tej chwili są najwyższe parametry tych norm? I jak to wygląda w typowej eksploatacji auta, plus kilka razy w roku przegon po autobanie z gazem w podłodze. Pewnie paru innym osobom też się przyda taka wiedz :oops: pozdr
chriskb - 2013-02-09, 18:10

Kol. jurek,, w skrócie Norma API to oznaczenie stosowane przez amerykanów. ACEA to oznaczenie znormalizowane stosowane w Europie. Co do najwyższego parametru to nie ma jednoznacznego określenia, bo normy dotyczą zastosowań olejów smarnych do różnego rodzaju silników.
Generalnie temat bardzo szeroki aby to opisywać w szczegółach, radzę poszukać na Internet dokładnych opisów z zakresu normalizacji olei smarnych

monopios - 2013-02-09, 21:14

jan ostrzyca napisał/a:
Jasne. Na opakowaniach ELF Evolution 5W30 i 5W40 piszą, że oleje posiadają aprobaty Renault Potwierdzają to materiały pisemne Dacia załączane do aut, które zalecają oleje ELF o takich parametrach. Rozpiętość klas i parametrów olejów zalecanych przez Dacia jest dość spora.



A ja, niezależnie od zaleceń producenta, zmieniam olej znacznie częściej niż wynika to z instrukcji.

Co do ELF Evolution 5W30

Tu masz więcej opisane :arrow: http://www.daciaklub.pl/f...r=asc&start=586

Ja dodam ze swojej strony, że właśnie na taki mam wymieniony i w książkę wbili mi następną wymianę po 1 roku lub 15 tyś. km. Ogólnie mnie to nie martwi, bo według mojego planu też tak miało być.




Do admin. można by scalić te dwa tematy

jan ostrzyca - 2013-02-10, 09:03

Trochę to dziwne. Podobnie jak zmienianie przebiegów między przeglądami. Może chodzić o jakość, ale w przypadku Dacii raczej w to wątpię. Zmiana przebiegu między przeglądami z 30 tys. na 20 tys. km lub co rok spowoduje, że w tym roku załapię się na dwa przeglądy po ok. 800 zł każdy a nie jak wcześniej na jeden. Mała zmiana w instrukcji a robi różnicę co?

Żeby było jasne, wymiany oleju co 30 tys. uważałem że lekką przesadę i wymieniałem (ok. 130 zł) co 15 tys. km, ale przeglądy leciały max. raz w roku.

Teraz zastanawiam się czy nadal nie wymieniać oleju co połowę przebiegu tj. co 10 tys. km. W sumie raz na pół roku ok. 130 zetów to żaden wydatek.

Lukas87 - 2013-02-10, 10:50

jan ostrzyca napisał/a:
Zmiana przebiegu między przeglądami z 30 tys. na 20 tys. km


Dla silnika benzynowego (oczywiście bez turbo) większy przebieg nie robi zbytnio różnicy ale w dieslu z turbo już robi różnicę.

Dar1962 - 2013-02-10, 13:52

najbezpieczniejszą praktyką wydaje się zasada - raz do roku, chyba,że auto pokonuje ponad normatywne przebiegi, to wtedy odpowiednio częściej.
Stepway - 2013-02-10, 15:09

Gimbo napisał/a:
BogdanK napisał/a:
Jeśli masz taki przebieg i auto dobrze jeździ na półsyntetyku - to przy nim zostań.

To jest jedna z bajek powtarzanych na wielu forach motoryzacyjnych.

"Znawcy" twierdzą, że zmiana oleju z mineralnego na syntetyczny przy dużym przebiegu spowoduje wypłukanie nagarów i rozszczelnienie silnika.

To chyba dobrze, że wszystkie syfy się wypłucze?
Zmieniłem olej półsyntetyczny na syntetyk, zrobiłem płukanie silnika i nic się nie stało. Kompletnie nic się nie dzieje. Silnik się nie rozpadł, nie zaczął gubić oleju, nie stracił mocy, nic się nie zepsuło (...)wszelkie gadki o szkodliwości oleju syntetycznego dla starszego silnika są wyssane z palca...


Bardzo odważne stwierdzenie. Szczególnie jeżeli patrzymy przez pryzmat pojedynczego przypadku. Podchodziłbym z większą ostrożnością do wygłaszania takich tez.

Zaznaczam, że nie jestem znawcą mechaniki i podobnie jak Kolega, mogę odnieść się do mojego - również pojedynczego przypadku.

W Fordzie, 1.6 Zetec 90KM przy wskazaniu liczydła 160tyś km na wymuszonym przeglądzie po wymianie sprzęgła, mechanik zasugerował niewiele droższy olej syntetyczny. Wcześniej dwukrotnie kupowałem półsyntetyk. Zgodziłem się myśląc sobie "lepszy zrobi lepiej" silnikowi.

Może i to zbieg okoliczności, ale wiążę to z momentem od którego silnik zaczął brać olej. Dużo. W skali miesiąca [~2-3tyś km] opróżniałem baniaczek 1L. Wcześniej pomiędzy wymianami (~15tyś km) poziom na bagnecie obniżał się z MAX do MIN, nie przekraczając dolnego pułapu więc nie dolewałem w ogóle.

Silnik pracował co prawda równo, nie zauważyłem żadnych zmian. I przy stanie ~210tyś km auto znalazło nowego nabywcę.

To doświadczenie potwierdzałoby "bajki" i "wyssane z palca" opowieści. Podkreślam że mówię to bez wielkiej stanowczości, bo przyczyn takiego stanu rzeczy można równie dobrze szukać gdzie indziej. Z kolejnymi silnikami nie odważyłem się weryfikować tej tezy.

Mariusz - 2013-02-10, 19:21

Gimbo napisał/a:
To jest jedna z bajek powtarzanych na wielu forach motoryzacyjnych.



Nie chce mi się komentować kolegi postu :shock: . Odsyłam zarówno kolegę jak i innych podobnie myślących do lektur na temat smarowania, olejów, lepkości olejów itd. Lektury dostępne są w internecie
8-)

48piotr - 2013-02-10, 19:57

Stepway napisał/a:
To doświadczenie potwierdzałoby "bajki"

W każdej bajce jest trochę prawdy.

owca65 - 2013-02-10, 20:52

Możecie mi jeszcze napisać jaki klucz jest potrzebny do wymiany oleju ? Bo kupiłem już olej i filtr. Chodzi mi o klucz do korka spuszczania oleju, a nie do filtra, bo takowy posiadam.
DrOzda - 2013-02-10, 20:59

Mariusz napisał/a:
Gimbo napisał/a:
To jest jedna z bajek powtarzanych na wielu forach motoryzacyjnych.



Nie chce mi się komentować kolegi postu :shock: . Odsyłam zarówno kolegę jak i innych podobnie myślących do lektur na temat smarowania, olejów, lepkości olejów itd. Lektury dostępne są w internecie
8-)


Silnik który jest tak uszczelniony nagarem, że jego usunięcie po zmianie oleju powoduje problemy, nadaje się do remontu generalnego względnie na złomowisko.

jan ostrzyca - 2013-02-16, 16:09

W ASO Nazaruk sprawdzili na jakiejś kartce, i zalali mi Elfa 5W30 A5B5, jako olej spełniający wymogi Renault. Było parę zdań o tym, że kiedyś mieli jakieś problemy z tą oliwką w turbo dieslu. Ale u mnie ani turbo ani diesel.
monopios - 2013-02-16, 19:47

jan ostrzyca, a następny przegląd i zmianę oleju masz według tabelki/harmonogramu niezmieniony, czy dostałeś wpis o jakimś wcześniejszym terminie.
Pytam się, bo w moim przypadku dali wcześniejszy termin wymiany oleju, a zalewałem taki sam 5W30.

jan ostrzyca - 2013-02-16, 19:50

monopios napisał/a:
jan ostrzyca, a następny przegląd i zmianę oleju masz według tabelki/harmonogramu niezmieniony, czy dostałeś wpis o jakimś wcześniejszym terminie.
Pytam się, bo w moim przypadku dali wcześniejszy termin wymiany oleju, a zalewałem taki sam 5W30.


Normalnie: rok/20.000 km

monopios - 2013-02-16, 20:01

A u mnie rok/15 tyś. km. - chyba napisze do RP i zapytam jak to jest. Ciekawe czy serwis sam sobie ustala takie rzeczy, czy od górnie to jest sterowane?
jan ostrzyca - 2013-02-16, 20:29

monopios napisał/a:
A u mnie rok/15 tyś. km. - chyba napisze do RP i zapytam jak to jest. Ciekawe czy serwis sam sobie ustala takie rzeczy, czy od górnie to jest sterowane?


