DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Czy Duster Prestige ma opony całoroczne?

UzeQ - 2020-12-13, 18:05
Temat postu: Czy Duster Prestige ma opony całoroczne?
Hej,

Na początku roku kupiliśmy z żoną Dacie Duster w wersji Prestige. Sprzedawca zapewniał nas kilkukrotnie, że ten model ma opony całoroczne. Mówił nawet że w Polsce mamy teraz słabe zimy, więc nie trzeba będzie zimowych kupować. Nie jestem ekspertem w tej dziedzinie wiec uznałem słowa sprzedawcy za prawdę.

Mija 10 miesięcy i wczoraj w trakcie powrotu do domu z zakupów zapaliła mi się lampka ostrzegawcza o niskim ciśnieniu w oponach. Zjechałem z drogi, wysiadłem i okazało się, że przednia oponę po stronie kierowcy mam przebitą. Naprawić tego się już nie da, wiec czeka mnie zakup dwóch nowych opon. Sprawdziłem wiec model opony i okazuje się, że mam
Bridgestone Turanza 215/60r17 t005. I z tego co widzę w internecie jest to model letni, a nie całoroczny.

Wiec teraz pytanie - czy to rzeczywiście są opony letnie? Jeśli tak to w takim razie zostałem oszukany w salonie i zamiast 2 będę musiał kupić teraz 6 nowych opon. Będę jutro dzwonił do sprzedawcy, bo to muszę wyjaśnić.

Czy takie coś klasyfikuje się na niezgodność towaru z umowa, w końcu jeśli sprzedawca mnie okłamał to chyba coś mi się z tego tytułu należy.

telecaster1951 - 2020-12-13, 18:12

UzeQ napisał/a:
więc nie trzeba będzie zimowych kupować.
Bym mu kopa w dupę zasadził, to by widział... Jazda na letnich przy temperaturze -5 jest niebezpieczna, bo guma zwyczajnie twardnieje i zanim opona się nagrzeje, przyczepności praktycznie nie ma.
UzeQ napisał/a:
Wiec teraz pytanie - czy to rzeczywiście są opony letnie?
Oczywiście że letnie. Każde auto wyjeżdża z salonu na letnich. Każde.
UzeQ napisał/a:
i zamiast 2 będę musiał kupić teraz 6 nowych opon.
Czemu 6?
UzeQ napisał/a:

Czy takie coś klasyfikuje się na niezgodność towaru z umowa, w końcu jeśli sprzedawca mnie okłamał to chyba coś mi się z tego tytułu należy.
Powodzenia. Tylko tyle mogę powiedzieć. Nie sądzę abyś coś ugrał.
DrOzda - 2020-12-13, 18:17

Ciekawe skąd miał wiedzieć jakie fabryka opony założy ? Tam jest kilka modeli które zakładają.
No i T005 Bridgestone to klasyczne letnie opony nawet nie Mud Snow , bieżnik typowo drogowy na lato :
https://www.bridgestone.p...ny-turanza/t005

UzeQ - 2020-12-13, 18:24

telecaster1951 napisał/a:
Oczywiście że letnie. Każde auto wyjeżdża z salonu na letnich. Każde.

Sprzedawca wielokrotnie nas zapewniał, że będą opony całoroczne. Mało tego, parze która przed nami u niego była mówił też to samo. Używał argumentu o słabych zimach w Polsce i że nie trzeba opon zmieniać.


telecaster1951 napisał/a:
Czemu 6?


No muszę kupić dwie nowe Brigestone, letnie na wymianę tej jednej zniszczonej. Plus 4 zupełnie nowe zimowe.

Ewentualnie zrezygnować całkowicie z tych Bridgestone'ów i kupić zupełnie nowy komplet 4 całorocznych.

Tylko co wtedy zrobić z tymi trzema oponami, które mi pozostaną? Można to jakoś sprzedać?

