DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Czujnik świateł hamowania / stop

MR - 2008-02-13, 00:25
Temat postu: Czujnik świateł hamowania / stop
Witam forumowiczów!
Tak jak wy jestem posiadaczem Dacii. Przejechałem ponad 30 tys. km i chcę zwrócić waszą uwagę na włącznik swiateł stopu. Lubi sie przepalić, a że czyni to niezauważalnie dla kierującego, to może się skończyć wizytą jadącego za nim pojazdu w bagażniku!
Mnie na szczęście o tym felerze ostrzegł jadący za mną przypadkowo kolega.
Naprawa to nie problem. Zrobili w serwisie w ramach gwarancji, za to jechałem tam (70 kilometrów) z duszą na ramieniu i modlitwą na ustach.
Pozdrawiam
MR

KaS602 - 2008-02-13, 04:00

Trzeci "stop" widac w lusterku wstecznym, wiec z diagnoza ewentualnej usterki nie ma problemu...

PS. "lubi sie przepalac" to stwierdzenie troche na wyrost... To chyba pierwszy przypadek takiej usterki na forum... :?:

PS2. Witam na naszym forum i przy okazji zycze dalszego - mam nadzieje - zadowolenia z samochodu :-)

mgg - 2008-02-13, 08:37

Mi się jeszcze nie przepalił (33tyś km), ale teraz będę się uważnie przyglądał.
Black Eryk - 2008-02-13, 09:41

Na forum to chyba pierwszy przypadek


A tu link do działu Powitania ;-)

Pablo78 - 2008-02-13, 10:35

Zaiste pierwszy, u mnie także nie (prawie 50 000).

Witamy :-)

Marcin - 2008-02-13, 12:00
Temat postu: Re: Światła stop
MR napisał/a:
Witam forumowiczów!
Tak jak wy jestem posiadaczem Dacii. Przejechałem ponad 30 tys. km i chcę zwrócić waszą uwagę na włącznik swiateł stopu. Lubi sie przepalić, a że czyni to niezauważalnie dla kierującego, to może się skończyć wizytą jadącego za nim pojazdu w bagażniku!
Mnie na szczęście o tym felerze ostrzegł jadący za mną przypadkowo kolega.
Naprawa to nie problem. Zrobili w serwisie w ramach gwarancji, za to jechałem tam (70 kilometrów) z duszą na ramieniu i modlitwą na ustach.
Pozdrawiam
MR

Cos wiem o takiej jezdzie :mrgreen: W Ibizie tez jakis czas temu popsul mi sie ten wlacznik, ale na szczescie migala lampka ostrzegawcza na liczniku i sam sie zorientowalem w czym rzecz :-) Jak jechalem do serwisu to przy hamowaniu zapalalem swiatlo przeciwmgielne :lol: Trzeba bylo sobie jakos radzic zeby nikt sie nie zatrzymal na moim bagazniku :-P

MR - 2008-02-13, 18:23

KaS602 napisał/a:
Trzeci "stop" widac w lusterku wstecznym, wiec z diagnoza ewentualnej usterki nie ma problemu...

PS. "lubi sie przepalac" to stwierdzenie troche na wyrost... To chyba pierwszy przypadek takiej usterki na forum... :?:

PS2. Witam na naszym forum i przy okazji zycze dalszego - mam nadzieje - zadowolenia z samochodu :-)


Witam wszystkich witajacych i zadowolonych z samochodów. :-)
Kolega niech nie będzie taki pewny stopu w lusterku wstecznym. Radzę przeprowadzić próbę w słoneczny dzień. Chyba niedowidzę, bo konia z rzedem temu kto w dzień dojrzy rzeczone trzecie światło stop. To po pierwsze, a po drugie, to jak sie o tym nie mysli, to się tego nie widzi.
Co do "lubi sie przepalac", to moje niewesołe spostrzeżenia oparłem m. in. na lekturze Auto Świata, gdzie była mowa o tej samej usterce w modusie i clio III, a coś mi się wydaje, że nasze ukochane autka mają sporo wspólnego, szczególnie z modusem. Rzecz jasna nie chodzi mi o karoserię.
Zyczę wszystkim szerokiej drogi!
MR

