DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Problem z 3 biegem (duster 4x4)

kruczek111 - 2013-06-20, 19:17
Temat postu: Problem z 3 biegem (duster 4x4)
Witam,

od około miesiąca obserwuję w moim dusterze następujący problem: Rozpędzamy auto do prędkości około 70-80km/h osiągając ją na piątym biegu. Następnie wysprzęglamy, wrzucamy luz i puszczamy sprzęgło. Auto toczy się swobodnie na luzie i przy prędkości około 70 km/h wciskamy na max sprzęgło i próbujemy delikatnie wrzucić bieg 3. W tym momencie słyszymy charakterystyczny terkot i zgrzytnięcie skrzyni ale mimo to bieg wchodzi. Sytuacja jest w 100% powtarzalna. Jeżeli w tej samej sytuacji przy wciśniętym sprzęgle z luzu przejdziemy na bieg 4 a następnie (bez puszczania sprzęgła) na 3 to w 100% wchodzi bez problemu. Nie sądzę że prędkość jest za duża bo 70km/h osiągam na 3 biegu przy obrotach 4500. Co więcej jeśli synchronizator ma problemy to powinien blokować wrzucenie a nie pozwalać na zgrzyt.

Sprawa zostało zgłoszona do ASO i przyznali mi racje że coś jest nie tak. Oczywiście oni nie wiedzą co jest nie tak więc się będą konsultować z RP.

Pytania:
1. Czy też tak macie?
2. Czy tak powinno być?
3. Co może być nie tak?

czaju - 2013-06-20, 20:09

synchronizatory nie nadążają - zdarza się. Jak jeździłem zastępczym Citroenem C4 to nawet szybsze zmiany biegów na parzyste nigdy nie wychodziły, a już redukcja na parzyste to w ogóle nie. Myślę że w ramach gwarancji powinni Ci naprawić...
TD Pedro - 2013-06-20, 20:20

może dlatego, że trzeci bieg przy 70 km/h jest trochę za niski (przy tej prędkości jazda na trójce to ok. 3500 obr/min i chcąc by bieg wszedł bez problemu należałoby wprowadzić silnik na obroty zbliżone), w Dusterze 4x4 jest to "odpowiednik" drugiego w pięciobiegowej skrzyni biegów...
chriskb - 2013-06-20, 20:26

Ja jestem starej daty i takich eksperymentów nigdy nie trenowałem. Skrzynia jest chyba tak zbudowana aby zmieniać biegi kolejno a nie skakać piątka, luz, trójka (to nie gra komputerowa). A tak technicznie to chyba piątka i trójka są na dwóch różnych wałkach i przy takich zmianach mogą wystąpić różnice prędkości obrotów tych wałków i stąd może ten zgrzyt. Skrzynie w Daci są nieźle skonstruowane i dość głupio-odporne, ale jak w każdym urządzeniu mógł być błąd fabryczny.
Dar1962 - 2013-06-20, 20:39

w 6 biegowej skrzyni 4x4 nie wrzucaj z luzu trójki przy 70 km/h - jeśli chcesz zapiąć akurat ten bieg to poczekaj aż auto zwolni do 40 a nawet 30 km/h albo zaczynaj od piątki i kolejno w dół - wtedy nic nie będzie zgrzytać. Trzeba pamiętać o specyfice tej skrzyni, która jest ciasno zestopniowana, nie lubi szybkich zmian biegów i praktycznie cały czas trzeba w niej mieszać lewarkiem
czaju - 2013-06-20, 20:40

Cytat:
(przy tej prędkości jazda na trójce to ok. 3500 obr/min i chcąc by bieg wszedł bez problemu należałoby wprowadzić silnik na obroty zbliżone

Dlatego mamy SYNCHRONIZOWANE skrzynie biegów, ludzie redukując raczej nie robią przygazówek, a jak robią to co max 100 000 km wymieniają sprzęgło...