DrOzda - 2020-12-13, 18:27

Już nie przesadzaj kup jedną na wymianę i tyle , po 10 miesiącach różnica bieżnika nie jest zbyt duża zresztą to nie 4WD żeby to miało jakikolwiek wpływ na trakcję.
UzeQ - 2020-12-13, 18:30

DrOzda napisał/a:
Już nie przesadzaj kup jedną na wymianę i tyle , po 10 miesiącach różnica bieżnika nie jest zbyt duża zresztą to nie 4WD żeby to miało jakikolwiek wpływ na trakcję.

Tak jak pisałem - nie znam się na tym w ogóle. Pan z Assistance, który przyjechał wczoraj mi pomóc zmienić oponę na zapasową powiedział, że wymienia się zawsze dwie.

Samochód ma na razie symboliczny przebieg - 6tys km. W takim wypadku serio wystarczy jedna opona?


No ale tak czy siak będę musiał się zaopatrzyć w komplet zimówek.

EBmazur - 2020-12-13, 18:36

Cytat:
Samochód ma na razie symboliczny przebieg - 6tys km. W takim wypadku serio wystarczy jedna opona?

Przy takim przebiegu kupowałbym tylko jedna oponę , Sam postąpiłem podobnie po zniszczeniu niespełna rocznej gumy .

macminer - 2020-12-13, 18:40

telecaster1951 napisał/a:
Oczywiście że letnie. Każde auto wyjeżdża z salonu na letnich. Każde.


Co to znaczy, że każde? Każde zawsze? Każde teraz?

Mój Duster kupowany w lutym 2019 wyjechał z salonu na całorocznych Bridgestone Dueler AS Sport.

https://www.bridgestoneti...ler-hp-sport-as

UzeQ - 2020-12-13, 18:49

No dobra, przynajmniej wiem, że nie muszę kupować dwóch letnich. Ale muszę zaopatrzyć się w takim razie w 4 zimowe. Jutro zobaczę co mi sprzedawca zaproponuje...
Tosterkovsky - 2020-12-13, 20:23

Bridgestone Dueler AS Sport są całoroczne bez homologacji na zimę :lol:
Oznaczenie M+S jest jedynie deklaracją (!) producenta, że spisuje się lepiej w błocie i śniegu od innych opon.
Więc jak chcesz pojeździć na tych oponach w Polsce to masz do tego prawo. Za granicą będą problemy (zresztą trzeba mieć coś nie tak z głową, żeby wyjechać tymi oponami w rejony gdzie jest ślisko).

Co do tej dziurawej opony. Kupuj jedną letnią i 4 zimówki, albo 4 normalne wielosezony (jeśli jeździsz więcej po mieście i masz spokojną nogę). Pierwszy raz słyszę, że opony zmienia się parami :shock: Jedyny wymóg w 2WD to to, żeby był jednakowy model opony na jednej osi. Utrudnienia robią się jak masz 4WD - ale też nie przesadzajmy, że muszą to być 4 dokładnie takie same opony.

Używane opony spokojnie można sprzedać u wulkanizatora/allegro.

Killer King - 2020-12-13, 20:29

UzeQ, Tylko przy zakupie nie daj sobie wcisną starych opon ( leżaków magazynowych )
Opony z rocznika (xx19) i starsze powinny być adekwatnie tańsze do wieku ( bla bla o magazynowaniu - kto teraz poprawnie magazine - nikt ! ).
Normą jest, że sprzedawca umyślnie zataja wiek opon ( czyli nie informuje o dacie produkcji ) albo symbolicznie obniża cenę.

Sprawdź (google) jak odczytać tydzień i rok produkcji z opony.

Jak już kupować nowe, to patrz na tydzień i rok produkcji - mało jeździsz wiec lepiej dołożyć i kupić świeże niż leżaki. Co innego jak robisz rocznie np. 40k. km.
W twoim przypadku wymienisz opony nie z powodu zużycia a starości.

velomar - 2020-12-13, 20:38

Możesz jeszcze zrobić tak: kupić dwie zimowe (dałbym na przód) i dwie całoroczne (na tył). Na lato zakładałbym na przód dwie letnie z tych co zostały, a z tyłu pozostawił całoroczne.
laisar - 2020-12-13, 20:56

@UzeQ: Ów sprzedawca to ćwok i swołocz, ale właśnie dlatego trzeba takie rzeczy sprawdzać przy odbiorze auta, bo jeśli nie masz w umowie wprost napisane, jakie mają być opony, to raczej trudno to uznać za niezgodność towaru z umową.