ELF Evolution SXR 5W30 ma wymaganą normę A5B5 i homologację RN 0700. Chociaż, gwoli ścisłości, mechanik najpierw złapał za butlę Castrola Edża 5W40, którą też miałem w bagażniku.Trochę to dziwne co gadają serwisy. Dane ze strony ELF:
http://www.elf.com.pl/kat...lnikowe_elf.pdf

monopios - 2013-02-16, 20:43

Też mnie to zaskoczyło, gdy byłem w serwisie. Wcześniej czytałem o tym oleju i wszystkie znaki mówiły, że jest ok., a serwis mówił co innego http://www.daciaklub.pl/f...r=asc&start=587 i bądź tu mądry.
laisar - 2013-02-16, 21:51

owca65 napisał/a:
jaki klucz jest potrzebny do wymiany oleju ?

Kwadrat 8 mm.

marszelest - 2013-02-16, 21:52

to jest olej mineralny a nie syntetyczny może dlatego kręcili nosem
Gimbo - 2013-02-16, 23:03

Mariusz napisał/a:
Gimbo napisał/a:
To jest jedna z bajek powtarzanych na wielu forach motoryzacyjnych.



Nie chce mi się komentować kolegi postu :shock: . Odsyłam zarówno kolegę jak i innych podobnie myślących do lektur na temat smarowania, olejów, lepkości olejów itd. Lektury dostępne są w internecie
8-)

No cóż więcej mogę dodać...

To ja wymieniałem olej w moim samochodzie.
To ja wlałem preparat do czyszczenia silnika (dwukrotnie).
To ja zmieniłem olej półsyntetyczny na syntetyczny.

... ale to Ty wiesz lepiej, co się z tym silnikiem stało.
Ty wiesz, że stracił szczelność, bo "wypłukane zostały wszystkie nagary" (albo z jakiegoś innego powodu).
Ja nie wiem. Oglądałem silnik, nie widziałem żadnych wycieków (oprócz standardowych przy tym silniku), ale Ty wiesz lepiej.
Nigdy nie dolewam oleju pomiędzy wymianami... ale Ty wiesz lepiej.

Teraz już wiem, że mój silnik bierze olej.... chociaż wskaźnik bagnetowy mówi co innego (pewni jesteście w zmowie i razem mnie oszukujecie).
Wiem, że silnik gubi olej (ale pewnie krasnoludki codziennie czyszczą silnik tak, by niczego nie było widać).
Silnik nadaje się już do wymiany chociaż pracuje tak, jak wcześniej... ale to też złudzenie.

Zastanowiłeś się kiedyś, kolego, czy wszystko, co czytasz w internecie jest prawdą? Każdy może założyć dowolną stronę i podpisać się prof. dr hab inż. To wystarczy abyś uwierzył we wszystko?

W moim aucie jest silnik Renault. Firma Renault zaleca oleje Elf. Z kolei Elf poleca olej syntetyczny do tego silnika. Zatem wszystko jest zgodnie z zaleceniami. Olej spełnia wymagania producenta silnika. Być może trochę na wyrost i tak naprawdę nie ma konieczności stosowania syntetyka... ale kto mi zabroni?

jackthenight - 2013-02-16, 23:18

Gimbo a ile kosztuje ten olej syntetyczny, a ile półsyntetyczny ?
Mariusz - 2013-02-16, 23:38

Gimbo napisał/a:


W moim aucie jest silnik Renault. Firma Renault zaleca oleje Elf. Z kolei Elf poleca olej syntetyczny do tego silnika. Zatem wszystko jest zgodnie z zaleceniami.


Proszę wskazać przykład, że Renault zaleca olej ELF syntetyczny do starych silników lub silników z dużym przebiegiem :mrgreen: . Na Twoim przykładzie ja mam obalić teorie smarowania? Poczytaj sobie książki o smarowaniu, olejach bo to one są autorytetem. Masz silnik w dobrej kondycji i możesz lać olej syntetyczny, ale w innym silniku może on narobić więcej szkód niż pożytku http://www.motofakty.pl/a...k-dobierac.html

dbx - 2013-02-17, 00:28

O tym, jaki olej zaleca producent, czyli, jaki jest i ma być, przez czas gwarancji, stosowany do silnika, decyduje sprzedawca/serwisant samochodu.
DD jest od nowości zalewana syntetycznym Castrolem - nie Elfem - mimo że na tylnej szybie jest nalepka Elf.
Uwaga, co do teorii mycia/wypłukiwania używanych silników - zalewanych olejami mineralnymi - przez oleje syntetyczne.
Owszem, jeśli olej posiada dodatki "myjące"/czyszczące, taki efekt pewnie następuje. Bo taka jest, w efekcie działania procesu czyszczenia, rola tego dodatku. Ale, samo czyszczenie nie jest czymś dla silnika niepożądanym. Niebezpieczne jest to, że wszelkie osady usunięte przez olej syntetyczny, a powstałe w wyniku działania oleju mineralnego, mogą skutecznie pozapychać wszelkie kanały, którymi olej w silniku się przedostaje. To, że po zamianie mineralnego na syntetyczny, nastąpiło ubywanie oleju nie znaczy o czymś złym. Że silnik się rozszczelnił ! :) Po prostu należy czytać uważnie oznaczenia olejów i stosować je zgodnie ze zużyciem/wymaganiem silnika.
Olej mineralny, zawsze, jest olejem gorszym od syntetycznego. Stosowanie oleju mineralnego na pewno spowoduje szybszą degradację silnika niż syntetyczny.
Ale, jak ktoś lubi i wie lepiej, może dolewać Doctor'ka.

Mariusz - 2013-02-17, 01:53

Gimbo napisał/a:



Ja nie wiem. Oglądałem silnik, nie widziałem żadnych wycieków (oprócz standardowych przy tym silniku), ale Ty wiesz lepiej.

Nie wiem bo nie widziałem Twojego silnika. Nie widzisz wycieków czy widzisz standardowe wycieki :-P :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

jan ostrzyca - 2013-02-17, 09:40

monopios napisał/a:
Też mnie to zaskoczyło, gdy byłem w serwisie. Wcześniej czytałem o tym oleju i wszystkie znaki mówiły, że jest ok., a serwis mówił co innego http://www.daciaklub.pl/f...r=asc&start=587 i bądź tu mądry.


Dacia zaleca stosowanie Elfa 5W30 Evolution A5B5 RN0700. Sądzę, że serwisy dostają w beczkach coś innego i chcą lać swój olej, robiąc klientom małą wodę z mózgu. Gdyby było inaczej, to by wprost odmawali lania tego oleju i cofali gwarancje. Skoro masz w książce zalecenie lania konktertnego oleju i go stosujesz, jest OK i gwarancja też jest nadal.

pluto - 2013-02-17, 09:45

O olejach ale i nie tylko polecam tą stronkę ;-)
http://www.mototechnika.r...liki/oleje.html

Gimbo - 2013-02-18, 07:22

jackthenight napisał/a:
Gimbo a ile kosztuje ten olej syntetyczny, a ile półsyntetyczny ?

Obecnie różnica w cenie na allegro wynosi ok. 15 zł za 5 litrów oleju.
Mariusz napisał/a:

Proszę wskazać przykład, że Renault zaleca olej ELF syntetyczny do starych silników lub silników z dużym przebiegiem :mrgreen: . Na Twoim przykładzie ja mam obalić teorie smarowania? Poczytaj sobie książki o smarowaniu, olejach bo to one są autorytetem. Masz silnik w dobrej kondycji i możesz lać olej syntetyczny, ale w innym silniku może on narobić więcej szkód niż pożytku http://www.motofakty.pl/a...k-dobierac.html

- Producent oleju nie wyróżnia przeznaczenia do starych silników i do nowych. Poza tym jak to ocenić? Silnik, który przejechał 200tys.km jest zużyty czy jeszcze dobry? Kiedyś auta przejeżdżały ponad 1mln km bez remontu, więc porównując z nimi, 200tys.km to niewiele.
- Dlaczego masz narobić więcej szkód niż pożytku? Przytaczasz artykuł, który mógł napisać każdy.
Są eksperci, którzy twierdzą, że wymiana oleju w silniku nie jest w ogóle potrzebna. Wręcz przeciwnie - szkodzi mu. Jednym ze zwolenników tej teorii jest były pracownik Castrola (o ile dobrze pamiętam). Twierdzi, że w starym oleju znajdować się mogą cząsteczki sadzy, które doskonale smarują silnik. Nowy olej nie posiada tak dobrych właściwości smarnych. Konieczna jest jedynie regularna wymiana filtra oleju.

No i kto tutaj ma rację?

