|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Duster 1,6 16v - zamiana skrzyni na 6-cio biegową
Lajkonik - 2012-06-13, 10:48 Temat postu: Duster 1,6 16v - zamiana skrzyni na 6-cio biegową Czy ktoś orientuje się w temacie możliwości wymiany skrzyni na 6-cio biegową, ale taką aby zachować krótką jedynkę (zamiast reduktora)?
A może ktoś obeznany w temacie zaproponuje inne rozwiązania?
laisar - 2012-06-13, 11:56
Prawdopodobnie nie ma większych przeszkód technicznych (chociaż każde i tak są do zwalczenia) - wystarczy wybrać skrzynię przewidzianą do wersji 4x4.
Problemem może być jedynie cena takiej nowej skrzyni lub tradycyjna niepewność jakości w przypadku części używanej...
Lajkonik napisał/a: | zaproponuje inne rozwiązania? |
Ale tak właściwie - czego? Posiadania "pseudo-reduktora"?
Lajkonik - 2012-06-13, 12:11
laisar napisał/a: | Prawdopodobnie nie ma większych przeszkód technicznych (a każde i tak są do zwalczenia) - wystarczy wybrać skrzynię przewidzianą do wersji 4x4. |
a 4x4 nie ma takiej samej skrzyni co 4x2?
laisar napisał/a: | Ale tak właściwie - czego? Posiadania "pseudo-reduktora"? |
Miałem na myśli poprawę komfortu pracy silnika na autostradzie, czyli zmniejszenie obrotów przy prędkości 120-130 km/h. Nie jestem mechanikiem, więc nie wiem czy np. dużym problemem jest wymiana samych kół zębatych dla 4 i 5 biegu, tak aby trochę wydłużyć te biegi.
McRap - 2012-06-13, 12:14
Lajkonik napisał/a: |
a 4x4 nie ma takiej samej skrzyni co 4x2?
|
Nie ma. W 4x4 jest 6 biegowa, a w 4x2 5 biegowa.
Lajkonik - 2012-06-13, 12:37
McRap napisał/a: | W 4x4 jest 6 biegowa, a w 4x2 5 biegowa. |
Sprawdziłem i rzeczywiście! Że też wcześniej nie zwróciłem na to uwagi. To jest jakiś punkt zaczepienia.
Pozostaje pytanie czy 4x4 na 6-tym biegu przy prędkości powiedzmy 120km/h silnik kręci się wolniej niż na 5-tym biegu w 4x2? Czyli innymi słowy - jak różnią się przełożenia tych skrzyń?
laisar - 2012-06-13, 12:43
Lajkonik napisał/a: | 4x4 nie ma takiej samej skrzyni co 4x2? |
Nie.
McRap napisał/a: | W 4x4 jest 6 biegowa, a w 4x2 5 biegowa. |
Nie do końca jest tak prosto (: - dCi 110 4x2 też ma sześć biegów.
...I przy zadanych parametrach Lajkonik napisał/a: | poprawę komfortu pracy silnika na autostradzie, czyli zmniejszenie obrotów przy prędkości 120-130 km/h | to właśnie ta opcja byłaby dla kolegi najlepsza.
Ref. 8201057476, ok. 13 kzł...
Lajkonik napisał/a: | czy np. dużym problemem jest wymiana samych kół zębatych dla 4 i 5 biegu, tak aby trochę wydłużyć te biegi. |
Dla czwartego - odpada, ale dla "5" to względnie łatwe: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3121
Lajkonik napisał/a: | jak różnią się przełożenia tych skrzyń? |
http://www.dacia.pl/media...ter_katalog.pdf - str. 17, w połowie wysokości są podane przełożenia.
Lajkonik - 2012-06-13, 13:04
laisar napisał/a: | str. 17, w połowie wysokości są podane przełożenia. |
Dzięki!!!