Teraz nie kombinuj z 1, 2, czy 6, tylko sprzedaj to co masz (razem z zapasem, jeśli jest taki sam jak te 3 dobre) i po prostu kup sobie 4 całoroczne tak jak chciałeś od początku.

Oczywiście, poskarżyć się przełożonemu sprzedawcy albo importerowi też możesz, ale wątpię w efekty...

macminer - 2020-12-13, 20:59

Tosterkovsky napisał/a:
Bridgestone Dueler AS Sport są całoroczne bez homologacji na zimę :lol:
Oznaczenie M+S jest jedynie deklaracją (!) producenta, że spisuje się lepiej w błocie i śniegu od innych opon.
Więc jak chcesz pojeździć na tych oponach w Polsce to masz do tego prawo. Za granicą będą problemy (zresztą trzeba mieć coś nie tak z głową, żeby wyjechać tymi oponami w rejony gdzie jest ślisko).


Zapewniam, że jeździłem na tych oponach w warunkach zimowo-górskich, zarówno w Polsce, jak i w Alpach i nie miałem ani trochę więcej problemów niż inne samochody na drodze. Oczywiście mówię o jeździe drogą, która jako tako jest utrzymana, a nie w głębokim śniegu.

M+S to nie tylko „deklaracja” producenta, ale także inny skład mieszanki gumy. Wiadomo, że opony całoroczne to nie zimowe, ale po dwóch kompletach całorocznych (kiedyś Nokiany, teraz Bridgestone), wiem, że mogę spokojnie jeździć na takich oponach zimą. Natomiast jeśli jest naprawdę ślisko, żadne opony nie uratują - jedynie zimna krew kierowcy, a i to nie zawsze. Jedyna stłuczka, jaką przez całą karierę kierowcy miałem zimą, była na "dedykowanych" zimowych oponach, ale tego dnia pogoda była taka, że policja nie wyrabiała z dojechaniem do wypadków - zasadniczo wszyscy kręcili bączki na jezdni, niezależnie od opon i umiejętności.

A jako górski turysta też wiem, co dzieje się z przyczepnością, jak jest ślisko. Zasadniczo, jak nie założysz raków (czy raczków), nie ma takiej gumy ani bieżnika, żeby podejść czy zejść, gdy robi się lód czy zbity/rozmrożony/zmrożony śnieg na podłożu. W niektórych krajach wolno jeździć na oponach z metalowymi kolcami (studs) i to ewentualnie ratuje sytuację, ale w Polsce - nie wolno.

defunk - 2020-12-13, 21:09

macminer napisał/a:
Zapewniam, że jeździłem na tych oponach w warunkach zimowo-górskich, zarówno w Polsce, jak i w Alpach i nie miałem ani trochę więcej problemów niż inne samochody na drodze. (...)
M+S to nie tylko „deklaracja” producenta, ale także inny skład mieszanki gumy. Wiadomo, że opony całoroczne to nie zimowe, ale po dwóch kompletach całorocznych (kiedyś Nokiany, teraz Bridgestone), wiem, że mogę spokojnie jeździć na takich oponach zimą.


Pamiętaj, że przejeżdżając w te Alpy przez Słowację czy Czeską Republikę między listopadem a marcem jest spora szansa na mandat i odholowanie na parking (na niektórych drogach zimówki są obligatoryjne, na większości tylko jeśli jest opad śniegu, lód, etc.).

