DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Obciążenie alternatora

WooojaS - 2013-11-27, 13:18
Temat postu: Obciążenie alternatora
Witam.

Musze założyć ogrzewanie na kipie. Jeden grzejnik daje jakieś 150W/12,5A obciążenia.. a myślę o założeniu jak nic 2. Jaki jest zapas na alternatorze bym nie rozwalił sobie akumulatora niedoładowaniem..

wojtek_pl - 2013-11-27, 14:25

Obawiam się, że za mały.
Wymieniłbym alternator na mocniejszy jeżeli miałbym takie zapotrzebowanie prądowe.

WooojaS - 2013-11-27, 14:46

Planowane obciążenie w zimie to jakieś 35A dodatkowo.

Pytanie - jaki alternator mi przypasuje i da większy prąd?

kali - 2013-12-02, 12:56

Wiesz 12,5x2 to 25 a nie 35. Altek się wyrobi tyle, że takimi nagrzewniczkami z allegro to nic nie nagrzejesz. Pociągnij tam jak normalnie przewody wodne i nagrzewnicę.
WooojaS - 2013-12-02, 13:06

Dojdzie oświetlenie, dodatkowe gniazdo zapalniczki... sądzę ze i 35A mogę przekroczyć. Nie mam miejsca by tam nagrzewnicę wstawić...
kali - 2013-12-02, 13:50

I podczas jazdy będzie ci oświetlenie działało? Stół operacyjny tam wstawiłeś, że tyle światła potrzeba. :lol: Ta jak ci pisałem alternator się wyrobi na biegu jałowym po włączeniu świateł i ogrzewania tylnej szyby, ( której ty nie masz a to żer dobre 20A) i dmuchawy na max 2 bieg bilans energetyczny jest jeszcze, na + .Więc ci się wyrobi. Tylko nie ogrzejesz paki tymi pseudo nagrzewniczkami z allegro. Za duża przestrzeń za mała moc. Paka duża więc nie ma problemu z wygospodarowaniem miejsca na płaską nagrzewnicę która zajmie miejsca tyle, co 5l bańka po oleju. ;-)
WooojaS - 2013-12-02, 14:02

nie, nie mam stołu operacyjnego ale wożę często różne rzeczy, różne gabarytowe, a po 2 auto mam de facto na gwarancji - więc tym bardziej odpada jakiekolwiek prowadzenie węzy wodnych.... Tylko el.
kali - 2013-12-03, 07:56

Jak chcesz twoje małpy twój cyrk. Zawsze możesz podjechać do firmy Harry i tam ci zamontują suche ogrzewanie postojowe na kipę. Gwarancji nie stracisz cena też nie powinna przekroczyć 3000zł. Myślę, że z montażem nie będzie więcej z jakież maleństwo o mocy 1-1,5KW powinno ci się zamknąć w kwocie 2500zł.
WooojaS - 2013-12-03, 08:07

I to już lepsza podpowiedź.
mendelmax - 2013-12-03, 09:22

No 300W mocy grzewczej zdecydowanie nie będzie odczuwalne w takiej przestrzeni. Eksperymentalnie możesz w domu na przedłużaczu podłączyć tam trzy 100W żarówki i zobaczyć czy będzie jakaś różnica. Moim zdaniem jak się podniesie temperatura o 1-2*C to będzie sukces.

Inna sprawa, że jest to bardzo nieekonomiczne rozwiązanie, bo jednak spalanie paliwa żeby wygenerować prąd, żeby znowu zrobić z niego ciepło to same straty.

W tym ujęciu chyba faktycznie tylko suche ogrzewanie postojowe ma sens.