KaS602 - 2008-02-13, 22:51

MR napisał/a:
Kolega niech nie będzie taki pewny stopu w lusterku wstecznym


Oczywiscie masz racje, ze nie bedzie widoczne w sloneczny dzien. Aczkolwiek istnieje duzo innych sposobow na sprawdzenie wszystkich swiatel bez wysiadania z samochodu. Odbijaja sie w innych samochodach, witrynach sklepowych, a gdy ciemno latwo sprawdzic wszystko na jakiejkolwiek scianie... :-)

Druga sprawa taka, ze jak ktos nie mysli, to zwrocenie mu uwagi tez nie pomoze... ;-)

waski - 2008-02-15, 17:38

Problem nie jest w przepalaniu się włącznika, tylko w serwie i czujniku który źle reaguje na naciskanie hamulca.
Ten problem był opisywany przez wiele osób na poprzednim forum. U mnie teraz własnie się tak dzieje, wcześniej było dobrze, a to za sprawą wymiany serwa hamulca przez serwis. Przez wciskanie hamulca zgrzypiał mi pedał, więc serwis wymienił serwo i tu jest wymieniony problem, wczesniej przy starym serwie, wystarczyło lekko nacisnąć pedał i zapalały się wszystkie trzy światła stopu, i to było właściwe działanie, teraz jest tak że trzeba dość mocno wcisnąć pedał żeby zapaliły się światła i to jest wkurzające, bo przecież nigdy nie hamuje się mocno tylko lekko, a światła się wtedy nie zapalają, a nie będę przecież zawsze gwałtownie hamował, bo to powoduje szybbsze zużywanie się klocków i tarcz, a pozatym ja tak niegdy nie hamuje tylko normalnie jak człowiek czyli z wyczuciem.

Marcin - 2008-02-15, 19:24

waski napisał/a:
Problem nie jest w przepalaniu się włącznika, tylko w serwie i czujniku który źle reaguje na naciskanie hamulca.
Ten problem był opisywany przez wiele osób na poprzednim forum. U mnie teraz własnie się tak dzieje, wcześniej było dobrze, a to za sprawą wymiany serwa hamulca przez serwis. Przez wciskanie hamulca zgrzypiał mi pedał, więc serwis wymienił serwo i tu jest wymieniony problem, wczesniej przy starym serwie, wystarczyło lekko nacisnąć pedał i zapalały się wszystkie trzy światła stopu, i to było właściwe działanie, teraz jest tak że trzeba dość mocno wcisnąć pedał żeby zapaliły się światła i to jest wkurzające, bo przecież nigdy nie hamuje się mocno tylko lekko, a światła się wtedy nie zapalają, a nie będę przecież zawsze gwałtownie hamował, bo to powoduje szybbsze zużywanie się klocków i tarcz, a pozatym ja tak niegdy nie hamuje tylko normalnie jak człowiek czyli z wyczuciem.

Nie byles tego reklamowac?? Przeciez to nie jest normalne, wiec niech poprawia tak jak ma byc :!:

Karpiu66 - 2008-02-15, 22:07

Marcin napisał/a:
waski napisał/a:
Problem nie jest w przepalaniu się włącznika, tylko w serwie i czujniku który źle reaguje na naciskanie hamulca.
Ten problem był opisywany przez wiele osób na poprzednim forum. U mnie teraz własnie się tak dzieje, wcześniej było dobrze, a to za sprawą wymiany serwa hamulca przez serwis. Przez wciskanie hamulca zgrzypiał mi pedał, więc serwis wymienił serwo i tu jest wymieniony problem, wczesniej przy starym serwie, wystarczyło lekko nacisnąć pedał i zapalały się wszystkie trzy światła stopu, i to było właściwe działanie, teraz jest tak że trzeba dość mocno wcisnąć pedał żeby zapaliły się światła i to jest wkurzające, bo przecież nigdy nie hamuje się mocno tylko lekko, a światła się wtedy nie zapalają, a nie będę przecież zawsze gwałtownie hamował, bo to powoduje szybbsze zużywanie się klocków i tarcz, a pozatym ja tak niegdy nie hamuje tylko normalnie jak człowiek czyli z wyczuciem.

