DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Multimedia i elektronika - Wzbudzenie MN(E) po nacisnieciu pilota.

shrek - 2018-06-17, 18:57
Temat postu: Wzbudzenie MN(E) po nacisnieciu pilota.
Wzbudzenie MN(E) po nacisnieciu pilota.
Dosc fajna sprawa dla tych, ktorzy maja kamere cofania i czesto korzystaja z nawigacji.
Po przycisnieciu przycisku otwierania drzwi MN(e) budzi sie do zycia, po to by po wejsciu juz do auta byla gotowa do uzycia.
Po wylaczeniu silnika i wyciagnieciu klucza ze stacyjki wylacza sie. Kolejne przekrecenie klucza zalancza MN(E)
Filmu jeszcze nia ma, bo niestety nie zdazylem poskladac auta, ale wszystko dziala.

Potrzebne materialy to :
-przekaznik 2 szt
-dioda 1N4007 1 szt ( łacznie 3 sztuki -w tym 2 równolegle z przekaźnikami w celu eleimancji stanów nieustalonych)

Schemat:



Filmik jak to dziala.




edit: podmiana schematu+dodanie filmu

jas_pik - 2018-06-17, 19:15

Gratulacje :)
Jesteś lepszy od DerBaum-a bo on tylko publikuje filmiki ale nie podaje jak to zrobić :)

polon18 - 2018-06-17, 21:24

Dolutuj jeszcze równolegle do cewek przekaźników diody podłączone równolegle. Eliminuje to Stany nieustalone i generację wysokich impulsów napięcia generowanych przez cewkę przekaźnika
Jest to ważne przy połączeniach pod UCH (ogólnie też)

Pomysł naprawdę fajny

Dymek - 2018-06-18, 08:40
Temat postu: Re: Wzbudzenie MN(E) po nacisnieciu pilota.
shrek napisał/a:
Dosc fajna sprawa dla tych, ktorzy maja kamere cofania i czesto korzystaja z nawigacji.

Ale że co? Normalnie włącza się za długo? Mam kamerę cofania i zawsze zaczynam jazdę od cofania i MNE jakoś się zawsze wyrabia po przekręceniu kluczyka. Dźwięku z radia jeszcze nie ma, ale obraz z kamery już widzę.

shrek - 2018-06-18, 08:45

Tzn. ze jak wchodzisz do auta to wyswietla godzine?
U mnie potrzeba ze 30 sek. do uruchomienia i jak wrzucam wsteczny to radio jest jeszcze na logo.

Dymek - 2018-06-18, 09:31

shrek napisał/a:
Tzn. ze jak wchodzisz do auta to wyswietla godzine?

Nie, MNE startuje normalnie, dopiero po kluczyku. Nie mierzyłem czasu do odpalenia kamery, ale najwyraźniej dla mnie jest on wystarczający.
A ten 4 PIN UCH czym normalnie steruje?

paul7 - 2018-06-18, 13:50
Temat postu: Re: Wzbudzenie MN(E) po nacisnieciu pilota.
shrek napisał/a:
Wzbudzenie MN(E) po nacisnieciu pilota.
Dosc fajna sprawa dla tych, ktorzy maja kamere cofania i czesto korzystaja z nawigacji.
Po przycisnieciu przycisku otwierania drzwi MN(e) budzi sie do zycia, po to by po wejsciu juz do auta byla gotowa do uzycia.
Po wylaczeniu silnika i wyciagnieciu klucza ze stacyjki wylacza sie. Kolejne przekrecenie klucza zalancza MN(E)
Filmu jeszcze nia ma, bo niestety nie zdazylem poskladac auta, ale wszystko dziala.

Pewnie masz rozpracowane UCH, jakie jeszcze sygnały z niego wychodzą?

shrek - 2018-06-18, 15:11

Co cie interesuje?
Pinout jest tu.
http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=11906

paul7 - 2018-06-18, 19:03

shrek napisał/a:
Co cie interesuje?
Pinout jest tu.
http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=11906

No super wcześniej tego nie widziałem. Dzięki.
Rozumiem , ze część jest sygnałów z czujników , a część wyjściowych.

shrek - 2018-06-18, 19:10

paul7 napisał/a:
... a część wyjściowych.


i wejsciowych.

paul7 - 2018-06-18, 20:32

shrek napisał/a:
paul7 napisał/a:
... a część wyjściowych.


i wejsciowych.

