DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - polityka silnikowa dacii

blazejek84 - 2013-04-11, 13:42
Temat postu: polityka silnikowa dacii
Witam:) Zawsze jeździłem niemcami, ale ostatnio kupiłem dostawczego peugeota z 300 tys przebiegu, w tak dobrym stanie że gdyby był sprowadzony cofnięto by licznik o połowę... straciłem więc uprzedzenia do francuzów. Brnąc dalej w temat, zastanawiam się nad zakupem Dacii sandero, bo po co przepłacać. Byłem nawet w salonie i śmigałem nowym 0.9 z turbiną, ale myślę że turbina do miasta, szczególnie tak zimnego jak Białystok to porażka.

Co do oszczędności - chciałbym wstawić gaz. Nie mam uprzedzeń, a doświadczenia dość dobre.

Zacząłem już nocami marzyć o szatańsko czarnym sandero. I tu pojawia się pytanie. Dlaczego jak Dacia zaczęła produkować całkiem ładne auta, nie oferuje wszystkich wersji silnikowych w sandero. Płyta podłogowa to przecież to samo z dusterem, loganem, dokkerem itp, więc dlaczego nie można kupić sandero klasycznym silnikiem 1.6? Rozumiem że 1.4 został wycofany.

Pozostaje 1.2 + lpg, wolę jednak auta o większym momencie i nie lubię kręcić wysoko. Choć myślę że przy niskiej wadze, tym że jeżdżę sam bez obciążenia w mieście, powinien dać radę. A niech będzie mniej trwały, zanim, jak to przeczytałem na forum "zawory wylecą" powinien dać naprawdę sporo oszczędności.

Teraz trzy nurtujące mnie pytanka:

1. Czy ktokolwiek używa sandero 1.2 z gazem?

2. Jaką regulację zaworów ma silnik 1.2? Bo na forum są sprzeczne opinie

3. Czy silnik 1.2 jest w opcji z fabrycznym lpg w jakikolwiek sposób inny od silnika bez lpg? Chodzi mi głównie o gniazda zaworowe, czy jeżeli kupuję auto z fabrycznym gazem są mocniejsze?

4. Czy może z czasem dacia zmądrzeje i zaoferuje też w opcji klasyczny silnik 1.6 w sandero.

Przeglądałem katalogi i dojrzałem inne przełożenia 1 i 2 biegu dla wersji z fabrycznym lpg, ale może nastąpiła jakaś pomyłka ...

Pozdrawiam

czaju - 2013-04-11, 14:18

A dlaczego to niby turbina + miasto + niska temperatura to jakaś przeszkoda?
Ja właśnie myślałem o Sandero 0.9 TCE jak wpadłem na Dustera :)

1. jeździłem 1.4 z gazem przez 4 lata - także zupełnie inny samochód
2. tak, w przypadku ośmiozaworówek (1.4MPI i 1.6MPI) trzeba było regulować zawory. Silnik 1.2 16v wg mojej wiedzy nie ma problemów
3. Tak, auto z fabrycznym LPG na 99% ma dostosowany do niego silnik, przez co możnaby rozumieć uszczelkę pod głowicą, czy właśnie zawory
4. Wątpliwe w Sandero I był 1.6 MPI (8x KM), w jego miejsce wskoczył właśnie 0.9TCE. Na innych rynkach było/jest(?) Sandero 1.6 16V 110KM...

Polityka jest prosta - samochód nie ma dużo opcji wyposażenia bo byłby kolejną Renówką, a tu pojawia się sens Sandero i Clio dla jednego producenta.

blazejek84 - 2013-04-11, 14:48

turbina + miasto? spoko, dla świadomych użytkowników. Chociaż krótkie przejażdżki raczej nie robią mu dobrze. Ogólnie jeździłem nim, jest wystarczająco dynamiczny, ale miałem wrażenie dużej dziury poniżej 2 tys obrotów.