Nie byles tego reklamowac?? Przeciez to nie jest normalne, wiec niech poprawia tak jak ma byc :!:

Ja mam to samo i ponoć tak ma być :->
To nie jest wina serwa tylko regulacjji pedału hamulca . Po prostu za wcześniej biorą hamulce :-/

jurek - 2008-02-16, 12:38

tak nie ma byc. musniecie hamulca powinno spowodowac zaswiecenie stopu. mysle, ze to kwestia ustawienia wlacznika stopu wzgledem pedalu. serwis ma obowiazek to odpowiednio ustawic bo sie bezposredio przeklada na bezpieczenstwo. jak Ci ktos wjedzie w tylek serwis nie naprawi za darmo. nie dajcie sie wodzic za nos. serwis niech robi co do niego nalezy, a nie opowiada bajki. jak nie to skarga do renault polska, bo wbrew pozorom, sprawa nie jest blaha. pozdr
Karpiu66 - 2008-02-16, 13:40

jurek napisał/a:
tak nie ma byc. musniecie hamulca powinno spowodowac zaswiecenie stopu. mysle, ze to kwestia ustawienia wlacznika stopu wzgledem pedalu. serwis ma obowiazek to odpowiednio ustawic bo sie bezposredio przeklada na bezpieczenstwo. jak Ci ktos wjedzie w tylek serwis nie naprawi za darmo. nie dajcie sie wodzic za nos. serwis niech robi co do niego nalezy, a nie opowiada bajki. jak nie to skarga do renault polska, bo wbrew pozorom, sprawa nie jest blaha. pozdr


Byłem e serwisie i już światła działają super :-D
Naprawa trwała 5 min, :lol:

z234 - 2011-06-02, 19:54
Temat postu: Duster - stale palą się światła stop
Wczoraj po przejechaniu 3km w deszczu zaczely palic sie na stale swiatla stopu. Nic niesetety nie pomaga. Po przekreceniu stacyjki w pozycje "go" od razu sie zapalaja. Wszystkie pozostale swiatla dzialaja bez zarzutu. Czy ktos mial taki problem w innych dackach>???
PiotrWie - 2011-06-02, 21:05

W Dacii nie, ale standardowo w Renówkach jest tak przy spięciu w tylnych lampach - zacznij od ich rozebrania i przeczyszczenia styków.
stempik - 2011-06-02, 23:02

Włącznik jest plastikowy więc może to on. Jeśli jest tak jak w loganie to żeby wyjąć trzeba przekręcic o 90°. Chyba :-/



jackthenight - 2011-06-03, 06:04

Przyczyn może być kilka, ale najprawdopodobniej włącznik stopu (to zdjęcie które pokazuje Stempik) wyskoczył ci z mocowania, lub coś innego z nim się stało.
Jak wyciągniesz wtyczkę z włącznika stopu, to lampy stopy powinny ci zgasnąć, a wtedy włącznik do wymiany na gwarancji.

z234 - 2011-06-03, 07:17

Dziekuje za pomoc. Po wyjęciu wtyczki z wyłącznika światła zgasły. Podjade do ASO, mam nadzieje ze to tylko to a nie jakieś zwarcie na wiązce elektrycznej
jackthenight - 2011-06-03, 07:24

Skoro zgasły, to zwarcia we wiązce raczej nie ma, tylko włącznik jest ciągle włączony pomimo tego że dzyndzel jest wciśnięty.
A właśnie sprawdzałeś czy światła zgasną, jak wciśniesz ten dzyndzelek od włącznika ?
Nie wiem dokładnie jaki masz ten włącznik, ale są też włączniki z regulacją wysunięcia tego dzyndzla i być może na regulacji ci się ten dzyndzel wsunął i dlatego non stop świeci, bo hamulec nie wciska dzyndzla a tym samym nie wyłącza włącznika.
Także może tylko należy wyregulować ten włącznik.