WooojaS - 2013-12-03, 20:01

Jest jeszcze opcja - przetwornica na 230V jakieś 1kW i do tego farelka :]
mendelmax - 2013-12-05, 16:53

Rozumiem, że chodzi ci o to, żeby ciepło generować stratami na przetwornicy? :mrgreen:
WooojaS - 2013-12-05, 16:55

Hehehe, no ona by też trochę podgrzewała :)
kali - 2013-12-05, 19:44

WooojaS napisał/a:
Jest jeszcze opcja - przetwornica na 230V jakieś 1kW i do tego farelka :]

Chyba sobie jaja robisz. Skąd weźmiesz na to tyle prądu? Bo to jakieś 100A To już lepie sobie kup agregat prądotwórczy i podłącz ta farelkę.

wojtek_pl - 2013-12-06, 08:08

A może taką nagrzewnicę spalinową na propan-butan? ;-)
kali - 2013-12-06, 11:14

wojtek_pl napisał/a:
A może taką nagrzewnicę spalinową na propan-butan? ;-)

A o bezpieczeństwie takiego układu kolega pomyslał?

wojtek_pl - 2013-12-06, 11:45

A jak myślisz czemu tam jest ;-) ?
Jak już są proponowane absurdalne pomysły to czemu nie dać kolejnego? :lol:

Lukas87 - 2013-12-06, 12:41

kali napisał/a:
WooojaS napisał/a:
Jest jeszcze opcja - przetwornica na 230V jakieś 1kW i do tego farelka :]

Chyba sobie jaja robisz. Skąd weźmiesz na to tyle prądu? Bo to jakieś 100A To już lepie sobie kup agregat prądotwórczy i podłącz ta farelkę.


100A to tak jak byś rozrusznikiem kręcił nonstop :mrgreen: swoją drogą zostało jeszcze wabasto

kali - 2013-12-06, 13:44

wojtek_pl napisał/a:

Jak już są proponowane absurdalne pomysły to czemu nie dać kolejnego? :lol:

To może mały generator uranowy jak na sondach kosmicznych? Taki 500-1000W i do tego farelka. :lol:

Lukas87 Ogrzewanie postojowe robią dwie ogólnie znane firmy( a tych mnie znanych jest jescze parę i to w samej Europie ) Webasto a nie Wabasto i Eberspracher które cenie znacznie wyżej.

Karenzo - 2013-12-06, 14:57

kup se mini farelkę na wtyk do zapalniczki koszt 50 zł żadnych przeróbek !
WooojaS - 2013-12-06, 15:55

Ok, sprowadzam wątek na ziemie.

Jako, że dziś rękawiczki prawie przykleiły m się do drabiny na kipie, muszę coś tam wstawić.
Z braku czasu nie testowałem tych allegrowych farelek. Wiem, że muszę pokrywę uszczelnić, co by to ciepło nie spieprzało od razu.

kali - 2013-12-06, 20:39

Zawsze możesz wyjąc tylna szybkę i zrobić mały tunel na pakę i miec też z kabiny ogrzewanie
WooojaS - 2013-12-06, 21:42

Myślałem o takiej rzeczy, by zrobić otwór fi=80 i dac wentylator z regulatorem by dmuchać na kipe...
kali - 2013-12-06, 22:03

Otwór zostanie ci się na zawsze. A szybkę można włożyć na swoje miejsce. W to miejsce włoszysz jakiś wentylator na nadmuch. Tyle że zapachy z kipy dostają się do wnęrtza. Dla mnie z tym co robie to porażka.
mendelmax - 2013-12-07, 10:41

Jeśli by szybę zastąpić pleksą i w niej dać wentylator to zapachy nie powinny wracać. Wtedy grzejesz kabinę i to powietrze wywiewasz na tył, a stamtąd w atmosferę. Jest to jakieś wyjście.
WooojaS - 2013-12-07, 10:46

Chciałbym wam zwrócić jedną rzecz - mówimy o pickupie a nie o kombi!
mendelmax - 2013-12-07, 11:15

No ale to chyba masz szybę odzielającą kabinę od paki? Czy nie ma?
WooojaS - 2013-12-07, 11:18

Wiesz jak wygląda pickup? Szybę ma nad kipa. I jak ty widzisz rurę która idzie na zewnątrz auta od szyby w kipe? Nawet przy -20?
mendelmax - 2013-12-07, 11:22

A, bo ty nie masz hardtopa, teraz rozumiem.

No to pozostaje wariant wycięcia blachy do kabiny, to w sumie i tak mniej inwazyjne i tańsze niż ciągnąć tam jakieś nagrzewnice.

