DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Dyskusja nt. zaworu EGR

Auto Krytyk - 2011-03-11, 10:12
Temat postu: Dyskusja nt. zaworu EGR
jackthenight napisał/a:
W benzyniakach 1.4 MPI lub 1.6 MPI żadnych zaworów EGR nie ma.
Zawory EGR występują w dieslach.

Nieprawda, w benzyniakach tak samo są zawory egr. Wyglądają tylko trochę inaczej.
Tak to wygląda w 1.6 8V.:
http://allegro.pl/listing...t&change_view=1

Lukas87 - 2011-03-11, 11:07

oczywiście że są zawory EGR w beznyniakach tak samo nawet w skuterach jest coś podobnego ;-)
laisar - 2011-03-11, 11:22

Jest jak pisze jackthenight - w Daciach EGR jest wyłącznie w dieslach.
Daster - 2011-03-11, 11:53

To tylko sie cieszyc, ze nie ma bo w tej aukcji silnik 1.6 16V 2001R od Renault Megane posiada EGR. To dziwne i jesli to prawda ze w Daciach zdowngradeowali silniki benzynowe o EGR to zmniejszyli ilosc mozliwych usterek silnika o 1 ;-) Z ekologia to raczej nie mialo nic wspolnego.
jackthenight - 2011-03-11, 11:55

TAXI AIRPORT napisał/a:
Nieprawda, w benzyniakach tak samo są zawory egr.


W renault stosowali, ale w Dacii w silnikach benzynowych 1.4 i 1.6 MPI nie stosują.

Lukas87 napisał/a:
oczywiście że są zawory EGR w beznyniakach


Oczywiście że nie ma.

Daster napisał/a:
To dziwne i jesli to prawda


To prawda i ja się z tego cieszę.

W silnikach 1.6 16V K4M692, K4M696 również nie ma zaworu EGR.

TD Pedro - 2011-03-11, 13:42

jackthenight napisał/a:
W silnikach 1.6 16V K4M692, K4M696 również nie ma zaworu EGR.


czy wiesz czym te silniki się różnią i który z tych silników jest w Dusterze? w instrukcji jest podane tylko tyle: K4M :-(

jackthenight - 2011-03-11, 13:56

W dusterze 1.6 z napędem 4x4 jest silnik K4M 606 - tutaj tylko podejrzewam, że nie ma zaworu EGR - jak wrócę do domu to sprawdzę to dokładniej.

EDIT: Sprawdziłem i okazuje się tak jak przypuszczałem, że nie ma zaworu EGR.
Oznacza to, że w żadnym silniku benzynowym Dacii nie ma zaworu EGR.
Tylko silniki diesla w Dacii posiadają zawór EGR.

laisar - 2011-03-11, 17:54

@TD Pedro: W broszurze z Dacia.PL, w tabelce z danymi technicznymi jest przecież podany dokładny typ silnika - w 4x4 jest 606.
TD Pedro - 2011-03-11, 19:50

@laisar bazując na otrzymanej wraz z samochodem: "Instrukcja obsługi Dacia Duster" Rozdział 6: Dane techniczne, tabelka DANE TECHNICZNE SILNIKÓW (str. 6.5) info dot. silnika benzynowego która podaje typ silnika K4M, po przeczytaniu Twojego postu sprawdziłem w prospekcie i rzeczywiście jest podana bardziej szczegółowa informacja, tj. typ silnika K4M606,
sądziłem, że takie info powinno być również a może przede wszystkim zawarte w Instrukcji obsługi :-)

Jarosław P - 2011-03-11, 20:09

A co to jest zawór EGR i do czego służy ?
laisar - 2011-03-11, 20:16

http://pl.wikipedia.org/wiki/EGR


TD Pedro napisał/a:
sądziłem, że takie info powinno być również a może przede wszystkim zawarte w Instrukcji obsługi :-)

Prawdopodobnie chodzi o to, żeby mogła posłużyć także do modeli, których jeszcze nie ma - ot, taka daciowa oszczędność...

Jarosław P - 2011-03-11, 20:27

Dziekuję za szybka odpowiedź.
matucha - 2011-03-13, 19:57

Co do zaworu EGR, to widziałem jak wygląda kolektor ssący w silniku z takim zaworem. Pierwsze, co zrobić po kupnie, to ten zawór odłączyć najlepiej ;-) We wtyczkę jak ktoś chce, to można wpiąć emulator i nie będzie nawet błędu wyrzucać. W elektronicznym części do zrobienia czegoś takiego to góra 10zł.
antropolog - 2013-07-14, 15:15

A gdzie ten EGR się znajduje i czy samemu da radę go czyścić ?
Lukas87 - 2013-07-15, 22:35

antropolog napisał/a:
A gdzie ten EGR się znajduje i czy samemu da radę go czyścić ?