TD Pedro - 2013-06-20, 21:23

czaju napisał/a:
ludzie redukując raczej nie robią przygazówek
to nie o przygazówki chodzi a o wprowadzenie silnika na odpowiednie/zbliżone obroty, masz rację, że skrzynie są SYNCHRONIZOWANE :lol: ale napisałeś również, że
czaju napisał/a:
synchronizatory nie nadążają

i to może być przyczyna...

czaju - 2013-06-20, 21:26

nie nadążają, co nie oznacza że tak powinno być :)
TD Pedro - 2013-06-20, 22:15

ale na to wpływu nie mamy - tak to jest skonstruowane, pewnie wystarczy trochę wolniej "wkładać" bieg aż synchronizatory zrobią swoje :lol: ...
kruczek111 - 2013-06-21, 15:10

TD Pedro napisał/a:
ale na to wpływu nie mamy - tak to jest skonstruowane, pewnie wystarczy trochę wolniej "wkładać" bieg aż synchronizatory zrobią swoje :lol: ...


Niestety to nic nie daje... zgrzyt jest zaraz na starcie wejścia w 3 i nawet przy bardzo delikatnej próbie wbicia. Poza tym... dlaczego niby nie wolno mi wbić 3 przy 70km/h? Jeżeli na 3 jestem w stanie osiągnąć spokojnie 80 to przy 70 powinno wejść. Co więcej, skrzynia powinna działać tak że jak nie może wbić z powodu obrotów to powinna stawiać opór a nie zgrzytać.

TD Pedro - 2013-06-21, 17:58

kruczek111 napisał/a:
dlaczego niby nie wolno mi wbić 3 przy 70km/h?

ależ wolno... pytanie tylko po co? żeby przyspieszyć do 80 km/h i po chwili wrzucić kolejny bieg... oczywiście nie twierdzę, że akurat to jest przyczyną... dzisiaj (nigdy tak nie robiłem) rozpędziłem na trójce drakulę do 70 km/h i dalsze przyspieczanie było już 'rachityczne" a odgłos pracy silnika działał drażniąco na mój narząd słuchu... :mrgreen: z tym, że brakło mi odwagi/nie widziałem sensu przy 70 km/h wrzucać trókę z jazdy na luzie ;-)

kruczek111 - 2013-06-21, 21:06

TD Pedro napisał/a:

ależ wolno... pytanie tylko po co? żeby przyspieszyć do 80 km/h i po chwili wrzucić kolejny bieg... oczywiście nie twierdzę, że akurat to jest przyczyną... dzisiaj (nigdy tak nie robiłem) rozpędziłem na trójce drakulę do 70 km/h i dalsze przyspieczanie było już 'rachityczne" a odgłos pracy silnika działał drażniąco na mój narząd słuchu... :mrgreen:


Nie chodzi o przyspieszanie. Chodzi o hamowanie silnikiem przy zjazdach w górach i na serpentynach.

TD Pedro napisał/a:

z tym, że brakło mi odwagi/nie widziałem sensu przy 70 km/h wrzucać trókę z jazdy na luzie ;-)


lame... :P


A co do przyspieszania. Zauważyłem też że jak na 2 dojadę do 5000/min to potem przy przejściu szybkim na 3 też jest lekki chrobot. A to już jest skandal bo to dekoncentruje podczas wyprzedzania.

TD Pedro - 2013-06-21, 21:44

kruczek111 napisał/a:
Chodzi o hamowanie silnikiem przy zjazdach w górach i na serpentynach

ale to, że chodzi o hamowanie nie wynikało jednoznacznie z
kruczek111 napisał/a:
Rozpędzamy auto do prędkości około 70-80km/h osiągając ją na piątym biegu. Następnie wysprzęglamy, wrzucamy luz i puszczamy sprzęgło. Auto toczy się swobodnie na luzie i przy prędkości około 70 km/h wciskamy na max sprzęgło i próbujemy delikatnie wrzucić bieg 3

przy hamowaniu silnikiem zdrowiej dla skrzyni biegów (i sprzęgła) byłoby w założonej przez Ciebie sytuacji skorzystać najpierw z czwórki (nie tylko wrzucić ale i kawałek na niej przejechać) a potem wrzucić trójkę, owszem całość trwałaby trochę dłużej i "wachlowania" wajchą zmiany biegów więcej ... ale każdy ma swój styl jazdy...
(i wcale nie uważam, że mój jest najlepszy :lol: )...
- ciekawe jaką odpowiedź dostaniesz od ASO...

kruczek111 - 2013-06-26, 12:47

TD Pedro napisał/a:

- ciekawe jaką odpowiedź dostaniesz od ASO...



