|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Nisko łapiące sprzęgło, luźny pedał
MadziaQ - 2013-01-28, 02:22 Temat postu: Nisko łapiące sprzęgło, luźny pedał Od pewnego czasu wciskając pedał sprzęgła stwierdziłam że łapie bardzo nisko (prawie przy podłodze) a reszta pedału miała tak jakby luz. Zdziwiło mnie to ale stwierdziłam że poobserwuje i zobaczę co się stanie.
Po kilku dniach wsiadłam do auta a że są mrozy samochód zostawiłam tylko na biegu wciskam sprzęgło a pedał chodzi luźno, bez żadnego oporu. Pedał za każdym razem odbija jednak nie tak sprężyście jak kiedyś a uczucie jest takie jak wcześniej z tym że teraz już nie łapie sprzęgło przy podłodze.
Słyszał ktoś może o takiej usterce? Powiem szczerze że sama nie wiem co się mogło stać, generalnie jestem uziemiona i czekam na lawetę bo nawet nie mam możliwości zrzucić biegu na luz.
Otóż laweta przyjechała i zawiozła auto do ASO, stało tam prawie dwa tygodnie i "wymieniacze" z aso bo ciężko nazwać ich mechanikami stwierdzili, że nie wiedzą co się stało i odpowietrzyli tylko układ sprzęgła.
Po odebraniu niby sprzęgło działało jednak nadal wciskając pedał do połowy był luz a od połowy zaczynało dopiero łapać sprzęgło. Do tego gdy naciskałam sprzęgło do połowy w między czasie było słychać takie pykanie (coś w stylu pykania gdy wycieraczki są włączone aby co jakiś czas zbierały wodę z szyb to w miedzy czasie jest taki pyknięcie przynajmniej w dwóch dusterach w których miałam przyjemność jeździć).
Oczywiście po odebraniu auta z ASO zrobiłam kilkadziesiąt kilometrów w ramach testu. Na tym od połowy łapiącym sprzęgle. Wróciłam do domu, zostawiłam Dustera pod domem i na drugi dzień jakie było moje zdziwienie jak wsiadłam a ty wszystko jakby w porządku sprzęgło łapie od góry żadnego pykania jakby w ogóle nie było problemu.
Zdziwiło mnie to niesamowicie bo teraz już kompletnie nie wiem co było przyczyną, myślałam że może spaliłam sprzęgło jak holowałam dwa miesiące temu golfa IV który z tego co kojarzę był trochę cięższy od Dustera. Generalnie jestem zielona i kompletnie nie wiem co dolegało DD jednak wydaje mi się, że ten problem może wrócić a najgorsze jest to że nie znam dnia i godziny kiedy może mnie to zaskoczyć...
Jakby mi się kiedyś coś jeszcze wydarzyło podobnego to będę opisywać. Chyba, że ktoś miał jakieś podobne problemy lub może ma pomysł co się mogło stać?
Ostatnio na stacji benzynowej zaczepiłam właściciela dustera i okazało się że nie tylko ja miałam taką usterkę i aso nie potrafi jej naprawić.
TD Pedro - 2013-01-28, 18:37
czytając nasze Forum (a staram się czynić to w miarę regularnie) nie spotkałem się z opisem podobnego zjawiska... może (oby) to jakiś jednostkowy przypadek...
Dar1962 - 2013-01-28, 20:25
a może kolega esdziewiaty już coś wie na ten temat?
esdziewiaty - 2013-01-29, 20:18
wywołany do tablicy, odpowiadam, że nic się nie dzieje
pawel74787 - 2018-04-24, 20:35 Temat postu: Dacia Dokker sprzęgło nisko Witam,
Nie znalazłem nic na temat mojego problemu, a może nie umiem znaleźć. Chodzi mi konkretnie o Dokkera,
Otóż od kilku tygodni muszę wciskać pedał sprzęgła w podłogę aby wrzucić bieg, próbowałem coś tam dojrzeć, i chyba Dokker ma hydrauliczne sprzęgło bez możliwości regulacji, proszę mnie poprawić jeśli się mylę.
Czy wciskanie pedału sprzęgła w podłogę to oznaka wymiany tarczy ?
Mam przejechane 103 000 km. i zawsze staram się nie nadużywać sprzęgła.
Pytam bo mechanik zasugerował wymianę linki ale chyba nie widział jeszcze tego mechanizmu w Dokkerze.
Pozdrawiam.
route2000 - 2018-04-25, 08:53
Jak często jeździsz po mieście to raczej tarcza sprzęgła będzie do wymiany.