Alien - 2011-06-03, 19:48

to może idiotyczne porównanie ale w Polonezie miałem coś podobnego - czujnik był za mocno wykręcony i cały czas dotykał pedału hamulca, zerknij - może po prostu trzeba go wyregulować, zamie Ci to 5 minutek ;-)
stempik - 2011-06-03, 20:24

Alien napisał/a:
to może idiotyczne porównanie ale w Polonezie miałem coś podobnego - czujnik był za mocno wykręcony

Idotyczne? raczej logiczne. Tyle że tu niczego się nie wkręca a jedynie wciska lub wyciąga ruchmą część włącznika. To ta zaznaczona strzałkami.

bushi - 2011-06-03, 21:12

Oj Jackthenight, taki Daciowo-techniczny purysta jezykowy, a z dzyndzelkiem wyskakuje ;P
z234 - 2011-06-03, 21:44

Ostatecznie wystarczyła regulacja (ASO), ale jak problem sie powtorzy mam zglosić się na wymianę na nowy. Pierwszy przypadek w Łodzi w dusterze, mam nadzieje ze wiecej takie głupoty mi sie nie przytrafia (dopiero 8400km)
jackthenight - 2011-06-03, 22:48

bushi napisał/a:
Oj Jackthenight, taki Daciowo-techniczny purysta jezykowy, a z dzyndzelkiem wyskakuje ;P


"Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa"

A chyba każdy zrozumiał co miałem na myśli, także ja nie widzę w tym nic dziwnego.

jackthenight - 2011-06-29, 22:48

Również mnie dopadł problem z włącznikiem STOP. I nie chodzi tutaj o regulację włącznika względem pedału hamulca, bo nawet maksymalne wciśnięcie nie za każdym razem włącza światła stop. A dowiedziałem się o tym dzisiaj jak za mną na światłach stał autobus.
Ja wciskam pedał hamulca a w odbiciu autobusa nie widać świateł stop.
Więc wciskam ponownie na maksa pedał hamulca i znowu nic, światła stop się nie włączają.
Więc wciskam na maksa i puszczam , i tak kilka razy aż nagle stopy się zapaliły.
Ponowne wciśnięcie hamulca i ponownie się światła zapalają.
Pod domem, a było już ciemno testuje włącznik stopu, i tak na 10 prób połowa przechodzi niepomyślnie, czym częściej wciskam hamulec tym częściej się zapalają światła stopu.
Jak chwile poczekam i wcisnę ponownie to za pierwszym razem się światła stopu nie zapalą.
Także wyłącznik stopu do wymiany, nie wiem czy się zacina czy ma wypalone styki ale to i tak kwalifikuje wyłącznik do wymiany - także usterka uszkodzonego wyłacznika STOPU jak najbardziej jest możliwa.
Jest to niebezpieczna usterka również z uwagi na to, iż ABS nie zadziała jeśli nie otrzyma sygnału właśnie z tego wyłącznika STOPU.
Jutro jadę do ASO Przyguccy - ciekawe czy szybko zlokalizują usterkę i czy szybko wymienią wyłącznik jeszcze na gwarancji.

Opis wizyty w ASO tutaj : http://www.daciaklub.pl/f...p?p=94747#94747

I teraz tak, styki w tym wyłączniku się przepaliły, i teraz zastanawiam się czy nie dodać do tego przekaźnika albo jakiś optocoupler, aby odciążyć styki włącznika STOP.
W końcu STOPY mamy takie : dwie żarówki 21W i jedna 16W czyli wychodzi jakieś 5 A.
No jeszcze muszę to przemyśleć czy warto.

Modlishkaaa - 2013-01-21, 23:12
Temat postu: światła stop
Witam,

Niedawno zauważyłam, że nie palą się światła stopu. Od razu pomyślałam, że to bezpiecznik. Wymieniłam (żółty 20 - ponieważ taki był-chociaż czytałam, że powinna być 10tka), jednak to nie pomogło.Czytałam gdzieś, że Jeśli światła stopu w samochodzie nie działają i nie jest to wina przepalonej żarówki, może to oznaczać przepalony bezpiecznik, uszkodzony sam włącznik bądź przerwę w przewodzie.
Zastanawiam się czy żarówki w stop nie działają tak, że jak jedna się przepali to wszystkie nie palą się?? Może to głupie myślenie, ale wole zapytać ;)

eplus - 2013-01-21, 23:18

Nie. Palą się niezależnie. :idea: :idea: :idea:
chriskb - 2013-01-22, 02:31

Modlishkaaa,

Przy tym roczniku to prawdopodobnie usterka włącznika.

