DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Zgrzytająca skrzynia biegów.

yakov - 2012-06-03, 09:11
Temat postu: Zgrzytająca skrzynia biegów.
Witam - mam pytanie do posiadaczy dustera - czy jeśli nie wejdzie wam wsteczny bieg, to skrzynia zgrzyta? Bo niestety u mnie zgrzyta, czego akurat w moim poprzednim samochodziku nie było (pug 206) - po prostu nie jechał do tyłu, a w dusterze niestety skrzynia zgrzyta dość wyraźnie.
McRap - 2012-06-03, 12:09

Na swojego Dusterka dopiero czekam. Ale w poprzednim autku (Nissan Almera) zgrzytało tak ja u Ciebie.
Dar1962 - 2012-06-03, 12:25

miałem nissana note, w którym należało starannie "zapiąć" bieg wsteczny - bez pośpiechu, powoli i dokładnie (czasem nawet powtórzyć operację), gdyż inaczej zgrzytał. W Dacii jest chyba podobnie - trzeba uspokoić obroty silnika, dobrze pociągnąć ten pierścień na dźwigni i powoli ale stanowczo,ze sporym naciskiem wybrać wsteczny - nie powinno wtedy zgrzytać. Skrzynia Dustera nie lubi szybkiego operowania biegami. Najwyraźniej TTTM
yakov - 2012-06-03, 13:32

Oczywiście zapomniałem napisać, że skrzynia piątka. Dziękuję za odpowiedzi - jeśli TTTM, to się do tego przyzwyczaję. :-)
zyga03 - 2012-06-03, 13:42
Temat postu: Re: Zgrzytająca skrzynia biegów.
yakov napisał/a:
Witam - mam pytanie do posiadaczy dustera - czy jeśli nie wejdzie wam wsteczny bieg, to skrzynia zgrzyta? Bo niestety u mnie zgrzyta, czego akurat w moim poprzednim samochodziku nie było (pug 206) - po prostu nie jechał do tyłu, a w dusterze niestety skrzynia zgrzyta dość wyraźnie.


co to znaczy " nie wejdzie" jeżeli wkładasz wsteczny i masz wciśnięte sprzęgło oraz podniosłeś pierścień na lewarku to nic nie powinno zgrzytać
jeśli słychać jakieś odgłosy to jest to powód do naprawy lub regulacji

Mariusz - 2012-06-03, 14:08

W Sandero bieg wsteczny też czasami lubi zazgrzytać
yakov - 2012-06-03, 15:00
Temat postu: Re: Zgrzytająca skrzynia biegów.
zyga03 napisał/a:
yakov napisał/a:
Witam - mam pytanie do posiadaczy dustera - czy jeśli nie wejdzie wam wsteczny bieg, to skrzynia zgrzyta? Bo niestety u mnie zgrzyta, czego akurat w moim poprzednim samochodziku nie było (pug 206) - po prostu nie jechał do tyłu, a w dusterze niestety skrzynia zgrzyta dość wyraźnie.


co to znaczy " nie wejdzie" jeżeli wkładasz wsteczny i masz wciśnięte sprzęgło oraz podniosłeś pierścień na lewarku to nic nie powinno zgrzytać
jeśli słychać jakieś odgłosy to jest to powód do naprawy lub regulacji


W pięciobiegowej skrzyni nie ma pierścienia (wsteczny jest w miejscu szóstki).
Co do "niewchodzenia" niestety jest taka możliwość - wajcha idzie do tyłu prawidłowo, ale bieg nie wchodzi i przy puszczeniu sprzęgła i dodaniu gazu jest zgrzyt.

ajax - 2012-06-03, 18:31

mam skrzynię 6-biegową - zgrzytania nie stwierdziłem.
Lukas87 - 2012-06-03, 21:02

Mariusz napisał/a:
W Sandero bieg wsteczny też czasami lubi zazgrzytać


potwierdzam

tomala72 - 2012-06-04, 08:15

Nie tyle co skrzynia ale sam mechanizm wybierania biegów w Dusterze jest nieprecyzyjny i haczący, wymaga delikatnego traktowania. Mi wsteczny wchodzi bez problemów ale za to 5 przy wypinaniu haczy, jakiś taki urok plastikowego wybieraka czy tam cięgieł pewno.
Ja biegi zmieniam raczej delikatnie i nie mam większych dylematów ale mechanizm wybierania biegów jest słaby i mało precyzyjny i to pewno jego wina.