Bajdełej są oczywiście całoroczne 3PMSF i wówczas śmiało możesz ich używać zimą, także tam, gdzie są one wymagane.

dudu$ - 2020-12-13, 21:13

Z tymi oponami oferowanymi fabrycznie z Dusterami wyjeżdzającymi z fabryki zawsze były cyrki a sami sprzedawcy w salonie nie wiedzieli nawet jakiego producenta ogumienie jest fabrycznie zakładane. Równe 2 lata temu teściowa kupowała nowego Dustera II z napedem 4x2 i wersji Comfort. W trakcie podpisywania umowy sam kilkukrotnie pytałem się jakie opony będą na samochodzie, letnie zimowe czy wielosezonowe - dostałem zapewnienie że wielosezonowe. Podczas odbioru auta okazało sie, ze na felgach znajdują sie opony Continental Cross Contact LX2, i jest to typowa opona letnia ( taki opis widnieje na stronie samego producenta). Pokazałem dane techniczne opony samemu sprzedającemu na co on odpowiedział, że faktycznie są to opony letnie ale w umowie nigdzie nie ma zawartej informacji, ze pojazd będzie z oponami wielosezonowymi. Gdyby taka informacja była w umowie zawarta, ASO musiało by wymieniać opony na własny koszt lub dokładać komplet zimówek, bo produkt niezgodny byłby z opisem, a że takiego zapisu nigdzie nie było to wszystko jest jak najbardziej ok. Teściowa jeździ drugi rok i daje radę, fakt jeździ powoli ale nie jest jakimś rewelacyjnym kierowcą. Na obronę Dealera mogę dodać, że zamieszanie wprowadził sam producent opon czyli w tym przypadku Continental, którego starszy model opony Continental Cross Contact LX był typową opona wielosezonowa, która ma nawet oznaczenie M+S ( bez znaku góry czy płatka śniegu ). Takie posiadam w swoim Dusterze i z tego co rozmawiałem z pierwszym właścicielem, auto moje fabrycznie na nich wyjechało z fabryki w 2016 r. Jak się sprawdzą w zimę? tego jeszcze nie wiem ale ostatnio jak w Stolicy popadał lekki śnieg to koła potrafiły boksować i podczas hamowania auto leciało do przodu.
Black Dusty - 2020-12-13, 21:24

velomar napisał/a:
Możesz jeszcze zrobić tak: kupić dwie zimowe (dałbym na przód) i dwie całoroczne (na tył). Na lato zakładałbym na przód dwie letnie z tych co zostały, a z tyłu pozostawił całoroczne.

Tej porady nawet nie rozważaj, i żeby było jasne nie mam zamiaru dyskutować na ten temat z autorem.

wojtek013 - 2020-12-13, 21:25

dudu$ napisał/a:
.....Continental Cross Contact LX był typową opona wielosezonowa, która ma nawet oznaczenie M+S ( bez znaku góry czy płatka śniegu )


Czyli nie jest oponą wielosezonową.

Hiszpan_JS - 2020-12-13, 21:54

macminer napisał/a:
M+S to nie tylko „deklaracja” producenta, ale także inny skład mieszanki gumy. Wiadomo, że opony całoroczne to nie zimowe, ale po dwóch kompletach całorocznych (kiedyś Nokiany, teraz Bridgestone), wiem, że mogę spokojnie jeździć na takich oponach zimą. Natomiast jeśli jest naprawdę ślisko, żadne opony nie uratują - jedynie zimna krew kierowcy, a i to nie zawsze. Jedyna stłuczka, jaką przez całą karierę kierowcy miałem zimą, była na "dedykowanych" zimowych oponach, ale tego dnia pogoda była taka, że policja nie wyrabiała z dojechaniem do wypadków - zasadniczo wszyscy kręcili bączki na jezdni, niezależnie od opon i umiejętności
Bridgestone Dueler AS Sport tak jak Continental Cross Contact LX to opony letnie. M+S to tylko oznaczenie producenta że opony, lepiej niż szosówki, sprawdzą się w terenie innym niż utwardzona droga. Inny skład mieszanki to tylko pobożne życzenia użytkowników. Strona którą podałeś w poście jest z USA, a tam przepisy odnośnie opon zimowych czy całorocznych są trochę inne (dokładniej to w większości stanów wcale nie ma obowiązku zmiany opon na zimę), więc tam np. wszystkie AT czy MT to all season.
Hiszpan_JS - 2020-12-13, 22:01

dudu$ napisał/a:
.....Continental Cross Contact LX był typową opona wielosezonowa, która ma nawet oznaczenie M+S ( bez znaku góry czy płatka śniegu )
Oznaczenie M+S nie jest oznaczeniem opony zimowej ani całorocznej! :shock:

http://centrum-wiedzy.eu/...ony-caloroczne/

UzeQ - 2020-12-13, 23:12

laisar napisał/a:
Teraz nie kombinuj z 1, 2, czy 6, tylko sprzedaj to co masz (razem z zapasem, jeśli jest taki sam jak te 3 dobre) i po prostu kup sobie 4 całoroczne tak jak chciałeś od początku

