DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - szczęki hamulcowe

przemek_22 - 2013-02-18, 07:29
Temat postu: szczęki hamulcowe
Witam Panowie, mam takie pytanie jakiego producenta szczęki hamulcowe polecacie do Logana MCV 1.5 dci 68KM z 2008r. ?
Marek1603 - 2013-02-18, 08:41

Nie przypominam sobie, aby ktoś szczęki wymieniał klocki natomiast tak.
http://www.daciaklub.pl/f...%EAki+hamulcowe
lub
http://www.daciaklub.pl/f...er=asc&start=30

corrado - 2015-03-14, 14:06

Jakie szczęki polecacie do bębna w dusterze - jakiej firmy ?
Mogę kupić m.in :

Zestaw szczęk hamulcowych ATE 03.0137-0496.2 296.00 zł
Zestaw szczęk hamulcowych GIRLING 5187809 117.99 zł
Zestaw szczęk hamulcowych LPR 09890 99.00 zł
Zestaw szczęk hamulcowych NK 2739787 121.00 zł
Zestaw szczęk hamulcowych Raicam I... 2872 99.00 zł
Zestaw szczęk hamulcowych TRW GS8780 122.00 zł

no i reszta np na allegro dostępna :)

GORDINI - 2015-03-14, 18:55

EBC,TRW, GIRLING. ATE coś podejrzanie drogie. Na hamulcach nie warto oszczędzać.
Jak nie jeździsz ostro, mocno załadowany to tył praktycznie nie hamuje.
Tanie szczęki mogą się rozkleić ze starości albo wady materiałowej a wtedy może dojść do zablokowania koła-następstwa mogą być różne.
Kiedyś w Escorcie diagnosta stwierdził słabą siłę hamowania na kole tylnym i tu ciekawostka wyszła - szczęki nowe (bez oleju, płynu, zanieczyszczeń), bębny ok. okazało się, że materiał okładzin był felerny (2 szczęki z kompletu) różnica 70% !!!!
Były to akurat szczęki nie markowe bo innych akurat nie było na stanie

corrado - 2015-03-14, 19:02

Może im się pomyliło z tą ceną ATE . Przymierzam się najbardziej do TRW miałem takie w golfiku i były cymesik . Niby tył mało hamuje ale ja po zmianie w poprzednim golfie od razu czułem różnicę , no i wiadomo tył trzeba też odpowietrzyć.
GORDINI - 2015-03-14, 19:22

corrado napisał/a:
no i wiadomo tył trzeba też odpowietrzyć

Jak zmieniasz szczęki to po co?
Jak płyn wymieniasz a trzeba co jakiś czas to tak.
Jest jeszcze jeden element układu, który jest zaniedbywany - przewody elastyczne.
Warto je zmienić po 5-7 latach chociaż wyglądają dobrze. Koszt w sumie niewielki a pewność, że nie zrobią się zaworem zwrotnym 100% ( mogą zablokować klocki, szczęki na amen) ;-)

corrado - 2015-03-14, 19:27

Nie mówię teraz ale wogóle trzeba odpowietrzać, układ hamulcowy nie jest szczelny w 100% .
Odpowietrzałem jakoś na lato/ jesieni również tył - pare babelkow wylecialo i od razu poprawa w hamowaniu , a niby nie zapowietrzone hamulce

Józef - 2015-03-14, 20:19

Plik w pdf-ie jak wymienić szczeki hamulcowe - zaznaczam tłumaczenie komputerowe. Pracuje nad poprawnym tłumaczeniem, lecz to mozolna praca.
kali - 2015-03-15, 03:05

Bemben tak łatwo nie schodzi. Ja mam dorobiony ściągacz.
Nikita_Bennet - 2016-02-10, 18:28

Józef napisał/a:
Plik w pdf-ie jak wymienić szczeki hamulcowe - zaznaczam tłumaczenie komputerowe. Pracuje nad poprawnym tłumaczeniem, lecz to mozolna praca.