Odpowiedź jest następująca:

Mechanik z którym jeździłem i który widział efekt: "To jest dziwne ale nie mamy dustera żeby porównać czy tak po prostu jest czy tak tylko u Pana. Będzie się trzeba skontaktować z RP"

Szef serwisu: "Nie powinien Pan tak wrzucać biegów przy tej prędkości"
Ja: "Ale przecież ja dochodzę do tej prędkości na tym biegu to czemu nie"
Szef serwisu: "Bo to za duża prędkość jak na 3 bieg"
Ja: "Ale w instrukcji nie ma wzmianki o tym że tak nie wolno więc jeśli skrzynia była by OK to nie powinienem móc wrzucać 3 - a ja mogę tylko muszę najpierw dać na pozycje 4 (nie muszę wysprzęglać). Poza tym jak z 2 wbijam na 3 to też jest problem"
Szef serwisu: "No to przejedziemy się jeszcze raz i sprawdzimy"
Ja: "A jakaś konsultacja z RP w tej sprawie?"
Szef serwisu: "Nic się nie da skonsultować. Będziemy musieli rozebrać skrzynię i zobaczyć. Minimum 3-4 dni roboty"

keikan - 2013-06-28, 09:22

Powiem, że temat mnie tak zainteresował, że przyjrzałem się prędkościom przy których zmieniam biegi. (do tej pory zmieniałem raczej "na słuch")
Zauważyłem, że na trójkę wrzucam już około 50 km/h (powyżej tej prędkości już silnik za bardzo wyje).
Tak więc reasumując - redukując bieg z czwórki (czy może piątki)nie wrzuciłbym raczej trójki przy 70 km/h
Szkoda by mi było silnika i skrzyni.

tomala72 - 2013-06-28, 14:54

no ja bym też tak nie eksperymentował i raczej na swoim nie sprawdzę:)
ryjas - 2013-06-28, 17:32

Ja bym obstawił jednak problem z kierowcą;) Po pierwsze: Po co jeździć na luzie? A po drugie czy nie lepiej zrobić tak jak pozwala na to synchronizator?
kruczek111 - 2013-06-29, 17:48

ryjas napisał/a:
Ja bym obstawił jednak problem z kierowcą;)


No dziękuję bardzo... :)
Piszesz że jesteś z Gdańska... no więc ja obstawiam że po ostrych zjazdach w górach mało jeździłeś a jak jeździłeś to pewnie potem były tarcze do wymiany?
Taki niedawno wypadek był z udziałem polskiego autokaru... gościu zjeżdżał z przełączy na serpentynach na hamulcu. Tarcze mu się zapaliły i wyleciał z drogi. Po to właśnie używa się hamowania silnikiem.

ryjas napisał/a:
Po pierwsze: Po co jeździć na luzie? A po drugie czy nie lepiej zrobić tak jak pozwala na to synchronizator?


A gdzie ja pisałem że jeżdżę na luzie? Napisałem że z pozycji luzu (na której to pozycji trzymam skrzynie 2-3 sekundy) wbijam na bieg 3.
Poza tym jazda na luzie ma taką zaletę że nie musisz trzymać sprzęgła a w samochodzie na zjeździe jest cicho.
A co do synchronizatora - ja nie wbijam tej trójki na siłę. Problem właśnie polega na tym że tam gdzie synchronizator nie powinien pozwalać i powinien stawiać opór pojawia się zgrzyt

kruczek111 - 2013-06-29, 17:50

keikan napisał/a:
Tak więc reasumując - redukując bieg z czwórki (czy może piątki)nie wrzuciłbym raczej trójki przy 70 km/h
Szkoda by mi było silnika i skrzyni.


A co się złego może stać skrzyni/silnikowi przy obrotach 5000/min?

malygabrys - 2013-06-29, 20:56

Myślę że kol. Kruczek111 ma rację - wprawdzie mam skrzynię "5" ale na 3 przy 6000 obr dochodzę do 110-120 na godzinę jak trzeba to zrobić naprawdę szybko - normalna redukcja z 5 i potem bezpośrednio na 5 i jazda.
keikan - 2013-07-01, 11:23

kruczek111 napisał/a:
keikan napisał/a:
Tak więc reasumując - redukując bieg z czwórki (czy może piątki)nie wrzuciłbym raczej trójki przy 70 km/h
Szkoda by mi było silnika i skrzyni.