Jak otworzysz maskę silnika to po prawej stronie w okolicy skrzyni powinna być widoczna część sprzegła.
Jak masz taki charakterystyczny ciężarek na końcu regulacji to masz linkę.
DrOzda - 2018-04-25, 10:47
No niestety , sprzęgła do 1.4 i 1.6 MPI do najtrwalszych nie należą.
Jeśli regulacja linką się nie uda to czas na wymianę kompletu sprzęgła.
pawel74787 - 2018-04-25, 11:24
Dziękuje za zainteresowanie.
Chm, Zamieszczam dwa zdjęcia. Na 2 foto zaznaczyłem gdzie wg. mnie jest sprzęgło. Nie wiem jak w innych modelach Dacii ale u mnie jest tłoczek-popychacz przy pedale, więc chyba jest hydrauliczne bez regulacji, tak mi się wydaje. Owy tłoczek jest połączony z zbiorniczkiem płynu hamulcowego rurką. 1 foto to mechanizm zmiany biegów, i przyznam że gdzieś tam szukałem linki, ale z pomocą kolegi, dotykając owego tłoczka przy naciskaniu pedału sprzęgła czuć ruch, więc.
Albo się mylę, stąd moje pytanie na forum, albo się nie mylę i... czeka mnie wymiana tarczy
Specjalnie nie dali linki ?
ps' bym zapomniał o zdjęciach
arnold - 2018-04-25, 12:35
Pompa sterowania sprzęgłem. Sprzęgło to element pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów.
Można tylko spróbować odpowietrzyć.
route2000 - 2018-04-25, 12:49
Mam książkę Naprawa Lodgy w j. rosyjskim.
Tam są dwa rodzaje uruchamiania sprzęgła: za pomocą linki i hydrauliczne.
W Twoim przypadku masz hydrauliczne.
pawel74787 - 2018-04-25, 12:52
Dziękuję, tak, wiem gdzie znajduje się tarcza sprzęgłowa, wymieniało się kiedyś w polskich autkach, i regulacja była na linkach, a teraz hydraulika itp.
Dziękuję za odpowiedź,
Za odpowietrzanie nie będę się brał, brak czasu i cierpliwości, a tu pedał sprzęgła zachowuje się odwrotnie do znanych mi oznak zapowietrzenia. Jak wsiadam rano do autka to początkowo pedał jest normalnie, tak jak powinien być, a po kilku naciśnięciach już w podłodze.
Cóż mam nadzieję że uda mi się pojeździć jeszcze parę tygodni, bo mój zaprzyjaźniony mechanik nie ma miejsca teraz ( wiadomo Majówka się zbliża )
Chyba temat wyczerpany, ale wstrzymam się do wieczora z zamknięciem tematu, może ktoś coś jeszcze doda,
Pozdrawiam,
arnold - 2018-04-26, 07:44
Odpowietrzenie to jest jedyna rzecz która może mieć jakiś wpływ na skok pedału, a nie wymaga demontażu skrzyni biegów.
pawel74787 - 2018-05-11, 12:47
Witam,
Właśnie jestem po wizycie u mechanika, i problem połowicznie rozwiązany. Wymiana pompy sprzęgła pomogła na pewno, czuć różnicę, tarczy nie trzeba było wymieniać. Już teoretycznie nie mogłem biegu wrzucić, no a teraz przez dłuższy czas jest jak w nowym aucie, i... nagle w różnych momentach ciach - pedał w podłodze, pomaga ( jak wspomniał mechanik ) wciśnięcie sprzęgła i bardzo szybkie puszczenie, ale to jest na chwilę dobre. Po konsultacji z mechanikiem stwierdziliśmy że kolejna rzecz do wymiany to przewód łączący pompę z wysprzęglikiem, może coś tam szwankuje jeszcze. Może to złudzenie ale jak jest samochód zimny np. rano jak wsiadam to kilka ładnych kilometrów jedzie się komfortowo, a potem nagle ni z tego ni owego pedał w podłodze. No cóż poczekam na wolną chwilę aby udać się do warsztatu ponownie, a może forumowicze maja jakieś teorie, sugestie, co się dzieje z tym sprzęgłem.
Pozdrawiam.
shrek - 2018-05-11, 13:04
Przewod lub wysprzeglik, po nagrzaniu przepuszcza plyn.
pawel74787 - 2018-05-16, 11:11
Witam,
Ja tylko informacyjnie.
Wymian przewodu i odpowietrzanie nie pomogło, chwilę jest dobrze a później znowu to samo.