No właśnie zapas to jakaś zupełnie inna opona. To ciekawe bo brałem z pełnym zapasowym kołem a nie dojazdówką.

Wiec generalnie nie wiem co mam z tym zrobić.... 3 opony da się sprzedać? Mam to wystawiać na Allegro czy są jakieś skupy opon?

GRL - 2020-12-14, 00:49

UzeQ napisał/a:
Wiec generalnie nie wiem co mam z tym zrobić.... 3 opony da się sprzedać? Mam to wystawiać na Allegro czy są jakieś skupy opon?

Jedną odkupi ktoś, kto niedawno przebił swoją i szkoda mu 400zł na nową.
2 sztuki weźmie ten, który zajeździł parę na osi napędowej, a drugą parę uznał za znośną.

Porządne całoroczne to bardzo dobra opcja na nasz klimat.
Tylko nie polecam Nokianów Weatherproof - z tej samej przyczyny, na którą skarży się cały internet.

laisar - 2020-12-14, 01:59

UzeQ napisał/a:
3 opony da się sprzedać?

Prawie wszystko da się sprzedać, zwykle to po prostu kwestia ceny...

velomar - 2020-12-14, 02:06

Black Dusty napisał/a:
velomar napisał/a:
Możesz jeszcze zrobić tak: kupić dwie zimowe (dałbym na przód) i dwie całoroczne (na tył). Na lato zakładałbym na przód dwie letnie z tych co zostały, a z tyłu pozostawił całoroczne.

Tej porady nawet nie rozważaj, i żeby było jasne nie mam zamiaru dyskutować na ten temat z autorem.

Bo tak łajza jak Ty zabiłaby się na takim zestawie na pierwszym zakręcie.
Ale nie mierz wszystkich swoją miarką.

EBmazur - 2020-12-14, 07:26

Cytat:
TosterkovskyPierwszy raz słyszę, że opony zmienia się parami

A ja tak słyszę od zawsze .
Cytat:
Jedyny wymóg w 2WD to to, żeby był jednakowy model opony na jednej osi

Nie chciałbym mieć opon tego samego typu o dużej różnicy w wysokości bieżnika

EBmazur - 2020-12-14, 07:28

velomar napisał/a:
Black Dusty napisał/a:
velomar napisał/a:
Możesz jeszcze zrobić tak: kupić dwie zimowe (dałbym na przód) i dwie całoroczne (na tył). Na lato zakładałbym na przód dwie letnie z tych co zostały, a z tyłu pozostawił całoroczne.

Tej porady nawet nie rozważaj, i żeby było jasne nie mam zamiaru dyskutować na ten temat z autorem.

Bo tak łajza jak Ty zabiłaby się na takim zestawie na pierwszym zakręcie.
Ale nie mierz wszystkich swoją miarką.

możliwe, że tez bym się zabił , nie każdy jest tak wspaniałym kierowcą jak Ty .

defunk - 2020-12-14, 07:34

GRL napisał/a:
Tylko nie polecam Nokianów Weatherproof - z tej samej przyczyny, na którą skarży się cały internet.


A co jest nie tak z Weatherproofami? Małżonka ma w Soulu od 2 lat (195/65 R 15), fakt, że realnej zimy one jeszcze nie widziały, ale na takie dolnośląskie wielkomiejskie przejażdżki jest bardzo dobra (chociaż są tańsze wielosezonówki).