Domel - 2013-07-15, 23:16

a też Wam tyka EGR? jak słucham silnika na wolnych obrotach to taki pstryk co jakiś czas jest. Podobno to właśnie EGR.
antropolog - 2013-07-15, 23:38

dzieki Lukas87
corrado - 2014-01-10, 16:15

Czy ktoś już ma za sobą czyszczenie tego zaworu EGR w DCI ?
Czy coś to daje ?

krakry1 - 2014-01-10, 17:01

A to w ogóle się czyści EGR? Jak u mnie ten zawór buczał, ASO wymieniło mi w ramach gwarancji. Nowy nie buczy od 2,5 roku.
kilazz - 2014-01-10, 19:26

O ile mi wiadomo to jak będzie go trzeba czyścić to sam to zakomunikuje na desce, nie da się go zmusić do samodzielnego wyczyszczenia w innym terminie
corrado - 2014-01-10, 22:25

Tak jak wszystko co posiada mechanizm mechaniczny a nie samą elektronikę - sprężyna odbijająca i pracujący w sadzy silnika diesla , wymaga czyszczenia a przynajmniej może się zabrudzić i przytkać. Poza tym nie ma w moim przynajmniej silniku dieslowskim 1.5dci czujnika przytkania kanałów dolotowych i zabrudzenia samego EGR.
corrado - 2014-03-11, 16:10

Mam pytanko czy ta rurka zaznaczona na zielono i podpisana , to faktycznie kolektor ssący w 1.5 DCI biegnący tylko od tego złączenia z EGRem a później jest praktycznie zintegrowany z głowicą silnika ? Czy da radę wyczysćić i zdjąć ten kolektorek za tą rurką ? Bo widać tylko nakrętki od kol. wydechowego ... albo ja coś źle widzę...

corrado - 2014-03-12, 19:59

No i jak myślicie ? podbijam pytanie ^
Chyba tylko ta rurka jest demontowalna z kolektora ssącego , czyli mniej więcej jak się kończy zielona linia....? 8-)

matucha - 2014-03-12, 21:08

Ja czyściłem EGR w Kangoo DCI z 2 lata temu jak się zacinał i od tego czasu spokój.
krakry1 - 2014-03-12, 21:12

A jak kolega czyścił owo cudo (EGR)? Sprężone powietrze, czy jak?
mekintosz - 2014-03-12, 21:17

Jak w 1.5 dci można się zorientować, że jest zapchany EGR ? Ja mam 50 tyś km niespełna, auto z 2009 r. Głównie jazda miejska. Mam szanse na uwalony sadzą EGR ? Ewentualne oczyszczenie coś da oprócz aspektu ekologicznego ?




jas_pik - 2014-03-12, 21:20

Co prawda jeszcze w żadnym samochodzie sam nie czyściłem - zawsze było to robione na gwat=rancji w ASo ale znalazłem filmik

Lukas87 - 2014-03-12, 22:10

Czyszczenie EGR to prosta czynność jak czyszczenie przepustnicy.
corrado - 2014-03-14, 15:14

Matucha, też miałeś takie objawy że wciskasz gaz a on "się nie zbiera" i " zamulony " i jakby opóźniona czasami reakcja przyśpieszenia na wciśnięty pedał gazu ?
matucha - 2014-03-14, 19:08

Dokładnie. Z tym, że w Kangoo ( dci 82KM ) jest bardzo łatwy dostęp do EGR.

Podobne objawy daje też uszkodzona wtyczka przy pedale gazu. Ja mam to zlutowane na krótko. Może już w Dacii poprawili, ale w Kangoo / Megane ta wtyczka to był częsty przypadek.

Zamiast EGR można też kupić zaślepkę i emulator, żeby komp błędów nie łapał.

corrado - 2014-03-14, 21:02

Dzięki za info! Wciśnałbym "pomógł", ale nie mam gdzie nacisnąć . Jak się nie poprawi po czyszczeniu EGR, sprawdzę też ten czujnik pedału.
corrado - 2014-03-16, 12:20

EGR po tylko 15 tys km przebiegu :-o

i rura dolotu od EGR do kolektora

Ciekawe jaka będzie u mnie po 70 tys :mrgreen:

---------------------------------------------------

03-31-2014

Czyściłem w weekend EGR z dolotem kolektora ssącego jak na zdjęciach -
potrzebny klucz najlepiej oczkowy 8mm żeby nie obrobić nakrętki. Polecam każdemu , odmuliło się auto zauważalnie.
EGR nie był aż tak zapaćkany jak na zdjęciu ale w dolocie było trochę mazi oleistej .
Niestety partacze ostatnio przy wymianie oleju zalali mi za dużo oleju o 300ml i wypluło trochę przez odmę pokrywy zaworów do dolotu, stąd pewnie ta maź.

