DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Dopuszczalna grubość lakieru

wzalewski81 - 2011-06-05, 09:01
Temat postu: Grubość lakieru Dacia Sandero Stepway 2010.
Jak w temacie. Pilnie poszukuję informacji dotyczących grubość lakieru. Będę wdzięczny za wszelką pomoc.
matucha - 2011-06-06, 19:50

Ja osobiście swoją mierzyłem i praktycznie na całości mam 120-130um.
jacusb - 2011-09-14, 21:22
Temat postu: Dopuszczalna grubość lakieru
Witam, czy ktokolwiek wie jaka jest dopuszczalan grubość lakieru w Dacii dla nowego samochodu? Czy fabryka dopuszcza dwa lakierowania? Czy w ogóle jest jakaś norma dla Dacii?
chriskb - 2011-09-15, 01:21

jacusb,

Z danych marek samochodowych prawidłowa powłoka lakieru powinna zawierać się w przedziale 80 - 140 µm dla pojedynczej prawidłowo nałożonej warstwy lakieru.

Jeżeli powłoka jest od 150 - 220 µm może mieć nałożone dwie warstwy lakieru. Należy jednak pamiętać, że mogą już w wytwórni podczas lakierowania wystąpić poprawki lakiernicze, gdzie w niektórych miejscach powłoka może dochodzić do 250 µm co stanowi 1/4 mm

jacusb - 2011-09-15, 09:22

Ale czy to są jakieś normy czy tylko dane informacyjne. Np idziesz do salonu po odbiór samochodu i miernik pokazuje grubość lakieru 280 mikrometrów. Czy możesz odmówić odbioru. Czy sprzedawca może powiedzieć, że to z fabryki taki przyjechał i samochód jest zgodny z "normami" producenta i to nówka sztuka ...
wojtek_pl - 2011-09-15, 09:55

Jeśli cały ma 280 um to nie ma problemu był lakierowany dwa razy. To nawet lepiej. Jeśli tylko miejscowo są takie grubości to sprzedawca powinien wytłumaczyć się i IMHO może to być powód do nieodbierania tego egzemplarza. Aczkolwiek nie wiem jakie są przepisy w tym zakresie. Raczej jeśli jest to jedno miejsce na masce czy błotniku to nie jest to duży problem. Ale gdyby było tak na słupkach czy połowie auta to nie należy odbierać z salonu bitego auta. Chyba że za 50% ceny. :-D
chriskb - 2011-09-15, 10:12

jacusb,

Na podstawie aktualnej normy PN-EN ISO 2808, Farby i lakiery, Oznaczanie grubości powłoki, wiemy, że istnieje wiele sposobów określania grubości powłoki lakierowej, nie określa się jednak granic wymaganych dla grubości.

Grubość lakieru powinna być mierzona profesjonalnymi, skalowanymi na odpowiednie podłoże przyrządami pomiarowymi. Zakresy pomiarowe takich przyrządów do badania grubości powłok lakierowych na podłożach ferromagnetycznych i nieferromagnetycznych pozwalają na wykonanie pomiarów od 0 do 5000 µm.

Według danych serwisowych różnych producentów samochodów sugerowana teoretyczna grubość warstw powłoki lakierowej mieści się w granicach 70 – 350 µm z zastrzeżeniem, że zależnie od tego czy element jest pionowy czy poziomy grubość ta może być niższa lub wyższa. Jednocześnie należy pamiętać o tym, że producenci szczególnie marek z wyższej półki stosują dodatkowe powłoki ochronne w postaci polimerów i wosków, które zwiększają grubość z 250 do 350 µm.

Przy jakichkolwiek ocenach grubości powłoki pamiętać należy, że w trakcie produkcji pojazdów mogą nastąpić tzw. „nawrotki technologiczne” czyli powtórne prze-lakierowanie elementów, co wiąże się z podwyższeniem zakładanej grubości teoretycznej, często znacznym.

