DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Multimedia i elektronika - fabryczne czujniki cofania (3 szt.) a hak

grekol - 2012-11-03, 21:23
Temat postu: fabryczne czujniki cofania (3 szt.) a hak
Koledzy, zamówiłem Lodgy z czujnikami cofania.
Myślę o zamontowaniu haka, ale w katalogu jest informacja, że nie da rady.
Z czego to wynika? Czy z tego, że fabryczny hak jest stały (nie składany) i gryzie
się z czujnikami, czy jest jakieś inne ograniczenie?

TD Pedro - 2012-11-03, 21:26

raczej jakieś inne ograniczenia (jakie?), chyba można przyjąć analogię: mam w Dusterze hak stały (nieskładany) i czujniki cofania i nie ma kolizji...
bebe - 2012-11-03, 21:43
Temat postu: Re: hak do lodgy
grekol napisał/a:
Koledzy, zamówiłem Lodgy z czujnikami cofania.
Myślę o zamontowaniu haka, ale w katalogu jest informacja, że nie da rady.
Z czego to wynika? Czy z tego, że fabryczny hak jest stały (nie składany) i gryzie
się z czujnikami, czy jest jakieś inne ograniczenie?

Jedyne co mi przychodzi do głowy, to wyłącznik czujników cofania. :) W Dokkerze jest taki wynalazek, właśnie na okoliczność np. bagażnika na hak. Może w Renault uznali, że jak są czujniki, a nie ma wyłącznika, to haka absolutnie być nie może, bo kierowca np. zapomni, że ma hak, wrzuci wsteczny, czujniki zaczną piszczeć i kierowca zostanie już w tym samym miejscu na wieki. :]

grekol - 2012-11-03, 22:06

W lodgy jest wyłącznik czujników cofania, przynajmniej tak twierdzi dealer.
_Big_Mac_ - 2012-11-03, 22:15

Hak jest chyba i tak montowany u dealera, nie w fabryce, więc jak będziesz bardzo chciał, to pewnie założą :)

W Lodgy bez czujników hak można założyć, co znaczy, że są odpowiednie punkty mocowania itd.

laisar - 2012-11-03, 22:45

Zastrzeżenie w zamawianiu obu opcji wynika wyłącznie z tego, że fabryczne czujniki cofania mają tylko trzy sensory, więc środkowy wypada właśnie na haku.

Nie ma natomiast żadnych przeciwwskazań, żeby zamontować hak "niefabryczny" (może być nawet oryginalny, kupiony w ASO) do samochodu z fabrycznym zestawem czujników - to już po prostu nie jest problem producenta. Wszystkie punkty mocowania są oczywiście dostępne.

marszelest - 2012-11-04, 11:47

albo zamówić czujniki cofania z czterema "czujkami" :)
krakry1 - 2012-11-04, 12:32

Kiedy bawiłem się montowaniem czujników do mojego Sandero (2 lata temu) i przeszukiwałem ofertę na rynku, były czujniki "inteligentne" do montowania tam gdzie jest hak holowniczy np VALEO 632002 tu jest jeden: http://www2.moto-profil.p...ntent&task=view
wiciu_r - 2012-11-04, 17:38

Mnie dealer powiedział, że oryginalny, niedemontowalny hak kosztował będzie około 2000zł więc zrezygnowałem, jak będę potrzebował to za 1/3 ceny dam dorobić. Czujników nie zamawiałem bo chodzi mi po głowie zestaw Valeo z kompletem przód - tył, a może i kamerka cofania, ale auto będę miał dopiero za 3 tygodnie i wtedy obejrzę temat.
krakry1 - 2012-11-04, 18:19

W każdym razie Valeo, jeżeli chodzi o czujniki parkowania, to naprawdę dobry zestaw. Mam 2 lata i zero problemów, a działają bardzo precyzyjnie.
laisar - 2012-11-04, 19:26

marszelest napisał/a:
albo zamówić czujniki cofania z czterema "czujkami" :)

Problem dotyczy jedynie akcesoriów fabrycznych - a w nich czujniki cofania są wyłącznie trójsensorowe.

m81wwski - 2016-12-28, 23:58
Temat postu: [Lodgy] Hak holowniczy a czujniki parkowania
Cześć,

Jako że wyszukiwarka na hasło hak daje 428 stron wyników zapytam się wprost. Chce na wiosnę zamontować hak holowniczy do Lodgy. Zastanawia mnie pytanie czy stały hak nie zakłóca działania czujników cofania. W mojej Lodgy mam trzy czujniki w tym jeden na samym środku - akurat w tym miejscu wypada kula haka.