Myślę że daczka fajnie się wpasowała (a przynajmniej wpasowywała) tam, skąd ucieka większość producentów - toporne silniki 8v starego typu. 80kilka kucy z 1.6 :) Auta z takimi silnikami po prostu przyjemnie jeżdżą w mieście, nie wiem czy można to nazwać elastycznością, ale raczej miękką pracą z samego dołu - przydatna sprawa podczas stania w korkach.

[/hide]

laisar - 2013-04-11, 15:04

blazejek84 napisał/a:
myślę że turbina do miasta, szczególnie tak zimnego jak Białystok to porażka.

Zimność to w tym przypadku akurat zaleta, nie wada (:

Co do sensowności samej turbiny, to ciężko na razie ocenić - to nowy model, jeszcze nie wiadomo jak się sprawdzi. Jednak z punktu widzenia technologii da się wyprodukować turbo trwałe nawet przy użytkowaniu w mieście.

blazejek84 napisał/a:
dlaczego nie można kupić sandero klasycznym silnikiem 1.6?

Odpowiedź jest taka sama jak u innych producentów: "bo nie" - chociaż działy marketingu na pewno kadzą szefostwu koncernów, że dzięki takiej a nie innej dostępności silników (oraz innych opcji), zyski tych firm będą największe.

Drugi powód to normy emisji spalin, w tym CO2. 1.6 jest bardziej paliwożerny niż 1.2 - więc produkuje także więcej zanieczyszczeń. Co prawda, w realnym życiu różnica jest trochę mniejsza niż "na papierze", czyli w katalogach, jednak też faktycznie występuje.

Technicznie - nie ma żadnym przeciwwskazań.

(A poza tym: można kupić - tylko nie u nas...).

blazejek84 napisał/a:
Czy może z czasem dacia zmądrzeje i zaoferuje też w opcji klasyczny silnik 1.6 w sandero.

Bardzo wątpliwe i coraz mniej prawdopodobne.

blazejek84 napisał/a:
Jaką regulację zaworów ma silnik 1.2?

Hydrauliczną.

blazejek84 napisał/a:
gniazda zaworowe, czy jeżeli kupuję auto z fabrycznym gazem są mocniejsze?

Na 99% nie - w 1.4 zmiany ich nie obejmowały i nie widać powodu, żeby w 1.2. było inaczej.

jurek - 2013-04-11, 17:10

Dlaczego wg Ciebie "zimność" to zaleta? Na mój rozum - olej zmrożony= olej gęsty, a to oznacza pózniejsze rozpoczęcie smarowania turbiny, jak i w ogóle silnika. Zaleta to nie jest jak dla mnie. pozdr
laisar - 2013-04-11, 17:31

Jak jest zimno, to z kolei wszystko jest lepiej chłodzone, więc się nie przegrzeje. A olej trzeba używać arktyczny, to nie zamarznie (;
maciek - 2013-04-11, 17:37

blazejek84 na Ukrainie Sandero II jest w ofercie z silnikiem 1,6 MPI ;-)
blazejek84 - 2013-04-11, 22:27

może chodziło mi o zimne rozruchy:) nie użytkowałem nigdy auta z benzynowym turbo. Dlatego porównałem sobie do tego jak dbać trzeba o nowoczesne turbodiesle, w bstoku wiecznie niedogrzane.

Nie można przez dealera zamówić takiego modelu? Czy z silnikiem 1.6 pozostanie kupno dokkera w wersji osobowej, bo taką też biorę pod uwagę.

laisar - 2013-04-11, 23:03

blazejek84 napisał/a:
w bstoku wiecznie niedogrzane

Ale to nie przez turbo, tylko dieslowatość - benzyniak rozgrzewa się przy pracy znacznie bardziej (nawet za bardzo).

blazejek84 napisał/a:
Nie można przez dealera zamówić takiego modelu?

Zamówić może i tak, ale tam ciągle Euro4, więc raczej nie uda się zarejestrować...