UzeQ - 2020-12-14, 09:27

Dzwoniłem do sprzedawcy. Wykręca się sianem, twierdzi, że opona powinna mieć oznaczenie M+S i to czyni ją całoroczną... Nie mam w tej chwili jak tego sprawdzić czy rzeczywiście takie oznaczenie jest.

W Dacii nie wymienią mi jednej opony, muszą dwie, pod warunkiem, że mają takie w magazynach.

defunk - 2020-12-14, 09:44

UzeQ napisał/a:
Dzwoniłem do sprzedawcy. Wykręca się sianem, twierdzi, że opona powinna mieć oznaczenie M+S i to czyni ją całoroczną...


Oznaczenie M+S kiedyś wyróżniało tzw. oponę "śniegową", dziś znaczek ten stosuje na oponach "trakcyjnych", ale to dotyczy tylko pojazdów kategorii cięższych niż M1 i N1.
Wychodzi na to, że producent nie dostrzegł zmian w regulacjach ;-)

Prezes - 2020-12-14, 10:00

DrOzda napisał/a:
Już nie przesadzaj kup jedną na wymianę i tyle , po 10 miesiącach różnica bieżnika nie jest zbyt duża zresztą to nie 4WD żeby to miało jakikolwiek wpływ na trakcję.


Ja bym nie w miesiącach a w kilometrach mierzył, jeden przejedzie w tym czasie 5kkm inny 100kkm

W zależności od przebiegu, jeśli jest niski to rzeczywiście bym zostawił i dokupił jedną oponę, ale wrzuciłbym z tą przednią na tył, a obie tylne na przód. Z przodu wolałbym mieć zawsze równe bieżniki. Dobrą praktyką jest wymieniać po dwie opony (o amortyzatorach nie wspomnę)

Na pierwszym Dusterze miałem 16-ki Continentale M+S i rozkminiałem o co chodzi - tam oznaczało to Muld+Sand i były to opony letnie. Teraz mam 17-ki Bridgetstone AS Sport i na stronach producenta znalazłem zachowanie na śniegu o ile pamiętam było 4 na 5 gwiazdek, więc zaakceptowałem je jako wielosezonowe i na takich jeżdżę prawie 3 lata. Na śniegu dają radę, choć porównując raz na błocie śnieżnym z zimówkami aut obok więcej buksują przy starcie, jakbym nie jeździł gółównymi ulicami w zimówki bym pewnie zainwestował, ale ostatnio w Warszawie i okolicach nie było warto

UzeQ - 2020-12-14, 10:07

Prezes napisał/a:

W zależności od przebiegu

U mnie 6000 km.

EBmazur - 2020-12-14, 10:59

Cytat:
W Dacii nie wymienią mi jednej opony, muszą dwie, pod warunkiem, że mają takie w magazynach.
A musisz kupować w Daci? Zwłaszcza że lecą w kulki . Zapewne w 3-mieście oponiarzy jak mrówków
UzeQ - 2020-12-14, 12:53

Ok, obejrzałem oponę od góry do dołu, nie mają żadnego oznaczenia S+m ani m+S. Także napisałem o tym sprzedawcy, zobaczymy co mi opowie.
Prezes - 2020-12-14, 16:08

UzeQ napisał/a:
U mnie 6000 km.
To malutko, można jedną dokupić i wraz z jedną co została z przodu z tyłem zamienić.

Albo sprzedać i całoroczne kupić. Byłem kiedyś przeciwnikiem takiego rozwiązania, ale przy ostatnich kilku latach Warszawa i okolice spokojnie przejezdne, na śniegu te opony ruszą i nie trzeba się martwić wymianą.. Chyba, że masz gdzie trzymać, to zawsze bezpieczniej mieć zimówki. Wybór należy do Ciebie

Tosterkovsky - 2020-12-14, 19:08

Hiszpan_JS napisał/a:
Bridgestone Dueler AS Sport tak jak Continental Cross Contact LX to opony letnie. M+S to tylko oznaczenie producenta że opony, lepiej niż szosówki, sprawdzą się w terenie innym niż utwardzona droga. Inny skład mieszanki to tylko pobożne życzenia użytkowników. Strona którą podałeś w poście jest z USA, a tam przepisy odnośnie opon zimowych czy całorocznych są trochę inne (dokładniej to w większości stanów wcale nie ma obowiązku zmiany opon na zimę), więc tam np. wszystkie AT czy MT to all season.


