|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Działanie turbiny w TCE
GrzechuWart - 2013-02-03, 16:17 Temat postu: Działanie turbiny w TCE Czesc
Mam pytanie do posiadaczy Sandero II TCE - przy jakich obrotach włącza się turbina i czy jest jakiś system jej chłodzenia (czy trzeba po jeździe odczekać na biegu jałowym ok 1min?). Prosiłem gościa z salonu o przesłanie mi informacji dotyczących silnika i pełnego cennika akcesoriów ale Pan stwierdził że nie ma takiej wiedzy, żebym sam sobie poszukał w necie (za co oni biorą te prowizje?)
esdziewiaty - 2013-02-03, 16:41
Z tego co wiem 0.9 tce nie ma jakiegoś osobnego systemu podtrzymania / smarowania/chłodzenia turbiny. Czasami trzeba odczekać nawet i 2 -3 minuty, ale to w ekstremalnych przypadkach, kiedy jedziemy "ile fabryka dała na autostradzie" i zjeżdżamy na postój, np. na stacje benzynową. Wtedy zaleca się odczekać nawet te 3 minuty. Im dynamiczniej jeździmy tym więcej trzeba odczekać. Podczas zwykłej jazdy po mieście, wystarczy kilkanaście sekund, i spokojna jazda przed parkowaniem. To wystarczy w zupełności.
Kratylos - 2013-02-03, 17:07
laisar - 2013-02-03, 19:06
GrzechuWart napisał/a: | przy jakich obrotach włącza się turbina |
Od razu po uruchomieniu silnika, oczywiście.
GrzechuWart napisał/a: | czy trzeba po jeździe odczekać na biegu jałowym ok 1min? |
Tak.
Gimbo - 2013-02-03, 22:12
GrzechuWart napisał/a: | przy jakich obrotach włącza się turbina |
Turbina pracuje cały czas. W zależności od prędkości obrotowej zmienia się jej wydajność, ale wirnik obraca się od najniższych obrotów.
GrzechuWart napisał/a: | czy jest jakiś system jej chłodzenia |
Kratylos napisał/a: | gwoli scislosci jak tce ma start stopa to i ma system dodatkowego chlodzenia turbo wlasnie przy wylaczaniu silnika.. |
Jesteś pewien, że ma dodatkowy system chłodzenia? Myślę, że ważniejszy jeste tutaj system smarowania. Turbina jest smarowana i jednocześnie chłodzona olejem silnikowym, który tłoczy pompa olejowa, a ta działa tylko wówczas, gdy silnik pracuje. Jeśli jest funkcja Start-Stop, to przypuszczalnie istnieje drugi obieg. Np. pompa elektryczna.
Myślę, że skoro producent zdecydował się na wprowadzenie funkcji start-stop, to dostosował odpowiednio silnik. Turbinę "zarżnąć" można bardzo szybko jeśli używa się samochodu w nieodpowiedni sposób.
Podstawowe zasady:
- nie "żyłować" silnika wtedy, gdy nie jest rozgrzany;
- po dłuższej podróży nie gasić od razu.
Ptah - 2013-02-03, 23:23
Z tego co mi wiadomo to w żadnej Daci nie ma Start-Stop'a
Lukas87 - 2013-02-03, 23:32
zastanawiam się nad jednym w systemie start-stop a mianowicie (szczególnie w dieslu) np jest -15C na dworze wyjeżdżamy na drogę przypuśćmy z osiedla i jest korek silnik gaśnie>wychładza się>szyby pokrywają się lodem jak to jest?? stoimy w długim korku i co ruszamy to silnik gaśnie?? nieźle aku dostanie po dupie włączony nawiew,radio światła
Ptah - 2013-02-03, 23:35
Start-Stop można dezaktywować. Tak jak poduszkę pasażera.
Boogie - 2013-02-03, 23:43
Start-stop z tego co wiem jak silnik nie jest rozgrzany nie uruchamia się, nie jestem pewny jak to wygląda w autach a grupy Renault, w VAG tak jest.
pluto - 2013-02-03, 23:44
System jest aktywowany automatycznie przy uruchomionym silniku (potem można go wyłączyć).