Trzeba zerwać pedał sprzęgła ( nacisnąć i zerwać nogę z pedału ) aby wróciło do normy na chwilę. Raz jest dłużej dobrze, a raz aż mnie szlak trafia jak muszę zrywać ten pedał.
Trudno, nie mam czasu chwilowo na wyciąganie skrzyni, najwyżej sie rozsypie i pojedzie do autoryzowanego serwisu.
Dam znać co i jak,
Pozdrawiam,
michele - 2018-05-16, 13:22
Mercedes radzi przy wymianie pompy sprzęgła wymienić również wysprzęglik. Podyktowane jest to tym, że nowa pompa może dawać wyższe ciśnienia i stary wysprzęglik nie będzie umiał temu podołać i może Ci paść i to dość szybko.
kaczok1 - 2023-01-12, 07:53 Temat postu: krótkie sprzęgło? cześć. Zauwazyłem, że w DDII 1.6 coś dziwnego dzieje się ze sprzęgłem:
- pedał zrobił się bardzo luźny- do połowy zakresu można popchnąć ręką
- sprzęgło zaczyna brać prawie przy samym końcu
- a skrzynia załącza sie również od samego brzegu- 2 cm od odbojnika
-biegi wchodzą z oporem
przebieg 56 tys. Styl jazdy spokojny
Czy jest gdzieś możliwość podciągniecia sprzęgła? Zeby szybciej rozłączało skrzynie i biegi wchodziły luźniej?
Michał B24 - 2023-01-12, 09:32
Tam jest linka, czy hydraulika?
2xj - 2023-01-12, 10:25
Może do wysprzęglika dostał się syf lub układ zapowietrzony. Kiedy wymieniałeś płyn hamulcowy?
Dymek - 2023-01-12, 10:30
Skoro to Duster II, to wiadomo, że hydraulika. A najprawdopodobniej przy płynie hamulcowym jeszcze nie grzebano, no chyba że rocznik 2018...
2xj - 2023-01-12, 10:40
Tak czy siak sprawdziłbym układ hydrauliczny sprzęgła i odpowietrzył go. Do wysprzęglika jest w miarę dobre dojście od góry po zdjęciu dolotu powietrza
kaczok1 - 2023-01-12, 11:12
nic nie grzebałem,sprawdzałem płyn hamulcowy-dużo powyżej minimum, nie był wymieniany,ba, nawet nie był odkręcany zbiorniczek.
Gdzie szukać wysprzęglik? można to rozebrać i złożyć w domowych warunkach?
2xj - 2023-01-12, 11:26
Wymiana samego wysprzęglika jest dosyć skomplikowana wymaga zrzucenia sprzęgła, ale wydaje się że wpadający pedał jest oznaką zapowietrzenia układu niż samego uszkodzenia wysprzęglika. Na wysprzęgliku zamontowany jest odpowietrznik. Przy jego pomocy odpowietrzasz układ metodą która Tobie pasuje tj. albo zatłaczając płyn od wysprzęglika do zbiorniczka lub odwrotnie. Taka operację wykonasz w warunkach domowych. Gdybyś z różnych przyczyn chciał do odpowetrznika wysprzęglika dostać się od spodu to wiadomo trzeba zdjąć blachę a to w domu bez kanału jest niewygodne.
kaczok1 - 2023-01-12, 12:01
Kanał akurat mam, to nie problem-= ale gdzie znaleźć ten wysprzęglik?
nowy - 2023-01-12, 12:42
kaczok1, z którego roku jest fura i ile km przejechane?
kaczok1 - 2023-01-12, 13:02
2019 r. 1.6 SCE+LPG nie fabryczny. 56 tys nalotu
nowy - 2023-01-12, 14:01
Wg tabeli przeglądów to po 3 latach lub 120kkm należy wymienić płyn hamulcowy. Kiedy był zarejestrowany? bo jeżeli w 2019 to generalnie należałoby to zrobić.
Też mam z 2019, ale rejestracja w 2020 w lutym i za miesiąc zgodnie z harmonogramem w ramach ES wymiana płynu hamulcowego
2xj - 2023-01-12, 14:50
tak na szybko poglądowo: https://www.youtube.com/watch?v=WLsOlxpVCkY
kaczok1 - 2023-01-12, 15:03
ok, z prawej strony silnika. Jeszcze pytanie jak w takim razie to spróbować odpowietrzyć?:
1- odkręcić odpowietrznik
2- pompować pedałem sprzęgła
3- dolewać jednocześnie płynu
4- patrzeć az z odpowietrznika tryśnie płyn i zakręcic?
tak to ma +/- wyglądac?
