DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII
Technika jazdy - tryb AUTO - jak to działa? czy w ogole toto działa?
leszi - 2012-05-12, 15:40 Temat postu: tryb AUTO - jak to działa? czy w ogole toto działa?mam Dustera 4x4 od roku ale nie moge zrozumiec jak i kiedy dziala (tzn kiedy się automatycznie załącza) tryb auto. tryb 2x4 - wiadomo, przedni napęd, to sie czuje. 4x4, wyczowalny, szczegolnie na sniegu :) ale o co chodzi z tym "Auto" probowalem wielokrotnie wyczuc roznice w dzialaniu miedzy tym trybem a pozstalymi 2. ale jakos nie wyczowam automatycznego zalaczenia sie. kiedy to sie zalacza. przy ostrych zakretach na mokrym asfalcie, czy jak :) ?
poradzcie, powiedzcie jakie wy macie odczucia....TD Pedro - 2012-05-12, 17:17 zrób test:
włącz tryb AUTO i spróbuj ruszyć dynamicznie na sypkim/luźnym (żwir, piasek) podłożu a po chwili, gdy przednie koła stracą przyczepność zostanie dołączony napęd na tył, dla porównania przeprowadź ten sam eksperyment, w tym samym miejscu ale w trybie 2WD a będziesz miał możliwość dostrzec różnicę w zachowaniu samochodu...Dar1962 - 2012-05-12, 19:50 tryb "Auto" w praktyce oznacza napęd na przednią oś. Tylna pozostaje w gotowości i załącza się w sytuacji utraty przyczepności przez któreś z przednich kół lub w momencie kiedy zaczynają obracać się z różną prędkością. W dobrych warunkach drogowych, na suchej, przyczepnej nawierzchni, podczas rozsądnej jazdy nie ma w zasadzie szans na jego zadziałanie. Inaczej jest np podczas jazdy w deszczu, na śliskiej nawierzchni, zimą itp. Załączenie tylnej osi nie zawsze daje się wyczuć - chyba jedynie poprzez nagłe poprawienie trakcji i prowadzenia samochoduleszi - 2012-05-12, 22:39 No wlasnie.jezeli mam probowac przy ruszaniu na piasku.to zamiast na auto juz wole 4wd. :) bardziej przemawia do mnie zadzialanie na sliskim aswalcie przy dynamicznej jezdzie. Tak tez robie, zalaczajac Auto podczas deszczu, szczegolnie jadac samemu, z lekkim wozem :). natomiast nie jestem wlasnie do konca do tego trybu przekonany bo wlasnie nie moge podczas jazdy wyczuc 2 dodatkowych kol jak podczas zalczenia stalego 4wd.ale z tego co mowicie wychodzi na to ze ten auto tryb to cos jak esp. Tyle ze zalacza mechanicznie 2 dodatkowe kola dajac kierowy szanse wlasnorecznego opanowania wozu :Dczaju - 2012-05-13, 09:25 Dlaczego zawsze do ruszania na żwirze chcesz blokować napęd? kilka prostych przykładów - jedziesz tradycyjną polską krajówką, stacji ni chu chu, a potrzeby fizjologiczne wzywają (np. młodszych pasażerów), wjeżdżasz w pierwszą lepszą leśną dróżkę, jest ciemno - chcesz się zatrzymać, zblokować napęd i jechać dalej, czy wygrywa lenistwo i "po co to tam grzebać". A inna sprawa, że chyba nie miałem do czynienia z samochodem w trybie miejskim, w którym nie zerwałbym przyczepności (szczególnie po "pierwszym deszczu", ale w pogodny dzień również) chcąc szybko dołączyć się do ruchu z podporządkowanej ulicy... Moim zdaniem, niewątpliwie tryb AUTO, w zależności od szybkości czujników, jest największym smaczkiem 4x4...wojtek_pl - 2012-05-13, 09:45 Auto jest fajne bo działa ... automatycznie. Wczoraj jak po piachu jeździłem to zapomniałem, że po wyłączeniu zapłonu na chwilę tryb napędu wraca z 4x4 do Auto i na piaszczystym podjeździe zdziwiłem się w połowie drogi, że coś słabo idzie. Szybkie przełączenie w 4x4 i wyłączenie ASR/ESP pozwoliło mi wjechać na górę.
W trybie 2WD nie miałbym żadnych szans na piachu.
Jak koledzy napisali normalnie tego się nie czuje ale jak spadnie trochę deszczu to już przy ruszaniu przednie koła potrafią zabuksować w miejscu podczas szybkiego włączania się do ruchu.
Jakbyś miał tylko 2WD i 4x4 to ciągle byś musiał zmieniać z jednego na drugi. A tak samochód robi to sam, gdy tego potrzebuje.