Muszą jednak być spełnione następujące warunki:
- temperatura otoczenia wyższa niż 0 stopni Celsjusza (silnik musi wtedy pracować, aby ogrzewać kabinę),
- temperatura płynu chłodzącego musi się znajdować pomiędzy 40 a 100 stopni (ochrona przed niepotrzebnym uruchamianiem niedogrzanego lub przegrzanego silnika),
- zamknięta pokrywa silnika,
- uruchomione przynajmniej raz sprzęgło,
- przynajmniej raz wykonana zmiana biegu oraz pokonanie kilkunastometrowego odcinka drogi z minimalną prędkością 3,5 km/h.
Tak przynajmniej jest w systemach Boscha
maciek - 2013-02-04, 13:34
NIE MA SYTEMU:
START&STOP
W DACIACH
Kratylos - 2013-02-04, 13:44
laisar - 2013-02-04, 13:54
@maciek: Relanium? (; Przecież nikt nie twierdzi, że w daciach jest start&stop - dyskusja jest o turbo i różnicach w jego "chłodzeniu" _jeżeli_ s&s występuje...
Kratylos - 2013-02-04, 14:55
luk80 - 2013-02-04, 16:34
Jak dla mnie zasada właściwej eksploatacji tak jak w dieslu dci. Póki silnik nie rozgrzany to go nie katuje, a po forsownej jeździe przed wyłączeniem odczekam chwilkę (1min) żeby turbina się wychłodziła. Oczywiście do tego pamiętam o oleju tzn. jego jakości i wymianach oraz właściwym poziomie. Tak ja bym to widział.
Mój brat posiadający Clio dci 1.5 85KM takie zalecenia stosuje i jak na razie 278 tyś..
WhiteDragon - 2013-02-04, 22:52
maciek napisał/a: | NIE MA SYTEMU:
START&STOP
W DACIACH |
I oby jak najdłużej
arnold - 2017-01-26, 12:15
Odkopię temat.
Teraz w Daciach jest już S&S. A turbosprężarka w tce90 ma chłodzenie cieczą. Muszę jeszcze ustalić czy jest ono podtrzymane elektrycznie po wyłączeniu silnila, jak w 1.2 tce.
Co do samej turbiny, to na biegu jałowym przegazowując nie "załączysz" czyli nie poczujesz rozpompowania przewodów przed intercoolerem. Samochód nie jest obciążony i wastgate omija gorący wirnik. Turbina kręci się tylko rozpędem.
gregorisan - 2017-01-26, 20:45
arnold, jak obchodzisz się autem na zimnym silniku?
Czekam na przesyłkę z ELM 327, aby z ciekawości sprawdzić jak długo rozgrzewa się silnik.
arnold - 2017-01-26, 22:33
Ostrożnie go użytkuję. I zanim wyjadę to czekam kilkadziesiąt sekund aż olej wszędzie się znajdzie.
gregorisan - 2017-01-27, 08:08
Rozgrzewasz go na biegu jałowym? A nie lepiej rozprowadza się olej w czasie ruchu?
Akurat mam taką możliwość, że ruszając spod bloku mam do przejechania 100-150 metrów osiedlową uliczką zanim wyjadę na główną drogę, więc od razu ruszam i najczęściej toczę się bez dodawania gazu. Ewentualnie na pierwszym biegu lekko dodaje gazu tak do 1500 obrotów, aby autko nie "kangurzyło". I włączając się do ruchu to staram się nie przekraczać tych 2500 obrotów.
Ogólnie ciężko jest ruszać tym silnikiem, gdy jest zimny - z jednej strony pilnowanie obrotów a z drugie jazda na zbyt niskich też nastręcza problemów
arnold - 2017-01-27, 10:20
Nie wiem po po prostu jadę. Czekam odpalam, zapinam pasy, patrzę jak widać przez szyby i jadę. Do 3 tys obrotów i tyle. Aż tak delikatne to nie jest, dwa nie jestem niewolnikiem turbo. Trzeba zachować zasady użytkowania, jak przez ostatnie 100 lat motoryzacji i tyle.
gregorisan - 2017-01-27, 14:15
Wiadomo, że to auto ma służyć człowiekowi a nie na odwrót - ale jak to się mówi "kto dba ten ma"
arnold, mniej więcej przy jakim dystansie teraz zimą przełącza Ci się na LPG i przy jakiej to jest temperaturze?