O to to! Święta prawda! Z tego co pamiętam, to w 2019 roku Dueler w Polsce oznaczony był jako opona letnia - teraz według strony jest to niby all season. A jak ktoś chce się o to kłócić to wystarczy zapytać policji w Czechach, Austrii, bądź innego miejsca z obowiązkiem jazdy na zimowych kołach. Tolerowane są jedynie ze znakiem 3 szczytów ;)

EBmazur napisał/a:

Cytat:
Jedyny wymóg w 2WD to to, żeby był jednakowy model opony na jednej osi

Nie chciałbym mieć opon tego samego typu o dużej różnicy w wysokości bieżnika

Rzeczywiście, jak masz jedną łysą,a drugą nową, to może być niemiło.
Ja jednak uważam, że 2-3mm na średnicy nie wpłyną na jakość w prowadzeniu się samochodu, ani na stan techniczny samego pojazdu.
Zresztą jestem zwolennikiem zachodniej szkoły i nie schodzę poniżej bezpiecznego minimum - czuję, że opona nie trzyma jak powinna (pomimo wysokiego bieżnika), wymieniam komplet na nowe. Może dlatego ja nigdy nie czułem różnicy przy wymienionej oponie i błędnie założyłem, że w dzisiejszych czasach każdy tak robi ;)

macminer - 2020-12-14, 22:44

Tosterkovsky napisał/a:
Dueler w Polsce oznaczony był jako opona letnia


Dueler Duelerowi nierówny. Jest kilka odmian, zarówno letnie, M+S, jak i w pełni wielosezonowe (AT).

https://www.bridgestone.p...-dueler/a-t-001

GRL - 2020-12-14, 23:40

defunk napisał/a:
GRL napisał/a:
Tylko nie polecam Nokianów Weatherproof - z tej samej przyczyny, na którą skarży się cały internet.


A co jest nie tak z Weatherproofami? Małżonka ma w Soulu od 2 lat (195/65 R 15), fakt, że realnej zimy one jeszcze nie widziały, ale na takie dolnośląskie wielkomiejskie przejażdżki jest bardzo dobra (chociaż są tańsze wielosezonówki).


Tak potrafią wyglądać np. po roku (ja też tego doświadczyłem) =>


EBmazur - 2020-12-15, 06:44

Cytat:
Tosterkovsky Ja jednak uważam, że 2-3mm na średnicy nie wpłyną na jakość w prowadzeniu się samochodu, ani na stan techniczny samego pojazdu.
Miałem na myśli ( i chyba wyraźnie tak napisałem ) wysokość bieżnika a nie średnicę całego koła .
defunk - 2020-12-15, 11:14

macminer napisał/a:
Tosterkovsky napisał/a:
Dueler w Polsce oznaczony był jako opona letnia


Dueler Duelerowi nierówny. Jest kilka odmian, zarówno letnie, M+S, jak i w pełni wielosezonowe (AT).

https://www.bridgestone.p...-dueler/a-t-001


Z tym, że A/T nie oznacza jako takiej opony wielosezonowej (czuję, że wszystkie ateki są wielosezonowe, ale nie twórzmy wrażenia, że musi być A/T, żeby były 3PMSF).

macminer - 2020-12-15, 16:48

GRL napisał/a:
Z tym, że A/T nie oznacza jako takiej opony wielosezonowej


Zgadza się. Oznacza tylko akurat w tym konkretnym przypadku.