Darek264 - 2013-04-12, 06:20

Ja liczę na zmianę polityki silnikowej w Dusterze i pojawienie się silnika 2,0 16V w benzynie.
Transfogarski - 2013-04-12, 08:14

Ja osobiście na to nie liczę. 2.0 16v występuje w Dusterze np. w Rosji gdzie paliwo jest tanie i nikt nie myśli o ekologii w takich kategoriach jak w UE. Poza tym w klimacie rosyjskim przy aucie terenowym diesel nie ma racji bytu. Do tego dochodzi oczywiście jakośc ON w Rosji, która wyklucza jakiekolwiek wypady poza duże miasta.
W Polsce oferta Dacii skierowana jest raczej do oszczędnych kierowców, którzy spalania 2-litrówki mogliby tak łatwo nie zaakceptować.

TD Pedro - 2013-04-12, 10:10

Transfogarski napisał/a:
którzy spalania 2-litrówki mogliby tak łatwo nie zaakceptować.

- MSZ 2-litrówka, przy zachowaniu "zdrowego rozsądku" :lol: znacząco więcej nie spali...
- niechęć dla 2-litrówki (oprócz eco-norm) wynika raczej z obawy o wzrost konkurencyjności takiego Dustera...

tomala72 - 2013-04-12, 11:26

Jeździłem kiedyś zastępczą sanderką 1.6 8v i bardzo przyjemnie przyspieszała, fajne wrażenia z niepozornego auta:)
Kiedyś miałem lanosa 1.5 8v i też miło go wspominam.
Fajne są takie silniki w stosunkowo lekkim aucie i z 16 zaworówek nie byłem już tak zadowolony bo trzeba mocniej wkręcać na obroty ale nigdy nie kupiłem auta mniej niż 1.4 i jak czytam, iż silnik w sandero ma 0.9 pojemności albo 1.0 w focusie to mnie to jakoś odrzuca tak dziwnie mimo tych wszystkich zapewnień i cudów uturbionej techniki.
Pojemność musi być 1.4 albo 1.6 tylko ale zawsze:)
Ja bym dustera 1.2 tce nie kupił:) ale 2.0 i owszem:)

A tak z ciekawości to czemu w dusterze nie ma 110 koni tak jak w meganie i czym się różnią silniki 1.6 w tych autach?

maciek - 2013-04-12, 12:38

laisar napisał/a:
blazejek84 napisał/a:
w bstoku wiecznie niedogrzane

Ale to nie przez turbo, tylko dieslowatość - benzyniak rozgrzewa się przy pracy znacznie bardziej (nawet za bardzo).

blazejek84 napisał/a:
Nie można przez dealera zamówić takiego modelu?

Zamówić może i tak, ale tam ciągle Euro4, więc raczej nie uda się zarejestrować...


dać katalizator od 1,6 MPI i mape silnika z Sandero I E5 ?
+ przegląd techniczny

można tak laisar?

laisar - 2013-04-12, 13:03

maciek napisał/a:
można tak laisar?

Nie mam pojęcia - ale katalizatory Euro4 i Euro5 są raczej takie same, a cała zmiana wynika chyba właśnie tylko z innych map.

Spróbuje zapytać u diagnostów.

tomala72 napisał/a:
czemu w dusterze nie ma 110 koni tak jak w meganie i czym się różnią silniki 1.6 w tych autach?

Prawdopodobnie drobiazgami w stylu np alternatora oraz, jak wyżej, mapami.