A co się złego może stać skrzyni/silnikowi przy obrotach 5000/min?


Nie wiem, co się może stać..ALe nie chcę tego też sprawdzać.. Zastanawiam się tylko kiedy silnik/skrzynia odmówi posłuszeństwa jak będziesz tak zmieniał biegi dochodząc do 5k obrotów...o spalaniu już nie wspominam.. Jakoś tak Duster nie za badzo pasuje mi na auto sportowe. U siebie zmienam biegi przy 4 - 4,5k obrotów podczas wyprzedzania.. Normalnie to kolo 3k obrotów i nie narzekam na dynamikę.
Tylko, że ja się z nikim nie wyściguję od świateł do świateł

Smogg - 2013-07-01, 17:48

malygabrys napisał/a:
Myślę że kol. Kruczek111 ma rację - wprawdzie mam skrzynię "5" ale na 3 przy 6000 obr dochodzę do 110-120 na godzinę jak trzeba to zrobić naprawdę szybko - normalna redukcja z 5 i potem bezpośrednio na 5 i jazda.


Wczoraj patrzyłem jak to wygląda w moim Dusterku z sześcioma biegami.
Na 3. 5000 obrotów → ~80km/h
Na 4. 5000 obrotów → ~110km/h
Przy czym przy tych prędkościach i obrotach na tych biegach silnik tak wył, że aż się prosił o wrzucenie wyższego biegu, co wcale negatywnie nie odbijało się na dynamice przyspieszania.

kruczek111 - 2013-07-02, 11:22

keikan napisał/a:

Nie wiem, co się może stać..ALe nie chcę tego też sprawdzać..


Nic się nie stanie :-) To są zupełnie dopuszczalne obroty.

keikan napisał/a:

Zastanawiam się tylko kiedy silnik/skrzynia odmówi posłuszeństwa jak będziesz tak zmieniał biegi dochodząc do 5k obrotów...o spalaniu już nie wspominam..

Jak będą czysto wchodziły to długo pojeździ. A co do spalania no to wiesz... nikt chyba cały czas nie jeździ na takich obrotach, to jest po to żeby uzyskać te obiecane 105 KM

keikan napisał/a:

Jakoś tak Duster nie za badzo pasuje mi na auto sportowe. U siebie zmienam biegi przy 4 - 4,5k obrotów podczas wyprzedzania.. Normalnie to kolo 3k obrotów i nie narzekam na dynamikę.

No niestety wiem... :-( ja trochę narzekam bo się przesiadłem z 2.0 150KM...

keikan napisał/a:

Tylko, że ja się z nikim nie wyściguję od świateł do świateł

O kurde... czyżbym został zdemaskowany na którymś z krakowskich skrzyżowań :-P ?

kruczek111 - 2013-07-02, 11:24

Smogg napisał/a:
malygabrys napisał/a:
Myślę że kol. Kruczek111 ma rację - wprawdzie mam skrzynię "5" ale na 3 przy 6000 obr dochodzę do 110-120 na godzinę jak trzeba to zrobić naprawdę szybko - normalna redukcja z 5 i potem bezpośrednio na 5 i jazda.


Wczoraj patrzyłem jak to wygląda w moim Dusterku z sześcioma biegami.
Na 3. 5000 obrotów → ~80km/h
Na 4. 5000 obrotów → ~110km/h
Przy czym przy tych prędkościach i obrotach na tych biegach silnik tak wył, że aż się prosił o wrzucenie wyższego biegu, co wcale negatywnie nie odbijało się na dynamice przyspieszania.


OK, a co z redukcją? Tzn pojedź na piątce około 80 km/h, potem wrzuć luz i poczekaj jak samochód dotoczy się do 65-75 km/h i spróbuj wbić wtedy 3 delikatnie.

keikan - 2013-07-03, 10:23

kruczek111 napisał/a:
Smogg napisał/a:
malygabrys napisał/a:
Myślę że kol. Kruczek111 ma rację - wprawdzie mam skrzynię "5" ale na 3 przy 6000 obr dochodzę do 110-120 na godzinę jak trzeba to zrobić naprawdę szybko - normalna redukcja z 5 i potem bezpośrednio na 5 i jazda.