I jak tam prace?
Bo chce zajrzeć to hamulców na tyle ;)

grzech - 2016-02-10, 21:23

kali napisał/a:
Bemben tak łatwo nie schodzi. Ja mam dorobiony ściągacz.


Łatwiej ściągnąć bęben z założonym kołem. Łapiemy za koło po obwodzie i szarpiąc naprzemiennie ściągamy bęben razem z kołem.

Józef - 2016-02-10, 22:45

Książka cała została przetłumaczona na polski.
Nikita_Bennet - 2016-02-10, 23:51

i jest gdzie?
tosiek - 2016-08-20, 07:10

Uważajcie na opaskę magnetyczną ABS-u.

Ogólnie ten zestaw z ABS na tył jest droższy 2x niż inne ze stajni Renault.

Momenty dokręcenia:
Piasta przedniego koła: 280Nm
Piasta tylnego koła: 175Nm
Bębny tył: max: 204,2mm

Numery części w Sandero 1.4 MPI z 2010 (I TAK TRZEBA ROZEBRAĆ I DOBIERAĆ):

Szczęki:
FERODO FSB642
TRW GS8455
DELPHI LS1929


Cylinderki (jedna śruba mocująca):
TRW BWC243
PROTECHNIC PRH2419


Bębny (średnica otworu centrującego 52):
DELPHI BF427
TRW DB4373


Sprężynki - zestaw montażowy:
DELPHI LY1061

Zdjęcie prawy tył:

Józef - 2016-08-20, 09:06

Kolejność czynności przy wymianie szczęk tylnych plik pdf.
tosiek - 2016-08-20, 17:24

Odradzam smarowanie samoregulatora jakimkolwiek smarem, pył z okładzin zalepi gwint. Najlepiej odtłuścić i wyczyścić. Nakrętka ma pracować luźno.

Jeśli bębny nie chcą zejść to bardzo ciężko złożyć szczęki samoregulatorem przez otwór od szpilki koła (prędzej rozwalicie ząbki na nakrętce). Polecam rwać i potem wymienić mocowania szczęk ze sprężynkami oraz ewentualnie szczęki jak się uszkodzą (rzadko).

kali - 2016-08-20, 22:08

Spokojnie można smarować. Ale lekko i smarem do tego przystosowanym. Miedziany, aluminiowy lub specjalny do hamulcy.
Regulator tylko się wykręca, więc schowanego gwintu pył nie zabrudzi. A sam bęben radzę zeslifować na samym końcu tam gdzie tworzy się rant. I problem ze ściąganie przestaje istnieć. Tyle że ja ściągam bęben raz w roku i czyszczę z osadzającego się pyłu.

Fruxo - 2020-05-10, 00:49

Jako że na liczniku stuknęło 100 tyś i 8 lat chce zrobić porządek z bębnami
Z przodu tarcza już słaba ,klocki ok. ale płyn do wymiany dlatego chce zrobić wszystko (przód i tył). Tył nie był wcześniej ruszany w ogóle.

Chce zamówić cały zestaw brembo K 68 077 szczęki sprężynki + cylinderki
do tego zestaw łożyska SKF VKBA 6799
na przód tarcze + oem klocki
i 1l. dot 4

Coś mi jeszcze potrzebne ?

Dardus - 2020-05-10, 17:52

Na początek proponuję zdemontować bębny i dokonać oględzin całości.
W swoim przy tym przebiegu nie miałem co wymieniać. Obyło się na czyszczeniu całości, lekkim przesmarowaniu i opcjonalnie pomalowaniu bębnów i zwrotnicy.
Teraz przy 150 tys i 10 lat zrobiłem to samo. Na przeglądzie siła hamowania na wszystkich kołach wychodzi książkowo.

Krilan - 2021-04-07, 22:20

Dardus napisał/a:
Na początek proponuję zdemontować bębny i dokonać oględzin całości.
W swoim przy tym przebiegu nie miałem co wymieniać. Obyło się na czyszczeniu całości, lekkim przesmarowaniu i opcjonalnie pomalowaniu bębnów i zwrotnicy.
Teraz przy 150 tys i 10 lat zrobiłem to samo. Na przeglądzie siła hamowania na wszystkich kołach wychodzi książkowo.