(A jeszcze mocniejsze 1.6 mają dodatkowo - baczność! - straszliwe <; KZFR...).

marszelest - 2013-04-12, 13:30

Transfogarski napisał/a:
Ja osobiście na to nie liczę. 2.0 16v występuje w Dusterze......
.....W Polsce oferta Dacii skierowana jest raczej do oszczędnych kierowców, którzy spalania 2-litrówki mogliby tak łatwo nie zaakceptować.


dla porównania katalogowo (dane producenta)

1,6 4x4 spalanie 8L/100km
2,0 4x4 spalanie 7,5l/100km

2,0 nie dość ,że lepiej przyspiesza to jeszcze mniej pali, bo 1,6 jest za słaby na ta masę auta

tomala72 napisał/a:
J......A tak z ciekawości to czemu w dusterze nie ma 110 koni tak jak w meganie i czym się różnią silniki 1.6 w tych autach?


mnie się obiło o uszy ,że meganka miała zmienne fazy rozrządu ,a dustim tego nie ma

PiotrWie - 2013-04-12, 17:36

Silniki K4M miały 110KM przy Euro 3 ( tak mam w Lagunie, po dostosowaniu do Euro 4 straciły 5 KM ( prawdopodobnie przez inny wydech, zmiennych faz nie było w tym silniku.
Obecnie wszystkie K4M mają 105KM

laisar - 2013-04-12, 17:52

PiotrWie napisał/a:
zmiennych faz nie było w tym silniku

W Twoim może nie, ale w ogóle były, były:
http://www.powertrain.ren...6-mpi-16vk4m-rs
Cytat:
Variable Valve Timing (VVT) on some versions

Nie chce mi się szukać gdzie dokładnie, ale chyba widziałem jakieś posty o problemach właśnie na megankowym forumie...

blazejek84 - 2013-04-13, 14:56

Uboga ilość wersji silnikowych w ramach jednego koncernu - rozumiem, parcelujemy silniki tak żeby ewentualnie kupić inny model/markę. Ale niewiele drożej można kupić fabię 1.4, a to już strzelanie sobie odrobinę w kolano.

Zresztą jakie euro 4, skoro ten sam 1.6 pakowany jest do dokkera oraz pochodnych i sprzedawany w tym roku.

Swoją drogą imo dokker to strzał w dziesiątkę, tani prosty dostawczak, i naprawdę ładnie wygląda.

laisar - 2013-04-13, 15:28

blazejek84 napisał/a:
niewiele drożej można kupić fabię 1.4, a to już strzelanie sobie odrobinę w kolano

Dopóki fabryka sprzedaje produkcję "na pniu" - a na razie sprzedaje - to nie.

blazejek84 napisał/a:
ten sam 1.6 pakowany jest do dokkera oraz pochodnych i sprzedawany w tym roku

Chodzi o to, że istnieje sandero z 1.6 - ale nie u nas i właśnie z Euro4, więc niby można go sprowadzić, ale nie uda się normalnie zarejestrować (jako nówki).

gregory1976 - 2013-04-15, 21:54

Mam pytanie co do silnika 1.6 w Lodgy. Nie chcę otwierać nowego tematu, a czytając specyfikację w katalogu zauważyłem, że silnik 1.6 84 ma tak na prawdę 82 KM, co ciekawe na stronie rumuńskiej jest napisane, że silnik ma 85 KM, a na niemieckiej, że 83 KM. Czy ten silnik występuje równolegle w różnych wersjach? Skąd te różnice i jaka jest faktyczna moc silnika?
Lukas87 - 2013-04-15, 22:42

gregory1976 napisał/a:
Mam pytanie co do silnika 1.6 w Lodgy. Nie chcę otwierać nowego tematu, a czytając specyfikację w katalogu zauważyłem, że silnik 1.6 84 ma tak na prawdę 82 KM, co ciekawe na stronie rumuńskiej jest napisane, że silnik ma 85 KM, a na niemieckiej, że 83 KM. Czy ten silnik występuje równolegle w różnych wersjach? Skąd te różnice i jaka jest faktyczna moc silnika?


taka różnica że nie zauważysz jej :mrgreen:

laisar - 2013-04-15, 23:35

gregory1976 napisał/a:
Skąd te różnice

Możliwości: różnice w oprogramowaniu silnika (np ze wzg. na lokalne podatki), odmienny proces homologacji w danym kraju oraz inny sposób przeliczania kW na KM.