Jakie są wasze doświadczenia - a może od razu kupić hak automatyczny?

Pozdr

Lza - 2016-12-29, 09:31

Prawidłowo zamontowany nie powinien zakłócać. (czujnik centralny mechanik montujący powinien przenieść) W dodatku hak powinien być zainstalowany w ten sposób, żeby podłączenie przyczepy skutkowało wyłączeniem czujników parkowania i światła wstecznego w holowniku.
Gniazdo powinno mieć 15 pinów, nie daj sobie wcisnąć 9-tki.

kali - 2016-12-29, 12:47

Lza, a pokaż mi to gniazdo 9pin. W przepisach nic nie masz o wyłączaniu wstecznego, czy też czujników. Z wyłączanych rzeczy to p.mgielne tylnie można odłączać. Bo mocno czasem przeszkadza podczas jazdy z przyczepą.
Lza - 2016-12-29, 14:31

tu nie chodzi o przepisy tylko o ergonomię. Sorki, coś przeholowałem z liczbą pinów o 2 w obu przypadkach ;)
kali - 2016-12-29, 16:58

Gniazdo 7 ma możliwość wyłączenia p.mgielnego. A teraz pokaż auto z wyłączonym czujnikiem i wstecznym. Bo przepisy jakoś wyłączania wstecznego nie dopuszczają. A czujniki nie są problemem.
Lza - 2016-12-29, 19:48

Moje autko odłącza czujniki parkowania, światła wsteczne i załącza TSC. Być może przeciwmgielne też wyłącza - akurat tego nie sprawdzałem.
mekintosz - 2016-12-29, 21:16

LZA może masz jakiś automatyczny sterownik czujników ;-) Mój hak na szczęście nie aktywuje czujników cofania jak jest zamontowany. Jak zakładam bagażnik na rowery to założyłem dodatkowy wyłącznik czujników i mam problem z głowy ;-)
Lza - 2016-12-29, 21:21

Mam fabryczny hak. Jakiś czujnik/wyłącznik pewnie jest w gniazdku. Sam hak sam z siebie nic nie aktywuje ;)
kali - 2016-12-29, 22:31

Ależ może jak nie przejdzie testu poprawności. Nie wszystkie systemy to mają.
trinio - 2016-12-30, 12:51

Ja mam zamontowane w Lanosie komplet od Chińczyka standardowy tzn 4 szt po 2 na stronę oczywiście - i stały hak i zero problemów nigdy nie zaczytywał haka jako przeszkody

Natomiast mam pytanie czy orientujecie się gdzie można kupić komplet czujników parkowania którego nie trzeba do zamontowania zdejmować zderzaka - kiedyś pamiętam reklamowali coś takiego w TV shopie ?????
ale nie mam na myśli taśmy jakiejś tam tylko czujniki przyklejane na zderzak ?>?

gfedorynski - 2016-12-30, 13:08

Jak ktoś ma alergię na wiercenie, to są chyba ramki tablicy rejestracyjnej z czujnikami parkowania? Jakoś pewnie średnia...
kali - 2016-12-30, 13:38

E tam bez wiercenia też założysz. Kleisz od środka pasek. I już.
shrek - 2016-12-31, 01:59

trinio napisał/a:
Ja mam zamontowane w Lanosie komplet od Chińczyka standardowy tzn 4 szt po 2 na stronę oczywiście - i stały hak i zero problemów nigdy nie zaczytywał haka jako przeszkody



Dobrze napisales dwie na strone. W Drakulach masz 3. 1 na srodku i dwa po bokach.

wisniawy - 2018-08-08, 10:30

Witam,
temat stary ale może komuś się przyda moje doświadczenie. Zamontowałem właśnie hak w Lodgy z wiązką 13pin. Za całość w ASO w Warszawie wyszło mnie 1450zł plus chyba 35zł za badanie techniczne.

Hak wypada idealnie w linii środkowego czujnika (czujniki fabryczne) zasłaniając go. Oddalony jest o jakieś 10cm. od czujnika a jednak nie wzbudza go podczas parkowania. Sam czujnik nie został wyłączony i normalnie funkcjonuje wykrywając inne przeszkody.