WooojaS - 2013-12-07, 11:27

No właśnie nie mam. Tylko przykryta paka.
WooojaS - 2013-12-12, 20:23

Plan jest, na dniach realizacja.

Nagrzewnica elektryczna z Peugeota.


Do tego wstawię 2 wentylatory i sadzę że bez najmniejszego problemu ogrzeje mi pakę.

Marek1603 - 2013-12-12, 21:38

A nie lepiej już coś w tym stylu http://allegro.pl/listing...+&search_scope=

Przynajmniej ma obudowę. Wstawiasz kilka i możesz nawet sekcjami włączać. Np. 6 gdy chcesz zagrzać, a potem zostawiasz 3 lub 4 do podgrzewania.

kali - 2013-12-12, 22:52

A skąd weźmiesz prąd do tego? Takie cuda mają około 1KW na mrozie przy włączonych wszystkich sekcjach a jest ich parę. Są montowane za nagrzewnicą w samochodzie. Więc ich moc bardzo szybko maleje ( a co za tym idzie pobór prądu,)bo to nagrzewnice PTC. Ich sterowaniem zajmuje się ECU silnika i / lub moduł komfortu. Ich włączenie jest obwarowane wieloma zmiennymi parametrami.
WooojaS - 2013-12-12, 22:55

Np jakimi? Prad prosto z alternatora, przez przekaźnik ew regulator pwm'a.
Każda sekcja osobno zalaczana.

kali - 2013-12-13, 07:57

Wystarczyło pogoglować i znaleźć. Te czynniki to temperatura silnika, wnętrza nastawa komfortu, czyli pozycja pokrętła ogrzewania, biegu wentylatora, obciążenia silnika napięcia akumulatora włączonych innych urządzeń i wydatku alternatora, który praktycznie we wszystkich autach klasy wyższej i średniej, pomału też nisze jest sterowany. Nie wspomnę o tym, że jest mierzona temperatura akumulatora.
WooojaS - 2013-12-13, 08:55

Tyle ze ja pomijam całą elektronikę... calutką.
Lukas87 - 2013-12-13, 09:33

WooojaS napisał/a:
Tyle ze ja pomijam całą elektronikę... calutką.


A wiesz o tym że takie podobne grzałki grzeją w twoim dci już w okolicy 0C w chwili załączenia wentylatora nagrzewnicy :?:

WooojaS - 2013-12-13, 09:39

tak wiem ;)

Tutaj, jak pisałem dorabiam całe sterowanie osobno, więc ja będę decydował kiedy i jak ma grzać.

kali - 2013-12-13, 10:16

WooojaS napisał/a:
tak wiem ;)

Tutaj, jak pisałem dorabiam całe sterowanie osobno, więc ja będę decydował kiedy i jak ma grzać.

Ja ci też pisałem posty wyżej SKĄD WEŻMIESZ PRĄD!!! Czy mam ci też przypomnieć tytuł twojego postu? :evil:

WooojaS - 2013-12-13, 10:20

No coż. Jak nikt nie wie ile ma alternator oraz jaki jest aktualny pobór w aucie, to włączę ją wpierw na 1/3 mocy będę obserwował co się dzieje.
kali - 2013-12-13, 11:35

Alternator ma 80A. Zainwestuj w voltomierz to będziesz wiedział ile jescze masz zapasu.
A skoro masz prawo jazdy to jak mniema podstawówkę skończyłeś, więc policz sobie z prawa Ohma, jaki masz aktualny pobór prądu w swoim samochodzie, bo któż to może wiedzieć oprócz użytkownika, jakie to masz odbiornik włączone. Nie zapominając o charakterystyce alternatora w funkcji jego prędkości obrotowej.

