DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Technika jazdy - Zmiana biegów z ABS

eplus - 2011-02-26, 09:40
Temat postu: Zmiana biegów z ABS
Wczoraj zaskoczył mnie głupi efekt uboczny ABS:
dojeżdżam do małej krzyżówki jako podporządkowany, sprzęgło w podłodze, naciskam hamulec, V=ok. 5km/h i jednocześnie wkładam jedynkę z okropnym zgrzytem :evil: :mrgreen: :evil: :mrgreen: , bo ABS-owi zachciało się zapulsować i w konsekwencji szarpnęło wałkiem odbiorczym skrzyni. Działanie ABS-u przy 5km/h i do tego przy wyprostowanej kierownicy to wg mnie przejaw nadgorliwości. :-x Trzeba będzie unikać takiej kombinacji. :idea:

billbill666 - 2011-02-26, 10:19

eplus nie nadgorliwy ABS :-) tylko przenosisz stare nawyki z hamowania autem bez ABS-u.Hamowanie z ABS to pedał w podłogę i nie odpuszczasz aż auto się zatrzyma.Przy okazji nie wciskasz sprzęgła aby wrzucić bieg,dopiero po zatrzymaniu.Z ABS-em zapomnij o hamowaniu pulsacyjnym.Czas się przestawić.
TD Pedro - 2011-02-26, 10:47
Temat postu: Re: Zmiana biegów z ABS
eplus napisał/a:
Wczoraj zaskoczył mnie głupi efekt uboczny ABS:
dojeżdżam do małej krzyżówki jako podporządkowany, sprzęgło w podłodze, naciskam hamulec, V=ok. 5km/h i jednocześnie wkładam jedynkę z okropnym zgrzytem :evil: :mrgreen: :evil: :mrgreen: , bo ABS-owi zachciało się zapulsować i w konsekwencji szarpnęło wałkiem odbiorczym skrzyni. Działanie ABS-u przy 5km/h i do tego przy wyprostowanej kierownicy to wg mnie przejaw nadgorliwości. :-x Trzeba będzie unikać takiej kombinacji. :idea:


moim zdaniem to nie wina ABS tylko (z całym szacunkiem :oops: ) Twoja, nie jest zalecane włączanie jedynki przed całkowitym zatrzymaniem się samochodu, oczywiście jest to możliwe i przy odrobinie umiejętności (których braku Ci w tym momencie nie sugeruje :-P ) jedynkę można włączyć przy niewielkiej prędkości ale jeżeli dodatkowo dochodzą inne okoliczności - takie np. jak w tym przypadku - "pulsowanie ABS" to efekt miałeś okazję zauważyć... :lol:

eplus - 2011-02-26, 18:13

Jedynkę jak najbardziej zawsze jestem w stanie powoli wrzucić bez zgrzytu, gdy auto się turla, tak w Felce, jak i w Dusterze. Jeśli hamujemy z ABS-em, a nie naciśniemy sprzęgła - to "rypanie" z kół przeniesie się chyba i na wał silnika... :?: Jak w pierwszym momencie zablokujemy oba koła, to chyba i silnik też :?: Jeśli potem będą momenty, że jedno koło blokuje, ale drugie nie, to "rypanie" może nie mieć już wpływu na silnik, ale za to na dyferencjał. :-(

ABS następnej deneracji powinien aktywować się:
- tylko powyżej prędkości 15km/h,
i przy spełnieniu któregoś z poniższych warunków:
- skręcona kierownica (jak jadę prosto i nie kontruję poślizgu, to jest OK),
- niezerowy sygnał rotacji z żyroskopu (akcelerometru ESP) - auto zaczyna kręcić bączka,
- albo opóźnienie (hamowanie) jest silniejsze niż np. 0,6g - oznaczałoby to duże opóźnienie, czyli dobrą przyczepność (asfalt, beton) - tu ABS miałby za zadanie zapobiec punktowemu spaleniu gum (na lodzie przy opóźnieniu -0,1g to nie grozi).

Jeśli nie ma zakrętu, auto ani kierowca nie wykonują gwałtownych ruchów, a opony się nie palą, to ABS powinien wykorzystać szansę, aby siedzieć cicho. ;-)

Ale to wtedy, gdy obecne systemy ABS będą w 100% niezawodne, będzie można je komplikować bardziej. :-P

mrówa - 2011-02-27, 11:59

eplus napisał/a:

ABS następnej deneracji powinien aktywować się:
- tylko powyżej prędkości 15km/h


Ten warunek jak najbardziej popieram. Po co mi "możliwość ominięcia przeszkody" przy tej prędkości, która i tak zazwyczaj spowodowana jest zwalnianiem i/lub przyhamowaniem.

wox - 2011-02-27, 12:39

Z ABS-em jest wszystko w porządku. Widzę, że nigdy nie mieliście okazji zjeżdżać ze wzniesienia o bardzo śliskiej nawierzchni. Możliwość hamowania i manewrowania nawet przy prędkości 5 - 10 km/h czasem jest przydatna.
straszna_maruda - 2011-02-27, 13:32

wox napisał/a:
Z ABS-em jest wszystko w porządku. Widzę, że nigdy nie mieliście okazji zjeżdżać ze wzniesienia o bardzo śliskiej nawierzchni. Możliwość hamowania i manewrowania nawet przy prędkości 5 - 10 km/h czasem jest przydatna.


Ja tak mam ciągle w zimie. Tyle że auto mam bez ABS-u i w razie paniki daję ku poboczu by hamowac trochę na śniegu zamiast na czystym wyslizganym lodzie. Dziury w asfalcie też tu sie przydają :mrgreen: .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group