Cytat:
i jaka jest faktyczna moc silnika?

Taka, jaką wykaże hamownia (:

A wg papierów - taka jak wpisano.

laisar - 2013-04-16, 00:56

laisar napisał/a:
maciek napisał/a:
dać katalizator od 1,6 MPI i mape silnika z Sandero I E5 ?
+ przegląd techniczny

można tak?

Spróbuje zapytać u diagnostów.

Zapytałem - i nie można:
Cytat:
NIE. Na nowy pojazd jest homologacja i tyle. Wprowadzasz zmiany w pojeździe przed rejestracją? Musisz mieć nową homologację.

Natomiast jak widać, można sobie chyba sprowadzić w zasadzie dowolne nowe auto - nawet niespełniające żadnych homololo - jako "importer 1 szt. rocznie". Tylko że ta furtka zniknie 22 czerwca br. i kosztuje 10% cła spoza EU.

No to kto się wybiera po dustera 2.0? [:

PT - 2013-04-16, 13:47

laisar napisał/a:
W Twoim może nie, ale w ogóle były, były:
http://www.powertrain.ren...6-mpi-16vk4m-rs
Cytat:
Variable Valve Timing (VVT) on some versions

Nie chce mi się szukać gdzie dokładnie, ale chyba widziałem jakieś posty o problemach właśnie na megankowym forumie...

Ano miałem Megane II z K4M z VVT (115 KM). Silnik generalnie fajny, byłby bezproblemowy, gdyby nie te zmienne fazy. KZFR w tym silniku prędzej czy później musiało paść (objawy to m.in. piękny grzechot spod maski przy uruchamianiu silnika, po którym to efekcie silnik gasł, albo pracował cokolwiek nierówno, pomagał "restart"... do następnego razu :mrgreen: ). Wtedy kiedy miałem to auto (2007) KZFR można było ożywić w zasadzie tylko w ASO, koszt bez żadnych rabatów szedł w grube tysiące PLN (AFAIR ok. 5k PLN), obecnie można je wymienić znacznie taniej, co nie zmienia faktu, że użycie w Dustim poprzedniej, wywodzącej się jeszcze z Laguny I, wersji tego silnika bez tego wynalazku znacznie zmniejsza problematyczność napędu w tym aucie.

Pozdrawiam,
Piotr.

Dar1962 - 2013-04-16, 15:04

PT napisał/a:
Silnik generalnie fajny, byłby bezproblemowy, gdyby nie te zmienne fazy.

i dlatego mądrość inżynierów Dacii można poznać między innymi po tym, że 1,6 16V Pb montowany w DD tego wynalazku nie posiada.A jak czegoś nie ma to się nie popsuje :-P

Transfogarski - 2013-04-18, 15:12

marszelest: dla porównania katalogowo (dane producenta)

1,6 4x4 spalanie 8L/100km
2,0 4x4 spalanie 7,5l/100km

2,0 nie dość ,że lepiej przyspiesza to jeszcze mniej pali, bo 1,6 jest za słaby na ta masę auta


Faktycznie katalogowo to tak wygląda. :shock: Ciekaw jestem jak jest z tym w realu bo na przykład w RAV-4 dwulitrowy silnik Toyoty spala średnio ok. 10l. Tak przynajmniej wynika z raportów spalania w Autocentrum. Duże zapotrzebowanie na plaiwo zglasza też dwulitrówka w ix35. Jeździł ktoś może dwulitrowym silnikiem w jakimś Renault? Jakie macie doświadczenia?