mrówa - 2012-06-04, 12:30

Dar1962 napisał/a:
należało starannie "zapiąć" bieg wsteczny - bez pośpiechu, powoli i dokładnie (czasem nawet powtórzyć operację), gdyż inaczej zgrzytał

I dokładnie takie postępowanie eliminuje zgrzyty przy wrzucaniu wstecznego. Przy szybszym (energiczniejszym) działaniu zgrzyt się pojawia. Temat omawiany na forum, zgłaszane w ASO - i konkluzja: TTTM :)

tomek2016 - 2016-08-07, 11:09
Temat postu: zgrzytanie skrzyni biegów
witajcie, tydzien temu odebrałem z salonu nowego dustera, przejechałem nim 100 km.
od poczatku jak wsiadłem nie podoba mi sie skrzynia biegów, dokłądnie przy właczeniu 3 słychać takie zgrzytaniecie, chrupniecie, nie wchodzi ona lekko, pozostałe biegi tez czasem zgrzytną ale rzadko. ogolnie biegi nie wchodza jak w masło, jak np miałem w fordzie focus.
czy jechac z tym do aso, czy to normalne?

majkel - 2016-08-07, 11:15

Tak, to normalne wg. mnie.
Ja również się z tym borykałem po odebraniu auta.
Staraj się wrzucać biegi z wyczuciem, nie na siłę, nie spiesząc się.
Po jakimś czasie się wyrobią wszystko się dotrze i biegi będą chodziły o wiele lepiej.
Podaj jeszcze jaką masz wersję - 4x2 czy 4x4 ?

tomek2016 - 2016-08-07, 11:19

4x2 , wersja open z dodatkami.


w sumie jak mielismy jazde próbną to tez podobnie chodziły te biegi.
szczególnie żona narzeka że ta trójka głównie zgrzytnie czy ciezko ją wrzucic.


czyli to normalne?

Karenzo - 2016-08-07, 11:21

majkel, sugerujesz że skrzynia się dociera ?

takie są po prostu te skrzynie ciężkie i toporne
w 20 letnim samochodzie chodzi lżej skrzynia niż w nowym dusterze

Można by to nazwać nader precyzyjną pracą .
Na głośność można wygłuszyć tunel środkowy pomaga a toporność wlać inny olej .

tomek2016 - 2016-08-07, 11:23

czyli narazie jezdzic, nie ma co jechac do aso?
bo wiecie cos sie rozwali w skrzyni z czasem i nie uznaja mi gwarancji jeszcze,

majkel - 2016-08-07, 11:32

Karenzo, uważam że tak bo miałem takie same odczucia po odebraniu auta jak tomek2016.
Teraz chodzi zupełnie inaczej niż na początku.

Karenzo - 2016-08-07, 11:40

przyzwyczaiłeś/nauczyłeś sie
ja jeżdżę stale innym samochodem i zawsze jak wsiadam do dustera to odczuwam ale całkowicie mi to nie przeszkadza

tomek2016 - 2016-08-07, 11:42

i co sądzicie, podjechać z tym do aso? niech zobaczą?
Karenzo - 2016-08-07, 11:51

nie
bo póki skrzynia się nie posypie to nic nie zrobią , skrzynie się wymienia nie opłaca się naprawiać

Dar1962 - 2016-08-07, 12:11

Skrzynia made in renault do szczególnie precyzyjnych nie należy, zapewne to również kwestia jej nowości.W DD nie lubi szybkich, brutalnych zmian (warto je robić z mimimalnym przystankiem w okolicy luzu, żeby synchronizatory nadążyły)biegów a te wchodzą z pewnym oporem. Ale zgrzytać nic nie powinno. Po prostu nadal jeździj i obserwuj. Być może po prostu musi się ułożyć. Jeśli po przejechaniu 2-3 tys km nadal będzie coś nie tak - aso
tomek2016 - 2016-08-07, 12:26

moze to nie zgrzytanie, takie głosne puknięcie przy zmianie biegów i topornie wrzuca sie bieg, , głóśna to słychać i na przykład 5 razy tak jest a 2 razy w miare okey wchodzi.
a nie powinno wchodzić jak w masło każdorazowe wrzucenie biegu?