Reasumując powyższe informacje można sformułować stwierdzenie: wartość grubości powłoki lakierowej w przypadku spełnienia pozostałych parametrów jakości i estetyki nie jest cechą pozwalającą na negatywną ocenę powłoki. Producent powłoki lakierowej na pojeździe gwarantuje jej jakość w zakresie odporności, walorów ochronnych i estetycznych zwykle nie podając obligatoryjnej wartości grubości. Do tego służy gwarancja producenta samochodu. Może zaistnieć przypadek nieuczciwego dilera, wtedy dodatkowe ekspertyzy i dochodzenie racji w sądzie.

czaju - 2011-09-15, 11:40

jeśli jest mniej niż 500 to śpij spokojnie :D - jeśli więcej to pewnie jest szpachel - i wtedy zapewne jak najbardziej (dodatkowa ekspertyza). Ale jak wcześniej - niektóre elementy mogą być lakierowane dwa razy (np. przez pyłki w lakierni), zabrakło lakieru w maszynie (jakiś element powietrza) etc. można sobie wymyślać wiele powodów, żeby nawet na konkretnym elemencie były różnice w grubości (rozkalibrowana dysza chociażby)
pluto - 2014-01-31, 20:39

Odświeżam temat
W wolnych chwilach postanowiłem zmierzyć grubość powłoki lakierniczej Dustera.
Wynik trochę mnie zaniepokoił :-(

- dach 96 um
- drzwi prawe przód 93 um
- drzwi prawe tył 90 um
- drzwi lewe przód 93 um
- drzwi lewe tył 97 um
- błotnik prawy przód 99 um
- błotnik lewy przód 92 um
- błotnik prawy tył 92 um
- błotnik lewy tył 97 um
- klapa tylna 94 um
- maska 91 um

ŚREDNIA AUTA- 94 um

Pomiarów dokonywałem min. w 10 miejscach każdego elementu (średnia arytmetyczna pomiarów), profesjonalnym grubościomierzem MG-401 - błąd pomiaru +-2 um.



Dla porównania żony Renault Thalia z 2007 ma grubość w granicach 120 - 132 um. :-|

Karenzo - 2014-01-31, 20:54

Ciekawe jaka jest różnica w różnych odstępach czasu produkcji
pluto - 2014-01-31, 21:07

Z drogiej strony mieści się w granicach dopuszczalnych przez inne marki (szczególnie japońskie) ale nie szaleństwa. ;-)


czaju - 2014-01-31, 21:26

Z pomiarów mojej wynika że jeżdżę... Jaguarem ;D
kilazz - 2014-02-01, 18:33

Dacia oszczędza na lakierze i powłoki są bardzo cienkie, na swoim mierzyłem to jest to co najwyżej wysokie 80. 200+ to gwarantowane drugie lakierowanie. Znajomy, który pracował kiedyś w ASO Skoda mówił, że auta, które przyjeżdżały na lorach często były porysowane od gałęzi i były ponownie lakierowane elementy przed sprzedażą.
czaju - 2014-02-01, 19:01

kilazz napisał/a:
Dacia oszczędza na lakierze i powłoki są bardzo cienkie, na swoim mierzyłem to jest to co najwyżej wysokie 80. 200+ to gwarantowane drugie lakierowanie. Znajomy, który pracował kiedyś w ASO Skoda mówił, że auta, które przyjeżdżały na lorach często były porysowane od gałęzi i były ponownie lakierowane elementy przed sprzedażą.


to była forma "żartu" - od samego początku miałem świadomość że cały samochód jest lakierowany wtórnie - nikt tego przede mną nie ukrywał i mimo, że tak jest wcale nie jest mi z tego powodu smutno :)
Zresztą jakiś czas temu pisałem o tym jak facet kupił Renault Traffic w pewnym znienawidzonym przeze mnie salonie, które po sprzedaży wyszło, że miało wymieniony dach (przy okazji przyciemniania czy tam oklejania szyb właściciel zauważył, że wszystkie słupki są spawane...). Także dużo rzeczy dzieje się w salonach.

Z tego co mi również wiadomo nawet w fabrykach niektóre elementy lakieruje się ponownie jeśli coś nie wyjdzie.

eplus - 2014-02-02, 12:58

Te grubości to bez znaczenia: metalik czy zwykły lakier?

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group