Chciałem zajrzeć do bębnów - przebieg 118 tys kilometrów i mam kilka pytań.

1. Czy nakrętka piasty jest jednorazowa ? Słyszałem ,że nie wolno ich używać dwa razy bo się później odkręcają.
2. Z jakim momentem dokręcić po robocie nakrętkę piasty , w niektórych autach dokręca się ręką
i daje koronkę .

EBmazur - 2021-04-07, 23:20

Krilan - W moich dotychczasowych autach nie było potrzeby odkręcania nakrętki piasty w celu demontażu tarcz lub bębnów hamulcowych . Mniemam , że tak samo jest w daci
Dardus - 2021-04-08, 08:07

Niema konieczności demontażu piasty.
Wystarczy odkręcić koło i dwie śruby na torks, bęben powinien się wysunąć.
Jeśli będą już ranty na bębnie trzeba poluzować samoregulatory na szczękach.

Dymek - 2021-04-08, 10:19

Dardus napisał/a:
Niema konieczności demontażu piasty.

W jakim modelu? W Sandero bęben hamulcowy i piasta to jeden element (przecież są zdjęcia powyżej)- jak chyba w większości aut klasy A i B. Aby zdjąć bęben trzeba odkręcić centralną nakrętkę piasty. Zdaje się, że w Dusterze 4x2 też jest identycznie.
Duster 4x4 to inna bajka.

Krilan napisał/a:
1. Czy nakrętka piasty jest jednorazowa ? Słyszałem ,że nie wolno ich używać dwa razy bo się później odkręcają.

Tak- to nakrętki samohamowne a więc z zasady jednorazowe.

EBmazur - 2021-04-08, 10:47

Wygląda na to , że kol. Dymek dobrze pisze . na fotce widać , że bęben jest równocześnie piastą koła i jako część zamienna posiada równocześnie łożysko .
https://www.iparts.pl/cze...135.html#100033 . Nakrętki w takich miejscach dla bezpieczeństwa zawsze są jednorazowe

Dardus - 2021-04-08, 12:40

Mój opis dotyczy 4x4 Dustera.
Zbyniusz - 2021-04-08, 14:07

W Sandero jest tak jak pisze Dymek, ja tak samo miałem w Lodgy. Po 30 000km ranty na bębnach a dwa razy do roka robiłem czyszczenie, korekty samoregulatora :-/ . Teraz mam tarcze i mam spokój. 8-)
dudu$ - 2021-04-08, 15:59

Pierwsze słyszę aby w Daciach rant na bębnach hamulcowych byl już przy 30tys.km. Bębny ściągałem w każdej ze swoich Dacii a miałem i 4 i w żadnej rantu nie było nawet minimalnego..auta miały zazwyczaj przebieg między 37tys. Km a 60tys. Km. Co do nakrętki na piaście nigdy ich nie wymieniałem i nie miałem problemu z jej samoistnym odkręceniem a jeździłem prędkościami rzędu 170km/h
Zbyniusz - 2021-04-08, 17:14

No widziśz :-D w mojej Daczce mi szczęki zjadły kawał bębna po pare kilometrach 🍽 :mrgreen: Też te nakrętki na piaście nie wymieniałem i nie miałem problemu z odkręceniem ⚙.
Krilan - 2021-05-02, 12:50

Dymek napisał/a:
Dardus napisał/a:
Niema konieczności demontażu piasty.

W jakim modelu? W Sandero bęben hamulcowy i piasta to jeden element (przecież są zdjęcia powyżej)- jak chyba w większości aut klasy A i B. Aby zdjąć bęben trzeba odkręcić centralną nakrętkę piasty. Zdaje się, że w Dusterze 4x2 też jest identycznie.
Duster 4x4 to inna bajka.