corrado - 2014-04-02, 08:47

Pojeździłem trochę przez parę dni i zmiana na plus jest odczuwalna, zwłaszcza w dolnych obrotach :-) Polecam każdemu DCI. Prosta robota - wg mnie powinno się to robić przy każdej wymianie filtra powietrza. :-)
mekintosz - 2014-04-02, 21:24

Dlaczego przy czystym EGR silnik lepiej wchodzi na obroty ?
Andrzej Zajczuk - 2014-04-03, 11:27

EGR jest sterowany przez ECU sterownik silnika na zasadzie otwórz-zamknij , jeżeli jest nieszczelny lub zmniejszony prześwit przez osady z sadzy to dodaje niewłaściwe ilości spalin. do kolektora wlotowego i prawdopodobnie wtrysk paliwa jest niewłaściwy.
Nieszczelny EGR powoduje zmiany ciśnienia w kolektorze dolotowym.
To jest oczywiście mój punkt widzenia oparty o doświadczenia z NEXi gdzie EGR montowany był też w silnikach benzynowych.

corrado - 2014-04-03, 12:06

Tak .
Ja jeszcze wyczyściłem tą rurkę kol.ssącego taki był osad jak na zdjęciu ostatnim. B. prosty demontaż - 2 śrubki 8mm i wsuwa się jak na filmikach.
A EGR, jeszcze odkręciłem obudowę plastikową i pod tym była sprężyna pracującą na sworzniu , którą też wyczyściłem , był tam jakiś pył / osad . Koniec końców zawór lekko i płynnie działał jak go zakładałem.

Andrzej Zajczuk - 2014-04-03, 12:52

Czy ktoś spotkał się przypadkiem z czyszczeniem EGR w serwisie jako standardowa czynność przeglądowa po jakimś przebiegu ?
Jadę na przegląd po dwóch latach to spróbuję zapytać. Instrukcja obsługi nic na ten temat nie podaje.
Mam wersję silnika 1.5.Cdi 100 z filtrem cząstek stałych i wtryskiwaczem wypalania sadzy ale to nie dotyczy EGR. Zauważyłem, że po zrobieniu trasy poza miastem, napęd w moim Dusterze staje się żwawszy.

corrado - 2014-04-03, 13:11

panie Andrzeju, Instrukcja tzw. service manual mówi o tym czyszczeniu tego EGR, nie wiem czy znajdę teraz ale były rysuneczki z opisem... także jak najbardziej jeśli podpsute to niech serwisują.
Andrzej Zajczuk - 2014-04-03, 17:22

Fakt występowania obsługi EGR w instrukcji serwisowej (dostępnej tylko dla serwisu) jest mi wiadomy rozdział 14A ograniczenie toksyczności spalin
Moje pytanie było kiedy lub raczej w jakich warunkach , przy jakich objawach, zachowaniach silnika czy wreszcie po przejechaniu xx km, należy taką obsługę wykonać.
Czyli pytanie do kol.corrado , czym się kierował podejmując trud demontażu i czyszczenia EGR.

corrado - 2014-04-03, 17:39

Kierowałem się tzw. postępującym powoli "zmuleniem" auta w ruchu drogowym, inaczej osłabnięciem zwłaszcza w niskich obrotach używanych najczęściej w ruchu miejskim 1000-2500obrotów.
matucha - 2014-04-03, 20:39

Andrzej Zajczuk napisał/a:
EGR jest sterowany przez ECU sterownik silnika na zasadzie otwórz-zamknij , jeżeli jest nieszczelny lub zmniejszony prześwit przez osady z sadzy to dodaje niewłaściwe ilości spalin. do kolektora wlotowego i prawdopodobnie wtrysk paliwa jest niewłaściwy.
Nieszczelny EGR powoduje zmiany ciśnienia w kolektorze dolotowym.
To jest oczywiście mój punkt widzenia oparty o doświadczenia z NEXi gdzie EGR montowany był też w silnikach benzynowych.


Ja już kiedyś rozgryzałem temat EGR i wygląda to mniej więcej tak, że przy przyspieszaniu powinien być zamknięty. Gdy się otworzy przy jeździe ze stałą prędkością ( część spalin jest zawracana ) - my chcemy przyspieszyć, a EGR się nie domknie to zamiast tlenu( powietrza ) mamy w dolocie spaliny i stąd to zamulanie.

corrado - 2014-09-22, 20:01

skończyłem dopiero co czyszczenie ponowne EGRu,
przy okazji na filmiku jak pracuje EGR w daćkach DCI :



Jak widać otwiera się po kilkusek od uruchomienia, zamyka natomiast całkowicie, przy "pełnym bucie" , podczas jazdy ze średnim obciążeniem, może być uchylony.