Dracid - 2018-08-08, 11:20

U mnie było dziwnie, bo też mam kulę wprost naprzeciwko czujnika. Na początku wszystko było OK, a po pewnym czasie czujniki piszczały nawet przy cofaniu na otwartej przestrzeni i tylko odpięcie kuli pomagało (mam Auto-Hak wypinany pionowo). Masz fabryczny hak z kulą przykręcaną na śruby?
wisniawy - 2018-08-08, 12:37

nie fabryczny, zamontowałem już po kupieniu samochodu.
Rozumiem, że chodziło Ci czy hak kupiłem sobie sam czy wziąłem ten oferowany przez ASO.
Hak wziąłem od ASO, kula jest zespawana, nie odkręcana.

Dracid - 2018-08-08, 13:48

Ale możesz ją odkręcić od belki? Bo przepisy zabraniają montowania haków, w których kula jest na stałe zespolona z belką.
Bigos87 - 2021-09-02, 19:20
Temat postu: Dacia Lodgy Steapway CZUJNIKI PARKOWANIA VS HAK
Witam wszystkich :)

Jestem tutaj drodzy rodacy nowy i mam nadzieję że w kupie siła :). Słuchajcie jestem od dwóch lat użytkownikiem Daci Lodgy Steapway 1.6 benzynka, 7 os. Przekopałem forum i niestety nie znalazłem satysfakcjonującej mnie odpowiedzi,a mianowicie temat jest taki, że mam hak montowany przed zakupem przez ASO oraz czujniki cofania. W momencie wbicia wstecznego czujniki wariują jako że hak jest na wprost środkowego czujnika. W sumie to już przed zakupem zastanawiał mnie temat jak "fachowcy" w ASO to rozwiążą, ale stwierdziłem że skoro montują hak to będzie wszystko dobrze i nie dopytywałem. Na początku myślałem, że gdzieś jakaś trawka jest obok czujnika i piszczy, ale okazało się, że jednak nie. ASO gdzie kupowałem samochód mam od siebie 300 km więc ... W internetach zgłębiałem temat i znalazłem śladowe informacje, że jest to kwestia odpowiedniej wiązki z modułem i wszystko powinno hulać pomimo środkowego czujnika. Znalazłem też informację, że przy gnieździe 13 PIN powinno być wszystko ok ( ja mam 7). Mam takie przypuszczenie, że chłopaki coś popierniczyli przy montażu zważywszy na to, że w sobotę rano miałem odbierać samochód, a w piątek po południu przypomniałem im, że mają zamontować hah bo SOBIE ZAPOMNIELI :) . Bliższe ASO gdzie byłem na pierwszym i drugim przeglądzie odsyła mnie do tego gdzie dokonałem zakupu samochodu, Ci z kolei twierdzą, że się tego nie da zrobić - a ja myślę że mnie zlewają bo za rok kończy się gwarancja. Kolega mechanik potwierdził mi wersję, że jest to kwestia odpowiedniej wiązki i modułu. Co Wy na to ? Jak z nimi walczyć ? Miał ktoś podobny przypadek w swoim autobusie :) ? . Z góry dzięki i pozdrawiam

toka93 - 2021-09-02, 19:31

Cóż to za wspaniali fachowcy w tym ASO? :)
Środkowy czujnik faktycznie jest na wprost haka, jednak moduł powiniene to widzieć i nie wołać przy zapiętej kuli. U mnie w dokkerze normalnie to hulało.
Skoro hak oryginał, czujniki oryginał to oddać auto i niech się głowią, a nie że się nie da. Poszukać innego auta Dokker/Lodgy z hakiem i porównać.

Dracid - 2021-09-02, 22:01

Tylko skąd moduł ma wiedzieć, że kula jest zapięta? Tam nie ma żadnych styków przecież.
Marmach - 2021-09-02, 22:46

Dracid napisał/a:
Tylko skąd moduł ma wiedzieć, że kula jest zapięta? Tam nie ma żadnych styków przecież.

Może się kalibrować po każdym załączeniu wstecznego, wydaje mi się,że zresztą tak się mniej więcej zachowuje, tylko nie zawsze załapuje poprawnie - u mnie - że jest hak.

laisar - 2021-09-03, 00:39

@Bigos87: Sprawdzić jak to powinno być podłączone według oryginalnej instrukcji montażu - http://www.tech-accessoir...ch-accessoires/ - i nakierować pacanków...

