DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Technika jazdy - hamowanie zimnym silnikiem dCi

Szaruś - 2008-03-18, 08:19
Temat postu: hamowanie zimnym silnikiem dCi
Czy hamowanie zimnym silnikiem dCi jest szkodliwe?

Po wyjeździe z domu mam około 400 metrów a dosyć sporej górki. Lepiej zjeżdżać na hamulcu? czy silniku?

El Logano - 2008-03-18, 09:03

Zdecydowanie lepiej hamować silnikiem. Szybciej nabiera temperatury. Stosunek ciepła jakie się wytwarza w silniku na skutek tarcia do ciepła jakie jest odbierane z silnika do chłodnicy jest różny przy jeździe na luzie i przy hamowaniu silnikiem. Hamując silnikiem wytwarza się więcej ciepła, zaś elementy są lepiej smarowane przy 2200 -1200 obrotów (ja tak akurat hamuję zimnym silnikiem) niż przy 800, gdzie pompa oleju będzie pracowała na możliwie najniższych obrotach, a silnik będzie pracował na bogatej mieszance spalając więcej paliwa.

Nawet w DCi spalanie na zimnym silniku jest dużo wyższe niż przy rozgrzanym. Warto więc wykorzystywać wszelkie zjazdy do hamowania silnikiem, gdyż pozwala to niezwykle efektywnie oszczędzać paliwo bez jakiejkolwiek szkody dla silnika (pod warunkiem, że go nie przeciążamy).

Szaruś - 2008-03-18, 09:32

OK. Pod koniec zjazdu z górki (hamując silnikiem na drugim biegu) mam na liczniku jakieś 60-65 km/h. Czy to jest OK, czy to już za dużo (zimny silnik)?
dogberry - 2008-03-18, 09:54

Zdecydowanie za dużo. Max. obroty dla zimnego silnika to 2500. Posiłkuj się hamulcem albo zjeżdżaj na 3.
Black Eryk - 2008-03-18, 09:59

przy 60-65 ja bym hamował na 4 biegu schodząc na 3 bieg gdy obroty na czwartym będą w granicach 1200-1400 obrotów. Taką zasadę stosuję na każdym biegu.
El Logano - 2008-03-18, 12:06

Też wyznaję zasadę, że obroty, które najmniej szkodzą zimnemu silnikowi to do 2500. Hamując można redukować przy 1200 jak pisał Eryk. Ale na dwójce 65 przy zimnym silniku nawet hamując jest szkodliwe, bo to oznacza obroty ok 3500/min!

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group