DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Przegląd mediów o Dacii - Test Dacia Duster 1,5 dci 110 4×4 Prestige

maciek - 2014-12-03, 20:26
Temat postu: Test Dacia Duster 1,5 dci 110 4×4 Prestige
[TEST] Dacia Duster 1,5 dci 110 4×4 Prestige
BY MACIEJ KUKIEŁKA · GRUDZIEŃ 8, 2014




Kiedy w 2010 roku Duster trafił do sprzedaży chyba nikt nie spodziewał się tego, że będzie najczęściej wybieranym SUVem w Polsce, praktycznie powtarzając w ten sposób sukces Nissana Qashqai-a. W 2014 przeprowadzony został facelifing poprawiający niedoskonałości pierwszej wersji rumuńskiej terenówki.

Czym jest Duster?

Jest to budżetowy SUV segmentu C. Miałem napisać Crossover, lecz po jazdach testowych, z pełną odpowiedzialnością mogę go nazwać terenówką. Zresztą wygląda jak terenówka z napompowanymi nadkolami z prześwitem 21 cm. Robi dobre pierwsze wrażenie.



Czy jest naprawdę budżetowy?

Tak. Ceny zaczynają się już od 39 900 zł za najprostszą wersję Duster i kończą na 80 000 zł za tę najbogatszą z silnikiem diesla, napędem 4×4 i ze wszystkimi akcesoriami dodatkowymi. Swoją „budżetowość” samochód pokazuje po jakości plastików, z których wykonane są m.in. deska rozdzielcza i obudowa kluczyka. Może są ładne, ale są też podatne na zarysowania. Jeśli miałbym kupić Dustera dla siebie nie wybrałbym oryginalnych dywaników, a szukałbym jakichś nieoryginalnych lub wybrał welurowe. Zaoszczędzono również na możliwościach ustawienia kierownicy. Można regulować tylko jej wysokość, co może przeszkadzać niektórym kierowcom. Ponadto Dacia we wszystkich swoich modelach oferuje trochę archaiczny sposób regulacji wysokości świateł poprzez linkę. W dziwnym miejscu umieszczono też joystik do regulacji lusterek bocznych – pod dźwignią hamulca ręcznego. Nieciekawie wygląda też wygłuszenie samochodu. Jazda z prędkościami autostradowymi będzie uciążliwa dla uszu.

Duster (15)

Były wady a może jakieś plusy?

Największym plusem Dustera jest nowe, przyzwoicie wyglądające wnętrze. Sterowanie szybami nareszcie jest na drzwiach bocznych zamiast w konsoli centralnej. Pojawiły się także nowe schowki oraz eleganckie zestawy zegarów. Mojemu pasażerowi bardzo pasował wygodny fotel. Miejsca z tyłu jest dostatecznie dużo. Myślę, że kolejnym plusem jest system multimedialny MediaNav. Kosztuje 1990 zł, a oferuje 7-calowy ekran, nawigację, radio, USB, AUX, BT. Brak w nim odtwarzacza CD, co jednak nie stanowiło dla mnie problemu. System audio gra poprawnie. Zaskoczyła mnie szybko i sprawnie działająca klimatyzacja, której regulacja jest niestety jedynie manualna. Kolejnym plusem są duże lusterka boczne pomagające w manewrowaniu. Dodatkowym luksusem Dustera są dwa wyjścia 12V i maska podnoszona na teleskopach.



Wyjedziesz nim w teren?

Zdecydowanie tak, a emocje, które dostarczy ci Duster będą tylko pozytywne (oczywiście jak nie przesadzisz i nie rozbijesz się o drzewa w lesie albo nie spadniesz z hałdy ). Duster ma kilka zalet, które są przydatne w terenie, mianowicie prześwit wynoszący około 210 mm, krótkie zwisy (822/820 mm), bardzo przyzwoite kąty najazdu (30 stopni) i zjazdu (36 stopni). Przejechałem nim ponad 100 km po polnych ścieżkach i grząskim piachu i jedynym czego nie udało mi się dokonać był wjazd pod piaskową górę, z którą bez problemu poradziłyby sobie dobrze przystosowane terenówki. Silnik diesla w połączniu z krótką skrzynią zastępującą reduktor doskonale radzi sobie w tym samochodzie. Spalania w terenie nie liczyłem, ale trzeba wziąć pod uwagę, że będzie na poziomie 10 l/100 km i więcej.



A co z jazdą poza terenem zabudowanym?