Wczoraj patrzyłem jak to wygląda w moim Dusterku z sześcioma biegami.
Na 3. 5000 obrotów → ~80km/h
Na 4. 5000 obrotów → ~110km/h
Przy czym przy tych prędkościach i obrotach na tych biegach silnik tak wył, że aż się prosił o wrzucenie wyższego biegu, co wcale negatywnie nie odbijało się na dynamice przyspieszania.


OK, a co z redukcją? Tzn pojedź na piątce około 80 km/h, potem wrzuć luz i poczekaj jak samochód dotoczy się do 65-75 km/h i spróbuj wbić wtedy 3 delikatnie.


Z bólem serca i ze zgrzytem zębów zrobiłem taki test. Bieg wchodzi bez problemu, ale to wycie silnika...brrrrrrr...

p.s. ja się przesiadłem z 2.5 V6 180 KM ;)

Domel2250 - 2013-07-03, 13:07

keikan napisał/a:
kruczek111 napisał/a:
Smogg napisał/a:
malygabrys napisał/a:
Myślę że kol. Kruczek111 ma rację - wprawdzie mam skrzynię "5" ale na 3 przy 6000 obr dochodzę do 110-120 na godzinę jak trzeba to zrobić naprawdę szybko - normalna redukcja z 5 i potem bezpośrednio na 5 i jazda.


Wczoraj patrzyłem jak to wygląda w moim Dusterku z sześcioma biegami.
Na 3. 5000 obrotów → ~80km/h
Na 4. 5000 obrotów → ~110km/h
Przy czym przy tych prędkościach i obrotach na tych biegach silnik tak wył, że aż się prosił o wrzucenie wyższego biegu, co wcale negatywnie nie odbijało się na dynamice przyspieszania.


OK, a co z redukcją? Tzn pojedź na piątce około 80 km/h, potem wrzuć luz i poczekaj jak samochód dotoczy się do 65-75 km/h i spróbuj wbić wtedy 3 delikatnie.


Z bólem serca i ze zgrzytem zębów zrobiłem taki test. Bieg wchodzi bez problemu, ale to wycie silnika...brrrrrrr...

p.s. ja się przesiadłem z 2.5 V6 180 KM ;)


Mondeo??? :-P

kruczek111 - 2013-07-03, 15:12

keikan napisał/a:

Z bólem serca i ze zgrzytem zębów zrobiłem taki test. Bieg wchodzi bez problemu, ale to wycie silnika...brrrrrrr...

p.s. ja się przesiadłem z 2.5 V6 180 KM ;)



Wreszcie się ktoś się odważył :-) Gratuluje i dziękuję!
Trochę mała próba statystyczna ale na razie wygląda na to że moja skrzynia wymaga podregulowania :-(

_Marcin_ - 2013-07-04, 06:39

Dzisiaj w drodze do pracy potestowałem zachowanie skrzyni w moim Dusterze (4x2, skrzynia 5-tka). Przeprowadziłem kilka prób, rozpędzanie do 80km/h na 4 i 5 biegu, następnie wrzucenie na luz i puszczenie sprzęgła, po czym przy ok. 70km/h wrzucenie 3 i 2 (wypróbowałem wszystkie kombinacje wymienionych biegów). Wszystko działa bez najmniejszych zgrzytów czy oporów, biegi wchodzą jak po maśle. Po redukcji biegu, przy 65-70km/h mam odpowiednio: na 3 biegu 3000obr, na 2 5000obr.

Moim zdaniem ewidentnie coś jest u Ciebie nie tak. U mnie redukcja z 5 biegu na 3 jest czymś normalnym podczas jazdy w trasie. Jadę na 5 za tirem 90km/h, widzę wolną drogę przed sobą to redukcja na 3, gaz i wyprzedzam go w kilka sekund. Nie wyobrażam sobie jazdy samochodem, który uniemożliwia mi taką operację. Walcz w ASO i nie daj sobie wmówić, że TTTM.