Poza tym... widzę, że należysz do osób wierzących w uzdrawiającą moc nagarów, osadów i śmieci pozostających w silniku. Kilka faktów:
- nagar osadza się w silniku nie tam, gdzie jest potrzebny ale tam, gdzie są sprzyjające warunki do jego powstawania;
- nagar może zatykać kanały olejowe i zakłócać przepływ oleju, utrudniać smarowanie silnika;
- większość osadów i śmieci z oleju osiada na filtrze, nie ma zatem możliwości aby swobodnie krążyły po silniku, a tym bardziej - aby uszczelniały miejsca, gdzie Tobie to pasuje;
- silnik, który po wymianie oleju z mineralnego na syntetyczny działa nieprawidłowo, nadaje się tylko do remontu;

Mariusz napisał/a:
Nie widzisz wycieków czy widzisz standardowe wycieki :-P :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oglądałem kilka silników 1.9 dCi i każdy ma wycieki oleju w tych samych miejscach. Można zatem uznać, że jest to standardowy problem tych silników. Francuzi widocznie nie potrafią zbudować silnika, który nie gubi oleju.

Mariusz - 2013-02-18, 09:01

Gimbo napisał/a:

Są eksperci, którzy twierdzą, że wymiana oleju w silniku nie jest w ogóle potrzebna. Wręcz przeciwnie - szkodzi mu. Jednym ze zwolenników tej teorii jest były pracownik Castrola (o ile dobrze pamiętam). Twierdzi, że w starym oleju znajdować się mogą cząsteczki sadzy, które doskonale smarują silnik. Nowy olej nie posiada tak dobrych właściwości smarnych. Konieczna jest jedynie regularna wymiana oleju.

No i kto tutaj ma rację?

Czytam i nie wierzę :shock: :shock: :mrgreen:
Nie będę komentował bo ręce i majtki opadają.
W środę w firmie mam spotkanie ze specjalistami firmy Mobil to przytoczę Twój post pod dyskusje :mrgreen: :lol:

koszalin11 - 2013-02-18, 09:19

Mariusz napisał/a:
Gimbo napisał/a:

Są eksperci, którzy twierdzą, że wymiana oleju w silniku nie jest w ogóle potrzebna. Wręcz przeciwnie - szkodzi mu. Jednym ze zwolenników tej teorii jest były pracownik Castrola (o ile dobrze pamiętam). Twierdzi, że w starym oleju znajdować się mogą cząsteczki sadzy, które doskonale smarują silnik. Nowy olej nie posiada tak dobrych właściwości smarnych. Konieczna jest jedynie regularna wymiana oleju.

No i kto tutaj ma rację?

Czytam i nie wierzę :shock: :shock: :mrgreen:
Nie będę komentował bo ręce i majtki opadają.
W środę w firmie mam spotkanie ze specjalistami firmy Mobil to przytoczę Twój post pod dyskusje :mrgreen: :lol:


Ale po co masz się pytać i tak wiadomo co odpowiedzą :evil:
Przecież oni sprzedają olej !!!!!!!!!!
Nie będą podcinać gałęzi na której siedzą !!!!!!!!
Ja też się spotkałem gdzieś z artykułem o tym gościu. O mam:
http://www.wykop.pl/ramka...-w-samochodzie/

Mariusz - 2013-02-18, 09:24

Proponuję wam koledzy nie wymieniać oleju skoro wierzycie jednej osobie :-P :mrgreen: :lol:
Ludzie firmy mają labolatoria gdzie testowane są oleje, żeby miały jak najdłużej max parametry smarowania. A wy tu z jakimś jednym człowiekiem, który przedstawia swoją teorię.
Ja już naprawdę odsyłam do książek.
Jest takie stare powiedzenie. Nie posmarujesz, nie pojedziesz.

koszalin11 - 2013-02-18, 09:45

Mariusz napisał/a:
Proponuję wam koledzy nie wymieniać oleju skoro wierzycie jednej osobie :-P :mrgreen: :lol:
Ludzie firmy mają labolatoria gdzie testowane są oleje, żeby miały jak najdłużej max parametry smarowania. A wy tu z jakimś jednym człowiekiem, który przedstawia swoją teorię.
Ja już naprawdę odsyłam do książek.
Jest takie stare powiedzenie. Nie posmarujesz, nie pojedziesz.



Zobaczcie, że okresy między przeglądami są coraz dłuższe. Ciekawe czy to jest efekt super jakości oleju czy materiałów z jakich zbudowany jest silnik. Jest lobby olejowe które naciska producentów by skracać ( firmy samochodowe mają układy z firmami olejowymi dlatego są jako ZALECANE ) i jest lobby ekologiczne które naciska producentów by te wydłużyły okresy między wymianą oleju.
Ale czy są badania pod względem właściwości smarnych oleju który zlewamy przy wymianie na nowy?
Jeżeli są to prosiłbym o ich źródło to chętnie bym się zapoznał. :-)

Mariusz - 2013-02-18, 09:49

Najprostszym i najszybszym sposobem jest sprawdzenie lepkości zużytego oleju v lepkość nowego oleju
Interwały są zwiększane dlatego, że labolatoria wciąż udoskonalają oleje.

Gimbo - 2013-02-18, 09:50

Mariusz napisał/a:
Ludzie firmy mają labolatoria gdzie testowane są oleje, żeby miały jak najdłużej max parametry smarowania.

Ten argument jest śmieszny.
W interesie tych firm jest to, abyś regularnie zmieniał olej. Najlepiej dla nich by było, gdybyś zmieniał olej co miesiąc. Zawsze powiedzą: "Przetestowaliśmy olej w różnych warunkach, jak go nie zmienisz w porę, to silnik wybuchnie, a płomienie Cię pochłoną". Wtedy też im uwierzysz?
Jeśli ludzie nie będą zmieniać oleju, to siłą rzeczy - producenci wpadną w kłopoty. Jak myślisz, czy obiektywnie przedstawią wyniki badań?
Mariusz napisał/a:
A wy tu z jakimś jednym człowiekiem, który przedstawia swoją teorię.

Ktoś wyskoczył z człowiekiem, który udowadnia szkodliwość oleju syntetycznego, ktoś wyskoczy z człowiekiem, który mówi o braku konieczności wymiany oleju. W internecie można znaleźć wypowiedzi różnych ekspertów, z których każdy przedstawi odrębne zdanie.
Mariusz napisał/a:
Ja już naprawdę odsyłam do książek.

Pamiętaj, że te książki też ktoś pisze.

Szkoda, że skończyłem edukację i nie mam kogo zapytać o oleje silnikowe. Specjalnie dla Ciebie wrócę na polibudę aby się dowiedzieć się prawdy od ludzi, którzy się na tym znają ;-)

Mariusz - 2013-02-18, 09:57

Gimbo,
Odpowiedz mi szczerze.Czy Ty wierzysz w to co piszesz?
:mrgreen: :mrgreen:

Mariusz - 2013-02-18, 10:01

Gimbo napisał/a:


Szkoda, że skończyłem edukację i nie mam kogo zapytać o oleje silnikowe. Specjalnie dla Ciebie wrócę na polibudę aby się dowiedzieć się prawdy od ludzi, którzy się na tym znają ;-)

Ja to miałem na polibudzie od ludzi, którzy się na tym znają :mrgreen: :mrgreen:
Apeluję do Ciebie, żebyś nie wymieniał olejów.
Jest jeszcze wątek o olejach to napisz,żeby koledzy nie wymieniali olejów. Zaoszczędzą kasę :shock: :mrgreen: :mrgreen:

Gimbo - 2013-02-18, 10:34

Mariusz napisał/a:
Ja to miałem na polibudzie od ludzi, którzy się na tym znają

Ciekawe na której...
Mariusz napisał/a:
Apeluję do Ciebie, żebyś nie wymieniał olejów.
Jest jeszcze wątek o olejach to napisz,żeby koledzy nie wymieniali olejów. Zaoszczędzą kasę

Widzę, że niczego nie zrozumiałeś. Przewiń sobie stronę do mojej ostatniej wypowiedzi.
"Ktoś wyskoczył z człowiekiem, który udowadnia szkodliwość oleju syntetycznego, ktoś wyskoczy z człowiekiem, który mówi o braku konieczności wymiany oleju. W internecie można znaleźć wypowiedzi różnych ekspertów, z których każdy przedstawi odrębne zdanie."

Czy napisałem, że ja się z tym utożsamiam? Stwierdziłem, że w internecie można znaleźć wiele artykułów na każdy temat, pokazujących różne punkty widzenia. Niektórzy przyjęli tylko jedną wersję i szukają potwierdzenia u "ekspertów".
Chciałem pokazać, że są też ludzie, którzy pokazują inną stronę tej sprawy.

W kwestii wymiany olejów najmniej wiarygodnym źródłem informacji są materiały producentów olejów.
Dla przykładu:
Pewien producent zaleca wymianę oleju w Renault Megane 1.9 dCi co 20tys.km.
Ten sam producent zaleca wymianę oleju w Mitsubishi Carismie 1.9 DID co 7,5tys.km.

Dla wyjaśnienia: Jest to ten sam silnik! Występował także w dostawczych Oplach Movano oraz w samochodach Volvo.