WooojaS - 2013-12-13, 11:38

Co mi da voltomierz? do mierzenia poboru jest potrzebny AMPEROMIERZ!
kali - 2013-12-13, 11:43

Odpowiedź wyżej prawo Ohma i spadek napięcia!!!
Nie ma wystarczającej produkcji prądu przez alternator to masz spadek napięcia tym większy im większy deficyt.
Ciągle bzdurzysz, że auto na gwaranci to gdzie zamontujesz ten amperomierz i te grube przewody. Potrafisz przeliczyć spadek napięcia na przewodach pod obciążeniem w zależności od długości? Czy na Felka oko?

mekintosz - 2013-12-13, 23:41

Może warto inaczej się zabrać do ogrzania kipy ? Na przykład rozważyć wpięcie się w system chłodzenia silnika , podobnie jak podgrzewa sie parownik LPG ? Zastosować niewielką nagrzewnicę z nadmuchem.. poprowadzić przewody w izolującej otulinie, by zminimalizować straty ciepła od silnika do bagażowej części samochodu ? Tylko w 1.5 dci taka pożyczka ciepła skutkować mogłaby wiecznym niedogrzaniem silnika oraz mrozem w kabinie kierowcy ;-(
laisar - 2013-12-14, 01:54

@WooojaS: Co najmniej do 2011 w dieslach montowano alternatory Valeo 125 A.

Tylko że koledzy mają słuszną słuszność - w tym przypadku grzanie paki prądem jest bez sensu.

Szkoda także roboty na bawienie się z podłączaniem do układu chłodzenia silnika - najrozsądniejsze rozwiązanie to chyba po prostu jakiś wariant wspomnianego ogrzewania postojowego.

Chociaż... taki turystyczny grzejnik na LPG też wydaje się bardzo w duchu dacii (; - tylko trzeba by może pomyśleć nad jakimś solidnym zabezpieczeniem go przed skutkami wypadku?


A z pomysłów odczapistycznych: układ wydechowy! (((: Oczywiście, nie bezpośrednio d; ale np wykorzystując płaszcz powietrzny - coś takiego wydaje się dość proste do zrobienia. Tylko nie będzie działało na postoju... (A jakiś wkład kumulacyjny to już raczej przesada).

boboo - 2013-12-14, 07:20


kali - 2013-12-14, 22:46

Boboo powyższe zdjęcie przedstawia instalacje gazową a nie ogrzewanie. Wiec, po co to wstawiłeś?
Grzanie paki mocą 300w miałoby sens gdyby działało to 24h wtedy mimo strat dałoby się uzyskać temperaturę powyżej 0 przy niedużych i średnich mrozach. Natomiast jazda dorywcza i włączanie tego jest bez sensu. Grzanie prądem ma sens, ale tu dochodzimy do potrzeby posiadania czegoś o mocy około 1kW, więc prądu na to nie będzie. Ogrzewanie postojowe to koszty. W dalszym ciągu uważam, że należałoby wstawić nagrzewnicę wodną, która w żaden sposób nie uszczupli zasobów kabiny, bo ta jest mała a nagrzewnic jest taka sama jak w zwykłym sednie czy kombi, a kubatura znacznie mniejsza. Więc tym samym nagrzewanie szybsze. Tu też nie ma, co się oszukiwać z mocą alternatora, bo dzisiejsze 125A jest warte tyle, co wczorajsze 90 może 100A. Bo dziś podaje się moc maxymalną alternatorów a nie trwałą trzeba też wziąć po uwagę, że ta moc zostanie osiągnięta przy prędkości obrotowej alternatora około 8000. Oczywiście są samochody, które mają drugi alternator tylko na potrzeby ogrzewania elektrycznego.

WooojaS - 2013-12-14, 22:58

Więc pozostaje czekać na koniec gwarancji, bo jak przeciągnąć przewody zasilające to nie byłby żaden problem (nawet serwis się nie doczepi do tego), tak przewody wodne już nie przejdą....

Wiem kali, że elektryczna nagrzewnica Ci strasznie nie pasuje, ale ja testowo podłącze ją na kablach 6mm2 i sprawdzę jak to się będzie miało do reali... Pomierzę spadki i pobory.. nagrzewnica za 25zł nie zaboli mnie jak wyląduje w garażu na kupce złomu...

mendelmax - 2013-12-15, 23:18

A jakiej mocy jest ta nagrzewnica?

Pokombinuj też trochę nad ociepleniem paki, żeby straty minimalizować.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group