TD Pedro - 2013-07-04, 07:56

nie mogę tego sprawdzić u siebie bo ma skrzynię 6-biegową, dlatego zapytam jak to jest u Ciebie...
_Marcin_ napisał/a:
przy 65-70km/h mam odpowiednio: na 3 biegu 3000obr
_Marcin_ napisał/a:
Jadę na 5 za tirem 90km/h, widzę wolną drogę przed sobą to redukcja na 3, gaz i wyprzedzam go w kilka sekund.

- ile obrotów osiąga silnik po redukcji na III bieg przy prędkości 90 km/h i do ilu obrotów go podkręcasz w trakcie tego manewru wyprzedzania?

_Marcin_ - 2013-07-04, 08:53

TD Pedro napisał/a:

- ile obrotów osiąga silnik po redukcji na III bieg przy prędkości 90 km/h i do ilu obrotów go podkręcasz w trakcie tego manewru wyprzedzania?


Po redukcji na 3 przy 90km/h silnik ma ok. 4000 obr, wyprzedzanie kończę przy ok. 130km/h i wtedy obroty są w okolicach 6000. Generalnie przy wyprzedzaniu korzystam z zakresu 4000-6000 niezależnie od biegu. W tym zakresie Duster 1.6 4x2 naprawdę nie ma się czego wstydzić jeżeli chodzi o dynamikę, spokojnie może równać sie z dużo mocniejszymi samochodami (ale i cięższymi). Wcześniej miałem Scenica z turbo dieslem 100KM i Dusterem wyprzedza mi się dużo sprawniej i przyjemniej :)

Smogg - 2013-07-04, 14:19

_Marcin_ napisał/a:

Po redukcji na 3 przy 90km/h silnik ma ok. 4000 obr, wyprzedzanie kończę przy ok. 130km/h i wtedy obroty są w okolicach 6000.


I tutaj pięknie rysuje nam się różnica w zachowaniu samochodu ze skrzynią 5 i 6-biegową. Właściwie to mam wrażenie, że moim samochodzie po prostu na siłę do 5-biegowej skrzyni dołożyli"mini-jedynkę" i zmienili całą numerację o 1 w górę.
U siebie na trójce do 130km/h pewnie w ogóle bym nie doszedł, skoro przy 80km/h już mam 5000 obrotów.
Według Twojego opisu, takiego zachowania samochodu na trójce oczekiwałbym po "mojej czwórce", co jutro sprawdzę w trasie i postaram się opisać w weekend :)

_Marcin_ - 2013-07-04, 20:02

Smogg napisał/a:

Właściwie to mam wrażenie, że moim samochodzie po prostu na siłę do 5-biegowej skrzyni dołożyli"mini-jedynkę" i zmienili całą numerację o 1 w górę.

Jest dokładnie tak jak napisałeś, a nawet trochę gorzej ;) U Ciebie 4 bieg ma jeszcze mniejsze przełożenie niż u mnie 3. Patrząc na dane dotyczące przełożeń, ja na 3 biegu przy 130km/h mam 6100obr., a Ty na 4 biegu 6500obr. (6000 masz na 4 przy 120km/h). W dodatku u Ciebie 6 bieg ma przełożenie bliższe mojej 4-ce niż 5-tce.

Dar1962 - 2013-07-06, 15:03

to już taka uroda skrzyni szóstki ;-) dlatego, przed zamówieniem DD trzeba dokładnie przemyśleć sprawę pod kątem przyszłego użytkowania pojazdu i koniecznie odbyć jazdy próbne autami z obiema wersjami skrzyni. Pomijając jej charakterystykę, moim zdaniem szóstka biegi zmienia lżej i bardziej precyzyjnie.
TD Pedro - 2013-07-08, 00:19

kruczek111 napisał/a:
keikan napisał/a:

Bieg wchodzi bez problemu, ale to wycie silnika...brrrrrrr...



Wreszcie się ktoś się odważył :-) Gratuluje i dziękuję!
Trochę mała próba statystyczna

- "zachęcony" statystycznym argumentem :mrgreen: również dałem się skusić na podjęcie próby, i tak: rozpędziłem drakulkę do ok. 80 km/h, wrzuciłem luz by po chwili wrzucić "trójkę", przez chwilę (ok. 2 s.) czułem opór a następnie bieg wszedł bez problemu...
(u mnie wycia silnika nie było bo po wrzuceniu "trojki" nie puściłem sprzęgła tylko wróciłem do jazdy na poprzednim biegu :-P ...)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group