Silnik 1,5 dCi 110 KM z napędem 4×4 posiada krótsze przełożenia biegów niż wersja 4×2, przez co jazda z prędkością autostradową może okazać się trochę za głośną. Wpływ na to ma duży współczynnik Cx równy 0,42 oraz szum opon. Najprzyjemniej prowadziło mi się go z prędkością około 90 km/h. Jeśli miałbym wybierać podróż autostradą lub ekspresówką ustawiłbym tempomat na prędkość 110 km/h. Dalsze zwiększanie prędkości spowoduje znacznie większe spalanie oraz hałas w samochodzie. Do szybkiej jazdy nie zachęca również mało precyzyjny układ kierowniczy oraz przechylające się nadwozie. W czasie dłuższej jazdy może przeszkadzać brak miejsca na prawe kolano. Zawieszenie sprawdza się na wszelkiego rodzaju dziurach i nierównościach, których nie brakuje na polskich drogach. Spalanie w trasie zanotowałem na poziomie 5,8 l/100 km.

Duster (23)

Duster w mieście?

Dzięki temu, że przednia szyba jest praktycznie postawiona pionowo, a w samochodzie siedzimy wysoko więc widoczność jest bardzo dobra. Z kolei patrzenie w tył jest ograniczone. Przydałaby się kamera cofania, której niestety nie ma nawet w opcji do systemu MediaNav. Duże lusterka boczne w pewnym stopniu starają się nadrobić braki. Duży prześwit i dobre kąty natarcia pozwalają na podjeżdżanie pod wysokie krawężniki. W ruchu miejskim Duster spalał 7 l/100 km.

Duster (3)

Co z bagażnikiem?

W wersji 4×2 bagażnik zmieści do 475 l a w wersji 4×4 do 408 litrów, co jest spowodowane tym że zawieszenie i przełożenie napędu zabrało 67 l miejsca bagażowego. Po rozłożeniu tylnych siedzeń będziemy mieli do dyspozycji już 1570-1636 litrów. Co ciekawe w wersji 4×4 podłoga po rozłożeniu jest płaska. Tylna kanapa jest dzielona 1/3 – 2/3. W wersji ph II nie znajdziemy już rolety, na która bardzo narzekali właściciele Dusterów. Teraz mamy do dyspozycji pokrywę dzieloną na dwa, która zasłania nam bagaże.



Czy kupiłbym testowanego Dustera?

Jeśli byłbym rolnikiem, wędkarzem, leśniczym, budowlańcem, mieszkał w lesie lub przy drogach ostatniej kategorii odśnieżania to tak. Ceny Dustera zachęcają do odwiedzenia salonu, ale po chwili może okazać się, że twoja wersja będzie kosztować co najmniej 51 900 zl i więcej. Podstawowa wersja niczego ciekawego sobą nie oferuje. Wybór zaczyna się co najmniej od wersji Ambiance. Jeśli miałbym wybierać zastanawiałbym się nad wersją Laureate lub Prestige. Warto wybrać system Media Nav z mapami Polski lub Europy oraz tempomat. Miłym dodatkiem są również podgrzewane siedzenia i skórzane fotele. Wybierając Dustera z napędem 4×4 zaoszczędzimy co najmniej 20 tys. zł w stosunku do konkurencji.

Testowana wersja: Prestige 1,5 dCi 110 4WD z pakietem Adventure (osłona rurowa zderzaka przedniego, dodatkowe progi, dywaniki gumowe)

Cena: 79 000zł.

Fot: Maciej Kukiełka, Rafał Lipiński

Test i Galerie znajdziecie:
http://www.test.auto.pl/t...0-4x4-prestige/

andzrej02 - 2014-12-04, 09:02

Dobry test,szczególny plus za zdjęcia, i dodatkowo ładny samochód :-D
maciek - 2014-12-04, 16:52

Dzięki za odnalezienie błędów.
fotorobart - 2014-12-04, 21:54
Temat postu: Re: Test Dacia Duster 1,5 dci 110 4×4 Prestige
maciek napisał/a:
Test Dacia Duster 1,5 dci 110 4×4 Prestige
Obrazek
http://www.test.auto.pl/t...0-4x4-prestige/


jeśli coś pominąłem dopisze :)


http://moto.wp.pl/kat,511...,wiadomosc.html


sądząc po zdjeciach mowa o tym samy aucie :D

maciek - 2014-12-04, 22:20

^^ TAK ;-)
Dacia od Renault Polska

fotorobart - 2014-12-05, 08:54

cyt." Testowana wersja: Prestige 1,5 dCi 110 4WD z pakietem Adcenture (osłona rurowa zderzaka przedniego, dodatkowe progi, dywaniki gumowe)