I co teraz powinien zrobić przeciętny użytkownik samochodu?

monopios - 2013-02-18, 10:47

Gimbo napisał/a:
Są eksperci, którzy twierdzą, że wymiana oleju w silniku nie jest w ogóle potrzebna. Wręcz przeciwnie - szkodzi mu. Jednym ze zwolenników tej teorii jest były pracownik Castrola (o ile dobrze pamiętam). Twierdzi, że w starym oleju znajdować się mogą cząsteczki sadzy, które doskonale smarują silnik. Nowy olej nie posiada tak dobrych właściwości smarnych. Konieczna jest jedynie regularna wymiana oleju.

W jednej wypowiedzi dwie przeciwstawne tezy

Gimbo - 2013-02-18, 10:55

monopios napisał/a:
Gimbo napisał/a:
Są eksperci, którzy twierdzą, że wymiana oleju w silniku nie jest w ogóle potrzebna. Wręcz przeciwnie - szkodzi mu. Jednym ze zwolenników tej teorii jest były pracownik Castrola (o ile dobrze pamiętam). Twierdzi, że w starym oleju znajdować się mogą cząsteczki sadzy, które doskonale smarują silnik. Nowy olej nie posiada tak dobrych właściwości smarnych. Konieczna jest jedynie regularna wymiana oleju.

W jednej wypowiedzi dwie przeciwstawne tezy

Poprawione.
Chodziło oczywiście o filtr oleju.

monopios - 2013-02-18, 12:51

Gimbo napisał/a:
monopios napisał/a:
Gimbo napisał/a:
Są eksperci, którzy twierdzą, że wymiana oleju w silniku nie jest w ogóle potrzebna. Wręcz przeciwnie - szkodzi mu. Jednym ze zwolenników tej teorii jest były pracownik Castrola (o ile dobrze pamiętam). Twierdzi, że w starym oleju znajdować się mogą cząsteczki sadzy, które doskonale smarują silnik. Nowy olej nie posiada tak dobrych właściwości smarnych. Konieczna jest jedynie regularna wymiana oleju.

W jednej wypowiedzi dwie przeciwstawne tezy

Poprawione.
Chodziło oczywiście o filtr oleju.

Czyli wylewasz start olej, zakładasz nowy filtr oleju i wlewasz ponownie ten przepalony, zużyty olej. I twierdzisz, że tak ma być.

To tak jak byś frytki smażył na jednym oleju przez całe życie, no może czasem przefiltrujesz ten olej przez coś i te frytki będą super smakować.

Fantastycznie, powodzenia w eksploatacji autka.

monopios - 2013-02-18, 13:49

jan ostrzyca napisał/a:
monopios napisał/a:
A u mnie rok/15 tyś. km. - chyba napisze do RP i zapytam jak to jest. Ciekawe czy serwis sam sobie ustala takie rzeczy, czy od górnie to jest sterowane?


ELF Evolution SXR 5W30 ma wymaganą normę A5B5 i homologację RN 0700. Chociaż, gwoli ścisłości, mechanik najpierw złapał za butlę Castrola Edża 5W40, którą też miałem w bagażniku.Trochę to dziwne co gadają serwisy. Dane ze strony ELF:
http://www.elf.com.pl/kat...lnikowe_elf.pdf

Napisałem zapytanie w sprawie tego oleju, czekam na odpowiedź.

Mariusz - 2013-02-18, 14:34

Gimbo napisał/a:

Ciekawe na której...

PŁ wydział mechaniczny
Gimbo skończ już pisać bzdury i nie ośmieszaj się więcej. :mrgreen: :mrgreen: :lol:

DrOzda - 2013-02-18, 14:39

monopios napisał/a:

Czyli wylewasz start olej, zakładasz nowy filtr oleju i wlewasz ponownie ten przepalony, zużyty olej. I twierdzisz, że tak ma być.

Po co zlewać olej przy wymianie samego filtru ?
Na zimnym silniku niemal cały olej jest w misce olejowej, położonej z reguły dobrych naście centymetrów niżej ....

Gimbo - 2013-02-18, 14:43

monopios napisał/a:

Czyli wylewasz start olej, zakładasz nowy filtr oleju i wlewasz ponownie ten przepalony, zużyty olej. I twierdzisz, że tak ma być.

To tak jak byś frytki smażył na jednym oleju przez całe życie, no może czasem przefiltrujesz ten olej przez coś i te frytki będą super smakować.
Fantastycznie, powodzenia w eksploatacji autka.

Widzę, że nie umiesz jeszcze czytać ze zrozumieniem.

Szkoda.

W którym miejscu stwierdziłem, że tak ma być?
Przytoczyłem tylko wypowiedzi osoby, która tak uważa. Nie wyraziłem w tej sprawie własnego zdania. To już Twoja fantazja.
Mariusz napisał/a:
Gimbo napisał/a:

Ciekawe na której...

PŁ wydział mechaniczny
Gimbo skończ już pisać bzdury i nie ośmieszaj się więcej. :mrgreen: :mrgreen: :lol:

Fajnie, jesteś taki wykształcony.

Naucz się czytać ze zrozumieniem, jak kolega. Widzę, że brakuje wam tego.
Przeczytaj jeszcze raz moje wpisy, może coś z nich zrozumiesz, bo jak na razie bredzisz jak TVN.

Lukas87 - 2013-02-18, 15:16

Gimbo napisał/a:

Kilka faktów:
- nagar osadza się w silniku nie tam, gdzie jest potrzebny ale tam, gdzie są sprzyjające warunki do jego powstawania;
- nagar może zatykać kanały olejowe i zakłócać przepływ oleju, utrudniać smarowanie silnika;
- większość osadów i śmieci z oleju osiada na filtrze, nie ma zatem możliwości aby swobodnie krążyły po silniku, a tym bardziej - aby uszczelniały miejsca, gdzie Tobie to pasuje;
- silnik, który po wymianie oleju z mineralnego na syntetyczny działa nieprawidłowo, nadaje się tylko do remontu;


"nagar- twardy biało-zielonożółty osad pojawiający się na ścianach komory spalania i denku tłoka w silnikach spalinowych. Nagar powstaje ze skoksowanych – niedopalonych cząstek paliwa i oleju. Osad, pojawiający się również na świecach zapłonowych, stwarza niebezpieczeństwo samozapłonu."
więc nie pisz bzdur że nagar zatyka kanały olejowe

A co powiesz na to skoro silnik samochodowy czy motocyklowy zaleca się docierać po remoncie na oleju mineralnym 1tyś km a później dopiero zalewa się full syntetykiem czy półsyntetykiem to wg twojej opinii należy znowu zrobić mu remont :?: :mrgreen: :lol: :lol:
Podczas docierania olejem mineralnym silnik szybciej się dociera w porównaniu do oleju syntetycznego trwało by to dość długo.

jurek - 2013-02-18, 15:19

Pewnie dane producenta są nie końca wiarygodne, bo wiadomo - kazda pliszka swój ogonek chwali. Z drugiej strony, nie można znalezć danych z laboratoriów niezaleznych. Bo pewnie takich nie ma. Jak kto zapłaci, taką ma ekspertyzę :evil: Dobrze zachować zdrowy rozsądek. Jak mam niewyczesane autko, jak większośc rodaków, to myślę, że kazdy syntetyk / nawet niby-syntetyk/ 5W40 w zupełności wystarczy. pozdr
monopios - 2013-02-18, 15:43

DrOzda napisał/a:
monopios napisał/a:

Czyli wylewasz start olej, zakładasz nowy filtr oleju i wlewasz ponownie ten przepalony, zużyty olej. I twierdzisz, że tak ma być.

Po co zlewać olej przy wymianie samego filtru ?
Na zimnym silniku niemal cały olej jest w misce olejowej, położonej z reguły dobrych naście centymetrów niżej ....

Możliwe, nigdy nie wymieniałem samego filtra oleju.

Gimbo napisał/a:
Widzę, że nie umiesz jeszcze czytać ze zrozumieniem.

Szkoda.

W którym miejscu stwierdziłem, że tak ma być?
Przytoczyłem tylko wypowiedzi osoby, która tak uważa. Nie wyraziłem w tej sprawie własnego zdania. To już Twoja fantazja.

To dlaczego tak bardzo bronisz tej teorii?

Mariusz - 2013-02-18, 17:34

Gimbo napisał/a:

Fajnie, jesteś taki wykształcony.

Dziękuję :lol:

Gimbo - 2013-02-18, 18:16

Cytat:
To dlaczego tak bardzo bronisz tej teorii?