route2000 - 2016-08-07, 12:31

W moim Lodgy biegi przerzucają się teraz lekko, bo zmieniam spokojnie biegi. Jak zmieniam z 2 na 3 to najpierw pcham lewarek z 2 na środek i chwileczkę czekam, aż lewarek samoczynnie przejdzie na środek i pcham dalej w kierunku 3 biegu. Inni inaczej robią, że pchają lewarek w środkowym położeniu na bok by wrzucić 3 bieg, stąd mogą być niewielkie zgrzyty ale nie koniecznie. ;-)
tomek2016 - 2016-08-07, 12:58

teraz raz jeszcze sie przejechałem dusterem i szczegolnie 3 nie wchodzi leciutko, tylko czuje delikatny opór jakby cos przyblokowywało, jakby cos było np na kole zebatym i przeskakiwało o jeden żąbek oraz głosniejsze jakby pukniecie ale wchodzic wchodzi 3 bieg, i potem wrzucam luz i jak znowu wrzucam 3 bieg to wchodzi jak w masło przewaznie.
Marek1603 - 2016-08-07, 15:27

Ot, trzeba się nauczyć nowym autem jeździć i tyle. ;-)
Odrzucić stare nawyki.

tomek2016 - 2016-08-08, 09:28

byłem dzis w aso, i skrzynia jest okey, wszystko chodzi dobrze stwierdzili, sa to skrzynie z clio z poczatku 2000 roku i to ś askrzynie niezniszczlane ale takie toporne.
temat do zamkniecia

arnold - 2016-08-08, 15:35

Przede wszystkim nie można wrzucać biegów na skróty to pomaga. Ale przebieg też pomoże bo widzę różnicę jak zrobiłem 7 tys. km moim loganem.
Jan Dusigaz - 2016-08-08, 21:47

mój dust pokonał już ponad 3 tys km i biegi wchodzą znacznie lepiej niż na początku, zresztą jak odbierałem nowego opla czy toyotę (służbowe) to na początku biegi też tak se wchodziły - po prostu nowy samochód musi się ułożyć :-)
MichalloKRA - 2016-08-09, 22:46

Jan Dusigaz napisał/a:
mój dust pokonał już ponad 3 tys km i biegi wchodzą znacznie lepiej niż na początku, zresztą jak odbierałem nowego opla czy toyotę (służbowe) to na początku biegi też tak se wchodziły - po prostu nowy samochód musi się ułożyć
Mówiąc szczerze to jeżdżę 5 samochodami i generalnie w dacii wchodzą najgorzej, niezależnie od przebiegu, po prostu one tak mają i tyle, choć moja zgrzytów nie ma - może to kwestia złej techniki ?
Tym nie mniej, w żadnym innym samochodzie skrzyni biegów docierać nie musiałem, niczego innego też nie, mimo że były to też koreańskie, budżetowe auta :)
A tutaj jak pierwszy raz kierunkowskaz wrzuciłem to się przeraziłem i przestraszyłem że zaraz wszystko się tam połamie, ale po pół roku chodziło już ok.
Uroki budżetowych samochodów i nienajlepszej obróbki przynajmniej plastików.

grochu.slawek - 2016-08-10, 18:19

Ja mam jusz 30000 km i dalej zgrzytnie na 3 . W ASO twierdzą że to norma
jozef969 - 2016-08-10, 19:19

U mnie w Lodgy 44 000 km i żadnych problemów jak narazie niema,
gregorisan - 2016-08-10, 19:43

U mnie też tak zgrzyta od nowości przy wbijaniu tej 3 - staram się to robić z wyczuciem, ale nie zawsze wyjdzie :-/
A co "dotarcia skrzyni" - po 11 tysiącach chodzi jak na początku.

Jan Dusigaz - 2016-08-10, 21:06

U mnie nie zgrzyta, chodzi toporniej niż w oplu która ma już ponad 50 tys ale tragedii nie ma, tak jak wcześniej napisałem jest różnica po przebiegu 3 tys vs nowy Dust, jeśli faktycznie Wam trójka zgrzyta to może synchronizator jest wadliwy? nie jest to raczej normalne i Aso chyba kit wciska że ten typ tak ma. Na jazdach próbnych skrzynia też nie zgrzytała więc?
sobol1976 - 2016-08-12, 07:36

U mnie nic nie zgrzyta. Owszem biegi w Dacii stawiają wyczuwalny opór i wchodzą lepiej, jeśli zrobi się krótką pauzę na luzie i dopiero wbije nowy bieg. Jeździłem już samochodami, w których to nie było konieczne...
keikan - 2016-08-12, 09:32