Owszem, szkoda, że wzorem np. Subaru nie mamy stałego napędu 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym, który bardzo pomaga w zakrętach ale ... widziały gały co brały. Mamy inaczej a i tak nie jest źle bo możemy sobie zablokować 4x4 w przeciwieństwie do takiej Hondy CRV na przykład.
Wracając do tematu między Auto a pozostałymi trybami różnica pokazuje się tylko w szczególnych momentach i nie zawsze jest wyczuwalna bo tak na prawdę jest to mieszanka 2WD i 4x4 :) i ten tryb pracy masz po to abyś nie musiał sam co chwilę przełączać 2WD i 4x4 szczególnie że u nas w 4x4 nie można jeździć po przyczepnej nawierzchni (suchy asfalt).TD Pedro - 2012-05-13, 11:08
leszi napisał/a:
jezeli mam probowac przy ruszaniu na piasku.to zamiast na auto juz wole 4wd
efekt będzie taki sam (w trybie AUTO napęd na tył załączy się jedynie z niewielkim opóźnieniem) z tym, że po wjechaniu na podłoże o "normalnej" przyczepności napęd AUTO rozłączy napęd na tył a w przypadku jazdy z włączonym 4WD musisz ręcznie ten tryb wyłączyć (nie chcąc nadwyrężyć jego kondycji lub go uszkodzić)... w zasadzie to sama nazwa AUTO wszystko tłumaczy...DS - 2012-05-13, 11:54 Jak działa AUTO można zobaczyć tutaj - http://youtu.be/YTvlS6NOL4Y - co prawda na przykładzie SX4, ale tryby takie same, jak Duster.
Jak to działa w praktyce - http://youtu.be/xcnJBTH2J0s - Kuga ma tylko "AUTO" (stary Haldex), SX4 zapewne jeździ w trybie LOCK. Podczas jazdy po głębokim piasku sytuacja wyglądała by podobnie.
A czy ktoś testował, jak zachowuje się samochód w trybie AUTO podczas poślizgu? Czy nie przechodzi z podsterownego w nadsterowny? Czytalem różne opinie na ten temat, ale wszystkie "teoretyzowane", a żadnej popartej testami...wojtek_pl - 2012-05-13, 12:47 Tu jest fajnie pokazane, szczególnie na przykładzie Suzuki SX-4 (od ok 1:55), które ma takie same tryby napędu jak Duster.
_Big_Mac_ - 2012-05-13, 15:14 Kolega opowiadał o poślizgu w Hondzie CRV, gdzie też się tylna oś dołącza automatycznie, że to dziwne uczucie i w pierwszej chwili dosyć przerażające ;) To nie działa tak, że magicznie odzyskuje się przyczepność i jedzie jak po szynach - jeśli się nie jest przyzwyczajonym i kontruje się jak FWD to moment załączenia tyłu może mocno zaskoczyć i w pewnych warunkach nawet pogorszyć sprawę. Także warto przećwiczyć.chriskb - 2012-05-13, 17:42
DS napisał/a:
Czytalem różne opinie na ten temat, ale wszystkie "teoretyzowane", a żadnej popartej testami...
Test wykonano na lotnisku w Borsku woj. pomorskieDS - 2012-05-13, 17:44
_Big_Mac_ napisał/a:
Kolega opowiadał o poślizgu w Hondzie CRV, gdzie też się tylna oś dołącza automatycznie, że to dziwne uczucie
Pytanie, o którą generację CRV chodzi, tam jest system dual-pump, który (poza obecną generacją) dosyć późno reagował, pozostając daleko w tyle za sprzęgłem elektromagnetycznym.
_Big_Mac_ napisał/a:
moment załączenia tyłu może mocno zaskoczyć i w pewnych warunkach nawet pogorszyć sprawę
O to właśnie pytałem w poprzednim poście, pytanie, czy ktoś to testował :]
Prawie równocześnie dodaliśmy posty i nie widziałem odpowiedzi, zaraz doczytam :]chriskb - 2012-05-13, 18:00
DS napisał/a:
...czy ktoś to testował :
W trybie auto 4X4, każdy ostry start na mokrej nawierzchni załącza tryb 4X4. Auto idzie jak tramwaj. Na suchym DD ma za słaby silnik.
Na szutrze przy wyłączonym ESP i trybie Auto 4X4 DD nadal wykazuje lekką podsterowność. Aby uzyskać nadsterowność warto do bagażnika wrzucić 50-100 kg obciążenia, wtedy przy pokonywaniu szybkich zakrętów jak koła przednie zerwą przyczepność włączenie trybu 4X4 jest odczuwalne DD staje się nadsterowne i wymagana jest lekka kontra kierownicą.