DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Duster 1,6 16v - zamiana skrzyni na 6-cio biegową

Lajkonik - 2012-06-13, 10:48
Temat postu: Duster 1,6 16v - zamiana skrzyni na 6-cio biegową
Czy ktoś orientuje się w temacie możliwości wymiany skrzyni na 6-cio biegową, ale taką aby zachować krótką jedynkę (zamiast reduktora)?
A może ktoś obeznany w temacie zaproponuje inne rozwiązania?

laisar - 2012-06-13, 11:56

Prawdopodobnie nie ma większych przeszkód technicznych (chociaż każde i tak są do zwalczenia) - wystarczy wybrać skrzynię przewidzianą do wersji 4x4.

Problemem może być jedynie cena takiej nowej skrzyni lub tradycyjna niepewność jakości w przypadku części używanej...


Lajkonik napisał/a:
zaproponuje inne rozwiązania?

Ale tak właściwie - czego? Posiadania "pseudo-reduktora"?

Lajkonik - 2012-06-13, 12:11

laisar napisał/a:
Prawdopodobnie nie ma większych przeszkód technicznych (a każde i tak są do zwalczenia) - wystarczy wybrać skrzynię przewidzianą do wersji 4x4.

a 4x4 nie ma takiej samej skrzyni co 4x2?

laisar napisał/a:
Ale tak właściwie - czego? Posiadania "pseudo-reduktora"?

Miałem na myśli poprawę komfortu pracy silnika na autostradzie, czyli zmniejszenie obrotów przy prędkości 120-130 km/h. Nie jestem mechanikiem, więc nie wiem czy np. dużym problemem jest wymiana samych kół zębatych dla 4 i 5 biegu, tak aby trochę wydłużyć te biegi.

McRap - 2012-06-13, 12:14

Lajkonik napisał/a:

a 4x4 nie ma takiej samej skrzyni co 4x2?


Nie ma. W 4x4 jest 6 biegowa, a w 4x2 5 biegowa.

Lajkonik - 2012-06-13, 12:37

McRap napisał/a:
W 4x4 jest 6 biegowa, a w 4x2 5 biegowa.

Sprawdziłem i rzeczywiście! Że też wcześniej nie zwróciłem na to uwagi. To jest jakiś punkt zaczepienia.
Pozostaje pytanie czy 4x4 na 6-tym biegu przy prędkości powiedzmy 120km/h silnik kręci się wolniej niż na 5-tym biegu w 4x2? Czyli innymi słowy - jak różnią się przełożenia tych skrzyń?

laisar - 2012-06-13, 12:43

Lajkonik napisał/a:
4x4 nie ma takiej samej skrzyni co 4x2?

Nie.

McRap napisał/a:
W 4x4 jest 6 biegowa, a w 4x2 5 biegowa.

Nie do końca jest tak prosto (: - dCi 110 4x2 też ma sześć biegów.

...I przy zadanych parametrach
Lajkonik napisał/a:
poprawę komfortu pracy silnika na autostradzie, czyli zmniejszenie obrotów przy prędkości 120-130 km/h
to właśnie ta opcja byłaby dla kolegi najlepsza.

Ref. 8201057476, ok. 13 kzł...


Lajkonik napisał/a:
czy np. dużym problemem jest wymiana samych kół zębatych dla 4 i 5 biegu, tak aby trochę wydłużyć te biegi.

Dla czwartego - odpada, ale dla "5" to względnie łatwe: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3121


Lajkonik napisał/a:
jak różnią się przełożenia tych skrzyń?

http://www.dacia.pl/media...ter_katalog.pdf - str. 17, w połowie wysokości są podane przełożenia.

Lajkonik - 2012-06-13, 13:04

laisar napisał/a:
str. 17, w połowie wysokości są podane przełożenia.

