DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Jakie doładowanie turbosprężarki 1.5DCI w K9K 796

corrado - 2013-12-21, 19:47
Temat postu: Jakie doładowanie turbosprężarki 1.5DCI w K9K 796
witam,
Chciałbym wiedzieć ile ma pompować turbosprężarka w 1.5DCI 86KM silnik - k9k 796. Muszę namierzyć co niedomaga .
Po wymianie filtra powietrza coś mi osłabł silnik, jakoś tak nie ciągnie jak wcześniej, niby nie ma żadnych błędów po podłączeniu przez ELM 327 i Torque.

Nie widzę żadnych dziur w dolocie do turbospr. ale może coś mi umknęło uwadze.
Poza tym przydałyby się też jakieś wartości nominalne np. MAF - mass air flow , bo przepływomierz też wypadałoby mi sprawdzić , może on po czyszczeniu coś niedomaga.

Pytanie kieruje przede wszystkim do Laisara lub innych osób o zacięciu technicznym ;)

CHyba że ktoś zna inny dobry soft który po wrzuceniu silnika na drodze zbada zrobi logi i później się zanalizuje co niedomaga.

W necie znalazłem takie coś
In the wake of the 70hp 1.5 dCi engine, the 85hp unit is now available on Logan and Logan
MCV, thus enriching the range of Dacia’s diesel powertrain packages. Developing peak
power of 85hp at 3,750rpm, it uses – like the 70hp version – a second generation common
rail direct injection system, which compresses only the amount of fuel that is strictly
necessary. It is characterized by the turbocharger’s absolute boost pressure of 2.3 bars – 0.4
higher than for the 70hp engine.

Czy pompuje aż 2.3 bara ? to ile ma się pokazać w boost w TORQUE ? - 2.3 bara ?

johnson - 2013-12-22, 09:45

Takie malutkie turbo napombowałoby raz 2.3 bar a potem byłby tylko żelazny deszcz:) w tekście jest mowa o "absolute" boost pressure. Od tego 2.3 należy odjąc 100 kPa i wyjdzie realne 1.3, wiem że clio II 1.5 dci 100km miało ciśnienie 1.25.
Nigdy nie logowałem dynamicznie Renault DCi ale w tdi bardzo fajnie szło to zrobić i można było śledzić doładowanie zadane, osiągane itd.

corrado - 2013-12-22, 10:51

Aha. No tak też myślałem , czyli przy założeniu atmosferycznych 100kPa wyciągnie ciśnienie doładowanego powietrza maksymalnie 2.3bara ... U mnie w "golfiarzu" też było coś koło 1.3bara

A masz kolego może schemat elektryczny do Logana MCV/ Dustera bo muszę pomierzyć te przynajmniej przepływomierza , mam referencyjne wartości a nie wiem które piny pomierzyć.
Ten Torque na Androida coś niby pokazuje ale czasem się zacina i nie ma wszystkich danych realtime.
A przy okazji , ten "Torque" czyli moment obrotowy w TORQUE to powinien mi wskazać "na równej drodze i bez podmuchów wiatru " :lol: coś koło 200nM przy ok.2tys obrotów ? :mrgreen:

johnson - 2013-12-22, 12:10

nie mam niestety :( może poszukaj na necie autodaty, tam były takie informacje
corrado - 2013-12-22, 18:31

Udało mi się pojeździć trochę z tym TORQUE i wg niego Boost wyszedł maks. ok 1.2bara. a moment obrotowy wyszedł max 113,4nM przy 1116rpm. Dziwne że taki niski.
Co dziwne gdy włączyłem ten track recorder to air ambient temperaturę pokazywał -40st ( na minusie! ). Czy czujnik padnięty - nie mam błędów :roll:

d3mol3k - 2013-12-23, 00:02

Przeglądam właśnie dodaną do instrukcji i schematów pozycję odnośnie silnika dci z osprzętem delphi a tam na stronie 14-66 widnieje wartość - 40 stopni pod pozycjami:

