DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII
Dział techniczny - Luźny i nieprecyzyjny lewarek zmiany biegów
wid3l3c - 2013-11-25, 09:40 Temat postu: Luźny i nieprecyzyjny lewarek zmiany biegówSiemanko :)
Kilka lat temu, tata mojej narzeczonej wszedł w posiadanie Loganki 1.6 MPI.
Mnie od samego początku nie podobało się to jak działa lewarek zmiany skrzyni biegów.
Miałem okazję i wbiłem się pod auto by sprawdzić o co tak w ogóle chodzi, bo ostatnio jak zrobiłem mały kurs miałem wrażenie, że problem się pogłębił... no i co zauważyłem.
Przedtem pytanie do Was, czy u Was też lewarek lata jak żyd po pustym sklepie (na boki) i dopiero przy krawędzi czuć opór i można go wepchnąć na 1 lub 2?
Obecnie sytuacja wygląda tak, ze można się pomylić i zamiast 2 wbić 4.
Przechylam lewarek w lewą stronę - natrafiam na opór, do tego oporu(na luzie) włączy się 3 lub 4, potem przełamiemy opór i przesuniemy lewarek o 1 cm w lewo i włączymy 1/2.
To samo z 5/R tylko tam trzeba przesunąć o dodatkowe 3-4 cm.
Co znalazłem pod podwoziem:
Trochę to pogryzione...
A działa to tak:
Luz jest ogromny - ale pytanie, może to normalne?
Największy luz jest w miejscu połączenia z drążkiem co idzie do skrzyni, zdaję sobie sprawę, że luz musi być (takie rozwiązanie) - tylko czy nie jest za duży?
Jak pisałem, precyzja pozostawia trochę do życzenia.
Wykonuje się tam jakąś regulację? Nic nie ruszałem z uwagi na brak ewentualnych elementów zamiennych...
Pytanie, czy byłby ktoś skłonny (po weryfikacji) podrzucić jakiś zbiór schematów lub książki serwisowej, katalogu części, czegokolwiek najlepiej w wersji elektronicznej na PW ;)
Co by można było prześledzić konstrukcję auta oraz numery części - jest coś takiego?
Mechaników omijam szerokim łukiem i póki co wychodzi mi to na bardzo dobre
Pozdrawiam.laisar - 2013-11-25, 11:22
wid3l3c napisał/a:
Przechylam lewarek w lewą stronę - natrafiam na opór, do tego oporu (na luzie) włączy się 3 lub 4, potem przełamiemy opór i przesuniemy lewarek o 1 cm w lewo i włączymy 1/2.
To samo z 5/R tylko tam trzeba przesunąć o dodatkowe 3-4 cm.
Opis wygląda najzupełniej prawidłowo, więc nie wiem jak "można[by] się pomylić i zamiast 2 wbić 4"???
wid3l3c napisał/a:
Luz jest ogromny - ale pytanie, może to normalne?
To, że dopiero po pewnym odchyleniu lewarka z pozycji neutralnej czuć opór, jest normalne - zastrzeżenia można by mieć do luzu w samym gnieździe lewarka, gdyby było np wyrobione. Tyle że tego akurat na filmiku zbyt dobrze nie widać.
wid3l3c napisał/a:
zbiór schematów lub książki serwisowej, katalogu części
Naprawdę mnie to zastanawiało, bo u siebie jak i kilku innych autach - luzu w pozycji centralnej nie ma w ogóle albo jest dosłownie minimalny - ale widać ten typ tak ma.
Inna kwestia, że sama dźwignia jest bardzo długa i punkt obrotu jest osadzony bardzo nisko.
Właśnie o takiej precyzji myślałem, ale u nas w DU jest bardziej skomplikowane te przełożenie do skrzyni
Na filmie w poprzednim poście faktycznie nie widać, ale "luz" występuje wyłącznie w tulei na zdjęciu, przyglądałem się i od spodu, od góry - reszta wygląda idealnie.
Dzięki za linki będę szukał corrado - 2013-11-25, 12:20
laisar napisał/a:
Opis wygląda najzupełniej prawidłowo, więc nie wiem jak "można[by] się pomylić i zamiast 2 wbić 4"???
Dwójkę z czwórką można pomylić, gorzej jak się myli 3 z 4 - wtedy lepiej zmienić kierowcę
Cytat:
Przechylam lewarek w lewą stronę - natrafiam na opór, do tego oporu(na luzie) włączy się 3 lub 4,
Lajkonik - 2013-11-26, 12:43 Jak miałem UNO to raz pojawił mi się taki luz przy lewarku, że aż plastik tunelu zaczynał pękać. Okazało się, że odkręciło się mocowanie lewarka (fajnie to musieli zmontować w fabryce). Dokręciłem i nawet dodałem dodatkową śrubę (bo było miejsce) i więcej problemu nie miałem.corrado - 2013-11-26, 13:22 U mnie w Dusterze lewarek wygląda tak :
czyli nie da się tak łatwo wstawić tulejki jak w Loganie z filmiku, ale występuje ten sam problem.
Krystian67 - 2021-04-15, 17:09 Pytanie o lewarek. Chodzi raczej o dokera. Czy lewarek ma mieć fizycznie [luz] na boki. Jakoś od pewnego czasu stojąć na zmianę swiateł , dało mi w znaki to wyczuc. Jakieś 2-3 mm.
Nie pamiętam , czy tak było. Czy jest to element podlegający gwarancji. / regulacje itd w aso/.laisar - 2021-04-15, 17:50 Jw. - do pewnego stopnia TTTM, chyba że drgania są wyjątkowo duże, wtedy może to świadczyć o jakimś problemie.Krystian67 - 2021-04-15, 19:12 Moze dopiszę bo znikło słowo luz . Nie chodzi o drgania. Przepraszam.Kauris - 2021-04-15, 20:19 Co prawda w loganie, ale pewnego dnia macając biegi też mnie naszło pytanie "czy to od początku było takie luźne". Nie pamietam...laisar - 2021-04-15, 21:18
Krystian67 napisał/a:
Nie chodzi o drgania
Poprawiłem Twój poprzedni post i przeniosłem do właściwego tematu, ale niczego to nie zmienia w mojej odpowiedzi - trochę luzu jest normalne, bo to taka konstrukcja, ale jeżeli jest znaczny, to może oznaczać wyrobienie mechanizmu. Można próbować jakichś garażowych sposobów naprawy, wymienić na nową sztukę, albo po prostu... przyzwyczaić się.Krystian67 - 2021-04-17, 13:15 ok. Ale czy obejmuje to gwarancję . Taką jeszcze mam . Czy to też częśc ekplaatacyjna .laisar - 2021-04-17, 14:12 To zależy - od tego jak wielki jest to luz, humoru pracownika ASO i fazy Księżyca...