Nie bronię żadnej teorii. Uważam tylko, że nie można na ślepo wierzyć we wszystko, o czym można przeczytać w internecie. Poza tym producentom olejów zależy na tym, aby ludzie wymieniali je jak najczęściej, na tym zarabiają. Nie powiedzą przecież "nie wymieniajcie oleju, silnik w waszym samochodzie będzie pracował bez zmian, nic się nie stanie".
Ktoś przytoczył artykuł o tym, że oleje syntetyczne są szkodliwe na starszych silników, więc ja wspomniałem o innej wypowiedzi eksperta o tym, że wymiana oleju nie jest konieczna, że jest jedynie wymysłem firm je produkujących.
Czy się z tym zgadzam czy nie to zupełnie inna sprawa.

Nie wierzę w to, że po zmianie oleju mineralnego na syntetyczny cokolwiek z silnikiem będzie się dziać. Przetestowałem to na dwóch silnikach i z żadnym nic się nie stało. Ani dobrego ani złego.
Nie sprawdziło się straszenie, że silnik będzie przeciekał, że spadnie kompresja, że coś złego będzie się dziać. Dodatkowo przepłukałem silnik preparatem do tego przeznaczonym i kompletnie nic się nie stało.

Nie twierdze, że olej syntetyczny jest najlepszy na świecie. Być może nie jest, ale ma właściwe parametry w szerszym zakresie temperatur i to jest duży plus. Szczególnie przy silnikach z turbodoładowaniem.

Nie namawiam nikogo ani do syntetyków ani do mineralnych. Ani ich nie sprzedaję ani, tym bardziej, nie produkuję, więc nie interesuje mnie to kompletnie, co ludzie zaleją do silników w swoich samochodach. Ja mam olej syntetyczny i przy takim zostanę.


Cytat:
A co powiesz na to skoro silnik samochodowy czy motocyklowy zaleca się docierać po remoncie na oleju mineralnym 1tyś km a później dopiero zalewa się full syntetykiem czy półsyntetykiem to wg twojej opinii należy znowu zrobić mu remont

Podczas docierania olejem mineralnym silnik szybciej się dociera w porównaniu do oleju syntetycznego trwało by to dość długo.

No cóż więcej mogę powiedzieć...
Nawet na tym forum spotkałem się z opinią, że obecnie nie ma czegoś takiego, jak "docieranie silnika". Zatem o co Ci chodzi?

Lukas87 napisał/a:
nie pisz bzdur że nagar zatyka kanały olejowe

To zmień słowo "nagar" na "osad" lub cokolwiek innego chcesz. Coś, co jest wypłukiwane przez olej syntetyczny.

Lukas87 - 2013-02-18, 19:59

Gimbo napisał/a:
Cytat:
A co powiesz na to skoro silnik samochodowy czy motocyklowy zaleca się docierać po remoncie na oleju mineralnym 1tyś km a później dopiero zalewa się full syntetykiem czy półsyntetykiem to wg twojej opinii należy znowu zrobić mu remont

Podczas docierania olejem mineralnym silnik szybciej się dociera w porównaniu do oleju syntetycznego trwało by to dość długo.

No cóż więcej mogę powiedzieć...
Nawet na tym forum spotkałem się z opinią, że obecnie nie ma czegoś takiego, jak "docieranie silnika". Zatem o co Ci chodzi?


Nowy silnik to fabryczny silnik a silnik po remoncie (wymiana panewek,tłoków,pieścieni itd) i tu już nie spasujesz tak samo elementów jak w fabryce. Zresztą jak by fabryczny silnik nie wymagał docierania to w książce nie było by dopisku że "nie należy przekraczać prędkości obrotowej XXX przez okres XXX km"

jurek - 2013-02-18, 22:35

Dobry spec spasuje lepiej niż fabryka. pozdr Ale speców mało już zostało, królują wymieniacze :-/
monopios - 2013-02-27, 23:49

monopios napisał/a:

Napisałem zapytanie w sprawie tego oleju, czekam na odpowiedź.

Oto korespondencja:

Akt 1.
monopios -

Witam.

Na przeglądzie serwisowym po dwóch latach użytkowania w ASO, pracownik Renault Tandem Sp. z o.o. Częstochowa poinformował mnie, że Renault/Dacia wycofał się z używania oleju ELF Evolution SXR 5w-30 mimo tego, że w książkach obsługi serwisowej jest jako zalecany do silników benzynowych, który spełnia wszystkie normy Renault.

Chciałbym się dowiedzieć czy jest tak rzeczywiście. A jeżeli tak, to z jakiego powodu i dlaczego klient nie jest informowany o tego typu zdarzeniach. Użytkuję samochód Dacia Sandero 1.4 rok produkcji 2010.

Renault -

W nawiązaniu do przesłanego przez Pana zapytania uprzejmie prosimy o podanie numeru VIN Pańskiego auta – tylko wówczas będziemy w stanie udzielić konkretnej odpowiedzi.

Akt 2.

monopios -

Numer VIN : xxxxxxxxxxxxxxx. Chciałbym nadmienić, że ASO z powodu ich zdaniem niewłaściwego oleju ELF Evolution SXR 5w-30 (który jest rekomendowany przez Renault), został skrócony okres wymiany tegoż oleju z 30 tyś. km./2 lata do 15 tyś. km./1 rok. Dlatego chciałbym uzyskać odpowiedź na moje wcześniejsze zapytanie.

Renault -

W nawiązaniu do przesłanego przez Pana zapytania, po konsultacji z odpowiednim działem wewnętrznym Renault Polska, uprzejmie informujemy, iż Producent nie wycofał się z zaleceń dotyczących używania oleju ELF Evolution SXR 5w-30 w tym modelu - jest to prawidłowy olej do stosowania w Pańskim aucie (sprawdzono na podstawie numeru VIN auta). Olej ten nie jest jednak dostępny aktualnie w ofercie Magazynu Centralnego Renault, natomiast Autoryzowani Partnerzy Renault/Dacia mają możliwość zamówienia tego oleju bezpośrednio w firmie Total, która jest dostawcą olejów Elf i Total. Zapewne serwis ASO Tandem ze względu na stosowaną wewnętrzną politykę magazynową proponuje Klientom inny zalecany przez Producenta olej, przeznaczony do stosowania w większym zakresie temperatur - ELF Evolution SXR 5w-40. Informujemy natomiast, iż okres wymiany oleju przewidziany przez Producenta programem przeglądów dla tego pojazdu to wymiana co 1 rok lub co 15 000 km przebiegu (nie dowolnie; ta wartość, która upłynie jako pierwsza) bez względu na to, który z ww. olejów zostanie zastosowany.

Akt 3.

monopios -

Dziękuje za rozwianie wątpliwości związanych z stosowaniem oleju Elf Evolution SXR 5w-30. Niestety po otrzymaniu ostatniego pisma od państwa, zrodziły się nowe wątpliwości związane z prawidłowością przeglądów, tzn. w Książce Przeglądów Dacii jaką otrzymałem przy zakupie nowego auta, terminy dokonywania wymiany oleju są określone następująco co 2 lata lub co 30 000 km przebiegu (nie dowolnie; ta wartość, która upłynie jako pierwsza), a z pisma jakie otrzymałem od państwa te terminy są rozbieżne i są opisane jako 1 rok lub co 15 000 km przebiegu (nie dowolnie; ta wartość, która upłynie jako pierwsza). I tu się właśnie budzi pytanie, czy postępując zgodnie z Książką Przeglądów Dacii postępuje prawidłowo ?

A jeżeli jest błąd w w/w książce, to czemu serwis nie zastosował się do wytycznych Renault/Dacia i nie skorygował tego błędu, podczas mojej pierwszej wizycie serwisowej po 15 000 km i nie dokonał wymiany oleju, tak jak wynika to z otrzymanego pisma od państwa ?

Renault -

W nawiązaniu do przesłanej przez Pana wiadomości, uprzejmie informujemy, iż program przeglądów zalecanych przez Producenta dla Pańskiego auta przewiduje przeglądy serwisowe co 1 rok lub 15 000 km (kontrola auta i w razie konieczności uzupełnienie oleju) i przeglądy okresowe co 2 lata lub 30 000 km. Oba typy przeglądów są obowiązkowe. Wymiana oleju silnikowego powinna nastąpić podczas przeglądu okresowego, czyli co 2 lata lub co 30 000 km. Bardzo przepraszamy za naszą pomyłkę w treści poprzedniej wiadomości.

Akt 4.

monopios -

Jeżeli wymiana oleju silnikowego powinna nastąpić podczas przeglądu okresowego, czyli co 2 lata lub co 30 000 km, to dlaczego ASO wpisało do mojej książki serwisowej następną wymianę oleju silnikowego po upływie 15 000 km lub 1 rok ?

Mimo tego, że olej spełnia wszystkie standardy Renault/Dacia, które zostały potwierdzone z dotychczasowych pism jakie otrzymałem od państwa, czy ASO Renault Tandem Sp. z o.o. Częstochowa może narzucać klientowi dokonywanie dodatkowych czynności, które nie są uzasadnione według Książką Przeglądów Dacii ?