No właśnie. Ale pomysł miałeś świetny, ze wzbudzaniem kamery.

shrek - 2018-06-18, 20:37

W sumie to juz dawno chcialem to zrobic, ale jakos czasu nie bylo.
No i tydzien temu to kolega jas_pik mnie zmotywowal.

jas_pik - 2018-06-18, 20:40

shrek napisał/a:
jas_pik mnie zmotywowal.

Od kiedy namolne molestowanie fachowca od spraw trudnych i zawiłych oraz cudów to motywacja :)
Mnie tez kilka osób pytało sie o rozwiazania ale ja z przkaźników jestem cienki a wiedziałem że bez nich się nie obejdzie dlatego uderzyłem do kogoś kto wie jak to rozwiązać

paul7 - 2018-06-19, 08:40

Przekaźniki są bardzo wdzięcznym materiałem dla automatyki. Pierwsze "komputery" właśnie startowały na przekaźnikach.
Dymek - 2018-06-19, 09:47

A można jednak poprosić o szersze wyjaśnienie?
Nadal nie wiem czym fabrycznie steruje ten PIN4 UCH, bo z opisu pinologii nie wynika jednoznacznie.
Rozumiem, że na PIN4 UCH pojawia się napięcie (czasowo czy na stałe?) po otwarciu drzwi pilotem i to napięcie wybudza MN poprzez przekaźnik? Interesuje mnie w jakim celu po włączeniu stacyjki podawane jest 12V przez ten przekaźnik na PIN4 UCH? Czy to jest zdrowe dla UCH i czy PIN4 UCH nie powinien być również zabezpieczony przez diodę?

shrek - 2018-06-19, 11:17

Co tu duzo wyjasniac.
Na pinie 4 UCH pojawia sie +12 po otwarciu pojazdu i znika po paru dobrych minutach po wylaczeniu kluczy ze stacyjki . Zreszta jak cala reszta +12 w samochodach. Zasilanie te wykozystywane np. do oswietlenia kabiny( nie sprawdzalem).

UCH to takie polaczenie sterownika ze skrzynka przekaznikowa. Zasilania jakie z niego wychodza leca przez przekazniki.
Pin 4 mozna zabezpieczyc dioda niczemu to nie zaszkodzi.
W weekend podmienie i zrobie schemat jak yrzeba

Dymek - 2018-06-19, 11:33

Głównie chodziło mi o to, że przez dołożony przekaźnik na obwody podłączone fabrycznie do PIN4 UCH, przez cały czas załączenia stacyjki trafia napięcie +12V. A nigdy nie należy zwierać dwóch obwodów podających jednocześnie pozornie to samo napięcie 12V, bo na przykład mogą być zabezpieczone innymi bezpiecznikami. Nie wiem jak jest w tym wypadku, bo całego schematu nie znam ale i tak lepiej się zawsze zabezpieczać diodami.
Nargo - 2018-06-23, 19:12

polon18 napisał/a:
Dolutuj jeszcze równolegle do cewek przekaźników diody podłączone równolegle. Eliminuje to Stany nieustalone i generację wysokich impulsów napięcia generowanych przez cewkę przekaźnika
Jest to ważne przy połączeniach pod UCH (ogólnie też)

Pomysł naprawdę fajny

Używając przekaźników samochodowych w gniazdach dioda jest w standardzie. W każdym razie u nas w sklepie.
Ostatnio w ferdku robiłem załączanie świateł po odpaleniu silnika.

shrek - 2018-06-23, 20:49

Prosze. Poprawny schemat, bo mnie zlinczujecie. Jutro podesle film.

Prosze Modow o podmienienie tego foto w moim pierwszym poscie, bo ja juz nie moge go edytowac.