Niestety u mnie pomimo czyszczenia, czasami nieodbijał tłoczek po max wysunięciu , mimo że czyściłem też pod plastikiem osłaniającym - tak jakby sprężyna była już zbyt słaba. No ale zobaczymy jak będzie, na razie - rundka pod blokiem , jest lepiej, ale obawiam się że to już agonia tego zaworku.

Powód czyszczenia to dziury w doładowaniu ( widoczne spadki "Boost" na torque w ELM327), zamulenie in.osłabienie, zwiększenie spalania na autostradach nawet o .5-1L

mekintosz - 2014-09-22, 22:27

Czyściłeś też metalową rurę dolotową do EGR ?
corrado - 2014-09-22, 23:30

nie. zdjąłem, obejrzałem nie wiele się zmieniła od ostatniego czyszczenia pół roku temu, więc szkoda czasu.
mekintosz - 2014-09-22, 23:49

corrado napisał/a:
nie. zdjąłem, obejrzałem nie wiele się zmieniła od ostatniego czyszczenia pół roku temu, więc szkoda czasu.


Te zdjęcie nie ładują się, więc nie wiem jak faktycznie wyglądał Twój EGR. Zastanawiam się nad ew oczyszczeniem. Jakiego środka użyłeś do rozpuszczenia sadzy/oleju ? Warto dodatkowo czyścić ten dolot ?

corrado - 2014-09-23, 09:25

Fotek nie mam bo miałem rękawiczki całe upaćkane, że sięgając po komórkę bym upaćkał spodnie. Tamtych fotek już nie mam,ale u mnie po 70tys
było mniej więcej 1/2 albo 1/3 osadu z tej rury 1.5dci:

Czyli na tym jest pewnie gdzieś po 150tys km.:)

Teraz po pół roku - 6tys km zrobionych - było tylko tyci tyci osadu .
Natomiast sam EGR teraz mniej więcej był tak zabrudzony ( tylko na fotce z innego modelu 1.5dci):

To on jest najważniejszy bo widzę sam jak szzybko się zawala osadem i przez to ciężko odbija zawór i tak jak pisałem warto go czyścić nawet co roku. Stawiam pół litra że każdy odczuje zmianę po czyszczeniu. ;-)

Cytat:

Czyściłem w weekend EGR z dolotem kolektora ssącego jak na zdjęciach -
potrzebny klucz najlepiej oczkowy 8mm żeby nie obrobić nakrętki. Polecam każdemu , odmuliło się auto zauważalnie.
EGR nie był aż tak zapaćkany jak na zdjęciu ale w dolocie było trochę mazi oleistej .
Niestety partacze ostatnio przy wymianie oleju zalali mi za dużo oleju o 300ml i wypluło trochę przez odmę pokrywy zaworów do dolotu, stąd pewnie ta maź.


Do czyszczenia użyłem Mr muscle OVEN Cleaner w piance - w sklepie koło mnie ogólnospożywczym - 17pln

Po aplikacji tak się "namaczało" :

MCV - 2014-09-23, 13:45

Przymierzam się do zatkania EGR jak pies do jeża. W internecie sprzeczne informacje odnośnie konieczności i zalet ewentualnego zatkania EGR.. Na minus wolniejsze nagrzewanie się silnika i dymienie, na plus właściwie tylko czystość EGR..
corrado - 2014-09-23, 13:51

ja nie zablokuje , nauczony doświadczeniem.
laisar - 2014-09-23, 16:27

MCV napisał/a:
Przymierzam się do zatkania EGR jak pies do jeża

I słusznie, bo to druciarstwo. Konieczność okresowego czyszczenia to po prostu czynność eksploatacyjna i wlicza się do kosztu użytkowania.

mekintosz - 2015-05-02, 20:31

corrado napisał/a:

Do czyszczenia użyłem Mr muscle OVEN Cleaner w piance - w sklepie koło mnie ogólnospożywczym - 17pln
Obrazek
Po aplikacji tak się "namaczało" :
Obrazek


Hej

Zakupiłem tenże specyfik. Zamierzam przy okazji wymiany filtra powietrze przyjrzeć się EGR w moim Sandero. Postaram się go wymontować i oczyścić z sadzy. Nie wiem czy podołam oczyszczeniu rurki dolotowej. Chciałem spytać ile czasu trwało skuteczne namaczanie się w piance EGR by uzyskać zadowalający efekt ?



No i zonk.. okazało się, że sytuacją jaką zastałem po zdjęciu osłony silnika i komory filtra jest zgoła inna niż na filmikach.