Renault -

W nawiązaniu do przesłanej przez Pana wiadomości uprzejmie informujemy, iż diagnostyką, obsługą techniczną i serwisową samochodów Renault i Dacia zajmują się bezpośrednio Autoryzowani Partnerzy Renault/Dacia oraz służą odpowiedzią i poradą w kwestiach technicznych. Renault Polska jako główny importer samochodów Renault i Dacia w Polsce nie zajmuje się ich bezpośrednią obsługą techniczną, Podane w poprzedniej wiadomości schematy postępowania są to zalecenia Producenta zawarte w Programie Przeglądów dla Pańskiego auta. Oczywiście serwis ASO wykonujący przegląd powinien tych zaleceń przestrzegać. Natomiast trudno nam czysto teoretycznie ustosunkować się do Pana pytania. Serwis ASO diagnozując auto podczas przeglądu stwierdza, jaki jest stan, poziom oleju silnikowego i jakie czynności należy wykonać. Jeżeli ma Pan zastrzeżenia dotyczące prawidłowości wykonywanych przez ten serwis ASO czynności serwisowych, należy je zgłosić bezpośrednio do tego serwisu ASO z prośbą o wyjaśnienia. Ma Pan także możliwość przesłania do Renault Polska zgłoszenia reklamacyjnego dotyczącego obsługi tego serwisu ASO w formie pisemnej.



Pytanie, czy mam teraz pisać do ASO i żądać wyjaśnień dlaczego tak postąpili, czy ciągnąć dalej w RP ? Co o tym sądzicie ?

chriskb - 2013-02-28, 06:22

Ja bym napisał do ASO i odpowiedź załączył do pisma reklamacyjnego. Niech w Renault dowiedzą się jak manipulują serwisy aby zgarnąć więcej kasy.
Gwarek - 2013-03-03, 17:20

Ja postanowiłem zalać swojego Dusterka na pierwszym przeglądzie olejem Castrol Magnatec 5W-40 :).
jan ostrzyca - 2013-03-03, 21:52

monopios napisał/a:
.......

Z pewnym zaskoczniem stwierdzam, że kol. monopios jest chyba bardziej upierdliwy niż ja. Korespondencja monopiosa z RP dowodzi, że klient może mieć rację. A jak już ją ma, powinien ową rację egzekwować, ku poożytkowi innych klientów. Bóg zapłać.

kubalonek - 2013-03-03, 22:31

Każdy olej półsyntetycznie prawie niezależnie od producenta ( badania na Politechnice W - artykuł w auto-technika motoryzacyjna z bodajże 1998 r ) mniej więcej trzyma parametry do ok 8 tys. km przebiegu . Później spadają i przy ok. 10 tys osiągają parametry graniczne ...
Syntetetyki analogicznie 12 tys / 15 tys.
To co prawda było kilka lat temu , ale zasadniczego przełomowego postępu nie było więc można założyć że są to wartości minimalne .
Druga sprawa - skąd mamy wiedzieć jaki olej ma serwis w beczce? . Z analizy pewnego mojego znajomego największym odbiorcą polskich olejów są autoryzowane serwisy - co chyba potwierdza tezę ,że polskie oleje są że się tak wyrażę światowej klasy.
Wniosek taki . lać nowy , z dobrego źródła syntetyczny olej min. co 12 tys. Oczywiście Polski aby dać naszym krajanom pracę.

monopios - 2013-03-04, 16:53

jan ostrzyca napisał/a:
Z pewnym zaskoczniem stwierdzam, że kol. monopios jest chyba bardziej upierdliwy niż ja.

Dzięki jan ostrzyca :-)

Napisałem do ASO, na razie brak odpowiedzi. Ale będę drążył temat, zobaczymy co będzie dalej.


c.d.n.

monopios - 2013-04-06, 16:11

c.d.n.

Po wysłaniu dwóch e-maili ze strony głównej Tandemu, oczywiście odpowiedzi było brak, więc wysłałem bezpośrednio na adres do doradcy klienta j.n.

Cytat:
Witam.

Ponieważ nie otrzymałem odpowiedzi na moje dwa wcześniejsze e-maile pisane ze strony głównej waszego dealera, więc piszę do Pana z prośbą o przekazanie do odpowiedniego działu. Więc do rzeczy, na ostatnim przeglądzie serwisowym po dwóch latach użytkowania w ASO, pracownik Renault Tandem Sp. z o.o. Częstochowa poinformował mnie, że Renault/Dacia wycofał się z używania oleju ELF Evolution SXR 5w-30 mimo tego, że w książkach obsługi serwisowej jest jako zalecany do silników benzynowych, który spełnia wszystkie normy Renault. Ta informacja i decyzja tego pracownika o skróceniu terminu i limitu kilometrów o połowę w związku z zastosowaniem tego oleju okazała się błędna i dlatego żądam wyjaśnień i zmianę wpisu w książce serwisowej na właściwy, ponieważ uznaje te decyzję za próbę naciągnięcia klienta na dodatkowe koszty z wiązane z obsługą pojazdu.

Ponieważ nie otrzymałem wcześniej żadnej odpowiedzi na moje zapytania w tej sprawie, to wysłałem zapytanie do Renault Polska, która podziela moją opinię i w przypadku braku odpowiedzi na mojego e-maila zastosuje się do propozycji RP z oficjalnym pismem.



Odpowiedz nadeszła następnego dnia:


Cytat:
Witam,

Nawiązując do Pana e-maila z dnia 25.03.2013 pragnę poinformować, iż doszło do nieporozumienia, co postaram się wyjaśnić poniżej:

- Firma Tandem Sp. z o.o. w Częstochowie, która jest niezależnym podmiotem gospodarczym i serwisem autoryzowanym Renault/Dacia, wycofała ze sprzedaży olej ELF Evolution SXR 5w30 ze względu na niewielkie zapotrzebowanie rynku (wysoka cena, niechęć Klientów). W zamian stosujemy olej ELF 5w40 Evolution SXR, który spełnia obowiązującą normę RN 0710/RN 0700.

- Nasz pracownik nie skrócił Panu okresu wymiany oleju, gdyż nie ma do tego prawa, widocznie zaszło jakieś nieporozumienie w przekazie informacji. W Pańskim samochodzie zgodnie z zaleceniami Producenta należy wykonywać czynności serwisowe co 15tyś. km lub rok, natomiast wymianę oleju co 30tyś lub 2lata.

Pragnę również zaznaczyć, iż Autoryzowana Stacja Obsługi Renault/Dacia Tandem nie może ponosić odpowiedzialności za olej dostarczony przez Klienta z niewiadomego pochodzenia. Stosowanie oleju o nieprawidłowych własnościach może spowodować poważne konsekwencje dla silnika.

Nasza sugestia dotycząca stosowania oleju o odpowiedniej jakości dla dobra Pańskiego samochodu, miała jedynie na celu bezpieczeństwo eksploatacji Pana pojazdu i zachowanie uprawnień gwarancyjnych, nie była próbą naciągania Pana na dodatkowe wydatki.


Nie zamierzam się dalej kopać, ponieważ już mi się nie chce, a może też dlatego, że w odpowiedzi jaka nadeszła jest jedno interesujące zdanie:
Kod:
- Nasz pracownik nie skrócił Panu okresu wymiany oleju, gdyż nie ma do tego prawa

I przy ewentualnych problemach zamierzam to wykorzystać.

dacian - 2017-01-13, 12:11
Temat postu: Olej w fabrycznym samochodzie.
Witam serdecznie,

Jakim olejem, jakiej klasy lepkości zalany jest fabrycznie samochód ?

pixa - 2017-01-13, 12:25

Elf 900 SXR 5W40
dacian - 2017-01-13, 12:30

pixa napisał/a:
Elf 900 SXR 5W40


Jesteś pewny, że na takim wyjechała z fabryki ?

Zapytałem o to importera przedstawiciela na polske czyli Dacia Polska.
Niestety nie wiedzą, i unikają odpowiedzi, czy też odmaiwaja zapytania u producenta.

Pytam bo jednocześnie otrzymałem kartke w jakich temperaturach mogę jeżdizć.
Oni także zalecaja ELFA 0w40 ale tego produktu nie ma w Polsce.

Niestety obsługa przez Dacia Polska jest słaba i niekompetetna, żeby tak proste pytanie ich rozłożyło.

Jednocześnie zrobiłem test i popisałem do innych przedstawicieli marek takich jak Opel, Skoda zobaczymy jak oni odpowiedzą.

Pozdrawiam,
Marcin

pixa - 2017-01-13, 12:55

Takich informacji udzielili mi u dealera we Wrocławiu. Jest to tez olej zalecany do Sandero na stronie Elfa (ELF - wyszukiwarka).

Ostatnio wymienialem olej po dotarciu silnika i ASO nie mialo zadnych uwag.