Inna metoda to podmienienie pinu 4 uch z 2 MN wtedy MN bedzie sie wzbudzac po nacisnieciu pilota i wylaczac po jakis 3 min od zamkniecia.

wat - 2018-06-23, 22:44

Zlinczujemy cie jak się w wilkowyjachh nie pojawisz sie właściwym czasie lub nie ustawisz zastępstwa - czyli szfagra w zastępstwie za Ciebie 😊
polon18 - 2018-06-23, 23:41

Jechałem ostatnio Clio IV RS i tam był rlink który właśnie uruchamiał się już po otwarciu drzwi klamką niezależnie ile wcześniej nacisneliśmy przycisk na pilocie lub na klamce (więc mamy te kilka sekund szybciej)
Osobiście mam Clio IV z media naw i tak jak w dacii media nav uruchamia się w po naciśnięciu przycisku start .

Więc już taki sygnał "budzący " jest w systemie ( załączanie oświetlenia wnętrza ) i można go podłączyć do pinu wake up (pin 2) media nav
Czyli wszystko jak u ciebie ale deczko inaczej

shrek - 2018-06-24, 06:47

wat napisał/a:
Zlinczujemy cie jak się w wilkowyjachh nie pojawisz sie właściwym czasie lub nie ustawisz zastępstwa - czyli szfagra w zastępstwie za Ciebie 😊


Ja niestety w tym roku sie nie pojawie. :-(


polon18 napisał/a:


... ( załączanie oświetlenia wnętrza ) i można go podłączyć do pinu wake up (pin 2) media nav

Tez mozna tylko pojawia sie problem z wylaczeniem radia, bo wylaczy sie dopiero po odcieciu zasilania przez UCH lub trzeba by to wylaczac recznie.

shrek - 2018-07-05, 15:56

eastcowboy napisał/a:
jas_pik napisał/a:
Gratulacje :)
Jesteś lepszy od DerBaum-a bo on tylko publikuje filmiki ale nie podaje jak to zrobić :)


version 1 with cable
wake up at door open
https://youtu.be/_sdCYMvNJqI
https://translate.google....t-text=&act=url


Przy tej modyfikacji MN Nie wylacza sie razem z przekreceniem stacyjki, ani po zamknieciu drzwi.
Gasnie dopiero jak UCH odlaczy zasilanie. Trwa to kilka dobrych minut.

zulu00 - 2018-07-10, 09:00

Witam wszystkich i jako nowy kłaniam się nisko !
Bardzo fajny patent , byłbym bardzo zainteresowany zrobieniem tego u siebie , ale cóż , jestem w tych sprawach laikiem .

Nargo - 2018-09-03, 11:04

Siadłem do tego schematu i troszku zgłupiałem.
masa - wiadomo
Pin 4 UCH - wiadomo
Pin 2 radia - wiadomo
+12ACC - stałe napięcie skąd?

Bo jak jest zawsze +12 to przekaźnik 1 i 2 załączy się po montażu i nie będą reagować na żadne sygnały z zewnątrz.

paul7 - 2018-09-03, 11:27

ACC Wake-up signal PIN 2 na złączu 24 pinowym /z reguły kabelek żółty/.
wpiąć się pewnie trzeba pomiędzy ACC a pin 2.

Nargo - 2018-09-03, 11:34

To teraz pasuje. Tylko czy dwoma przekaźnikami nie obciążamy za mocno UCH, czy sygnały na tych liniach są już po przekaźnikach? :D
paul7 - 2018-09-03, 13:36

Nargo
shrek napisał/a:
Co tu duzo wyjasniac.
Na pinie 4 UCH pojawia sie +12 po otwarciu pojazdu i znika po paru dobrych minutach po wylaczeniu kluczy ze stacyjki . Zreszta jak cala reszta +12 w samochodach. Zasilanie te wykozystywane np. do oswietlenia kabiny( nie sprawdzalem).