No te dane trochę obniżyły mój entuzjazm. Myślałem, że w moim 4x2 są krótkie przełożenia. Ale przełożenia w wersji 4x4 są jeszcze krótsze - a właściwie są tak krótkie, że prędkość na 6-tym biegu jest w nim mniejsza, niż w 4x2 na 5-tym biegu. Pasowałyby mi takie przełożenia jakie daje skrzynia z wersji 1,5 dCi 110 4x2. Ale to inny silnik i mało prawdopodobne, żeby ta skrzynia pasowała do 1,6 16v.
laisar - 2012-06-13, 13:14
Lajkonik napisał/a: | przełożenia w wersji 4x4 są jeszcze krótsze |
Taki właśnie był zamysł - duster, a już zwłaszcza 4x4, abso-kurna-lutnie nie służy do biegania po autobahnie, więc 6 biegów ma mu dać zamiast tego lepszą dzielność terenową.
Lajkonik napisał/a: | Pasowałyby mi takie przełożenia jakie daje skrzynia z wersji 1,5 dCi 110 4x2. Ale to inny silnik i mało prawdopodobne, żeby ta skrzynia pasowała do 1,6 16v. |
Wręcz przeciwnie - są duże szanse, bo TL8 (6-b@4x4) to zdaje się de facto rozwinięcie TL4 (6-b@4x2dCi110), a ta pierwsza jak najbardziej występuje z benzyniakiem.
Oczywiście, można się potknąć na wielu mniej lub bardziej drobnych szczegółach przy takiej przekładce, ale technicznie jest ona raczej możliwa.
Natomiast proste wydłużenie "5" byłoby za to zdecydowanie efektywniejsze kosztowo...
Lajkonik - 2012-06-13, 13:24
laisar napisał/a: | Wręcz przeciwnie - są duże szanse, bo TL8 (6-b@4x4) to zdaje się de facto rozwinięcie TL4 (6-b@4x2dCi110), a ta pierwsza jak najbardziej występuje z benzyniakiem. |
Ale czy to "rozwinięcie" nie obejmuje jedynie rozwiązania mechanicznego? Mocowanie do silnika nie będzie się różnić?
Jak kupię skrzynię do diesla i okaże się, że nie przykręcę jej do benzyniaka, to będę musiał jeszcze kupować skrzynię z benzyniaka 4x4 żeby im bebechy pozamieniać. Obawiam się, że koszt takiej zamiany dorówna cenie auta
Choć z drugiej strony - jak te wszystkie części się posprzedaje, to coś z tej inwestycji się odzyska.
Dar1962 - 2012-06-13, 14:03
taki zabieg (zamiana skrzyń - przynajmniej jeśli chodzi o te, które stosowane są w Dusterach) nie ma sensu. Z moich praktycznych doświadczeń (nie bawiąc się w porównywanie przełożeń, przeliczenia itd) wynika,że skrzynia 6-biegowa w Dusterze 4x4 to coś w rodzaju normalnej 5-tki z dodanym biegiem Zero - po wrzuceniu którego ma się ochotę natychmiast zmienić go na wyższy Szóstka ma przełożenie mniej więcej piątki w "normalnej" skrzyni, więc do do jazd autostradowych nadaje się średnio
TD Pedro - 2012-06-13, 14:25
Dar1962 napisał/a: | z dodanym biegiem Zero - po wrzuceniu którego ma się ochotę natychmiast zmienić go na wyższy |
lepiej tego nie można było ująć...
laisar - 2012-06-13, 14:32
@Dar1962: Dlatego mowa o skrzyni 6-b, ale od wersji 4x2 - tam szóstka faktycznie jest dość długa, więc ma to jakiś sens.
Lajkonik napisał/a: | Mocowanie do silnika nie będzie się różnić? |
Tego nie wiem na pewno - trzeba by po prostu poszukać skrzyni 5-b, jaka jest u Ciebie, oraz tej TL4, i porównać...
|
|