Michał B24 - 2023-01-12, 15:47
Z tego filmiku, wynika, że ten odpowietrznik, jest nieco fikuśny, ale nie patrzyłem dokładnie.
jednakże do samej czynności, normalnie jest potrzabna druga osoba, co wciska pedał i trzyma wciśnięty, gdy Ty odpowietrzasz układ.
2xj - 2023-01-12, 16:58
Na filmiku pokazano odpowietrznik, może on się różnić u Ciebie sposobem jego blokowania, ale zasada jest w zasadzie taka sama czyli po poniesieniu sprężynki należy przesunąć odpowietrznik o 1 skok w kierunku kierowcy. Wówczas z odpowietrznika co do zasady grawitacyjnie zacznie wyciekać płyn hamulcowy. Do układu hydraulicznego sprzęgła wchodzi ok 60 ml płynu. Jeżeli zastosujesz metodę odpowietrzania od odpowietrznika do zbiorniczka to przygotuj strzykawkę 100 ml i podłącz wężyk do odpowietrznika (wcześniej zdejmij kapturek ochronny) następnie podnieś sprężynkę i przesuń króciec w kierunku kierowcy o 1 skok i wtłaczaj równomiernie płyn do układu obserwując oczywiście poziom w zbiorniczku. Należy pamiętać aby układ strzykawka , wężyk króciec odpowietrzający nie zawierał powietrza (zasada taka sama jak przy zastrzyku). Po wykonaniu czynności postępujesz w odwrotnej kolejności czyli przesuwasz króciec odpowietrzający w kierunku pasażera, blokujesz sprężynką i demontujesz strzykawkę, wyrównujesz poziom w zbiorniczku.
kaczok1 - 2023-01-13, 07:48
zauważyłem jeszcze jeden objaw- gdy "długo" -np podczas jazdy trasa nie używa się sprzegła, gdy chce sie wcisnąć pedał jest miekki, ale gdy jeżdze po mieście i co chwile używam sprzęgła to pedał jest twardszy, jakby wciskanie pedała "pompowało" płyn.
P.S- odpowietrznik jest z prawej strony bloku silnika i z przodu, blisko chlodnicy, prawie bezpośrednio pod akumulatorem. Dostęp z góry nie jest najgorszy.
Michał B24 - 2023-01-13, 08:45
No to teraz jest pewność, ze system zapowietrzony. To teraz trzeba zlokalizować wyciek płynu. Obejrzyj dobrze, czy gdzieś ci nie kapie, poci się.
kaczok1 - 2023-01-14, 14:59
Znalazłem prawdopodobnie ten wysprzęglik. Jednak po ściągnięciu grzybków kroccie nie mają żadnej nakrętki. Są całe plastikowe i nie ma co i jak odkręcić
2xj - 2023-01-14, 17:09
Bo tam się nic nie odkręca, tylko przesuwa króciec filtra który udrażnia odpowietrznik. Przeczytaj dokładnie co napisałem wcześniej.
kaczok1 - 2023-01-14, 18:12
Oo kolego, rozjaśniłeś mi trochę sytuację. Czyli otwieram ta środkowa sprexynke? I przesuwam cały wysprzęglik wokół własnej osi o 90 stopni w dół aż grzybek będzie na dole i wtedy będzie wypływał płyn. Tak? Wtedy zakładam wężyk i strsykawe i wpycham płyn. Później odwracam i zaciskam sprexynke?
2xj - 2023-01-14, 18:20
To jeszcze raz: element z niebieskim kapturkiem zabezpieczającym to filtr, element ze zdjętym kapturkiem to odpowietrznik wysprzęglika. Podniesienie sprężynki nr 1 od odpowietrznika wysprzęglika umożliwia wysunięcie króćca w kierunku kierowcy o 1 skok co udrożni przepływ i płyn zacznie wypływać, podniesienie 2 sprężynki umożliwia całkowite wyjęcie króćca z odpowietrznika wysprzęglika (wtedy wyleci cały płyn ). 3 sprężynka umożliwia wyjęcie filtra.
kaczok1 - 2023-01-15, 12:23
A czy istnieje jakaś inna metoda odpowietrzenia bez użycia strzykawki i wezyka? Np odkręcenie odpowietrznika i pompowanie pedału sprzęgła. Później dolac płyn do zbiorniczka?
2xj - 2023-01-15, 13:22
Odpowietrzasz tak samo jak hamulce, zasada jest taka sama. Wybór metody odpowietrzania zależy od Ciebie. Odpowietrzanie od odpowietrznika do zbiorniczka to był tylko przykład.
|
|