marszelest - 2013-04-18, 18:04

miałem w meganie (sedan) 1,6 16V (VV czy jakoś tak) w katalogu pisało 7,1L/100km a średnia uzyskiwałem 6,5 przy normalniej jeździe, a przy eko jeździe 5,8L/100 przy ciężkiej nodze udało mi się nabić 7,5L/100, a palił mało bo był lekki 1100kg :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
więc skoro 2,0 ma odpowiednia moc do masy, pojazdu uzyskanie 7.0L/100km nie będzie stanowiło żadnego problemu

a co do RAV to każdy wie ,że te silniki lubią wypić

r_lukas - 2013-04-18, 20:04

Tyle, że Duster jest bardzo lekki jak na swoje wymiary a problem leży w przełożeniach skrzyni i oporze powietrza co jest szczególnie odczuwalne przy prędkościach autostradowych. Zresztą to samo w Sandero...
marszelest - 2013-04-18, 21:46

duster 4x4 wazy 1250 czyli o 150kg za dużo w stosunku do silnika 1,6
Dyziek - 2013-04-19, 11:20

marszelest, jak wyliczyles te 150 kg?
DD - 2013-04-27, 06:01

czaju napisał/a:

3. Tak, auto z fabrycznym LPG na 99% ma dostosowany do niego silnik, przez co możnaby rozumieć uszczelkę pod głowicą, czy właśnie zawory

Uszczelka jest na 99,99% taka sama jak w Sandero/Logan 1.2 1.6V bez fabrycznego lpg, a zawory i gniazda takie same na 99%.

laisar napisał/a:
blazejek84 napisał/a:
Jaką regulację zaworów ma silnik 1.2?

Hydrauliczną.

Byloby fajnie, ale niestety w D4F jest reczna regulacja.

marszelest napisał/a:
duster 4x4 wazy 1250 czyli o 150kg za dużo w stosunku do silnika 1,6

Mnie rowniez (jak kolege przedpiszce) by bardzo interesowalo, jak Ci wyszlo, ze akurat te 150kg.

Co do 4x4 nie bede specjalnie pelemizowal, ale jak dla mnie 1.6 1.6V w 4x2 (wazy 1160kg) jest zupelnie wystarczajacy - 0-100km/h 11,8s , 0-400m 18,2s.

laisar - 2013-04-30, 11:06

DD napisał/a:
w D4F jest reczna regulacja

Nie mam pojęcia jak jest naprawdę, ale serwisówka podaje, że jednak hydrauliczna.

DD - 2013-05-02, 13:33

Poki co nie dysponuje serwisowka, w ktorej zawarty bylby D4F, ale bez trudu mozna znalezc na necie powtarzajace sie informacje o tym, ze D4F nie ma hydraulicznej regulacji (np. fora Renaulta). Tam gdzie ktos podaje wylacznie taka krotka, "sucha" informacje, to powiedzmy, ze jeszcze mozna miec watpliwosci, czy sie aby nie pomylil, ale gdy padaja juz konkretne wartosci luzow zaworowych i wzmianki od ludzi, ktorzy podobno te regulacje w D4F osobiscie robili, to miejsca na watpliwosci robi sie jakby bardzo malo. Oczywiscie prawidlowe wartosci luzow zaworowych w celach kontrolnych bywaja podawane nawet w silnikach z hydroregulacja, znane mi sa takze silniki (nie Renault), w ktorych mimo obecnosci hydroregulatorow wyjatkowo robi sie reczna regulacje luzow zaworowych (tylko w razie napraw, nie w trakcie normalnej eksploatacji), ale z kontekstu ww informacji dot. D4F nijak nie wynikalo, zeby chodzilo o takie szczegolne przypadki. Chetnie zobaczylbym jakis 100%-owy dowod na roztrzygniecie tej kwestii, ale poki co, zgodnie z powyzszym "wywodem" przyjmuje, ze w D4F jest reczna regulacja.

Hmm, a moze by tak zrobic mala prowokacje i zamowic w ASO hydroregulator do D4F ;-) ;-) ;-) ?

Tak z ciekawosci, jak to w tej wspomnianej przez Ciebie serwisowce bylo dokladnie ujete, np. ze D4F ma regulacje hydrauliczna, czy ze [jakoby] nie wymaga regualcji luzow zaworowych? Bo to nie to samo.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group