Dracid napisał/a:
skąd moduł ma wiedzieć, że kula jest zapięta? Tam nie ma żadnych styków przecież

Styki są w gnieździe oświetlenia - i to stąd moduł powinien brać informację, że coś jest podłączone.

Dracid - 2021-09-03, 07:02

Cytat:
Styki są w gnieździe oświetlenia - i to stąd moduł powinien brać informację, że coś jest podłączone.


Chyba nie każdy, kto ma hak, ma ZAWSZE zapiętą przyczepę. Pytanie brzmiało o sytuację, gdy przyczepy nie ma, a kula sterczy. I wtedy nie ma siły - czujniki mają prawo piszczeć. Jak nie piszczą, to chyba tylko przez przypadek. A kalibracja po wpięciu kuli? No to powtarzam - skąd auto ma wiedzieć, że jest kula? Równie dobrze możesz podjeżdżać po wąski słupek i co, uderzysz w niego, bo auto pomyśli, że to kula i się pod nią "skalibruje"?

Miałem oryginalną wiązkę renault i zarówno przy zapiętej przyczepie jak i samej kuli czujniki piszczały jak szalone. Trzeba było ręcznie wyłączać czujniki. Albo ściągać hak (na szczęście miałem automat).

topdrive - 2021-09-03, 10:13

Temat przerabiany przez kolegę.

Adaptacja jest po każdym wrzuceniu wstecznego i środkowy jest "pomijany", bo system wykrywa jego zakrycie.
Problem jest tylko jak pada intensywny deszcz, ilość szumu na czujniku jets za duża i potrafi popiskiwać.

Hak fabryczny, montowany w ASO, czujniki fabryczne 3szt.

laisar - 2021-09-03, 10:26

Dracid napisał/a:
Chyba nie każdy, kto ma hak, ma ZAWSZE zapiętą przyczepę

Jeżeli nic nie jest podpięte do kuli haka, to powinna po prostu zostać zdemontowana - problem z głowy :)

A ogólnie o wyłączaniu czujników było jeszcze tutaj - http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=15042

SWilk - 2021-09-07, 12:56

Dracid napisał/a:
Cytat:
Styki są w gnieździe oświetlenia - i to stąd moduł powinien brać informację, że coś jest podłączone.


Chyba nie każdy, kto ma hak, ma ZAWSZE zapiętą przyczepę. Pytanie brzmiało o sytuację, gdy przyczepy nie ma, a kula sterczy. I wtedy nie ma siły - czujniki mają prawo piszczeć. Jak nie piszczą, to chyba tylko przez przypadek.


Mam hak demontowalny i wiązkę 13 pin.

W gnieździe 13 pin rzeczywiście jest linia odpowiedzialna za wykrywanie podłączenia przyczepy, ale jej zadaniem jest np. wyłączenie światła przeciwmgielnego tylnego w samochodzie. Za to nie wyłącza czujników - jak zakładam bagażnik rowerowy to muszę ręcznie wyłączyć czujniki bo na wstecznym piszczą, mimo, że wtyk jest podpięty do gniazda.

Hak zamontowany w ASO, ale marki Galia, wiązka za to oryginalna. I nie było ani razu jeszcze sytuacji, żeby zamontowany hak bez przyczepy lub bagażnika wywoływał piszczenie czujników.

Mój i kolegów przypadki wskazują, że w Twojej instalacji coś jednak musi być nie tak. Albo Twój hak jest może jakiś inny, np. wyższy.

Swoją drogą nie rozumiem dlaczego jeszcze w ogóle ktoś jeszcze instaluje wiązki 7-pinowe zamiast założyć 13 i kupić przelotkę na 7 za parę złotych. Cena oryginalnej wiązki 7 czy 13 pin w cenniku akcesoriów jest identyczna. Najpierw zaoszczędzisz jakieś drobne na "kompatybilnej" wiązce, a potem się okazuje, że wstecznego nie masz na bagażniku, albo ładowania w kampingu...
A to nie tak, że dziś kupisz kajzerkę i Ci nie posmakuje, to jutro wybierzesz bułkę poznańską. Wiązka raczej w samochodzie zostanie na zawsze...

Dracid - 2021-09-07, 13:24

topdrive napisał/a:
Temat przerabiany przez kolegę.

Adaptacja jest po każdym wrzuceniu wstecznego i środkowy jest "pomijany", bo system wykrywa jego zakrycie.
Problem jest tylko jak pada intensywny deszcz, ilość szumu na czujniku jets za duża i potrafi popiskiwać.