Gdzie jest u mnie EGR ???

swissman - 2015-05-03, 15:58

Widac go na drugiej fotce.... tego duzego na trzeciej nie ruszaj!



czerwone strzalki to sa trzy sruby, ktore musisz odkrecic a niebieskie to miejsca gdzie wetknij duzy srubokret i lekko mloteczkiem popykaj aby to poruszyc... potem jak juz sie ruszy to reka wyciagniesz... ciezki mi bylo wyjac wtyczke od kabla sterowania egr-em ale w koncu jak wyciagnalem calosc to i to poszlo... dodam ze tego sie nie wyciaga w lewo jak na wszystkich filmiach na youtube tylko idzie w kierunku kabiny...

pol godziny temu czyscilem egr po raz pierwszy w mojej dacce logan mcv dci z roku 2007, przebieg 189000 km... nawet tak tragicznie to nie wygladalo ale ile sie naklalem aby znalezc ten egr to...

rurke dolotowa tez czyscilem... uzylem do tego plynu do czyszczenia kuchenek, ktory sie nieco pieni po zetknieciu z sadza... do tego jeszcze kupilem na ebay.de taki spray do czyszczenia hamulcow, Bremsenreiniger sie nazywa... to chyba jest zwykla nafta pod cisnieniem... jak sie komus nie spieszy to ta rurke mozna z tej krotszej strony zamknac, np. gumowa rekawiczka orecona gumka recepturka, napelnic nafta czy tym szajsem co ja kupilem i zostawic na noc... wtedy powinno puscic... ja tez gdzies widzialem na youtube ze facet uzywa pianki do piecow i mu ladnie czysci ale nie wiadomo ile czasu to dzialalo na sadze...

tutaj to widzialem https://www.youtube.com/watch?v=ZMzifhKBXyM

powodzenia!

mekintosz - 2015-05-03, 17:24

U mnie jest tak jak na tym filmie:


swissman - 2015-05-03, 18:34

mekintosz napisał/a:
U mnie jest tak jak na tym filmie:

http://www.youtube.com/watch?v=eYID1KJ2pCs

czyli jest identycznie jak opisalem na twojej fotce.... na youtube poszukaj egr w clio 3...

swissman - 2015-05-06, 07:34

po oczyszczeniu zaworu egr w mojej maszynie przy przebiegu 189 tysiecy km stwierdzilem ze silnik rano startuje blyskawicznie, silnik od razu pracuje spokojnie i cichutko, przy jezdzie lepsza dynamika, po przejechaniu sie autostrada czy zwykla droga i zatrzymaniu na swiatlach silnik dalej pracuje spokojnie i lekko mruczy zamiast szarpac sie jak mlody kon i warczec wszystkimi czesciami plastikowymi, z ktorych zbudowana jest deska rozdzielcza... przez lusterko wsteczne widze teraz wszystko wyraznie a przedtem widok byl zamazany od wibracji...

ogolnie wszystko byloby cudowne gdyby nie jeden spory MINUS... spalanie wzroslo zdecydowanie... tak jak przedtem mialem w drodze do pracy jakies 4.7-5 litrow na setke, tak teraz mam 5.5-5.7 l/100km...

zastanawiam sie nad powodem takiego zachowania... nie dodalem tym razem zadnych additivow a przedtem dolewalem mieszanke 200ml oleju dwutaktowego liqui moly 1052 + diesel cos tam tez firmy liqui moly jakies 150ml na tankowanie, tak ok. 50 litrow oleju napedowego... to ma czyscic wtryski i raczej chyba czyscilo.... mieszanke sam dopracowalem na podstawie prob i bledow... niestety ten akurat olej dwutaktowy jest drogi a gdy uzylem tanszego to mi wszystko wibrowalo a silnik chodzil jak traktor...

dopuszczam jeszcze mozliwosc ze gdy zawor egr jest zatkany lub mocno zanieczyszczony to silnik dostaje wiecej czystego powietrza zamiast spalin i moze oszczedzac paliwo, ktore spala sie lepiej i pozwala przejechac dalej... przy wiekszym halasie i wibracjach silnika....

Andrzej Zajczuk - 2015-05-06, 11:00

swissman napisał/a:


dopuszczam jeszcze mozliwosc ze gdy zawor egr jest zatkany lub mocno zanieczyszczony to silnik dostaje wiecej czystego powietrza zamiast spalin i moze oszczedzac paliwo, ktore spala sie lepiej i pozwala przejechac dalej... przy wiekszym halasie i wibracjach silnika....