Kratylos - 2013-01-22, 05:03


jackthenight - 2013-01-22, 06:08

Wymień włącznik stopu na nowy.
Tomash88 - 2013-01-22, 12:32

A jest to gdzieś opisane?
Modlishkaaa - 2013-01-22, 14:11

własnie :) Czy jest gdzieś opisane jak to zrobić ?? :) bo w przyszłym tygodniu miałam wybrać się do elektryka... a może dam sama radę zrobić ? :D lub mój luby ? :)
monopios - 2013-01-22, 15:33

Może styki zaśniedziały/zabrudziły się i wystarczy przeczyścić.
Boogie - 2013-01-22, 17:06

Tu coś jest:

http://www.daciaklub.pl/f...php?p=9063#9063

jackthenight - 2013-01-22, 17:20

Włącznik ten nie tylko zapala światła Stop, ale również (i co ważniejsze ) włącza działanie ABS-u. Także uszkodzony włącznik STOPU oznacza, że ABS nie będzie działać.

Aby wymienić włącznik stopu należy :

1. Zdjąć osłonę nad pedałami
2. Odpiąć wtyczkę od włącznika stopu.
3. przekręcić włącznik w lewo, a następnie go wyjąć.,
4. założyć nowy włącznik, przekręcając w odwrotnym kierunku niż pkt. 3
5. ustawić długość trzpienia włącznika, wysuwając go lub wsuwając (należy użyć siły - nie bać się) - tak aby lekkie wciśnięcie pedału hamulca zapalało światła STOP.

Nie naprawiamy takiego włącznika, bo po miesiącu sytuacja się powtórzy.
Styki włącznika się wypalają i czyszczenie ich da tylko krótkotrwałą poprawę.
Raz wypalone styki nie nadają się do naprawy.
Tylko wymiana w pełni eliminuje problem.

Włącznik wygląda mniej więcej tak :


Modlishkaaa - 2013-01-22, 18:48

no cóż, będę zamawiała czujnik i pewnie jak dojdzie, to w wolnej chwili luby się za to zabierze ;) warto spróbować ;)
mekintosz - 2013-01-22, 19:22

Niech elektryk najpierw odlaczy przewody od czujnika poczym je zewrze. Jak zaswieca stopy na 100% wiadmo co padlo ;-)
jackthenight - 2013-01-22, 20:40

I jeszcze wyciągnięte z manuala :

Kod:
Pociągnąć ostrożnie za koniec włącznika w celu
uzyskania wymiaru (X) od 13 mm minimum do 14
mm maksimum.

Wcisnąć pedał hamulca.
Umieścić czujnik w zespole pedałów.
Obrócić czujnik położenia pedału hamulca o ćwierć
obrotu w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek
zegara.
Przytrzymać powracający pedał hamulca.
Podłączyć złącze.
Sprawdzić prawidłowe działanie zespołu.

UWAGA
-Całkowite wyciągnięcie tłoka (6) z czujnika
położenia pedału hamulca (7) powoduje za
każdym razem konieczność wymiany czujnika.
-Wykonywanie jakichkolwiek czynności przy
tłoku służącym do trzech regulacji powoduje
konieczność wymiany czujnika.


Modlishkaaa - 2013-01-25, 23:12

dziś byłam w sklepie zamówić włącznik, jednak pan zapytał mnie czy on jest 4 czy 2 pinowy (?) nie zamówiłam bo nie wiedziałam jaki ... :/ czy można to sprawdzić bez rozbierania włącznika ??
Piotr_K - 2013-01-26, 01:18

Na zdjęciu (tam gdzie jest napisane: all rigts reserved) widzę dwa piny i dwa kabelki wychodzące...
jackthenight - 2013-01-26, 09:55

Modlishkaaa napisał/a:
dziś byłam w sklepie zamówić włącznik, jednak pan zapytał mnie czy on jest 4 czy 2 pinowy (?) nie zamówiłam bo nie wiedziałam jaki ... :/ czy można to sprawdzić bez rozbierania włącznika ??