Hak fabryczny, montowany w ASO, czujniki fabryczne 3szt.


Nie za bardzo wiem, na jakiej podstawie miałby być dezaktywowany czujnik, skoro kula - jak już pisałem - nie ma żadnej wiązki, która dawałaby jakikolwiek sygnał do auta, że jest założona. Po podłączeniu przyczepy to jest możliwe, ale nie przy samej kuli.

Może mógłbyś zrobić szybki test? Na zapiętej/przykręconej kuli wsadź rękę między kulę i czujnik, po czym sprawdź, czy czujniki piszczą. Napiszesz rezultat? Przyda się dla potomnych.

Dymek - 2021-09-07, 13:43

topdrive napisał/a:
Adaptacja jest po każdym wrzuceniu wstecznego i środkowy jest "pomijany", bo system wykrywa jego zakrycie.

Taka funkcja środkowego czujnika musiałaby być na stałe zaimplementowana w sposobie działania fabrycznych czujników, gdyż żadna z fabrycznych instrukcji montażu wiązek haka nie ingeruje w instalację czujników- przejrzałem je. W instrukcjach jedyna uwaga dotycząca czujników, to konieczność wyłączenia ich fabrycznym pstryczkiem w przypadku używania przyczepy.
Osobiście wątpię w taką kalibrację, gdyż byłoby to niebezpieczne- przy zdjętej kuli i w razie zaparkowania tuż przy jakimś słupku środkowy czujnik by się deaktywował? Bez sensu...
Dracid napisał/a:
Może mógłbyś zrobić szybki test? Na zapiętej/przykręconej kuli wsadź rękę między kulę i czujnik, po czym sprawdź, czy czujniki piszczą. Napiszesz rezultat? Przyda się dla potomnych.

Kolega musiałby chyba siedzieć w bagażniku, żeby pozostałe czujniki go wtedy nie przyuważyły :lol:

toka93 - 2021-09-07, 13:43

Przecież sygnał nie pójdzie z kuli. Tylko czujnik środkowy w momencie jak jest zasłonięty kulą będzie dezaktywowany.
Przy zestawach Valeo na 4 czujniki również nie wykrywa haka.

Dracid - 2021-09-08, 08:29

toka93 napisał/a:
Przecież sygnał nie pójdzie z kuli. Tylko czujnik środkowy w momencie jak jest zasłonięty kulą będzie dezaktywowany.
Przy zestawach Valeo na 4 czujniki również nie wykrywa haka.


Tak, tak, a skąd środkowy czujnik ma wiedzieć, że to kula a nie na przykład słupek?

Co do sprawdzenia: można to zrobić na milion sposobów bez wchodzenia do bagażnika. Wszystko zależy od chęci sprawdzającego. Z niecierpliwością czekam na wyniki testu.

topdrive - 2021-09-08, 08:37

Ja nie mam tego u siebie, ale wiem jakie przejścia miał znajomy ze swoim Lodgy z ASO.

Ogólnie opisałem Wam co wiem od niego, z pierwszej ręki, która z tym walczy.

Moim zdaniem to jest mechanizm taki, że system może stwierdzić, że czujnik jest strzelony jeśli cały czas widzi przeszkodę tak blisko i wtedy go ignoruje, ale informacje jakie pisałem podawało ASO znajomemu.

Sprawdzić to może każdy - wystarczy zakleić czujnik i zobaczyć czy zawsze będzie piszczało. Może jest coś jeszcze co ustawiali w ustawieniach auta montując hak, żeby takie zachowanie włączyć dla środkowego czujnika...

Tutaj brakuje mi wiedzy i ciężko będzie ją pozyskać, bo ASO przecież nie powie co i jak, bo pewnie sami się zgubią w zeznaniach :D.

Łukasz_M - 2021-09-09, 21:39

Ja mam hak i 3 czujniki. Nie ma dźwięku przeszkody płynącego od haka. Jak jednak tam pomachać czymś lub jest krawężnik albo dłuższa trawa to jest dzwięk. Gdyby było inaczej to bym odłączył ten czujnik w centralce bowiem ja mojego haka nie odkręcam, choć mam taką możliwość. Hak mam oryginalny montowany w ASO.
topdrive - 2021-09-10, 08:10

Łukasz_M, czyli działa w gruncie rzeczy tak jak opisywałem wcześniej. Dzięki za info! :)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group