Interpretacja zasady działania EGR z założenia błędna. EGR jest elementem dbania o ekologię a nie o zużycie paliwa. Zawór rzadko się zatyka, raczej mówimy o zawieszeniu się i ciągłym dodawaniu spalin do powietrza zasysanego przez silnik.
Objawy jakie kolega zaobserwował po naprawie EGR są jak najbardziej prawidłowe.

swissman - 2015-05-07, 09:56

po tych slowach troche sie podszkolilem, poczytalem tu i tam, obejrzalem pare filmow na jutubie i teraz moge sie uwazac za "eksperta" w sprawach egr...
:-)

dalej jednak nie calkiem rozumiem dlaczego silnik zuzywa wiecej paliwa po wyczyszczeniu zaworu egr...
:cry:

mekintosz - 2015-05-07, 11:08

Może dlatego,że auto lepiej przyspiesza, więc z radością wykorzystujesz jego nowe możliwości ;-) dając mu w palnik ? Dziś ja będę walczył z EGR ;-)


...i kilkugodzinnej walce EGR czysty. Sam demontaż okazał się w miarę łatwy. Gorzej z czyszczeniem sadzy połączonej z oleistym nalotem. Zawór czyściłem EGR Cleaner w sprayu oraz Mr Muscle pianka do piekarnika. Pianka zdaje się lepsza ;-) Też oczyściłem rurę dolotu, choć była troszkę w tłustej sadzy, w zasadzie drożna. Pewien problem miałem z ręcznym doczyszczeniem "komory" gdzie znajduje się mechaniczna część EGR. Mała, ciasna, ciężko domyć. Jednak największym wyzwaniem było wyczyszczenie otworu w którym mieści się cały EGR. Tam była sadza z olejem, oblepiła całe przejście między EGR a tym, czymś do czego on przylega. Paluchami szmateczką, pazurami skrobałem by w ogóle ten otwór, gdzie można wsadzić dwa palce był drożny dla spalin. Samo oczyszczenie EGR bez tej drugiej czynności wydawało się bezcelowe. Przy okazji podkleiłem gumkę pod obudowę filtra powietrza by nie stukała o blok silnika. W końcu złożyłem do kupy rozebrane elementy.

Na szybko potwierdzam szybszą, niemal natychmiastową rekcję silnika na przyciśnięcie gazu. Wcześniej był ułamek sekundy potrzebny na reakcję, teraz jest zdecydowanie szybciej. Też silnik pracuje równo na wolnych obrotach ( ok 800 obr ).

Ciekawi mnie czy tam ma prawo być oleista maź wraz z sadzą? Może coś popuszcza olej, ew to wina tej ostatniej przelewki olejowej w ASO ?

swissman - 2015-05-11, 07:39

no to moje gratulacje!
ladne fotki...
a ta maz oleista z sadza chyba ma prawo tam byc skoro u kazdego tego syfu troche jest... bezprawnie by tam przeciez nie wlazila... ;-)

ja nie przyspieszam niepotrzebnie ale teraz spalanie ustabilizowalo sie na 5-5.1l/100km
to co mnie najbardziej bawi w czasie jazdy Dacia to obserwacja spalania... pamietam czasy gdy jezdzilem gratem o nazwie Chrysler Voyager, benzyna, 2.5 litra... palil mi od 13-16 litrow benzyny na setke, byl niewygodny, slaby i ogolnie do doopy... gdy chcialem przewiezc jakies meble to musialem siedzenia tylne wyciagac bo nawet sie nie skladaly! dziadowstwo i tyle...

DD - 2015-05-11, 11:01

Jaki jest nr ref. zaworu EGR do DD ph1 1.5dCi 107KM/79kW?
Ile mniej więcej kosztuje w ASO?
Jakiej jest firmy (tzn. oryginał)?
Czy taki sam jest do DD ph2 109KM/80kW?

laisar - 2015-05-11, 11:32

DD napisał/a:
Jaki jest nr ref. zaworu EGR do DD ph1 1.5dCi 107KM/79kW?

8200846454.

DD napisał/a:
Ile mniej więcej kosztuje w ASO?

900 zł brutto.

DD napisał/a:
Jakiej jest firmy (tzn. oryginał)?

W renaultowskim katalogu części nie ma takich danych, ale "mądrość Internetów" twierdzi, że Pierburg.

DD napisał/a:
Czy taki sam jest do DD ph2 109KM/80kW?

Tak.

DD - 2015-05-11, 11:45

laisar napisał/a:
W renaultowskim katalogu części nie ma takich danych, ale "mądrość Internetów" twierdzi, że Pierburg.
Sprzedawcy na zagranicznych ebayach też tak twierdzą.