UCH to takie polaczenie sterownika ze skrzynka przekaznikowa. Zasilania jakie z niego wychodza leca przez przekazniki.
Pin 4 mozna zabezpieczyc dioda niczemu to nie zaszkodzi.
W weekend podmienie i zrobie schemat jak yrzeba

Jak wyżej Shrek objaśnił, skrzynka sterująca a na wyjściu przekaźniki, więc wytrzyma .
Zobacz:
Kod:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=11906

i tam widać że i silniki wycieraczek są sterowane.

shrek - 2018-09-03, 15:30

Nie rozumiem jednego.
Po co na wyrost martwicie sie niepotrzebnymi sprawami. Wszystko co robie i udostepniam jest sprawdzane, testowane, zeby nic sie nie stalo.
U mnie jezdzi to juz pare miesiecy i dziala. Niedowiarkow odsylam do jas_pik-a, bo byl na odwiedzinach u mnie i widzial.

paul7 - 2018-09-03, 17:28

shrek napisał/a:
Nie rozumiem jednego.
Po co na wyrost martwicie sie niepotrzebnymi sprawami. Wszystko co robie i udostepniam jest sprawdzane, testowane, zeby nic sie nie stalo.
U mnie jezdzi to juz pare miesiecy i dziala. Niedowiarkow odsylam do jas_pik-a, bo byl na odwiedzinach u mnie i widzial.

Shrek, Nie denerwuj się, kolega właśnie podłącza. :roll:

shrek - 2018-09-03, 17:49

Nie denerwuje sie, :-) spokojny jestem. :-)
Nargo - 2018-09-03, 22:59

Nie martwię się na wyrost. Po prostu ze szkoły wyniosłem wiedzę, że nie obciąża się procesora na liniach sygnałowych. Do ne555 stosuje tranzystor wzmacniający jak podpinam diodę LED.
Nargo - 2018-09-03, 23:07

shrek napisał/a:

U mnie jezdzi to juz pare miesiecy i dziala.


Jak widze taki tekst, to sie gotuje. Niestety życie mnie nauczyło, że zazwyczaj jak coś się stanie u kogoś to jest odpowiedź: robiłeś na własną odpowiedzialność.
Ja jestem tego świadom, jednak wolę się upewnić zanim z UCH uleci "magiczny dym".

Osobiście robię w innej branży niż się kiedyś uczyłem i mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że "u każdego działa, ale nie wiem dlaczego tu nie" to jest częste pytanie fachowców 20 lat starszych ode mnie.

Nargo - 2018-09-04, 06:37

Znam.
Sam jestem jednym z najlepszych w promieniu 50km.

paul7 - 2018-09-04, 07:19

Cokolwiek robi się pierwszy raz :roll: , należy to robić ostrożnie :lol:
jas_pik - 2018-09-04, 08:37

No chyba że ktoś już przetarł szlaki jak Shrek. Po co wyważać już otwarte drzwi? Chyba że chcesz odkryć coś nowego.
Potwierdzam że zainspirowałem Shreka i działa mu to naprawdę świetnie.

paul7 - 2018-09-04, 09:21

Kolega Shrek to nasz nieoceniony fachowiec , co ryzykuje na swoim samochodzie wszelkie innowacji. Doceniam , to. Ale zawsze przestrzegałem naturszczyków , czy robiących coś po raz pierwszy, by każdą czynność sprawdzali. Wiem to z doświadczenia w elektronice samochodowej, że nawet rutyniarze wyznają tylko 4 kolory, podobnie jak elektrycy i potrafią zrobić straszne błędy. Przez to robiliśmy dodatkowe zabezpieczenia w urządzeniach. Więc odpuśćmy koledze jego podejście. ;-)
tosiek - 2018-09-26, 10:22

Sprawdzał ktoś czy medianav różnie reaguje na sygnał na pinach 2(ACC) i 14(IGN) z włączoną i wyłączoną funkcją Wake? Wybudza dowolny? Podtrzymuje też dowolny czy tylko 2?

Jak to jest zrobione w nowym dusterze, że się wybudza z pilota?

shrek - 2018-09-26, 14:03

Tak, ale nie widzialem roznicy.
tosiek - 2018-09-27, 21:09

shrek, bo zastanawiam się czy jeśli na jednym zniknie zasilanie to czy nie przejdzie do wygaszacza (zegar) a wyłączy się dopiero gdy na drugim zniknie.

W dusterze odpala z pilota a wygasza się właśnie do zegara i dopiero później gaśnie.

shrek - 2018-09-27, 22:10

To tak jak w clio 4.
Sprawdzalem to kiedys ale jakos to chyba nie dzialalo lub cos zle robilem. Sprawdze jeszcze raz jak znajde czas.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group