arnold - 2017-01-27, 14:19
Muszę przejechać około 3-4 kilometrów. Zastosowałem w celach eksperymentalnych osłonę wtryskiwaczy gazu, bo czas przełączenia zależy też od temperatury gazu w listwie.
kali - 2017-01-27, 18:15
Do przełączenia mierzy się temperaturę płynu w parowniku, a nie gazu na listwie. To było by bez sensu.
arnold - 2017-01-27, 18:35
Temperatura parownika to jedno, ale jest kolejny parametr, bo mimo teperatury czeka jeszcze chwilę z uruchomionym rogrzewaniem wtryskiwaczy.
piotr. z - 2017-01-27, 18:55
Miałem już też okazję doświadczyć niezałączenia się LPG przy za niskiej temperaturze gazu- pomimo przejechania kilku kilometrów przy poniżej -10 klikanie przełącznikiem dawało tylko efekt piszczenia sygnalizatora, że na gaz się nie przełączy. W końcu wyłączyłem zapłon, odpaliłem ponownie i było OK. Byłem z tym w ASO i potwierdzili, że to z powodu niskich temperatur... Jaja opadają... Niedługo nawalą tyle czujników do instalek, że się tylko o niej źle pomyśli i się obrazi...
Piotr - 2017-01-27, 19:57
arnold, Jaki masz obecnie przebieg? Jak się sprawuje gaz w silniku TCE?
arnold - 2017-01-27, 20:40
Na razie 13 tys. Gaz bez problemu. Jedynie kwestia ochorony wtryskiwaczy i poźniejszego przejścia na gaz przy temperaturze poniżej 10 stopni mnie drażni, ale Panda przyzwyczaiła mnie do patologii.
Ale temat nie jest o tym :) tylko o turbinie.
rimo - 2017-01-27, 21:06
Pytanie jakie masz wtryskiwacze gazu arnoldzie, bo Medy rozgrzewają się jeszcze zanim zaczną podawać gaz.
kali - 2017-01-27, 21:32
Same z siebie żadne się nie rozgrzewają. To jest opcja sterownika gazowego. Temperatura gazu jest wykorzystywana do korekt czasu wtrysku. Gaz w przewodzie bez przepływu może się nagrzać od zewnątrz. Co trwało by wieki.
Fruxo - 2017-01-28, 06:01
Wszystkie wtryski mają "rozgrzewanie" wstępne czyli prace na sucho . Faktem jest że medy ekstra mają czujnik temperatury na listwie gazowej po co nie wiem .
tomala72 - 2017-01-28, 12:31
O turbinie miało być nie o gazówkach:)))
tomala72 - 2017-01-28, 12:36
arnold napisał/a: | Odkopię temat.
Teraz w Daciach jest już S&S. A turbosprężarka w tce90 ma chłodzenie cieczą. Muszę jeszcze ustalić czy jest ono podtrzymane elektrycznie po wyłączeniu silnila, jak w 1.2 tce.
Co do samej turbiny, to na biegu jałowym przegazowując nie "załączysz" czyli nie poczujesz rozpompowania przewodów przed intercoolerem. Samochód nie jest obciążony i wastgate omija gorący wirnik. Turbina kręci się tylko rozpędem. |
Też jestem ciekaw czy chłodzenie jest podtrzymywane elektrycznie bo czasami wydaje mi się, że po wyłączeniu silnika (raczej staram się trochę odczekać ale różnie w życiu bywa...) przez dłuższą chwile jeszcze coś pracuje?...jakby wentylator?...ale również w chłodniejsze dni.
kali - 2017-01-29, 15:28
Fruxo napisał/a: | Wszystkie wtryski mają "rozgrzewanie" wstępne czyli prace na sucho . Faktem jest że medy ekstra mają czujnik temperatury na listwie gazowej po co nie wiem . |
To połóż na stole wszystkie wtryski i nagraj film jak same się rozgrzewają. Będą ciekawe ujęcia.
Że swojej strony zagwarantuje ci że żaden na sucho nie będzie pracować.
A prawie każda instalacja IV generacji ma czujnik temperatury gazu. Ale żaden wtryskiwacz go nie ma. Po co pisałem.
|
|