Cena: 76 250zł."


za tyle to ja chętnie kupię takie auto :-P
skąd taka cena?
wg katalogu:
77 550 ZŁ Z VAT bez podgrzewanych foteli ....+3 613 zł za Pakiet Adveture.
największy maksymalny rabat 4% .... :-P

maciek - 2014-12-05, 22:36

poprawiłem ;-)

eplus - 2014-12-06, 07:14

A czytałeś drobnym drukiem na dole po lewej, że to cena z opcjami bez akcesoriów? :mrgreen: :?:
OFF - co do tego Macana Porsche - ekstra widoczna navi w tablicy. Ciekawe, czy ma ekran dotykowy i czy trzeba go dotykać przez dziurę w kółku kierownicy? Mam nadzieję, że tylko powiela obraz z centralnego ekranu na konsoli. :-D :-D :-D

fotorobart - 2014-12-06, 08:53

no tak, pakiet bardzo tanii... :mrgreen:
w sumie to od wczoraj bez znaczenia, zamówienie poszło

Dominus - 2014-12-08, 21:48

maciek, jak oceniasz obecność zamontowanych progów ze stali nierdzewnej w tym testowanym modelu? Wygodniej się wsiada/wysiada?
maciek - 2014-12-09, 21:19

Oczywiście że przeszkadza w codziennym używaniu samochodu.
fotorobart - 2014-12-10, 07:51

maciek napisał/a:
Oczywiście że przeszkadza w codziennym używaniu samochodu.

w jakim sensie przeszkadza?

wojtek_pl - 2014-12-10, 10:49

Generalnie progi w Dusterze bardzo przeszkadzają przy wsiadaniu bo trzeba duży krok do środka zrobić i ciężko nie pobrudzić sobie nogawki o progi fabryczne. Dlatego np. BARDZO mi się podoba nowy Forester bo ma takie "progi" otwierane razem z drzwiami i nie brudzi się spodni o nic.

A te dodatkowe jeszcze bardziej poszerzają próg i komplikują wsiadanie. I nie wyglądają na wystarczająco solidne aby można było na nich stanąć. IMHO tylko "ozdoba".

fotorobart - 2014-12-10, 11:06

wojtek_pl napisał/a:
Generalnie progi w Dusterze bardzo przeszkadzają przy wsiadaniu bo trzeba duży krok do środka zrobić i ciężko nie pobrudzić sobie nogawki o progi fabryczne. Dlatego np. BARDZO mi się podoba nowy Forester bo ma takie "progi" otwierane razem z drzwiami i nie brudzi się spodni o nic.

A te dodatkowe jeszcze bardziej poszerzają próg i komplikują wsiadanie. I nie wyglądają na wystarczająco solidne aby można było na nich stanąć. IMHO tylko "ozdoba".

Wytrzymują nacisk 110kg, więc dlaczego nie można na nich stanąć? za blisko samochodu i stopa nie mieści się tam?

Dominus - 2014-12-10, 11:10

Nie 110kg.
Po 95 kg na stronę (czyt. na wspornik) a całość 180kg
Informacja z instrukcji montażu, a nie z katalogu z dacia.pl

fotorobart - 2014-12-10, 11:11

95kg to i tak powinno wystarczyć na "dużego chłopa" :mrgreen:
wojtek_pl - 2014-12-10, 11:59

Tyle to na małego chłopa...
Dla mnie nie wystarczy. A jak jeszcze ubranie założę... :lol:

Innymi słowy "ozdoba"...

Dominus - 2014-12-10, 15:17



Na postawienie nogi miejsce chyba jest. Tylko jak z wygodą wsiadania/wysiadania.

maciek - 2014-12-10, 15:34

fotorobart napisał/a:
maciek napisał/a:
Oczywiście że przeszkadza w codziennym używaniu samochodu.

w jakim sensie przeszkadza?


wojtek_pl napisał/a:
Generalnie progi w Dusterze bardzo przeszkadzają przy wsiadaniu bo trzeba duży krok do środka zrobić i ciężko nie pobrudzić sobie nogawki o progi fabryczne. Dlatego np. BARDZO mi się podoba nowy Forester bo ma takie "progi" otwierane razem z drzwiami i nie brudzi się spodni o nic.