Generalnie olej powinien spelniac normy ACEA A3/B4 i RN0700

mbar - 2017-01-13, 13:07

Oleje fabryczne z reguły są inne, niż te używane potem podczas wymian w ASO, więc wcale się nie dziwię, że nie wiedzą.
Np. https://sklep-oleje.pl/pl/p/Millers-Oils-Competition-Assembly-Lube-olej-do-skladania-silnikow-5L/141

dacian - 2017-01-13, 13:15

mbar napisał/a:
Oleje fabryczne z reguły są inne, niż te używane potem podczas wymian w ASO, więc wcale się nie dziwię, że nie wiedzą.
Np. https://sklep-oleje.pl/pl/p/Millers-Oils-Competition-Assembly-Lube-olej-do-skladania-silnikow-5L/141


Mówisz?

Powiem sprawdzam.

Wystosowałem pismo do Opla, Skody.

Skoda jeszcze nie odpowiedziała.

Opel - tak :) wiedzą...

No to czy na fabrycznym oleju mozesz jezdzic do -35? Tego tez nie wiedza.
Dali zalecenia, ale jak sie ma do nich trzymac KLient, jak nie ma odpowiedzi co w srodku, albo czy -35 dallej jest ochrona.

Postaw sie w takiej sytuacji.

Nawet jestem sklonny zaakceptowac fakt nie wiedzy jaki jest.
Ale odpowiedzi na pytanie czy przy -35C jest chronionmy silnik, juz nie...

to nie jest partnerstwo... potem moga zwalic na klienta, ze wiedzial, ze trzeba wymienic olej.
Stad jest to troszke dziwne dla mnie, i nie buje partnerskich relacji z marka.

Powiedz mi czy na przeglad mozesz przywiezc np olej LOTOS, TOTAL, Castrol ?
spelniajacy wymagania A3/B4?

NIe mam nic do Elfa, i pewnie na takim bede jezdzic, ale pytam z ciekawosci.

mbar - 2017-01-13, 13:19

dacian napisał/a:
Powiedz mi czy na przeglad mozesz przywiezc np olej LOTOS, TOTAL, Castrol ?
spelniajacy wymagania A3/B4?


Oczywiście, że tak -- tak jest w karcie gwarancyjnej.

dacian - 2017-01-13, 13:26

mbar napisał/a:
dacian napisał/a:
Powiedz mi czy na przeglad mozesz przywiezc np olej LOTOS, TOTAL, Castrol ?
spelniajacy wymagania A3/B4?


Oczywiście, że tak -- tak jest w karcie gwarancyjnej.


a co bys ty lal elfa czy lotosa?

jak jest z regulacja zaworow i co ile trzeba wymieniac szklanki w 1.2 ?

mbar - 2017-01-13, 14:05

Lotos robi bazy olejowe dla wielu innych odbiorców ("producentów") olejów ze świata. Są to wysokiej jakości produkty.

Sam używałem jak dotąd dwóch olejów Lotosa: C2+C3 SAE 5W-30 w silniku 1.4 turbo (Opel Meriva) http://lotosoil.pl/pl/hom...,412,show,12274
i Synthetic Plus SAE 5W-40 http://lotosoil.pl/pl/hom...,412,show,11972 w 1.6 GSi (Polonez).
Synthetic Plus jest świetnym olejem w dobrej cenie, ale uwaga -- nie jest to olej Long Life i na pewno nie można go trzymać przez 20000 km i jest Full SAPS.
Szczególnie polecam zwrócić uwagę na oleje z aprobatą MB-Approval 229.5, przewyższa ona ACEA A3 http://www.oilspecifications.org/mercedes_mb.php

Ten ma "aprobaty" RN (i jest Mid SAPS oraz LL) http://lotosoil.pl/pl/hom...,412,show,11962

pixa - 2017-01-13, 14:44

dacian napisał/a:


a co bys ty lal elfa czy lotosa?

jak jest z regulacja zaworow i co ile trzeba wymieniac szklanki w 1.2 ?


Lalbym Elfa bo jest zalecany przez producenta i do tego cenowo w porządku - 5 litrów za ok. 110 zl.

Regulacji zaworów nie ma wyszczegolnionej w książce serwisowej więc zakładam, ze można jeździć aż zaczną klekotac (nie wiem - 150-200 tyś?). Hydraulicznej kasacji w Sandero nie ma, więc jeśli LPG to co 20.000 kontrola. Szklanek to w żadnym aucie nigdy nie wymienialem.

dacian - 2017-01-13, 14:48

pixa napisał/a:
dacian napisał/a:


a co bys ty lal elfa czy lotosa?

jak jest z regulacja zaworow i co ile trzeba wymieniac szklanki w 1.2 ?


Lalbym Elfa bo jest zalecany przez producenta i do tego cenowo w porządku - 5 litrów za ok. 110 zl.

Regulacji zaworów nie ma wyszczegolnionej w książce serwisowej więc zakładam, ze można jeździć aż zaczną klekotac (nie wiem - 150-200 tyś?). Hydraulicznej kasacji w Sandero nie ma, więc jeśli LPG to co 20.000 kontrola. Szklanek to w żadnym aucie nigdy nie wymienialem.


ok tez najelemy elfa

wiesz ostatnio czytalem o nowym silniku 1.6sce i tam pisza, ze szkalnki sa juz do wymiany od 40 do 60 tys?

pixa - 2017-01-13, 14:51

Lej ten co pisałem na samej górze - spełnia jeszcze norme Renault RN0700 i nikt się już do niczego nie przypieprzy w ASO.
Fruxo - 2017-01-13, 15:52

W takim subaru dostajesz pełna informacje że zalany jest eneos 0w20 i dostajesz litr oleju z tej samej partii na dolewkę od FHI.
dacian - 2017-01-13, 19:19

Fruxo napisał/a:
W takim subaru dostajesz pełna informacje że zalany jest eneos 0w20 i dostajesz litr oleju z tej samej partii na dolewkę od FHI.


dokładnie importer/producent musi udzielic tej infomracji Klientowi
buduje to partnerska relacje

jak kupujesz u Pana Kazia samochod to wtedy mozesz sie zastawnawiac co byl za olej..

Zobaczymy co Dacia Polska (a konkretnie Renault Polska) odpowie mi.

Puki co na FB grzecznie, ze odpowiedz zalatwia, a na infolinnii wyuczone regulki.
NIe podaja nawet kontaktu do PR czy tez Kierownika, badz odmaiwaja polaczenia.

A moga...

Dwa samochody z koncernu nowki stoja w moim garazu.
Wymieniam co 4-5 lat, niekoniecznie po takim traktowaniu wybor padnie juz na Renault

rafal_rx - 2017-01-14, 20:48

dacian napisał/a:
a co bys ty lal elfa czy lotosa?

Jeśli ma być ACEA A3/B4 to jeden z: Shell Helix Ultra 5w-40, 0w-40, lub HX8. Jeśli Mobil, to seria 1 wyłącznie (New Life, FS).
eni i-Sint 5W-40, czyli dawny Agip, oraz eni i-Sint MS 5W-40 midSAPS, spełnia jednocześnie C3 i B4, trochę dziwne, ale możliwe.
Ten ELF, o którym wspominacie wyżej, to "olej w technologii syntetycznej". To co wymieniłem wyżej to są "w pełni syntetyczne".

krimar - 2017-01-14, 23:00

Mobil 1 też jest tylko w technologii syntetycznej (czytaj hydrokrakowana baza mineralna)
mbar - 2017-01-15, 07:28

rafal_rx napisał/a:
Ten ELF, o którym wspominacie wyżej, to "olej w technologii syntetycznej". To co wymieniłem wyżej to są "w pełni syntetyczne".


Dokładnie, dlatego w życiu bym tego Elfa nie zalał.
Ja osobiście wybrałem Neste City Pro 0W40, ale wymienione Shelle 0W40 też są godne polecenia.

pixa - 2017-01-15, 07:59

mbar napisał/a:
rafal_rx napisał/a:
Ten ELF, o którym wspominacie wyżej, to "olej w technologii syntetycznej". To co wymieniłem wyżej to są "w pełni syntetyczne".


Dokładnie, dlatego w życiu bym tego Elfa nie zalał.