Wielkie dzięki za szybką reakcję i wszystkie informacje :-) (w imieniu sąsiada).

mekintosz - 2015-05-13, 10:06

Z Instrukcji do LOGAN:


I - CEL ISTNIENIA SYSTEMU EGR
Recyrkulacja gazów spalinowych jest wykorzystywana w celu zmniejszenia zawartości tlenku azotu (NOx) w spalinach.
Moduł elektroniczny zezwala na przepływ gazów dzięki sterowaniu za pośrednictwem elektrycznego zaworu.
II - ZASADA DZIAŁANIA
Zawór jest sterowany sygnałem cyklicznego wspó łczynnika otwarcia, emitowanym przez komputer wtrysku. Sygnał ten pozwala na zminę otwarcia zawo- ru, a co za tym idzie, zmianę ilości gazów kierowanych do kolektora dolotowego.
Moduł elektroniczny stale przeprowadza pomiar umożliwiający ustalenie położenia elektrozaworu recy- rkulacji gazów spalinowych.

III - WARUNKI DZIAŁANIA
Następujące parametry określają włączenie elektro-zaworu recyrkulacji gazów spalinowych:
- temperatura płynu chłodzącego
- temperaturą dostarczanego powietrza,
- prędkość obrotowa silnika,
- ciśnienie atmosferyczne,
- położenie pedału gazu,
- przepływ wtryskiwanego oleju napędowego.


Punkt działania uwzględniany przy kontroli elektro-zaworu recyrkulacji gazów spalinowych.

Elektrozawór recyrkulacji gazów spalinowych jest włączany kiedy:

- temperatura powietrza mieści się w przedziale od -30 ̊C do 127 ̊C,
- lub temperatura płynu chłodzącego mieści się w przedziale od 0 ̊C do 110 ̊C,
- prędkość obrotowa silnika jest zwarta w przedziale od 800 obr/min do 3200 obr/min,
- wartość wydatku wtryskiwanego oleju napędowego mieści się w przedziale od 0 do 24
mg/impuls,
- ciśnienie atmosferyczne mieści się w przedziale od 500 mbar do 1500 mbar.


W takim przypadku, można odczytać na przyrządzie diagnostycznym wartość położenia elektrozaworu recyrkulacji gazów spalinowych równą 0 i 55 %.

Recyrkulacja gazów spalinowych jest wstrzymana, jeżeli:


- napięcie akumulatora jest niższe niż 9 V,
- prędkość obrotowa silnika jest niższa niż 800 obr/min,
- charakterystyka (prędkość obrotowa silnika /obciążenie) jest wyższa niż dany próg,
- sprężarka klimatyzacji jest włączona.

Elektrozawór recyrkulacji gazów spalinowych nie jest zasilany po rozruchu, przez 1 sekundę.

Zakresy działania elektrozaworu zależnie od temperatury płynu chłodzącego:

Temperatura płynu chłodzącego w ̊C, Czas w s

-20 -- 60
-10 -- 45
0 -- 30
10 -- 3
15 -- 1


Odcięcie zasilania elektrozaworu recyrkulacji gazów spalinowych ma miejsce w przypadku usterki:

- elektrozaworu recyrkulacji gazów spalinowych,
- czujnika ciśnienia doładowania.

corrado - 2015-07-13, 10:34

Chcialem ponownie wyczyscic a w sumie podmienic EGR z autka powypadkowego za 100pln , i przy okazji lepiej wyczyscic element do ktorego wkreca sie egr, ale obrobilem trzecia srube za EGRem przy podszybiu - za mocno skrecilem rok temu, kiepski dostep do niej , nie wiem czy nie lepiej bedzie odkrecic calosc przy ta aluminiowa w ktora wchodzi rura dolotu z intercoolera i pozniej ta rurka w ksztalcie L. ? Bo faktycznie trzeba tam wyczyscic zeby EGR sie nie przycinal znowu szybko

Ta srubka to 8mm - probowalem kluczem nasadka 12katowa ale tez nie lapala , a punktakiem ciezko tam dojsc. Moze przeszczotem ja jednak uciac ?
Srubka miekka jakby stal ocynkowana

corrado - 2015-07-19, 08:58

polecam moj ostatni post, ktory tlumaczy brak zmian po czyszczeniu EGR

http://www.daciaklub.pl/f...1675001#1675001


antropolog - 2016-05-10, 20:36

mekintosz napisał/a:
Przy okazji podkleiłem gumkę pod obudowę filtra powietrza by nie stukała o blok silnika.


czy to jakieś niepalne specjalne gumki?

mi oryginalne się wykruszyły i nie wiem, jakie można tam dać bezpiecznie, by nie wywołać pożaru...

mekintosz - 2016-05-10, 21:12

Zwykłe uszczelki typu D z taśmą dwustronnie klejącą.
antropolog - 2016-05-11, 19:16

dzięki mekintosz

Wracając do EGR czy o nie powinno być tak, że zapchanie EGR komunikuje komputer przez wywalenie błędu i zapalenie się kontrolki engine ?

kali - 2016-05-11, 20:03

W starych struclach nie. W nowych z czujnikami położenia i pomiarem całkowitym masy powietrza już tak.
mekintosz - 2016-05-11, 20:49

antropolog napisał/a:
dzięki mekintosz

Wracając do EGR czy o nie powinno być tak, że zapchanie EGR komunikuje komputer przez wywalenie błędu i zapalenie się kontrolki engine ?