A te dodatkowe jeszcze bardziej poszerzają próg i komplikują wsiadanie. I nie wyglądają na wystarczająco solidne aby można było na nich stanąć. IMHO tylko "ozdoba".


potwierdzam, tym samochodem też jeździła osoba niepełnosprawna i było trochę problemy przy wsiadaniu i wysiadaniu

Dominus napisał/a:
Nie 110kg.
Po 95 kg na stronę (czyt. na wspornik) a całość 180kg
Informacja z instrukcji montażu, a nie z katalogu z dacia.pl


przetestowane, wytrzyma ;-) podczas postoju tak i podczas jazdy, relingi też wytrzymują ;-) dla fanu i młodym osobom polecam, Kangurka nie polecam jest kiepskiej jakości ;) i zmiesza kąty z przodu

Dominus - 2014-12-10, 15:46

maciek napisał/a:

Dominus napisał/a:
Nie 110kg.
Po 95 kg na stronę (czyt. na wspornik) a całość 180kg
Informacja z instrukcji montażu, a nie z katalogu z dacia.pl


przetestowane, wytrzyma ;-) podczas postoju tak i podczas jazdy, relingi wytrzymują ;-) dla fanu i młodym osobom polecam, Kangurka nie polecam jest kiepskiej jakości ;) i zmiesza kąty z przodu


Chyba progi miałeś na myśli nie że relingi wytrzymują.

Kąt się zmniejsza zgadza się. Ja osobiście mam to orurowanie tylko wersja dla ELIA (czyli z kołami, a nie napisem Duster -> jak w sygnaturce)
Co do jakości to tak nie uważam, kawał rury jak chyba każdej, dobrze że jest przymocowane stabilnie a nie odbija się górna cześć o zderzak

maciek - 2014-12-10, 16:26

relingi ;) za coś trzeba się złapać podczas jazdy ;-)
jakość montażu Kangurka dla mnie kiepski, widać rdze na elementach montażowych. Również było to trochę porysowane .

Dominus - 2014-12-10, 16:35

Aaaaa nie zrozumiałem. Teraz już wiem w jaki sposób były one testowane... nieźle :mrgreen:

U Mnie jak na razie z elementami montażowymi (te co wchodzą w grill) jest ok, a rysy na chromie, cóż na takim elemencie tego chyba nie da się uniknąć, ale nie są one widoczne , tylko jak obejrzymy taki element bliżej (przynajmniej u Mnie)

maciek - 2014-12-10, 16:47

Duster ma ciężkie życie z dziennikarzami ;) stąd pewnie te rysy
zresztą wystarczy się wpatrzyć w te zdjęcie :

okolice światła przeciwmgielnego porysowane plastiki i lakier. Może jak wejdę na stary komputer znajdę jakieś zdjęcia.

DD - 2014-12-15, 20:43

"Ceny zaczynają się już od od 39 990 zł za najprostszą wersję Duster" - 2 razy "od" i podrożyłeś golasa o 90zł ;-) .
maciek - 2014-12-17, 21:54

jak mi ktoś powie że Captur jest konkurentem Dustera wyśmieje w twarz. Duster jest 10000000 razy lepszy do Captura.
wojtek_pl - 2014-12-18, 09:43

Captur to ta sama klasa co Sandero Stepway.

PS. I nie wiem czy ktokolwiek w Polsce to kupi...

- Czym jeździsz ?
- Kapturem...



laisar - 2014-12-18, 10:09

http://left-lane.com/euro...ll-suv-segment/

http://left-lane.com/euro...renault-captur/

http://left-lane.com/euro...a/dacia-duster/

maciek - 2014-12-18, 11:16

Jednak ktoś to kupuje.
http://carmarket.com.pl/r...send=Poka%C5%BC

Miejsca jest mniej niż w Twingo III. Idealne auto dla działkowicza - singla ;-)

Cav - 2014-12-18, 18:03

wojtek_pl napisał/a:
Captur to ta sama klasa co Sandero Stepway.


Ale auto wyraźnie mniejsze w środku.
Za to kosztujące więcej niż Duster, albo przynajmniej podobnie.
Do Sandero nie ma porównania.

Ale babom podoba się bardziej, bo wybajerzone.

maciek - 2014-12-18, 18:27

zalety: dobre wyciszenie przy prędkościach autostradowych, dobre audio, Dziewczynom się podoba, ciągle się spoglądały na mieście ;-)
wady: silniki benzynowe - :-( TCE 90 za słabe TCE120 ma durną skrzynie - za długo myśli) ciasnota w środku, a jak się przesunie tylną kanapę by powiększyć miejsce na bagaż brak miejsca na nogi w drugim rzędzie.
Jak ja się ciesze ze to nie ja piszę test Captura :-D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group