Podejżewam, że możesz mieć 4 pinowy. Aby mieć pewność trzeba zdjąć wtyczkę z czujnika i spojrzeć ile metalowych pinów wystaje z czujnika, na które wchodzi wtyczka.
Po wyglądzie już samego czujnika widać również czy to 4 czy 2 pinowy.

Tak wygląda 4 pinowy (widać, że są 4 metalowe piny w środku):


A tak 2 pinowy :

laisar - 2013-01-26, 14:22

Modlishkaaa napisał/a:
czy on jest 4 czy 2 pinowy

W benzyniakach - czyli u Ciebie - 2-pinowy.

4-pinowe są w dieslach.

Modlishkaaa - 2013-01-28, 18:26

podpowiedzcie jak dostać się do czujnika, czy on jest pod jakąś kopułą pod kierownicą a nad podełami ? Czy trzeba gdzieś na kanał jechać...
bebe - 2013-01-28, 18:40

Modlishkaaa napisał/a:
podpowiedzcie jak dostać się do czujnika, czy on jest pod jakąś kopułą pod kierownicą a nad podełami ? Czy trzeba gdzieś na kanał jechać...

On jest przy samym pedale hamulca. Trzeba położyć się na glebie i wsadzić tam głowę, i sprawa stanie się jasna. ;) W wersji hardkórowej można wsadzać bez zdejmowania materiałowego fartucha nad pedałami (u dołu deski rozdzielczej), wygodniej jest go zdjąć (jest na spinkach takich plastkiowych).

waski - 2013-02-01, 20:21

ja miałem to samo, padł mi ten czujnik, podjechałem do aso i kupiłem oryginalny, i powiem wam szczerze że on od czasu do czasu szwankuje. Tak srednio raz w tygodniu patrzę do tyłu na trzecie światło stopu czy palą mi się światła stopu, bo czasami, poprostu bez niczego przstają działać. Wystarczy wtedy schylić się przekręcić i wyjąć czujnik i włożyć go spowrotem i wszystko działa.
Masakra i to oryginalny czujnik a nie żaden zamiennik. Szkoda że zubiłem paragon bo bym reklamował.
no i jeszcze jedno, jak na ceny aso to nie jest wcale drogi, zapłaciłem 51zł

Modlishkaaa - 2013-04-05, 18:40

no i wymienione ;) rzeczywiście był to czujnik 2pinowy ;) dziękuję za pomoc ;)
zalcer - 2015-04-28, 21:24

ja wyczyscilem czujnik 2x chemia i nic wymienilem bezpiecznik i swiatla dzalaja jesdzilem bez swiatel stop z 3 tyg 2 x ludzie mi muwili ze swiatel stop nie mam :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :evil:
jas_pik - 2015-04-28, 21:38

Polecam WD-40 - czyni cuda - naprawdę :mrgreen:
Bartosz81 - 2015-07-22, 10:10

W mojej Daćce styki nie tylko się wypaliły, ale i stopił się delikatnie plastikowy korpus. Czyszczenie i podgięcie blaszek wystarczyło tylko na miesiąc.

Jadę po nowy czujnik, nie ma co oszczędzać.

PS - mam benzynę a czujnik jest 4-pinowy!

ejayy - 2017-09-26, 08:58

Masakra, w moim Sandero po 10 miesiącach włącznik zepsuł się ponownie (raz był już wymieniany). Z czego oni robią te komponenty?
laisar - 2017-10-20, 22:02

ejayy napisał/a:
po 10 miesiącach włącznik zepsuł się ponownie (raz był już wymieniany). Z czego oni robią te komponenty?

Oryginał czy zamiennik?

W 2007 oryginały robili widocznie dość solidne, bo mój wciąż działa.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group