Bez przesady. Nie popadajmy w paranoję. Jest to olej zalecany przez producenta i nie widzę sensu lania jakiegokolwiek innego. Z nieco innej beczki (oleju ;-) ) - mam motocykl gdzie producent zaleca olej mineralny. Koledzy powymieniali na syntetyki, a ja smigam 8 rok bez żadnych problemów z silnikiem. Tak więc nie demonizujmy "oleju w technologii syntetycznej"

kali - 2017-01-15, 09:58

Olej ma spełniać jakieś wymagania narzucone przez konstruktora. A później dostawcy oleju składają oferty. Ta która wydaje się najlepsza jest wybierana. Więc ta marka zalewa oleje danego producenta a tamta innego. Więc co za różnica co lejesz ma być zgodne ze specyfikacją. Żeby było śmieszniej kiedyś niektóre marki na start w fabryce zalewała silnik gorszym olejem niż powinien być. Bo i tak zalecali pierwszą wymianę szybciej na dotarcie. A na dotarciu nikt nie wykorzystał pełni możliwości silnika, więc olej nie musiał być odpowiedniej jakości. Niektóre używały specjalnego oleju startowego. Dzisiaj się tego nie stosuje ze względu na logistykę i inne rzeczy.
DrOzda - 2017-01-15, 10:47

biorąc pod uwagę wysrubowane parametry silników Dacii to każdy olej syntetyczny czy nawet półsyntetyczny będzie dobry aż nadto. Prędzej się buda rozleci na wióry nim coś się w nim stanie. To nie czasy selektolu i napraw głównych po 100 kkm ....
mbar - 2017-01-15, 13:47

Systematyzując:

Cytat:
Grupa I – produkty destylacji ropy naftowej (obecnie już praktycznie nie stosowane poza specjalnymi olejami dla starych silników);
Grupa II – destylaty ropy naftowej poddane uszlachetnianiu (czasami wyróżnia się Grupę II+ oznaczającą produkty z grupy II o podwyższonej jakości);
Grupa III – destylaty ropy naftowej poddane rozbudowanemu uszlachetnianiu na czele z kilkakrotnym krakingiem w obecności wodoru (czasami wyróżnia się Grupę III+ oznaczającą produkty z grupy III o podwyższonej jakości);
Grupa IV – krótkołańcuchowce poliolefiny (ang. polyalphaolefins – PAO) otrzymywane drogą syntezy chemicznej;
Grupa V – pozostałe bazy olejowe otrzymywane drogą syntezy chemicznej; najczęściej stosowane są oleje poliestrowe (ang. polyoester – POE).
Oleje złożone z baz należących do grupy I i II (z ewentualnym niewielkim dodatkiem innych baz) nazywane są olejami mineralnymi.

Oleje złożone z baz należących do grupy I i II oraz baz grup wyższych w określonej ilości nazywane są olejami półsyntetycznymi. O zaliczeniu oleju do półsyntetyków decyduje minimalna zawartość baz grup III, IV i V w bazie oleju (baz dodatków) zależna od norm obowiązujących w danym kraju – zazwyczaj jest to 25% lub 30%; oznacza to, że jest możliwa sytuacja, że olej zawierający w swej bazie 74% grupy II i 26% grupy III w jednym kraju zostanie zaliczony do półsyntetycznych (min. 25%), a w innych do mineralnych (min. 30%).

Oleje syntetyczne to oleje zawierające bazy grupy III, IV i V. W niektórych krajach (Niemcy i Japonia) oleje syntetyczne mogą zawierać tylko bazy z grup IV i V z ograniczoną ilością bazy grupy III (do 20%), a oleje zawierające bazy grupy III w większej ilości muszą być nazywane olejami w technologii syntetycznej (lub podobnie). W innych krajach natomiast wszystko zależy od polityki konkretnego producenta, jak będzie nazywał swoje produkty (tzn. czy będzie rozróżniał oleje z bazami grupy III od tych z bazami grupy IV i V). Oleje zawierające same bazy grupy IV albo V są dostępne tylko do celów specjalnych. Zazwyczaj stosuje się mieszaniny z przewagą jednej lub drugiej grupy (grupa IV jest trwalsza, a grupa V lepiej rozpuszcza dodatki).


Oczywiście, silniki w Daciach pojadą na grupie III, ale ja wolę dołożyć te "pisiąt" zł i mieć olej z lepszą jakościowo bazą.

krimar - 2017-01-15, 15:01

mbar napisał/a:
Ja osobiście wybrałem Neste City Pro 0W40, ale wymienione Shelle 0W40 też są godne polecenia.

Co do Neste to się zgodzę, to chyba już jedyny nie aż tak bardzo niszowy olej na bazie PAO, natomiast Shell to nie wiadomo co, bo producent bazę (do 90% stężenia) definiuje w msds jako "Porównywalny olej bazowy o niskiej lepkośći".

mbar - 2017-01-15, 17:36

OK, nie przeglądałem ostatnio kart Shella, znaczy kiedyś było u nich lepiej.
luckyboy - 2017-01-15, 19:12

Elf 5w40 w technologii syntetycznej wymieniany co 30.000km - kolejny silnik robi 700-800.000km i nic mu nie jest, a turbo pada zwyle po 650.000km, to nie można mu nic zarzucić i nie trzeba stosować wyszukanych olejów. Czasami jak czytam te wywody o olejach, to co poniektórzy chyba je piją skoro wiedzą, który lepszy :)

Podstawa to nie stosować olejów do DPF tam gdzie filtrów nie ma, gdyż takie oleje mają obniżony TBN ze względu właśnie na DPF.

mbar - 2017-01-15, 19:43

Dobra, ale konkretnie która "norma" VW?
TBN jest niższy ze względu na nowocześniejsze dodatki, niż w olejach starej generacji.

luckyboy - 2017-01-15, 20:13

Renault RN 0710 do 2.0dCi bez DPF
Fruxo - 2017-01-15, 20:25

luckyboy napisał/a:
Czasami jak czytam te wywody o olejach, to co poniektórzy chyba je piją skoro wiedzą, który lepszy :)


szkoda strzępić klawiatury na taką nonszalancje , badałeś albo widziałeś wyniki choć jednego oleju w życiu ? oczywiście że nie
Rynek olejowy jest nie uregulowany producenci oszukują jawnie klientów niejednokrotnie oleje 0w40 po 5 tyś km mają parametry jak 10w30 . 30 tyś km w warunkach miejskich to katorga dla oleju .
Aby skupić się na samych własnościach fizycznych oleju trzeba posiąść nie mała wiedzę a co dopiero uwzględniając chemiczne uszlachetniacze
tu można sobie poczytać
https://bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/forums/3/1/Used_Oil_Analysis_-_Gasoline

Smarowanie jest właściwie najważniejszym układem silnika na wszystkim można oszczędzać tylko nie na oleju .

gregorisan - 2017-01-15, 20:55

luckyboy napisał/a:
Renault RN 0710 do 2.0dCi bez DPF

Już raczej 0700 - bo to jest norma dla diesla.
W przypadku Elfa 900 SXR mamy potrójny "dupochron" w razie jakiś problemów z ASO - producent, normy A3\B4 oraz norma dla Renault RN 0700\710.

luckyboy - 2017-01-15, 20:58

Nie da się inaczej podsumować subiektywnych wyobrażeń ludzi na temat olejów, głównie opartych na marketingu szeptanym z sieci. Jeżeli ktoś dysponuje badaniami i jest w stanie udokumentować różnice pomiędzy produktami to w porządku. Co innego, gdy czytam, że ktoś leje olej X bo lepszego na rynku to nie ma i tylko ten powinno się lać, bo szwagier taki tylko leje i teść również, w ogóle wszyscy :) Ja nie wiem który olej jest najlepszy, wiem natomiast, że Elf 5w40 jest wystarczający do 2.0dCi bez DPF. Gdybym kupił Dacię i olej ten spełni normę, to nie widzę powodu, aby wlewać cokolwiek innego, tym bardziej 2x droższego.
rafal_rx - 2017-01-16, 11:46

luckyboy napisał/a:
Nie da się inaczej podsumować subiektywnych wyobrażeń ludzi na temat olejów, głównie opartych na marketingu szeptanym z sieci. Jeżeli ktoś dysponuje badaniami i jest w stanie udokumentować różnice pomiędzy produktami to w porządku. Co innego, gdy czytam, że ktoś leje olej X bo lepszego na rynku to nie ma i tylko ten powinno się lać, bo szwagier taki tylko leje i teść również, w ogóle wszyscy :) Ja nie wiem który olej jest najlepszy, wiem natomiast, że Elf 5w40 jest wystarczający do 2.0dCi bez DPF. Gdybym kupił Dacię i olej ten spełni normę, to nie widzę powodu, aby wlewać cokolwiek innego, tym bardziej 2x droższego.

Trzeba czytać: karty charakterystyki produktu i typowe "właściwości fizyczne - są dostępne. Chociaż i tak naprawdę nie dowiesz się wszystkiego, składniki są ukryte pod bardzo ogólnymi nazwami półproduktów (głęboko rafinowana ropa naftowa, czasami obrabiana wodorem, "... syntetyczny inny"). Lecz wystarczy już to do pobieżnego porównania.
Ja osobiście nie rozumiem wszechobecnego zachwytu nad olejami na literę M, a kończących się na L i RS. Rok temu wlano mi niewłaściwego Castrola, bo: był droższy i sprzedawca miał za niego więcej punktów lojalnościowych, więc postanowiłem, że nigdy więcej produktów od BP nawet, jeśli naprawdę są dobre.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group