U mnie na liczniku już 46.000 km. Biegi wchodzą dobrze (żadnych zgrzytów) ale martwi mnie (a słychac to dopiero przy otwartym oknie), że gdy wrzucam wyższy bieg (1->2, 2->3, 3->4 itd) słychać metaliczne "stuknięcie". Przy redukcji go nie słychać.
Ciekawi mnie co to jest.

gregorisan - 2016-08-12, 09:56

Dlatego warto zgłaszać wszystkie tego typu buble w ASO - nawet jak nic z tym nie zrobią to w razie jakiejś awarii mamy podstawę do reklamacji. Będąc za kilka dnia na przeglądzie zgłoszę wszystkie tego typu rzeczy i niech to wpiszą do zlecenia.
arnold - 2016-08-12, 10:13

keikan napisał/a:
U mnie na liczniku już 46.000 km. Biegi wchodzą dobrze (żadnych zgrzytów) ale martwi mnie (a słychac to dopiero przy otwartym oknie), że gdy wrzucam wyższy bieg (1->2, 2->3, 3->4 itd) słychać metaliczne "stuknięcie". Przy redukcji go nie słychać.
Ciekawi mnie co to jest.


Te metaliczne dzwieki to typowe dla zazebiajacych sie biegow. W kazdej skrzyni jest to slyszalne.

Dusterjack - 2016-08-12, 13:16

U mnie 127 tys. i biegi zmienia się całkiem dobrze, powiedziałbym bardzo dobrze (dotarły się).
Ale tak jak wyżej, biegi w Dusterze należy zmieniać wolno, bez szarpania.

PiotrWie - 2016-08-12, 21:18

Chyba będę musiał poprosić kogoś z nowym Dusterem o możliwość przejechania się i zobaczenia jak chodzą biegi - albo na początku robili lepsze albo po prostu przesiadłem się z Laguny i byłem przyzwyczajony do konstrukcji Renault. Od początku nie miałem żadnych problemów z wrzucaniem biegów, nie chrzęściły i wchodziły bez oporów. Wrzucam biegi bez przerwy w pozycji luzu, zdarza mi sie często zmieniać szybko, często o 2 biegi ( 2 -4 czy 3-5 ) i nie mam żadnych problemów - takich jakie opisujecie. No chyba że po lifcie założyli oprócz gorszej klimy gorsze skrzynie biegów.
Karenzo - 2016-08-12, 21:32

Cuda wianki w tym twoim samochodzie , może to model pokazowy robiony w innej fabryce .
Faktem jest że skrzynia daci nie wyrabia przy bardzo szybkim "wyścigowym " trybie zmiany biegów.
Praktycznie zawsze jak się przy zmianie 2-3 ,3-4 zamiast zmienić bieg błyskawicznie co bardzo lubię robić skrzynia stawia opór .

Ale TTTM nikt tego nie projektował do ścigania się spod świateł , prawdopodobnie są duże luzy na synchronizatorze i zębatka musi mieć zwyczajnie czas na odpowiednie ustawienie .
a mówię o takiej zabawie

PiotrWie - 2016-08-12, 21:39

Nie zmieniam jak na wy ścigach - ale też nie muszę jak opisują koledzy zatrzymywać pomiędzy biegami - po prostu chodzi normalnie, tak jak w innych znanych mi samochodach - miałem Fiaty, Audi, Opla, Renault ( choć to z Dacią jeden pies), inne miałem z automatem więc nie mam porównania.
Karenzo - 2016-08-12, 21:42

Przy normalnym operowaniu biegami nie ma żadnego problemu , pojawia się dopiero przy trybie "sport "
Decybel - 2016-08-12, 21:50

Na jeździe próbnej Dusterem 1,6 sce ( przebieg ok 500km) nie zauważyłem żadnych problemów ze zmianą biegów- przy normalnym sposobie operowania lewarkiem ;-) Nie miałem też żadnych problemów z wyczuciem sprzęgła.
route2000 - 2016-08-12, 22:04

Bo to jest auto do spokojnej jazdy a nie na wyścigi, żeby tak szybko zmieniać biegi.
Ja przerzucam biegi spokojnie z ułamkiem sekundy na luz tzn. z 2 na 3 to wrzucam na luz i dalej popycham do przodu na 3 bieg. Od początku nie miałem żadnego problemu z biegami i do tej pory elegancko wchodzą wszystkie biegi.;-)

Decybel - 2016-08-12, 22:26

Być może po dwóch Fiatach( poprzednie to Stilo) skrzynia Dustera mi nie straszna ;-) ;-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group