Coolant temperature sensor oraz Air temperature sensor a także Diesel temperature sensor

corrado - 2013-12-23, 00:14

d3mol3k,
W którym dokumencie to znalazłeś odnośnie temperatury powietrza otoczenia ? Nie za bardzo rozumiem o co Ci chodzi.
mój silnik ma sterownik ECM 1.2.
- 40 stopni : taka wartość jest podawana fabrycznie ?! :roll:
Coolant temp. sensor podaje temp OK.
Temp Paliwa też miała sensowne wartości.

corrado - 2013-12-23, 12:55

No niestety dzisiaj nadal pokazywał -40st celsjusza, czasem w porywach -39st C.
O co chodzi ? :roll:

Może ktoś sprawdzić u siebie ?
Ja sprawdzam to u siebie w TRACK RECORDER pluginie do TORQUE.
... przy okazji może ktoś zmierzy wartość maks. TORQUE ( momentu obrotowego ), bo u mnie coś mało pokazuje :(

d3mol3k - 2013-12-23, 23:33

Chodzi mi o te temperatury:
corrado - 2013-12-26, 08:08

Aha, czyli widocznie taki czujnik tworzy opór na -40st
Trzeba zmierzyć, tylko nie moge nigdzie znalezc w ktorym jest miejscu - czy jest zintegrowany w przepływomierzu ? :roll: silnik k9k 796

No i wielka prośba , czy możesz wrzucić ten plik z osprzetem DELHPI m.in.k9 k790 do Dacii na inny serwer ? niepłatny ? :-(

corrado - 2013-12-27, 16:41

No i co z tym pomiarem temperatry zewnętrznej w dolocie ? po ang. np. IAT

Czy ktoś może sprawdził ile u siebie się wyświetla ?

I gdzie jest ten czujnik w 1.5dci ? czy jest w przepływomierzu? :roll:

mendelmax - 2013-12-28, 16:47

corrado, nie wiem jak w Dacii, ale w innych autach jak się bawiłem takimi ogólnodostępnymi interfejsami to też potrafiły cudaczne wyniki wychodzić, zwłaszcza z IAT i TPS.
Najlepiej jest dorwać kogoś z takim samym autem i porównać te parametry w tym samym momencie, bo może się okazać, że ECU interpretuje dane IAT w inny sposób, niż robi to ten programik i dla niego te dane są już prawidłowe. Taka metoda jest moim zdaniem najpewniejsza.

Inna sprawa, że skoro opór jest maksymalny to może zwyczajnie jakiś kabelek się odłamał, lut ukruszył albo odpięła się wtyczka. Spróbuj zlokalizować ten czujnik i poruszać kabelkami po drodze do ECU.

mekintosz - 2013-12-28, 21:07

1.5 dci 68 KM, wedlug Torque parametr Vacum min -1,9 max 12, 7 in/Hg. Tyle udało mi się dziś odczytać z mojego silniczka. Mam nadzieje, że cokolwiek to pomoże autorowi wątku :-)
corrado - 2013-12-28, 22:18

Aha, dzięki chłopaki za pomoc.
Dane Mekintosza vacumm to chyba ciśnienie atmosferyczne.
U mnie ta temp. W dolocie pokazuje się w track record (plugin ) Torque pro.
Ale domyślam się że coś może być na rzeczy z tym czujnikiem bo właśnie dacia zaczęła gorzej się zbierać ostatnio. Przyznam się że czyscilem pudło filtra powietrza i może coś się uszkodził wtedy.

mekintosz - 2013-12-28, 22:45

.. zatem pod jakim parametrem znajde ( jeżeli znajde ) ciśnienie doładowania ?
Lukas87 - 2013-12-29, 09:01



Najlepiej od 3:40min widać Engine_Boost_pressure wyrażone w mBar a filmik był nagrywany na biegu jałowym silnik 1.5dci 85KM

corrado - 2013-12-29, 09:11

Tak jak ustaliliśmy maxymalne ciśnienie doładowania wynosi 1.2Bara i tyle mi się pokazuje w TORQUE przy pełnym gazie, także jest ok.

Pozostała kwestia temperatury zewnętrznej która u mnie ciagle wyswietla się -40st C . Ale to może taka uroda tego ELM327, bo w tym filmiku jest za to COOLANT TEMP. -40st C :roll: ...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group