Dzięki!!!
No te dane trochę obniżyły mój entuzjazm. Myślałem, że w moim 4x2 są krótkie przełożenia. Ale przełożenia w wersji 4x4 są jeszcze krótsze - a właściwie są tak krótkie, że prędkość na 6-tym biegu jest w nim mniejsza, niż w 4x2 na 5-tym biegu. Pasowałyby mi takie przełożenia jakie daje skrzynia z wersji 1,5 dCi 110 4x2. Ale to inny silnik i mało prawdopodobne, żeby ta skrzynia pasowała do 1,6 16v.

laisar - 2012-06-13, 13:14

Lajkonik napisał/a:
przełożenia w wersji 4x4 są jeszcze krótsze

Taki właśnie był zamysł - duster, a już zwłaszcza 4x4, abso-kurna-lutnie nie służy do biegania po autobahnie, więc 6 biegów ma mu dać zamiast tego lepszą dzielność terenową.


Lajkonik napisał/a:
Pasowałyby mi takie przełożenia jakie daje skrzynia z wersji 1,5 dCi 110 4x2. Ale to inny silnik i mało prawdopodobne, żeby ta skrzynia pasowała do 1,6 16v.

Wręcz przeciwnie - są duże szanse, bo TL8 (6-b@4x4) to zdaje się de facto rozwinięcie TL4 (6-b@4x2dCi110), a ta pierwsza jak najbardziej występuje z benzyniakiem.

Oczywiście, można się potknąć na wielu mniej lub bardziej drobnych szczegółach przy takiej przekładce, ale technicznie jest ona raczej możliwa.

Natomiast proste wydłużenie "5" byłoby za to zdecydowanie efektywniejsze kosztowo...

Lajkonik - 2012-06-13, 13:24

laisar napisał/a:
Wręcz przeciwnie - są duże szanse, bo TL8 (6-b@4x4) to zdaje się de facto rozwinięcie TL4 (6-b@4x2dCi110), a ta pierwsza jak najbardziej występuje z benzyniakiem.

Ale czy to "rozwinięcie" nie obejmuje jedynie rozwiązania mechanicznego? Mocowanie do silnika nie będzie się różnić?
Jak kupię skrzynię do diesla i okaże się, że nie przykręcę jej do benzyniaka, to będę musiał jeszcze kupować skrzynię z benzyniaka 4x4 żeby im bebechy pozamieniać. Obawiam się, że koszt takiej zamiany dorówna cenie auta :lol:
Choć z drugiej strony - jak te wszystkie części się posprzedaje, to coś z tej inwestycji się odzyska.

Dar1962 - 2012-06-13, 14:03

taki zabieg (zamiana skrzyń - przynajmniej jeśli chodzi o te, które stosowane są w Dusterach) nie ma sensu. Z moich praktycznych doświadczeń (nie bawiąc się w porównywanie przełożeń, przeliczenia itd) wynika,że skrzynia 6-biegowa w Dusterze 4x4 to coś w rodzaju normalnej 5-tki z dodanym biegiem Zero - po wrzuceniu którego ma się ochotę natychmiast zmienić go na wyższy :mrgreen: Szóstka ma przełożenie mniej więcej piątki w "normalnej" skrzyni, więc do do jazd autostradowych nadaje się średnio
TD Pedro - 2012-06-13, 14:25

Dar1962 napisał/a:
z dodanym biegiem Zero - po wrzuceniu którego ma się ochotę natychmiast zmienić go na wyższy

lepiej tego nie można było ująć... :lol:

laisar - 2012-06-13, 14:32

@Dar1962: Dlatego mowa o skrzyni 6-b, ale od wersji 4x2 - tam szóstka faktycznie jest dość długa, więc ma to jakiś sens.


Lajkonik napisał/a:
Mocowanie do silnika nie będzie się różnić?

Tego nie wiem na pewno - trzeba by po prostu poszukać skrzyni 5-b, jaka jest u Ciebie, oraz tej TL4, i porównać...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group