Wydaje mi się, że jakby całkowicie się zapchał to może coś wyświetli się ale nie mam 100% pewności, może mamy 1.5 dci stary strucel ;-)

antropolog - 2016-05-14, 06:13

ech rozkręciłem przeczyściłem...

ale dramatu nie było, EGR działał, był tylko osmolony cienką warstwą sadzy. Myślałem że po 7 latach będzie tam beton, a tu miłe zaskoczenie.

mekintosz - 2016-05-28, 20:58

Dzień z EGR 2016 ;-)

Dzięki koledze Piotruli udało mi się dziś oczyścić zawór EGR, chłodniczkę spalin wraz z całą nazwijmy to "komorą egr". Piotrek dzielnie mi to wszystko zdemontował, zaś ja zajęłem się czyszczeniem. Pianka do czyszczenie kominków , benzyna estrakcyjna , pędzelek. Było troszkę brudnej roboty. Sam EGR po czyszczeniu w zeszłym roku był lekko pokryty sadzą, ciężej natomiast unosił się grzybek. Po wymyciu wszystko lśniło nowością, oczywiście jak na 7 letnie elementy silnika. Po skręceniu całości objawy na plus. Lepsza dynamika, szybsze wchodzenie na obroty. Zamieszczam kilka zdjęć.

corrado - 2018-08-09, 08:28

Czy te zdjecia przedstawiaja EGR po roku od ostatniego czyszczenia ?
Czy efekty lepszego przyspieszania i niezamulania dlugo sie utrzymywaly po czyszczeniu egr + chlodniczki spalin / wejscia egr ?

OkiMG - 2018-10-09, 04:47

Witam Panowie posiadam Dacie Logan 1.4 2005 r chciał bym się dowiedzieć gdzie w tym aucie znajduje się zawór egr ? Mam problem z autem i to może być przyczyna. Generalnie auto posiada instalację gazową i po kilku godzinnym postoju jak się go odpala to gaśnie na początku czy to gaz czy benzyna dodam że świece i przewody wymieniłem na nowe więc może wystarczy wyczyścić ten zawór ? A może macie inne pomysły .Proszę o pomoc i z góry dziękuję
damiaszek - 2018-10-09, 11:00

Inne pomysły - zakręć gaz na butli, wypal wszystko z układu i pojeździj chwilę na samej benzynie (kilka uruchomień na zimno, kilkadziesiąt kilometrów) i będziesz miał wiedział co się dzieje.
- prawdopodobnie rozjechały się korekty LTFT i trzeba ustawić ustawić gaz od nowa, sprawdzić czy wtryski dobrze, równo i powtarzalnie dawkują
- może też reduktor podciśnieniem gaz puszczać i wtedy też po dłuższym postoju jest problem z uruchomieniem

Jeżeli zakręcenie i jeżdżenie na benzynie poprawi od razu rozruch to stawiam na wariant II, jeżeli po jakimś czasie to wariant I (jak korekty się ustawią właściwie).

Ostatnie co bym podejrzewał to EGR.

OkiMG - 2018-10-09, 12:49

Tylko że instalacja była serwisowana filtry wymieniane a jak się to zakręca bo ja jestem blady w tych sprawach
damiaszek - 2018-10-09, 12:58

Serwis instalacji to nie tylko wymiana filtrów, to co napisałem co trzeba sprawdzić to ma tylko pośredni związek z filtrami. Sprawdzenie praktycznie nic nie kosztuje, a możesz wykluczyć w prosty sposób najczęstsze przyczyny problemów z rozruchem aut zasilanych dwoma paliwami.
OkiMG - 2018-10-09, 13:13

Dobrze a gdzie na butli znajdę zawór do zakrecenia?
damiaszek - 2018-10-09, 13:21

Na wielozaworze zamontowanym na butli. Zawsze też możesz wyjeździć gaz do 0 i nic nie zakręcać ;-) .
Fruxo - 2018-10-09, 22:24

musisz wiedzieć gdzie jest zawór na butli bo w razie czego trzeba go szybko zakręcić ....
kapelusznik - 2018-10-10, 05:21

Kiedy były regulowane luzy zaworowe?

Gaśnięcie na wolnych obrotach jak jest zimny to objaw rozregulowanych zaworów.

Ten silnik z LPG zasadniczo wymaga dość częstej regulacji ludów zaworowych.

OkiMG - 2018-10-11, 20:34

Tak to były luzy na zaworach

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group