Krilan napisał/a:
1. Czy nakrętka piasty jest jednorazowa ? Słyszałem ,że nie wolno ich używać dwa razy bo się później odkręcają.

Tak- to nakrętki samohamowne a więc z zasady jednorazowe.


No chyba kolega ma rację bo w moim sklepie po nr VIN też widać łożysko jest w bębnie. A więc muszę kupić nakrętkę przed kontrolą.

Nikita_Bennet - 2024-04-21, 10:31

ona ma jakiś nr katalogowy ta nakrętka?
Chcę zajrzeć u siebie i na razie czekam aż przyjdzie nasadka 36 bo taka nakrętka jest w duster 2018r

Dymek - 2024-04-21, 12:24

Nikita_Bennet napisał/a:
ona ma jakiś nr katalogowy ta nakrętka?
W przypadku Sandero2:
7703034250

Nikita_Bennet - 2024-04-21, 12:42

widziałem i właśnie mojego dusterka nie ma tam bo z opisu wynika że do tego prod. od 2010 a nie od 2017r. ale thx.
Nikita_Bennet - 2024-04-26, 11:53

tosiek napisał/a:
... Bębny tył: max: 204,2mm...

dla dustera II z 2018r także taka wartość?

Dymek - 2024-04-26, 12:27

Nikita_Bennet napisał/a:
tosiek napisał/a:
... Bębny tył: max: 204,2mm...

dla dustera II z 2018r także taka wartość?
To było dla Sandero/Logana...
Zasadniczo najlepiej popatrzeć na fabryczny bęben- zarówno na tarczach, jak i na bębnach powinny być naniesione wymiary dla maksymalnego zużycia- przykład z bębna DSS2: fi 204,45...

Nikita_Bennet - 2024-04-26, 13:06

zle spytałem, tak to jest jak ktoś ma 38st gorączki i zadaje pytania - chodziło mi o to:
Piasta tylnego koła: 175Nm moment dokręcania dla dustera potrzebny.

Bębny zeszły nawet fajnie jak na ponad 120tys km. Szczęki nie są jakoś mocno zużyte, bębny też.
Na razie zostaje jak jest a wymianę strzelę za rok na wiosnę. Trochę pędzelkiem się poczyściło, trochę sprężonym powietrzem i poskładało. Tylko moment dokręcania mnie zastanawia bo nakrętka M24.

WiktorG. - 2024-04-30, 08:48

Nikita_Bennet napisał/a:
tosiek napisał/a:
... Bębny tył: max: 204,2mm...

dla dustera II z 2018r także taka wartość?


Dla Dustera II wartość dokręcenia tylnej piasty to 280 Nm.

Nikita_Bennet - 2024-04-30, 10:57

a dziękować, skąd wziąłeś tę wartość jeżeli mogę zapytać?
nowy - 2024-05-01, 20:29

Nikita_Bennet napisał/a:
na razie czekam aż przyjdzie nasadka 36 bo taka nakrętka jest w duster 2018r


W Loganie MCV z 2019 r też niestety i muszę zamówić, bo w walizce max 32 :-(

WiktorG. - 2024-05-02, 10:16

Nikita_Bennet napisał/a:
a dziękować, skąd wziąłeś tę wartość jeżeli mogę zapytać?




Też ściągałem bębny do czyszczenia i znalazłem w necie na serwisówce na którejś ze stron. Nie pamiętam już, której.

shrek - 2024-05-04, 20:48

dudu$ napisał/a:
Pierwsze słyszę aby w Daciach rant na bębnach hamulcowych byl już przy 30tys.km. Bębny ściągałem w każdej ze swoich Dacii a miałem i 4 i w żadnej rantu nie było nawet minimalnego..auta miały zazwyczaj przebieg między 37tys. Km a 60tys. Km. Co do nakrętki na piaście nigdy ich nie wymieniałem i nie miałem problemu z jej samoistnym odkręceniem a jeździłem prędkościami rzędu 170km/h


Moje wymieniałem przy 250 kkm i przy demontażu delikatnie musialem sie posilowac.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group