Zachęcony dyskusją zerknąłem na ofertę Oponeo. Wydaje się, że całkiem sensowną opcją, jeśli ktoś poszukuje opon wielosezonowych do Dustera 17", jest Pirelli Cinturato All Season. Mniej niż 500 zł za sztukę, a opinie ma całkiem dobre. Ktoś tego używał?

https://www.pirelli.com/t...rato-all-season
(Oponeo nie linkuję, żeby nie było, że robię komuś marketing)

Tosterkovsky - 2020-12-15, 20:08

EBmazur napisał/a:
Cytat:
Tosterkovsky Ja jednak uważam, że 2-3mm na średnicy nie wpłyną na jakość w prowadzeniu się samochodu, ani na stan techniczny samego pojazdu.
Miałem na myśli ( i chyba wyraźnie tak napisałem ) wysokość bieżnika a nie średnicę całego koła .


No rzeczywiście, trudno przeliczyć (bądź nawet tylko powiązać) średnicę koła w stosunku do wysokości bieżnika :-P Psss... jak coś to 2-3 mm różnicy na średnicy koła to 1-1.5mm różnicy w bieżniku ;-)
Większych różnic w wymiarach raczej nigdy nie zanotowałem, bo muszę albo na bieżąco wymieniać po jednej oponie (mam do nich pecha), albo wszystkie starzały się jednakowo i wymieniałem z powodów bezpieczeństwa ;)

Z tego co pamiętam to duster posiada Dueler H/P Sport AS - czyli "AllSeason" z oznaczeniem M+S. Co nie zmienia faktu, że nie ma oznaczeń 3szczytów :)

EBmazur - 2020-12-16, 08:28

Cytat:
No rzeczywiście, trudno przeliczyć (bądź nawet tylko powiązać) średnicę koła w stosunku do wysokości bieżnika
Wiem , że bardzo łatwo to policzyć -szkoła podstawowa . Więc napiszę dokładnie o co mi chodzi-a mianowicie o zachowanie się dwóch opon, z których jedna jest nówką a druga ma już sporo zdarty bieżnik . z całą pewnością będą inaczej odprowadzały wodę , błoto pośniegowe , inaczej będą się "wgryzać " w śnieg . Inna będzie ich przyczepność .
PiotrWie - 2020-12-16, 09:04

Przy takich przebiegach ja polecałbym opony zimowe dopuszczone do użytku latem - czyli inaczej mówiąc opony całoroczne z oznaczeniem 3PMSF - płatek śniegu na tle trzech gór. Opona tylko z oznaczeniem M+S nie jest opona zimową . Ja jeżdżę od kilku lat na Michelinach Crossclimatach i jestem zadowolony - jak się trafi te kilka dni śniegu zachowują się jak dobre zimówki, latem nie hałasują, mają bardzo dobra trakcję na mokrym. Ktoś narzekał że mu się zużyły po 3 latach ale zrobił ponad 80 tyś - w końcu żadna opona nie jest wieczna, mi sie nigdy tyle nie udało zrobić na jednym komplecie.
No chyba że zamierzasz robić swap silnika na taki ze 200KM mocy, wtedy tylko osobne letnie i zimowe.

A jeśli chodzi o fabryczne wyposażenie różnych samochodów to na pewno do Peugota Riftera/Citroena Berlingo/Opla Combo/Toyoty City Verso można zamówić fabrycznie takie opony.

UzeQ - 2020-12-16, 21:37

No ok, koniec końców udało mi się z sprzedawcą ustalić rabat na opony zimowe. Wysłał mi dzisiaj listę dostępnych modeli i wychodzi, że dla mojego Dustera mają tylko Barum Polaris 5. Nie zdążyłem dopytać dziś o szczegóły, ale jeśli wirzyć cennikowi na tej stronie:

https://sklep.dacia.pl/serwisy/opony

To za wymianę opon Dacia życzy sobie prawie 600 zł :shock: Jeśli to prawda, to w takim układzie za opony z rabatem i tak drogim montażem zapłacę więcej niż zakup tych samych opon na Oponeo :shock:

Jutro zadzwonię upewnić się, że taka jest cena za usługę, bo jeśli tak to jestem w punkcie 0...

Prezes - 2020-12-16, 22:23

W Twoim linku nie ma cennika, tu masz w Warszawie ceny:

https://www.daciawarszawa...cenaOnline.html

140 pln 16-ki, 160 pln za 17-ki

Poza tym możesz wziąć opony i sobie wymienić gdzie chcesz


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group