Gaz-M72 Pobieda nie jest ani pierwszym autem 4x4, ani w ogóle pierwszym samochodem off-roadowym, ale z pewnością można ją nazwać protoplastą klasy SUV - samochodów osobowych z napędem na cztery koła i większym prześwitem.
Gaz-M20 Pobieda to samochód osobowy, który powstawał w zakłady GAZ w latach 1946-1958. Licencję na produkcję tego samochodu od 1950 roku posiadała warszawska fabryka FSO.
W latach 1955-1958 pojawiła się ciekawa, terenowa odmiana modelu M20 - M72. To nic innego, jak ówczesna wizja samochodu klasy SUV, czyli auta osobowego o zwiększonych możliwościach jazdy w terenie. A że własności terenowe pojazdu były co najmniej dobre, można się przekonać oglądając poniższy film.
Podwozie Gaza-M72 razem z napędem pochodziło z terenowego modelu Gaz-69. Natomiast silnik i nadwozie wzięto żywcem z seryjnego M20. Prześwit wynosił 21 cm, a samochód mógł rozpędzić się maksymalnie do około 90 km/h.
Średnie zużycie paliwa było niemałe i nie przystaje do obecnych standardów. Przy średniej prędkości 30 km/h sięgało bez trudu 14 l/100 km. Łącznie powstało 4677 egzemplarzy Gaza-M72.